Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon som har tips på tillvägagångssätt att byta bank? Ringa dit eller skicka meddelande?

Jag vill helst inte gå på några bankmöten förrens jag isf bestämmer mig för just den banken. Kan man diskutera det mesta på telefonen?

Är det lätt att få till en månad gratis bolåneränta?
Brukar dom matcha försäkringar?
Går det få 2 års ränterabatt?

Har 1,20% rabatt nu på bolånet men vill ha mer.

Edit: har begärt ut amorteringsunderlag

Hej, det jag tyckte var lättast var att fylla i formulär, hos banker jag tyckte var intressanta, om att flytta bolån till dom.
Då har bankerna ringt upp eller velat boka digitalt möte för att se vad dom skulle kunan erbjuda.
Sedan har det föjts av fler samtal och meddelanden om det varit intressant.
Leta efter banker och be dom kontakta dig för att du vill kolla vad dom kan erbjuda för bolån.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggie:

Hej, det jag tyckte var lättast var att fylla i formulär, hos banker jag tyckte var intressanta, om att flytta bolån till dom.
Då har bankerna ringt upp eller velat boka digitalt möte för att se vad dom skulle kunan erbjuda.
Sedan har det föjts av fler samtal och meddelanden om det varit intressant.
Leta efter banker och be dom kontakta dig för att du vill kolla vad dom kan erbjuda för bolån.

Hej perfekt. Jag gjorde faktiskt så får se när dom kontaktar mig .

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av koSmiQ:

Belåningsgrad baserad på pris vid köp (hej toppen 2022 innan det drog loss på riktigt i Ukraina): 76.5 %. Skulle det göras en ny värdering idag är det säkert ett annat läge (räknar med värdesänkning som för många andra).

Nuvarande lån 3 748 000 lätt avrundat.

Så låter med andra ord som ett bra erbjudande jag fått under omständigheterna. Fick även veta att om räntan på låst 1-2 år gått upp något senaste veckan (han sa i alla fall att jag kunnat få strax under 3 % för en vecka sedan men att de justerats något).

Om antagen räntebana håller i sig så är ju den rörliga väldigt lockande. Kostar dessutom bara 1200 kr att lösa befintligt lån vilket vi tar igen första månaden med sänkt ränta (nuvarande lån löper ut sista december och är bundet på 4.24 %).

Pratat med banken och lagt om våra lån. Får 3.34 % just nu på obundet lån, vilket känns helst ok. Går från 4.24 % så blir några tusenlappar mindre per månad. Betalar dock en del ränteskillnadsersättning inledningsvis, men det är hanterat med besparingen första månaden.

Permalänk
Medlem

Tänkte byta bolånegivare, men stötte på lite problem då dom vill ha information av mig. Nämligen bild på körkort, lönespecar och anställningsavtal. Är det vanligt att begära allt det där?

Känns lite olustigt eftersom dom själva inte kan svara på hur informationen sparas.

Bank-ID och kreditupplysning räcker tydligen inte. Någon som råkat ut för samma och tvekat? Det är ju fullt förståligt att dom behöver veta mina ekonomiska förutsättningar, men borde inte det gå att ta reda på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Det är ju fullt förståligt att dom behöver veta mina ekonomiska förutsättningar, men borde inte det gå att ta reda på?

Är det inte detta de vill ta reda på genom att be dig skicka in den informationen?

Permalänk
Skrivet av Beamy:

Tänkte byta bolånegivare, men stötte på lite problem då dom vill ha information av mig. Nämligen bild på körkort, lönespecar och anställningsavtal. Är det vanligt att begära allt det där?

Känns lite olustigt eftersom dom själva inte kan svara på hur informationen sparas.

Bank-ID och kreditupplysning räcker tydligen inte. Någon som råkat ut för samma och tvekat? Det är ju fullt förståligt att dom behöver veta mina ekonomiska förutsättningar, men borde inte det gå att ta reda på?

Lönespecar och anställningsavtal är inget konstigt men bild på körkort var lite märkligt. Inget jag nånsin har varit med om eller hört talas om att banken behöver.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Lönespecar och anställningsavtal är inget konstigt men bild på körkort var lite märkligt. Inget jag nånsin har varit med om eller hört talas om att banken behöver.

SBAB ville ha bild på ID av oss när man kommit en bit i processen och handlingar skulle upprättas. Så förekommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Väldigt vanligt i KYC-processer att det efterfrågas skulle jag säga, även om jag inte kan säga hur vanligt det är just när det gäller i samband med privata bolån.

Permalänk
Skrivet av ztenlund:

Väldigt vanligt i KYC-processer att det efterfrågas skulle jag säga, även om jag inte kan säga hur vanligt det är just när det gäller i samband med privata bolån.

Ok. Jag har bara fått svara på frågor som KYC-process. Aldrig skicka in foto på id ens då.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Absolut inget ovanligt, saker som kan trigga det är t.ex. att angiven lön avviker väsentligt mot tidigare års deklarerade inkomster och då vill de säkerställa att det stämmer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

SEB ville ha en ny värdering på huset om jag skulle flytta dit och dom tog inte ens tid på sig att ringa. Nej tack.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Fick ny 3-mån ränta precis innan Riksbankens sänkningar i november, har någon här bett banken justera ned 0,5 även fast de egentligen justerar först efter 3 mån? Är ju bara 3 veckor till nästa ev. sänkning med. Kanske ska man vänta med att förhandla/byta bank till dess, eller byta bank nu villkora att den nya justerar med ev. nästa sänkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Monkeyapa:

Fick ny 3-mån ränta precis innan Riksbankens sänkningar i november, har någon här bett banken justera ned 0,5 även fast de egentligen justerar först efter 3 mån? Är ju bara 3 veckor till nästa ev. sänkning med. Kanske ska man vänta med att förhandla/byta bank till dess, eller byta bank nu villkora att den nya justerar med ev. nästa sänkning.

Tror det är svårt, men det är nog inte omöjligt.
Bara att spana runt på de andra bankerna och sen begär du ut amorteringsunderlag och då kan du säkert få dom att snabbare ändra.

Du kanske inte kan göra det flera gånger, men om du aldrig hoppat runt tidigare och varit på banken länge så kanske det går att lösa. Du kan bara få ett nej om du försöker.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Jag är på väg att köpa hus nu i närtid och undrar hur banker tänker kring de kommande ändringarna av amorteringskraven. Svärfar sa att bankerna redan tar de i beaktning av nya lån men jag är tveksam.. Åker man på det skärpta amorteringskravet om man har över 75% belåning? Dvs 3%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnuss0n:

Jag är på väg att köpa hus nu i närtid och undrar hur banker tänker kring de kommande ändringarna av amorteringskraven. Svärfar sa att bankerna redan tar de i beaktning av nya lån men jag är tveksam.. Åker man på det skärpta amorteringskravet om man har över 75% belåning? Dvs 3%.

Klipper in reglerna nedan, men det är 2% om du inte lånat över 4.5x din/er bruttolön då är det 3% och det finns inga beslut om nya amorteringskrav:

Bolån över 70 % av bostadens värde ska amorteras med minst 2 % av det totala lånebeloppet per år.

Bolån över 50 % upp till 70 % av bostadens värde ska amorteras med minst 1 % av det totala lånebeloppet per år.

Om du lånar mer än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt ska du även amortera ytterligare 1 % av det totala lånebeloppet per år. Är ni flera som ansöker om bolån så är det er sammanlagda årsinkomst före skatt som gäller.

Om ditt bolån är 50 % eller under av bostadens värde och du lånar mindre än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt, är det inget krav på amortering enligt Finansinspektionen.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Har bundna lån som löper ut denna månad och har sett mig omkring för att se vart jag får bästa räntan. Kanske kan vara intressant för fler att veta vad man kan få just nu. Drygt 70% belåningsgrad och knappt 4,5 miljoner i lån. Alla erbjudanden är för rörligt.

SEB: 3,40 (nuvarande)
SBAB: 3,42
Skandia: 3,47
Villaägarnas erbjudande hos Söderberg: 3,47
Landshypotek: 3,40
Swedbank: 3,18 (krav på att vara helkund)

Brukar vara väldigt skeptisk till att byta över alla banktjänster, men nu rör det sig om typ 10k per år så kommer nog göra det. Får bara hoppas att det inte är ett lockerbjudande för att få över mig som sen blir sämre efter år 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Har bundna lån som löper ut denna månad och har sett mig omkring för att se vart jag får bästa räntan. Kanske kan vara intressant för fler att veta vad man kan få just nu. Drygt 70% belåningsgrad och knappt 4,5 miljoner i lån. Alla erbjudanden är för rörligt.

Brukar vara väldigt skeptisk till att byta över alla banktjänster, men nu rör det sig om typ 10k per år så kommer nog göra det. Får bara hoppas att det inte är ett lockerbjudande för att få över mig som sen blir sämre efter år 1.

Gå vi https://www.avanza.se/bolan/flytt-av-lan.html

"Erbjudande
Landshypotek erbjuder 0,10 procentenheter i rabatt på lån till bostadsrätt för ansökningar som skickas in senast 6 december 2024. Rabatten gäller i 24 månader för lån med 3 månaders bindningstid samt under hela bindningstiden på lån med 1-5 års bindningstid. Rabatten gäller inte för lån under 750 000 kr. Fullständiga villkor framgår i Landshypoteks lånehandlingar vid beviljat lån."

Gav 3,30% med dina siffor och kräver inte att annat flyttas.

Inser att du inte hade en bostadsrätt och rabatten inte gäller inte då. Låter det dock vara kvar för andra som kanske ser det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Jag har samma erbjudande via Swedbank. Behövde dock inte bli "helkund".
Så jag har enbart ett sparkonto och lånet hos Swedbank med 1 års ränterabatt på 1,55%.

Så beroende på vad dom menar med "helkund" så kan du säkert minska ditt samarbete med dom.
Har lite mindre i lån än dig men det går nog att förhandla lite till där på Swedbank

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Gå vi https://www.avanza.se/bolan/flytt-av-lan.html

"Erbjudande
Landshypotek erbjuder 0,10 procentenheter i rabatt på lån till bostadsrätt för ansökningar som skickas in senast 6 december 2024. Rabatten gäller i 24 månader för lån med 3 månaders bindningstid samt under hela bindningstiden på lån med 1-5 års bindningstid. Rabatten gäller inte för lån under 750 000 kr. Fullständiga villkor framgår i Landshypoteks lånehandlingar vid beviljat lån."

Gav 3,30% med dina siffor och kräver inte att annat flyttas.

Inser att du inte hade en bostadsrätt och rabatten inte gäller inte då. Låter det dock vara kvar för andra som kanske ser det

Jodå, via Avanza funkar det. Jag har den dealen (3.30%) på Bostadsrätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Fast svaret gällde den som blev citerad i inlägget du citerade. Den personen har inte bostadsrätt och kan därför inte dra nytta av erbjudandet.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av CloX:

Jo precis dealen finns, men inte för personen jag svara. Utan då skulle det ge samma ränta som fanns i dag och det är väl meningslöst att byta bank för att få samma deal.

Men med tanke på att den gäller i 24 månader på 3månaders utan motkrav så är det en bra deal, bättre än SBAB som brukar vara benchmark för oss som inte orkar diskutera med banken regelbundet.

Permalänk
Medlem

Sorry boys, mitt fel.

Men ja, bra deal, speciellt med tanke på 0 motkrav, och 0 telefonsamtal till bankmänniskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnuss0n:

Skrivet av Mindfighter:

Klipper in reglerna nedan, men det är 2% om du inte lånat över 4.5x din/er bruttolön då är det 3% och det finns inga beslut om nya amorteringskrav:

Bolån över 70 % av bostadens värde ska amorteras med minst 2 % av det totala lånebeloppet per år.

Bolån över 50 % upp till 70 % av bostadens värde ska amorteras med minst 1 % av det totala lånebeloppet per år.

Om du lånar mer än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt ska du även amortera ytterligare 1 % av det totala lånebeloppet per år. Är ni flera som ansöker om bolån så är det er sammanlagda årsinkomst före skatt som gäller.

Om ditt bolån är 50 % eller under av bostadens värde och du lånar mindre än 4,5 gånger din årsinkomst före skatt, är det inget krav på amortering enligt Finansinspektionen.

Svärfar har tyvärr fel här.
Precis som Mindfighter säger är inga beslut tagna, och det som gäller nu är det enda bankerna har att gå på.

Det verkar ju dock rätt så troligt att det blir någon form av förändring av det skärpta amorteringskravet, d.v.s. "skuldkvotskravet".
Så ja, hamnar du i en situation där du har 75% belåningsgrad och >4,5 skuldkvot är det 3% amortering som gäller.
Skulle det bli en förändring av regelverket kan vi nog räkna med att det även skulle gälla retroaktivt på befintliga lån, men eftersom inget är beslutat än och vi inte vet exakt vad som kommer beslutas om något beslut fattas, är det dumt att göra några som helst antaganden om framtiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Fick 3,45% på rörligt från SBAB igår utan att röra ett finger, har belåningsgrad 49%.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Nappade på Landshypoteks erbjudande när de nu började med lån för bostadsrätter. 3,3% rörligt med en belåningsgrad strax under 70%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Fick 3,45% på rörligt från SBAB igår utan att röra ett finger, har belåningsgrad 49%.

På Landshypotek skulle du troligen få 3,20% så SBAB ligger som vanligt högt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hazelberg:

Om du väljer Swedbank se till att ha en kontakt på ett lokalkontor, annars kommer du aldrig få behålla din höga rabatt efter ett år.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Jag har samma erbjudande via Swedbank. Behövde dock inte bli "helkund".
Så jag har enbart ett sparkonto och lånet hos Swedbank med 1 års ränterabatt på 1,55%.

Så beroende på vad dom menar med "helkund" så kan du säkert minska ditt samarbete med dom.
Har lite mindre i lån än dig men det går nog att förhandla lite till där på Swedbank

Jädrar, 1.55% i rabatt låter helt galet trevligt! Att det kan skilja sig så mycket fascinerar mig något oerhört. Vi sitter förvisso fortf på 84% och ca 4MSEK lån, men vi fick endast 1.1% i ränterabatt. Jag lyckas inte ens förhandla ner den "individuella räntan" man kan få på 1års bindningstid i appen (3.29% för oss) till runt 3% förmodligen, utan lär hamna på typ 3.1% som bäst, suck...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Vi sitter förvisso fortf på 84% och ca 4MSEK lån, men vi fick endast 1.1% i ränterabatt.

Detta, är anledning, för hög risk för banken. Banker gillar ingen risk, då kan man få dom att tulla lite mer på deras marginal. Dock är 1.55 imponerande, för min del tog Swedbank stopp på 1.35 i rabatt som gäller i 24 månader. Ska ta en ny vända i början av 2025 och se var jag hamnar, lutar åt att flytta lånet.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimball:

Jädrar, 1.55% i rabatt låter helt galet trevligt! Att det kan skilja sig så mycket fascinerar mig något oerhört. Vi sitter förvisso fortf på 84% och ca 4MSEK lån, men vi fick endast 1.1% i ränterabatt. Jag lyckas inte ens förhandla ner den "individuella räntan" man kan få på 1års bindningstid i appen (3.29% för oss) till runt 3% förmodligen, utan lär hamna på typ 3.1% som bäst, suck...

Skrivet av Mindfighter:

Detta, är anledning, för hög risk för banken. Banker gillar ingen risk, då kan man få dom att tulla lite mer på deras marginal. Dock är 1.55 imponerande, för min del tog Swedbank stopp på 1.35 i rabatt som gäller i 24 månader. Ska ta en ny vända i början av 2025 och se var jag hamnar, lutar åt att flytta lånet.

Jag tror jag hade tur med bankman. Köpte lägenheten precis innan jul förra året och han var jäkligt sugen att sälja mig denna tjänst.

Inga motkrav alls (förutom att jag behövde ha Swedbank för lånet då ).
Men det var via fastighetsbyrån jag köpte min lägenhet, ett renoveringsobjekt och även om jag låg på ca 75% belåning vid det tillfället så visste de möjligheterna och såg väll typ ingen risk i denna affär.
ett gäng månader senare värderade jag om lägenheten och ligger nu på ca 52% belåning. Fick förnyad rabatt också nu vid omvärderingen som skedde i oktober så den gäller till december 2025.

Visa signatur