Datorkampen – den stora finalen

Permalänk
Medlem

Mycket uppskattad kamp! Detta vill jag se igen! Någon slags vinnare måste väl utses just för sakens skulle men varje genomgång tycker jag gav mest. Sen får man ju vikta vad man själv tycker är viktigt.

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt test att följa tycker jag. Tror det kan vara bra för alla tre företagen att få med sig som återkoppling och det är ju bra för konsumenter att kunna se allt detta ur ett perspektiv från folk som verkligen kan datorer också.

Skrivet av Aje:

Du missar poängen. I samtliga listade ronder är det bara Inet (undantag Shark Gaming som jag missade) som figurerar i titeln där dom vinner:

Mer från Datorkampen
Datorkampen – vi testar tre färdigbyggda datorer
62
Datorkampen rond 1 – nu packar vi upp datorerna
33
Datorkampen rond 2 – tillbehören som ingår
41
Datorkampen rond 3 – tydliga kompromisser i komponentvalen
61
Datorkampen rond 4 – Inet är bäst på att bygga
45
Datorkampen rond 5 – Inet solklar etta vid första start
30
Datorkampen rond 6 – Inet vinner allmän prestanda
38
Datorkampen rond 7 – Shark Gaming dominerar i spel
61
Datorkampen rond 8 – Inet bäst för uppgradering

Som jag minns det är det pga det fanns ingen solklar vinnare i de första tre ronderna, dvs det var väldigt jämt och det är kanske ronderna som inte väger direkt tyngst ovanpå det om vi säger så, vinna rond 1-3 är mer en bonus och det ska ju en del till för att det ska väga in mycket på totalen. Medan resterande ronder 4-8 är ju där det faktiskt spelar mest roll för slutanvändaren.

Varför göra en onödigt komplicerad och konspiratorisk analys när det, enligt mig i varje fall, finns klart klart mer rimliga förklaringar baserat på vad som skrevs i artiklarna kopplade till ronderna tänker jag?

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 9070 XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Japp håller med.

Beställer man dator med byggnation med samma delar vilken butik är då bäst. Då blir det ju paketering, byggnation/kabeldragning, uppdaterade drivrutiner/bios, inställningar och vad som följer med de enda grejerna som spelar roll. Ja kanske garanti/service oxå då.

Går ju liksom välja delerna själv o sedan att butiken monterar. Då är man själv skyldig till vilka funktioner som finns eller saknas.

Nja, vi har väl tre grupper.
1. De som designar och bygger sin dator.
2. De som designar sin dator, men vill att någon annan bygger den.
3. De som inte kan/vill/orkar läsa in sig på vilka komponenter som är bäst och hur olika komponenter passar ihop, utan bara bestlämmer hur mycket det får kosta och sedan beställer något som verkar bra.
Grupp tre är nog en rätt stor grupp och den det här testet verkar vända sig till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobM:

3. De som inte kan/vill/orkar läsa in sig på vilka komponenter som är bäst och hur olika komponenter passar ihop, utan bara bestlämmer hur mycket det får kosta och sedan beställer något som verkar bra.
Grupp tre är nog en rätt stor grupp och den det här testet verkar vända sig till.

Håller med dig om att grupp tre säkert är överlägset störst majoritet av kunderna.

Hade de riktat in sig på ”grupp 3” så hade inte uppgradering och kabeldragning varit av intresse och då hade Shark vunnit med sin GPU som är 3 år före i prestanda. Speciellt om kunden haft en 4K display för där är 4060 riktigt kass i vissa spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobM:

Nja, för detta test har vi inte din "grupp 1" med då det gäller en färdigbyggd dator som kommer på posten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Håller med dig om att grupp tre säkert är överlägset störst majoritet av kunderna.

Hade de riktat in sig på ”grupp 3” så hade inte uppgradering och kabeldragning varit av intresse och då hade Shark vunnit med sin GPU som är 3 år före i prestanda. Speciellt om kunden haft en 4K display för där är 4060 riktigt kass i vissa spel.

Fast har du ens lyssnat på vad de har sagt?

De har ju pratat om det här flera gånger.

Byggkvalitet är ju fortfarande viktig oavsett målgrupp.

De flesta bygger inte sin första dator själv, om man köper en sådan här dator så visar det ändå på lite mer intresse än om man köper en Acer, Lenovo eller något och om man då vill börja pilla lite i sin dator så ska det vara bra gjort och finnas bra möjligheter till att göra det.

Som de också säger, är man ute efter en "spelkonsol" i PC format så är Shark-datorn bästa köpet.
Men om man tittar lite bredare än så har den för många brister och Inet ger bäst helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Fast har du ens lyssnat på vad de har sagt?

De har ju pratat om det här flera gånger.

Byggkvalitet är ju fortfarande viktig oavsett målgrupp.

De flesta bygger inte sin första dator själv, om man köper en sådan här dator så visar det ändå på lite mer intresse än om man köper en Acer, Lenovo eller något och om man då vill börja pilla lite i sin dator så ska det vara bra gjort och finnas bra möjligheter till att göra det.

Som de också säger, är man ute efter en "spelkonsol" i PC format så är Shark-datorn bästa köpet.
Men om man tittar lite bredare än så har den för många brister och Inet ger bäst helhet.

Tycker som många andra att jämförelsen blir snedvriden från början när man har ett 4070 i Shark.
Tycker absolut att Inet har bäst byggd dator.
Men de kunde valt ett bättre mobo (+460kr) för den Shark-dator de beställde.

Eller mer rättvist en DDR5 setup med 4060 från Shark så hade de vunnit fler kategorier för samma pris eller lägre.

Då hade alla prestanda, spel och uppgraderingspriser gått till Shark för 2000-3000kr under.

Sen hade fortfarande Inet byggt datorn bättre fysiskt och vunnit på minst bloatware mm.

Visst skapar det en intressant jämförelse för datorkampen att det är en joker med 4070 setup, men den borde läggas utanför som ett exempel/notis inte som direkt jämförelse. 4070 är värd över 3000kr mer än 4060. Är du intresserad av att uppgradera i framtiden har du ju 3000kr över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Tycker som många andra att jämförelsen blir snedvriden från början när man har ett 4070 i Shark.
Tycker absolut att Inet har bäst byggd dator.
Men de kunde valt ett bättre mobo (+460kr) för den Shark-dator de beställde.

De valde ju inte komponenter själva utan tog färdigbyggda system.

De valde "speldator i prisklassen 15 000 kronor" från respektive märke och jämför dom systemen.
Det är ju återförsäljarna som valt komponenterna och återförsäljarnas komponentval är en del i utvärderingen.

Du verkar ha missuppfattat hela testet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

De valde ju inte komponenter själva utan tog färdigbyggda system.

De valde "speldator i prisklassen 15 000 kronor" från respektive märke och jämför dom systemen.
Det är ju återförsäljarna som valt komponenterna och återförsäljarnas komponentval är en del i utvärderingen.

Du verkar ha missuppfattat hela testet?

De skriver inte att de köpt en "speldator". De skriver tre datorer.
Så i det här fallet är det två "allround-datorer" och en gamingdator de har köpt. Hade det varit endast "speldator" hade Shark 4070 vunnit överlägset (som det visar sig i artikeln).

Har inte missuppfattat testet, men precis som många andra tycker så finns det datorer som vinner 3 av 5 moment hos Shark för mindre pengar om man inte väljer deras 4070 system. Sen är det också värt att notera att Inet och Komplett inte har någon dator med ett 4070 för under 19300 kr.

Jag tycker att Inets dator är mycket bättre byggd och bättre övriga komponenter.

Nedan är exempel på Shark-dator med DDR5 setup som vinner 3 av 5 för 13799kr:

Tycker det är en superkul och bra artikel, men som sagt så förstår jag varför många tycker att den är lite otydlig i vad olika delar och moment är värda. För "allmän prestanda" bör man räkna med ett 4070 för ai, bildbehandling, videoredigering mm. Då hade Shark vunnit där med då alla är så pass nära i CPU/RAM.

Permalänk
Medlem

Utöver det säljs Inet g30 serien in som en gamingdator (under kategorin gaming) och då är ju kunden gamer.

Permalänk
Medlem

Sen lämnar Komplett och Shark 3 års garanti vs Inet 2 års. Vilket väger oerhört högt enligt mig om man köper "färdig" dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Visst skapar det en intressant jämförelse för datorkampen att det är en joker med 4070 setup, men den borde läggas utanför som ett exempel/notis inte som direkt jämförelse. 4070 är värd över 3000kr mer än 4060. Är du intresserad av att uppgradera i framtiden har du ju 3000kr över.

Du måste ha missat poängen eller så missförstår jag dig:
Priset för de olika färdiga kompletta paketen inkl frakt är 14 999 kronor för komplett, 14 499 kronor för inet och 14 798 kronor för Sharkgaming. Dvs den direkta jämförelsen är vad man kan få för max 15000kr.
(det finns inga "3000kr över" för paketet med 4070, utan Sharkgaming har prioriterat annorlunda med resten av komponenterna för att klämma in det dyrare grafikkortet)

Skrivet av KAN1N:

Tycker det är en superkul och bra artikel, men som sagt så förstår jag varför många tycker att den är lite otydlig i vad olika delar och moment är värda. För "allmän prestanda" bör man räkna med ett 4070 för ai, bildbehandling, videoredigering mm. Då hade Shark vunnit där med då alla är så pass nära i CPU/RAM.

Här håller jag med dig: det verkar som testerna för allmän prestanda inte verkar nyttja GPU-kraften alls med tanke på testutfallet. Som du säger så borde det kraftigare grafikkortet kunna ge utslag även här, så testutvalet hade nog kunna gjorts bredare.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

För mig missades ett viktigt test, lika viktigt som prestanda, eller snarare hand i hand med prestanda.
Ljudtestet. Datorn ska vara tyst så ett test där ljudnivån begränsas och så tittar man på prestandan baserat på det.

Jag förstår folks tänk om grafikkortet och kan möjligen hålla med- men ni måste också förstå att många värdesätter annat också så som utseende etc. Annars hade ju inte tusentals delar sålt alls, och det finns också skäl till att Inet faktiskt är klar vinnare när det gäller datorer sålda i Sverige.

Permalänk
Medlem

Upplever att det hela varit lite orättvist från start då man måste se till att datorerna har lite olika syften.
Shark gaming har uppenbart fokuserat på kunder som vill ha mycket spelprestanda utan att kunna något om att meka datorer. Inet och Komplett konfigurerar ju uppgraderbara datorer på samma sätt som människor som redan kan. De som lämpligen köper deras datorer gör ju bäst i att bygga eller konfigurera själv ändå.

Så det är Shark Gamings dator som på många sätt har störst existensberättigande. Den ger maximalt med spelprestanda till kunden som vill ha just maximalt med spelprestanda för pengarna, men inte kan åstadkomma det själv. Visst, en bättre byggd dator som man kan uppgradera lättare är ju bra, men vi som har nytta av det kan ju bygga en bättre själva ändå. Kanske skulle ge de utmärkelser efter vad de är bra på istället för att döma alla efter samma snäva måttstock?

Hela sättet att tänka här, att rekommendera en dator byggd för en som kan lite, till de som inte kan, blir fel. Har du någon som vill köpa en dator att spela på men som inte kan något så är Shark Gaming de som gör bäst dator för den kunden. Har du någon som kan researcha en uppgradering och uppgradera själv, ja då kanske en förbyggd dator är fel väg att gå. Ni som röster för Inet-datorn köper inte den själva, ni konfigurerar själv.

Sedan lite onödig uppdelning och kanske viktning av de olika kategorierna i artikelserien. Så länge saker och ting kommer fram helt och fint är emballage av mindre betydelse över ägandeperioden t.ex. Alla packar bra nog för att det inte ska vara en faktor alls i rekommendationen och därmed betyget.

Känns också som att ni mjölkat ut maximalt med klick och dragit ut en onödig artikelserie ur något som hade kunnat vara en enda artikel. Lägg den arbetstiden på att skapa mer artiklar istället för att sträcka ut allt till innehållslöshet över många veckor.
Vet inte hur många som är anställda till hur många timmar hos er, men det produceras inte mycket med tanke på hur många olika ansikten man ser. Det är ju mest medlemsbidragen som är det riktigt matnyttiga på sidan.

Permalänk

Problemet med det här testet är väl att budgeten är för snål helt enkelt. Jag skulle inte ens titta åt en dator under 25 000, just för att det helt enkelt skulle bli för många flaskhalsar / kompromisser att dras med. Det här är inte unikt i datorbranschen utan förekommer överallt.

Skevheten med grafikkorten är som att ta in på ett hotell med en stjärna för att ha råd att dricka champagne varje dag. En sådan semester anser jag är extremt tråkig. Här skulle jag hellre se något mer balanserat lösning, med fler stjärnor och kanske champagnen en eller två dagar.

En miss man gjort i det här tester är balansen och konsekvenserna av vad man får för pengarna. Både slutprestandan och deltesterna visar bara siffror, ingen innebörd eller konsekvens. Det här är som att jämföra bilhandlare med en påse Ahlgrens bilar och fråga vilken som ger flest bilar för pengarna utan att jämföra det praktiska värdet.

Så tyvärr @CrispVanDahl och @JonasT så ser jag detta test som något som inte visar annat än just siffror, vilket jag anser är ett misslyckande.

Men för att inte såga allt ner till fotknölarna skulle jag säga att göra något utifrån det som @RobM pratar om / är inne på:

Skrivet av RobM:

Eftersom denna sida till viss del är riktad till entusiaster vilket man kan vara oavsett om man bygger själv, beställer eller bara tar sakerna under armen så tror jag att det finns många 1.5 och 2.5 personer här och det skulle antagligen vara intressant att förstå när inställningar och tillbehör har en praktisk innebörd eller är bling bling.

Det här är kanske också intressant utifrån ett annat perspektiv då man kanske kan se vilka komponenter som gör sig bäst i fråga om vad datorn används till. Det skriks väldigt mycket om prestanda i spel. Men väldigt sällan om prestanda i andra kategorier.

Ett faktiskt test jag skulle vilja se är vad skillnaden mellan en färdig dator, en beställd dator och en hemmabyggd dator ger för praktiska skillnader och svårigheter och hur man kan lösa det på olika sätt.

Vad är pisskillnaden och går det att få bättre komponenter till ett bättre / rimligt pris beroende på hur man bygger?
Finns det mervärde på annat sätt om priset går upp mycket? Hur mycket är det värt?
Hur tar man fram ett jämförpris på en dator? Vad jämför man i så fall?
Vad är det för skillnad i garantier och skydd på hur man bygger?
Vilken komponent borde uppgraderas om 3 / 5 / 10 år och vad innebär det?
Vad innebär olika val av komponenter, när blir ett val en stor flashas i andra kategorier?
Finns det generella sätt att se upp för dåliga komponenter / val?
Vad ska / kan datorn klara av sekundärt och i tredje fall, där absolut prestanda inte är första val? Hur balanserar man?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

10 years ago i bought 80% of my pc stuff from WH. Now 50% inet and 50% mix of netonnet, proshop and amazon depending on what specials they have. WH feels like the Xbox of retailers. Fully capable but not really nailing it.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Du måste ha missat poängen eller så missförstår jag dig:
Priset för de olika färdiga kompletta paketen inkl frakt är 14 999 kronor för komplett, 14 499 kronor för inet och 14 798 kronor för Sharkgaming. Dvs den direkta jämförelsen är vad man kan få för max 15000kr.
(det finns inga "3000kr över" för paketet med 4070, utan Sharkgaming har prioriterat annorlunda med resten av komponenterna för att klämma in det dyrare grafikkortet)

Här håller jag med dig: det verkar som testerna för allmän prestanda inte verkar nyttja GPU-kraften alls med tanke på testutfallet. Som du säger så borde det kraftigare grafikkortet kunna ge utslag även här, så testutvalet hade nog kunna gjorts bredare.

Kanske uttrycker mig otydligt
Det är ju swec som satt reglerna. Ändå valde de ”budget”-komponenter från Shark med ett 4070 de inte ”värdesätter” i tävlingen.

Som jag skrev tidigare borde 4070 räknas med och vunnit delmoment i allmän prestanda och uppgradering. (Alla datorer är ju utgående socklar och DDR4 så man vill hellre ha kvar ett 4070 än en gammal AM4 med DDR4 om 3-5 år) därav minst 3000kr mervärde för uppgradering i framtiden. De andra systemen måste byta mobo, ram, CPU och grafikkort om de ska uppgradera om 3-5 år.

Finns även system hos Shark med DDR5 setup i samma prisklass som också hade vunnit 3/5 moment.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Problemet med det här testet är väl att budgeten är för snål helt enkelt. Jag skulle inte ens titta åt en dator under 25 000, just för att det helt enkelt skulle bli för många flaskhalsar / kompromisser att dras med. Det här är inte unikt i datorbranschen utan förekommer överallt.

Skevheten med grafikkorten är som att ta in på ett hotell med en stjärna för att ha råd att dricka champagne varje dag. En sådan semester anser jag är extremt tråkig. Här skulle jag hellre se något mer balanserat lösning, med fler stjärnor och kanske champagnen en eller två dagar.

En miss man gjort i det här tester är balansen och konsekvenserna av vad man får för pengarna. Både slutprestandan och deltesterna visar bara siffror, ingen innebörd eller konsekvens. Det här är som att jämföra bilhandlare med en påse Ahlgrens bilar och fråga vilken som ger flest bilar för pengarna utan att jämföra det praktiska värdet.

Så tyvärr @CrispVanDahl och @JonasT så ser jag detta test som något som inte visar annat än just siffror, vilket jag anser är ett misslyckande.

Men för att inte såga allt ner till fotknölarna skulle jag säga att göra något utifrån det som @RobM pratar om / är inne på:

Eftersom denna sida till viss del är riktad till entusiaster vilket man kan vara oavsett om man bygger själv, beställer eller bara tar sakerna under armen så tror jag att det finns många 1.5 och 2.5 personer här och det skulle antagligen vara intressant att förstå när inställningar och tillbehör har en praktisk innebörd eller är bling bling.

Det här är kanske också intressant utifrån ett annat perspektiv då man kanske kan se vilka komponenter som gör sig bäst i fråga om vad datorn används till. Det skriks väldigt mycket om prestanda i spel. Men väldigt sällan om prestanda i andra kategorier.

Ett faktiskt test jag skulle vilja se är vad skillnaden mellan en färdig dator, en beställd dator och en hemmabyggd dator ger för praktiska skillnader och svårigheter och hur man kan lösa det på olika sätt.

Vad är pisskillnaden och går det att få bättre komponenter till ett bättre / rimligt pris beroende på hur man bygger?
Finns det mervärde på annat sätt om priset går upp mycket? Hur mycket är det värt?
Hur tar man fram ett jämförpris på en dator? Vad jämför man i så fall?
Vad är det för skillnad i garantier och skydd på hur man bygger?
Vilken komponent borde uppgraderas om 3 / 5 / 10 år och vad innebär det?
Vad innebär olika val av komponenter, när blir ett val en stor flashas i andra kategorier?
Finns det generella sätt att se upp för dåliga komponenter / val?
Vad ska / kan datorn klara av sekundärt och i tredje fall, där absolut prestanda inte är första val? Hur balanserar man?

Tycker du är fel ute, visst är Sweclockers ett hem för många supernördar (Jag är inte en av dem). Men är man en supernörd så kommer du oavsett inte behöva ta del av ett sånt här test, det är uppenbart gjort för Sweclockers nybörjare - Jag började t.ex hänga här när jag var runt 13 år gammal och köpte min första färdigbyggda dator på webhallen.

Jag hade ingen far eller bror som kunde hjälpa mig bygga en dator, så dessa typer av test är bra för vissa av Sweclockers besökare och givetvis är de väl medvetna om vem och vilka som besöker deras sajt då deras annonsörer vill veta detta (Ända anledningen till att Sweclockers finns kvar är ju annonsörerna).

Att tro att en nybörjare ska lägga 25k är också helt snett. Visst finns det några men majoriteten (Och detta vet de givetvis om också) lägger runt 10-15k på sina första datorer, detta är liksom data som inet, komplett osv har koll på.

Och jag byggde nyss en dator åt en familjevän för 9500 SEK med liknande komponenter här men eftersom jag byggde själv och kunde fixa windows billigare så kunde jag välja bättre enheter än vad dessa färdigbyggda har (Var t.ex inga 25k att snacka om för denna killen men spelen han lirar är endast de populära mainstream spelen fortnite och valorant vilket du inte behöver ha en värsting dator för oavsett).

Sammanfattat, jag tror att man efter ett tag växer ifrån Sweclockers när man går över en gräns med kunskap - Sweclockers samlar på sig en ny generation datornördar / gamers medans gamla rävar kommer gå vidare till nya sajter. Sweclockers kommer liksom inte växa tillsammans med 80 talister utan vara ett hem för lite allt och alla och då blir det ju inga nördiga artiklar som bara 2,3% av deras läsare kommer förstå

Ur ett business perspektiv

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Ändå valde de ”budget”-komponenter från Shark med ett 4070 de inte ”värdesätter” i tävlingen.

Men det är väl inte Swec som har valt komponenterna?

Jag förstår inte hur du menar här.

Hur har valet av datorer gått till vet jag inte exakt, men de bedömer ju butikens komponentval. Det är inte de som har valt komponenterna.

Det är väl Shark som valde budgetkomponenter?

De har valt färdiga datorpaket utan att konfigurera komponenterna i efterhand.
Och de valde den datorn som låg närmast 15 000 kronor utan att gå över.

Jag förstår verkligen inte ditt perspektiv alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Men det är väl inte Swec som har valt komponenterna?

Jag förstår inte hur du menar här.

Hur har valet av datorer gått till vet jag inte exakt, men de bedömer ju butikens komponentval. Det är inte de som har valt komponenterna.

Det är väl Shark som valde budgetkomponenter?

De har valt färdiga datorpaket utan att konfigurera komponenterna i efterhand.
Och de valde den datorn som låg närmast 15 000 kronor utan att gå över.

Jag förstår verkligen inte ditt perspektiv alls.

Jag tycker de olika leverantörerna har olika för/nackdelar så beroende på budget och ändamål så är den ena bättre än den andra.

Men som jag skrivit innan så har de ju satt reglerna själva. Då bör de ju välja den färdiga datorn som passar bäst in i tävlingsmomenten

Sen kan man tycka vad man vill, men 14098 kr är ju lika nära de andra datorerna i budget som 4070 de valde.
Här är en dator som hade vunnit 3/5 delmoment som kostar 14098 kr med frakt:

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Jag tycker de olika leverantörerna har olika för/nackdelar så beroende på budget och ändamål så är den ena bättre än den andra.

Men som jag skrivit innan så har de ju satt reglerna själva. Då bör de ju välja den färdiga datorn som passar bäst in i tävlingsmomenten

Sen kan man tycka vad man vill, men 14098 kr är ju lika nära de andra datorerna i budget som 4070 de valde.
Här är en dator som hade vunnit 3/5 delmoment som kostar 14098 kr med frakt:
<Uppladdad bildlänk>

Vilka datorer är det du tittar på?

De 2 färdiga systemen i prisklassen jag kan hitta är:

Max Bite Ultimator Speldator 14 699 SEK

Silent Predator Speldator 13 799 SEK

Och ingen av de har de komponenter du har valt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vilka datorer är det du tittar på?

De 2 färdiga systemen i prisklassen jag kan hitta är:

Max Bite Ultimator Speldator 14 699 SEK

Silent Predator Speldator 13 799 SEK

Och ingen av de har de komponenter du har valt.

https://sharkgaming.se/max-bite-bloodlust

Permalänk
Medlem

Okej, missade den då den är tusenlappen billigare.

När Shark Gaming antagligen inte vunnit helhetsbedömningen med den datorn heller hade väl kritiken mot Sweclockers då blivit att det är orättvist att välja en dator för tusen kronor mindre ifrån Shark jämfört med Inet och Komplett...

Permalänk
Medlem

Komplett: 9000kr
Inet: 9500kr
Shark Gaming: 11000kr

Känns ganska avgjort!

Permalänk
Medlem

Men *suck* Sweclockers, nu är det andra eller kanske till och med tredje gången den som här gamla artikeln återvinns som "nyhet" högst i nyhetsflödet utan någon märkning/taggning.
Återvinn om ni måste men *tagga* dem!

Kan verka överreaktion, men det är (i det lilla) skitirriterande att det dyker upp gamla saker och man behöver spendera energi på att komma ihåg om man har en deja vu eller om man läst artikeln förut.

...

*edit*
Jag ber om ursäkt för att jag tidigare i inlägget helt felaktigt gnällde på att det hade städats bort inlägg i tråden som diskuterade märkning!
Det var mitt minne som spelade mig ett spratt: jag tänkte på en diskussion som fanns i tråden till AMD 9800X3D-recensionen som också lyfts utan taggning.
Vill verkligen inte felaktigt anklaga någon

Felaktig information raderad. // MOD
Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

inet har tappat stinget och jag gillar inte deras omslutande mentalitet som dom har på discord (det är lite religiöst över det hela) eller hets hypen kring deras livesändningar eller deras manipulativa move med att lägga godis i deras paket.
Vilken målgrupp är det dom riktar sig till?
Det finns en hel del att lyfta på ögonbrynen över och vara kritisk över.

Själv har jag valt att börja handla av andra återförsäljare eller direkt ifrån tillverkare efter att ha pytsat in över 100,000kr hos inet.se.

Permalänk
Musikälskare

Väntat och välförtjänt

Men... Don't fudge it up Inet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Hela upplägget känns lite konstigt, har man sagt vad målet är med datorn ? Att värdera uppgraferingsmöjlighet högt i ett färdigbygt system känns också lite snett. Absoluta majoriteten av färdiga system lär sitta kvar där de står och sharks lär hålla bäst för majoriten av köpare då just gpu kommer vara mest relevant för de flesta..

Nu vet jag inte om ni själva har valt datorerna eller om ni har sagt till respektive ÅF att rekommendera den datorn som lämpar sig bäst inom budget Y för mål X, detta hade känts mer rimligt där man granskar saker som byggnation och paketering mm, men där målet väger 80-90%.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk

Spännande - fortsätt gärna med detta framöver!

Visa signatur