Rapport: Gamers tittar mer på spelvideor än spelar

Permalänk

När jag var en liten valp och alla började få tillgång till internet, så var det ändå så att vi ungdomar höll till och gjorde vissa saker på internet och de äldre gjorde andra saker. Jag funderar på om exakt sak gäller idag? Enda skillnaden är att man själv inte räknas som ungdom längre och inte heller gör samma saker på nätet som dessa ungdomar.

Så jag vet inte alls vad ungdomar gör på nätet, kollar man på populärt på youtube så får man en fingervisning. Min åsikt mycket videos som egentligen inte ger så mycket mer än "ren nöje". Jag har svårt att beskriva det.
Men att sitta och se andra spela istället för att spela själv är lite samma typ.

Permalänk
Medlem

Många här som inte förstår tjusningen i att titta på folk. De har svårt att förstå att folk går på konsert, riktig musik är att läsa av noterna. De kan inte heller förstå teater, vad är meningen om man själv inte står på scenen? De verkar tro att titta på ett humorprogram på tv är jämställt med att "låna ut" sin påstådda fru för sexuella tjänster.

Är inte förvånad över siffrorna, hittar man någon vars stil klaffar så är det lätt att tv-tittande eller radio-lyssnande ersätts av en vod eller ström. Det är även en mindre investering än att starta något själv, man kan titta/lyssna när man diskar eller städar.

Permalänk
Medlem

Verkar i mångt om mycket vara en åldersfråga. Mina barn 13-14 år glor på streamers nästan varje dag men känner knappt nån över 30 som gör det regelbundet.

Permalänk
Medlem

‘Tis our world..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Följt CS sen 2012 och spelade då mer än vad jag kollade stora turneringar (kollade alla).

Nu senaste 6 åren så har jag kollat mer på CS E-Sport än vad jag spelat. Kollar alla T1, T2 turneringar

De följande helgerna kommer bli tuffa (samt förra) då jag sover i shift och går upp vid 04 och kollar Shanghai CS2 Major, sedan sover jag igen typ 12-16, sen 00-04 :XP

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Tittar lite "titt som tätt". Huvudsakligen brukar det handla om ett äldre spel som jag är nostalgisk över men....inte riktig "nostalgisk nog" för att spela igenom det på nytt själv. Spelar man själv, funkar det inget vidare med "Fast Forward"

Sen så kan det vara lite kul med "Reaction Videos" om det handlar om något riktigt komiskt spel, slående uselt eller helt enkelt väldigt udda.

Permalänk
Medlem

Händer rätt ofta att en stream rullar på högtalarna medan jag gör annat hemma. Jag har ingen tv, t.ex. så jag tror det ersätter det bruset som kan vara trevligt i bakgrunden.

Man är ju uppväxt med att tvn bara står och tjatar. Känns trevligt på något sätt.

Permalänk

Dagens ungdomar är passiva och inkapabla att åstadkomma något själv. De orkar inte ens försöka några gånger för att besegra sista bossen. Tragiskt.

Visa signatur

Intel i5-6600K™ / ASUS STRIX Geforce GTX 970 / ASUS Z170-A / 16 GB DDR4 2133Mhz / be quiet! Pure Rock / Fractual Define R4 / EVGA Supernova G2 750W
TV: Samsung 7505 55" 4K

Permalänk
Skrivet av Boomerino:

Måste vara folk som växte upp med äldre syskon. Har *personligen* aldrig sett poängen i att sitta och titta på videor på någon annan som spelar TV-spel.

Tänker du isåfall på att man satt och tittade på när syskonen spelade?

Är själv uppvuxen med äldre syskon, men kan inte minnas att jag någonsin satt o kollade på.

Spelade väldigt mycket själv som ung. Numera är det endast spel som t.ex. Factorio eller spel liknande det som jag spelar.

Däremot så tittar jag på många videos av spel där spelen ifråga är mer som film än spel. Förstår inte riktigt varför jag skulle sätta mig o spela ett sådant spel istället för att se på en video när någon annan spelar det.

Permalänk
Medlem

Idiotisk slutsats av resultatet. De flesta konsumerar spel videos/strömmar där det finns mycket content. Typ Twitch eller YouTube. Hur många skulle hoppa runt på varje företags egen videosida för att titta på videos?

Det här låter exakt som de analytiker som tyckte att alla spelföretag borde ha egna spelbutiker och launchers. Ubiconnect, vi hatar dig. Nej tack!

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Utan att göra egen research på området är anekdotisk data det enda jag har att gå på

En snabbtitt på twitch verkar stödja vad jag skrev. Det enda spel som möjligen passar in på "linjärt singelplayer" var en Stalker2 stream, som verkade vara sp. Har inte insikt i spelet, så möjligt att det även går att betraktas som olinjärt.

Som en generell omskrivning av vad jag menade skulle jag nog mena att det mesta, eller allt, som inte är just linjära signelplayer spel är mer populära. Mest en reaktion på att God of War tidigare nämnts av de som inte förstår varför folk kollar på när andra spelar.

Jag tittar inte ofta på live streams, inklusive vods, så för min del är in chatten något som drar generellt, även om det finns undantag. Istället är det mer "finputsade" videor på tuben.

Personen som spelar har givetvis dock också stor betydelse. För unga möjligen både för att hålla kvar och locka till sig nya följare. För min del påverkar det endast retentionen dock, då jag inte diskuterar streams med vänner, tror det gäller de flesta vuxna

Ja det anekdotiska kan man kanske inte förlita sig helt på. Min säger att alla kollar på Bloodborne streams.

Jo, fast det ligger i speltypernas natur att det inte går att jämföra särskilt bra. Det finns säkert folk som enbart streamat WoW, FFO, (eller liknande evighetsspel jag har så obefintligt intresse i att jag ens har svårt att komma på fler än ett par akronymer) sen Twitch startade. Men kanske de som spelar mest berättelse "filmspel" som en del kallar det, per spel inte kan jämföras då det är ett nytt sådant spel nästa vecka. Har dock noterat att även det förekommer evigt nötande av spel som borde ha ett snart slut trots allt. Vare sig det nu är Super Mario eller Souls. Ett spel får annars jämföras med kanske hundratals.

Jovisst, det kan säkert vara så att mer tävlingsinriktade MP är det som faktiskt tar merparten av tittartiden. Men som sagt, det blir ju då av naturen svårt att dra en slutsats just genom att kolla på spel som hamnar högt med många timmar om det är sådana eller "övrigt" totalt sett. Men det finns säkert forskning på det med.

Jo så är det nog. Det är antingen personen eller spelet som är det viktiga. En del kan tydligen överge sin ursprungliga grej utan större tittartapp. Medan det för andra är omedelbar kanaldöd att ens pröva ett annat spel.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Ja det anekdotiska kan man kanske inte förlita sig helt på. Min säger att alla kollar på Bloodborne streams.

Jo, fast det ligger i speltypernas natur att det inte går att jämföra särskilt bra. Det finns säkert folk som enbart streamat WoW, FFO, (eller liknande evighetsspel jag har så obefintligt intresse i att jag ens har svårt att komma på fler än ett par akronymer) sen Twitch startade. Men kanske de som spelar mest berättelse "filmspel" som en del kallar det, per spel inte kan jämföras då det är ett nytt sådant spel nästa vecka. Har dock noterat att även det förekommer evigt nötande av spel som borde ha ett snart slut trots allt. Vare sig det nu är Super Mario eller Souls. Ett spel får annars jämföras med kanske hundratals.

Jovisst, det kan säkert vara så att mer tävlingsinriktade MP är det som faktiskt tar merparten av tittartiden. Men som sagt, det blir ju då av naturen svårt att dra en slutsats just genom att kolla på spel som hamnar högt med många timmar om det är sådana eller "övrigt" totalt sett. Men det finns säkert forskning på det med.

Jo så är det nog. Det är antingen personen eller spelet som är det viktiga. En del kan tydligen överge sin ursprungliga grej utan större tittartapp. Medan det för andra är omedelbar kanaldöd att ens pröva ett annat spel.

Du har givetvis rätt, men jag tänker att man som läsare av ett inlägg av någon skum e1m1-filur på ett forum också har insikten att denne bara delar med sig av sina tankar snarare än ett försök att definitivt diktera exakt hur det faktiskt är. Tycker dock att mitt inlägg var lite mer analyserat än "Bloodborne dominerar totalt alla tjänster när det gäller spelvideo". Men du har en poäng, point taken

Hur man mäter populäritet kan ju spela roll, men det blir något skevt om du menar att dessa få strömmar från några få spel ska jämföras med alla strömmar för alla spel som inte tillhör dessa kategorier. För det första lär ju dessa spel ha mängder av mindre strömmar också, men det finns ju också mängder av liknande spel, som inte är lika stora som de största men fortfarande har större populäritet än de spel som inte är i kategorierna.

För min egen del är nog de enda videor av de spel som jag tittar på som inte tillhör de "mer populära kategorierna" jag preciserade, videor av folk jag följt pga. deras videor för något annat spel, men kommit att gilla nog att jag gärna även ser dem lira något jag inte tidigare haft något intresse av. Samtidigt tror dock att jag skulle tappa intresset för rätt många om de byter helt till något jag aldrig spelat själv och sålunda inte bryr mig om, men fortsätta titta om det är något annat spel jag gillar.

För övrigt händer det emellanåt fortfarande att jag kollar på matcher i Star Craft: Brood War. Jag har definitivt inte spelat det sedan SC2 släpptes. Rent generellt brukar jag sluta kolla på videor för spel jag både lirat själv och kollat på långt efter att jag slutat spela själv.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Varför lägga 500 kr på ett linjärt spel när jag kan titta på en streamer spela det istället, gratis? Görs så få bra spel nuförtiden att det inte lockar att köpa och spela.

Permalänk
Medlem

Som relativt nybliven pappa så finns det knappt ett par timmar i veckan till att själv sätta sig vid datorn och spela. Men däremot finns det många timmar i soffan framför tvn. Timmarna man kunde spela förr har nu ändrats till att kolla när andra spelar, på YouTube t.ex.

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Kollar upp spelnyheter och sitter i forum för spel troligtvis oftare än jag spelar men det finns ju på mobilen tillgängligt när jag inte är hemma. Annars är jag rätt säker på att jag spelar mer än tittar på andra som spelar.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Själv gillar jag inte videoströmmar även om jag gillar spelaren o spelet. Däremot en youtube video där man lär sig något.
T.ex så kör jag Hearthstone o Warcraft Rumble.
Om en spelare jag gillar gör en guide på en tier 1 lr 2 lek som jag vill köra så kommer jag kolla så jag blir bättre.

Annars älskar jag kolla Hearthstone turneringar.
Masters Tour (kvalifikation till VM) nästa helg så då ska det kollas!

Skrivet av Boomerino:

Måste vara folk som växte upp med äldre syskon. Har *personligen* aldrig sett poängen i att sitta och titta på videor på någon annan som spelar TV-spel.

Skrivet av exroz:

Har aldrig fattat varför man skulle vilja titta på någon annan som spelar. Lika trist som det var att sitta bredvid kompisen och titta på när man var barn.

Se mina exempel. Eller om man gillar spelaren eller fastnat nånstans

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]