Hjälp med övervakningskamera/ babyvakt

Permalänk
Medlem

Hjälp med övervakningskamera/ babyvakt

Hej!

Jag letar efter något sätt att ha en kamera för att övervaka vår bebis. Vi vill inte enbart ha ljud eftersom vi har haft ett syskon som dog av plötsligt spädbarnsdöd. Jag har kollat på kompletta lösningar men dels är de dyra och sen finns det ingen direkt användning av den senare.

Vi söker något som kan användas som babyvakt just nu och sedan fortsätta att användas i barnrummet.

Våra enda krav (som jag känner till) är; kunna se i real tid, notis vid barnskrik, kunna se på natten.

Vi kommer köpa minst 2. En till sovrummet och en till vardagsrummet. Vårt vardagsrum är ganska stort och därför kan en kamera som går att styra vara bra.

Helst inget krav till internet/spara på cloud (de jag kollat på kan ha sd kort).

Vi har även Home Assistant.

Vi behöver inga "säkerhetskrav" om ni förstår vad jag menar. Vi bor på 6 våning med låst port. Oddsen för inbrott är extremt låga.

Finns det något här med mer koll än mig? Vad rekommenderar ni? Vad gjorde ni?

Budget; spelar ingen roll. Men vill inte betala mer än nödvändigt.

Dessa 3 har jag kollat på hittills.

1. TP link tapo c125
https://www.inet.se/produkt/6200507/tp-link-tapo-c125-overvak...

2. TP link tapo c220
https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/kamer...

3. 2x TP link tapo c200
https://www.kjell.com/se/produkter/sakerhet-overvakning/kamer...

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Har två
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12644347
som är billigare och vad jag kan se snarlika C125 som du länkat.

Mycket bra kamera för priset som löser allt du frågar efter, de ska funka med RTSP enligt internet, men inget jag testat.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem

Beklagar djupt för vad ni varit igenom. Kan förstå tanken att det inte finns något pris högt nog, även om jag inte varit med att förlora ett barn.

Något vi tittade lite på var andningslarm för spädbarn. Är det något ni har diskuterat? Bra att veta är att de kan ge falska larm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Har två
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12644347
som är billigare och vad jag kan se snarlika C125 som du länkat.

Mycket bra kamera för priset som löser allt du frågar efter, de ska funka med RTSP enligt internet, men inget jag testat.

Jo men vårt vardagsrum är stort och vill helst rotera där. Då bör c220 funka? Som verkar vara storebrorn.

Skrivet av beejac:

Beklagar djupt för vad ni varit igenom. Kan förstå tanken att det inte finns något pris högt nog, även om jag inte varit med att förlora ett barn.

Något vi tittade lite på var andningslarm för spädbarn. Är det något ni har diskuterat? Bra att veta är att de kan ge falska larm.

Det är 34 år sedan men tack ändå. Med syskon menar jag ett av våra syskon. Inte bebisens! Det här är vårt första 🥰

Ja men läst att man lätt blir för fixerad och det är nog inte bra för vårt välmående.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Kör själv med en sån här funkar riktigt bra dubbla kameror den ena är fixerad och den andra kan roteras, ONVIF stöd så du kan koppla den till Homeassistant, köpte den typ en vecka sedan och varit lite skeptisk mot märket ur säkerhets perspektiv men oavsett vad det är för kamera så är det bra att blockera den från att nå ut på internet..

Permalänk
Medlem

Eufy kör vi hemma, kräver enbart wifi (och ett eluttag såklart) och har varit väldigt stabilt. Brukar kika till dotra mi från jobbet på nätterna.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AldrigJa:

Jo men vårt vardagsrum är stort och vill helst rotera där. Då bör c220 funka? Som verkar vara storebrorn.

Säkert, men 120 graders vyfält är ganska brett så den täcker in rätt mycket även utan rotation.
C120 har Starlight-sensor och två olika IR-lägen, så bättre som nattkamera gissar jag.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger system

Permalänk
Medlem
Skrivet av BriLiAnT:

Kör själv med en sån här funkar riktigt bra dubbla kameror den ena är fixerad och den andra kan roteras, ONVIF stöd så du kan koppla den till Homeassistant, köpte den typ en vecka sedan och varit lite skeptisk mot märket ur säkerhets perspektiv men oavsett vad det är för kamera så är det bra att blockera den från att nå ut på internet..

det är dahua som gör dom som är världens näst största tillverkare av säkerhetskameror
dvs du kan räkna dom som säkra. skulle man vara nojig för det är kina märke så kör dom off-line tex via ha.
(använd dahuas konfigtool för manuellt ställa in saker på dom)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

det är dahua som gör dom som är världens näst största tillverkare av säkerhetskameror
dvs du kan räkna dom som säkra. skulle man vara nojig för det är kina märke så kör dom off-line tex via ha.
(använd dahuas konfigtool för manuellt ställa in saker på dom)

Woow det kände jag inte till, like på den kommentaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av BriLiAnT:

Hmm, den är också ett alternativ.

Skrivet av Errek:

Eufy kör vi hemma, kräver enbart wifi (och ett eluttag såklart) och har varit väldigt stabilt. Brukar kika till dotra mi från jobbet på nätterna.

Vilken modell?

Skrivet av Aphex:

Säkert, men 120 graders vyfält är ganska brett så den täcker in rätt mycket även utan rotation.
C120 har Starlight-sensor och två olika IR-lägen, så bättre som nattkamera gissar jag.

Mitt vardagsrum ser typ ut så här. Om jag placerar den vid den röda cirkeln kan jag se hela rummet. Med 120 vyfält kan jag inte det.

Visa signatur

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Vi har varit väldigt nöjda med Philips Avent Video Baby Monitor.
Haft den i ett antal år och den fungerar fortfarande bra.
Kameran behöver vara ansluten med ström men monitor delen går bra att ha lös i ca 5 timmar och räckvidden fungerar bra i vårt hus/tomt.

https://www.philips.se/c-p/SCD891_26/video-baby-monitor-premi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drumel:

Vi har varit väldigt nöjda med Philips Avent Video Baby Monitor.
Haft den i ett antal år och den fungerar fortfarande bra.
Kameran behöver vara ansluten med ström men monitor delen går bra att ha lös i ca 5 timmar och räckvidden fungerar bra i vårt hus/tomt.

https://www.philips.se/c-p/SCD891_26/video-baby-monitor-premi...

Kollade på den under Black Friday men tycker den är lite dyr med tanke på att den inte går att använda på samma sätt senare.
En riktig kamera går ju även att koppla till Home Assistant och massa sånt.

Skrivet av Aphex:

Jag slog till på c125. https://www.inet.se/produkt/6200507/tp-link-tapo-c125-overvak...

Den har 140 vyfält och mer AI. Läste på Reddit att när det är helt mörkt så spelar inte starlight-sensorn någon större roll då IR slår på istället. Börjar med 1 och ser hur den funkar för att se om jag behöver pan/tilt funktionen till vardagsrummet eller inte. Sen insåg jag att kameror med pan/tilt är mycket större och svårare att montera. C120 / C125 kräver ju egentligen bara något som är magnetiskt och sen är den uppe. En spik eller två räcker liksom.

Tack för hjälpen!

Visa signatur

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av AldrigJa:

Det är 34 år sedan men tack ändå. Med syskon menar jag ett av våra syskon. Inte bebisens! Det här är vårt första 🥰

Ja men läst att man lätt blir för fixerad och det är nog inte bra för vårt välmående.

Tror jag missförstod då, obehagligt vilket som.

Nää jag håller med om att det nog inte är bra för välmåendet. Vi kände samma kring video och kör bara ljud med en som har extra låg strålning vid korta avstånd.

Något att tänka på med internet kamera är att det kanske fungerar bra hemma, men jobbigare att packa och sätta upp om ni sover på annan ort.