Missnöjd med moderkort och PSU i datorbygge

Permalänk
Medlem

Missnöjd med moderkort och PSU i datorbygge

Hej köpte ett bygge efter råd här på inet .men inte nöjd och vet inte hur jag ska göra .
Stora problemen är moderkortet från gigabyte .knappt några möjligheter till fläkt inställningar deras controll center är ett skämt minst sakt .
Andra saken byggde tyst trodde jag men psu låter hemskt .
Vet inte hur jag ska göra nu om jag ska skicka tillbaka byta psu själv osv middag psu med egen fläkt

Framför allt är det DeepCool PN750-D 750W ATX 3.1 som stör och Gigabyte B650 UD AX är ju ett helt skämt.svprt då bra rgb och obefintligt fläkt kontroll .
Samma med ljud.gammla hederliga realtek ljud ikon där man kunde välja olika ljudnivåer puts väck

Så vad ska jag göra saknar mitt gammla asus med Ai suit

Rubrik förtydligad enl. §3.1 // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Hej köpte ett bygge efter råd här på inet .men inte nöjd och vet inte hur jag ska göra .
Stora problemen är moderkortet från gigabyte .knappt några möjligheter till fläkt inställningar deras controll center är ett skämt minst sakt .
Andra saken byggde erst trodde jag men psu låter den hemskt .
Vet inte hur jag ska göra nu om jag ska skicka tillbaka byta psu själv osv

Framför allt är det DeepCool PN750-D 750W ATX 3.1 som stör och Gigabyte B650 UD AX är ju ett helt skämt.svprt då bra rgb och obefintligt fläkt kontroll .

Så vad ska jag göra

Känns ju överlag som du bör kontakta inet om du inte är nöjd innan du börjar modifiera. Då kan ni komma fram till en gemensam lösning.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vivace:

Känns ju överlag som du bör kontakta inet om du inte är nöjd innan du börjar modifiera. Då kan ni komma fram till en gemensam lösning.

Jo sant .men känns lite som mitt fel .den som tyckte jag skulle ha ett gigabyte modekort .inte ditt bästa tips 😋

Permalänk
Medlem

Om någon annan sitter på ett modernt gigabyte modekort .vad säger ni om fläktarna .rgb styrningen och avsaknad av gammla hederliga realtek kontroll panel .ikonen är helt väck

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Jo sant .men känns lite som mitt fel .den som tyckte jag skulle ha ett gigabyte modekort .inte ditt bästa tips 😋

La du fram en ordentlig lista på vilka funktioner du ville ha? Just det moderkortet som du har köpt ser ut att vara ett riktigt budgetmoderkort och då missar man tyvärr en hel del saker.
Men om du har ångerrätten kvar så kanske vi kan hitta ett bättre passande moderkort till dig?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: ASUS TUF Gaming RX7800XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Ja den är helt ny datorn . Jag tyckte jag var tydlig .tyst kraftig system .och jag tror inte det är att det är budget .verkar vara gigabyte överlag .deras rgb program suger minst sakt .deras fläkt kontroll är ett skämt ..jag söker mest nått som är lika smidigt som au suit var lätt byta mellan knäpp tyst på natten och normalt bör man spelar.enkla smidiga rgb styrningar och ett tips på tyst psu .
Jag är dock inre så sugen på skicka tillbaka allt ett jäkla jobb 😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

avsaknad av gammla hederliga realtek kontroll panel .ikonen är helt väck

Det här har jag nog inte sett sedan Windows 7?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Vet inte hur jag ska göra nu om jag ska skicka tillbaka byta psu själv osv middag psu med egen fläkt

Samma med ljud.gammla hederliga realtek ljud ikon där man kunde välja olika ljudnivåer puts väck

Verkar som detta moderkort har Smart Fan i BIOS, de flesta inställningar för PWM och kontroll per temp verkar finnas där, dvs det som alla andra tillverkare också har.

Antagligen måste du in på Advanced mode när du går in i BIOS för att se inställningarna, gå in och jämför med manualen:
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_amd60...

Gällande ditt nätagg så borde den vara hyfsat tyst om du inte köpt en monsterdator som tar den till gränsen till vad den klarar av, på full last så lär ju fläktarna gå upp i varv.

Kan också vara en defekt fläkt eller något i den, eller så är det något annat i burken som låter ( inte helt ovanligt att det kan låta som det kommer från nätagget även om det är från annan källa ).

Enkelt sätt att testa det på är att dra ut alla andra fläktar tillfälligt men börja med att ställa in dem med Smart Fan, eller så tar du in någon annan tredjeparts mjukvara för att styra, t.ex. Speedfan.

Typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Det här har jag nog inte sett sedan Windows 7?

Jag hade den på gammla datorn .hur ska man annars växla mellan ljud nivå smidigt .eller veta hur mycket bost man har på micken .men hittade en alt version i Windows Store

Permalänk
Medlem

Ja det går så klart krångla genom bios .men det är skit jobbigt om man vill växla mellan tyst och normalt. Kollar fläktarna .det är utan tvekan psu .den blåser på rätt bra när man håller handen vid den. Ställde ner allt i smart fan .har en teori om att det kan vara att jag har amd som får den rygga på rejält

Permalänk
Viking
Skrivet av bollen8:

Ja det går så klart krångla genom bios .men det är skit jobbigt om man vill växla mellan tyst och normalt. Kollar fläktarna .det är utan tvekan psu .den blåser på rätt bra när man håller handen vid den. Ställde ner allt i smart fan .har en teori om att det kan vara att jag har amd som får den rygga på rejält

Du kan testa att styra fläktarna med Fan Control: https://getfancontrol.com/

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Har du testat Fan Control? Helt klart den bästa mjukvaran för fläktstyrning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - Corsair Vengeance 32 GB 6000 MHz CL30 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Byggde en dator till en vän i helgen med ett gigabyte moderkort och en PSU med bra recensioner (ASUS TUF Gaming 750W). Har inte behövt ställa in fläktarna och installera app center, datorn tyst sen start. (Vår individuella bedömning)

Att du klagar på att den är högljud kan ju också vara sjukt individuellt, självklart kommer datorn låta till en viss gräns. Att få en "tyst dator" kräver ju ett dyrt arbete för att sänka dem där extra decibelerna om det nu är det viktiga.

Vi la pengarna på bra grejer för prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Har du testat Fan Control? Helt klart den bästa mjukvaran för fläktstyrning.

Kan testa .önskar jag kunde visa ljuder på nått vänster filmade lite .tycker inte det låter normalt .mera som ett elektriskt brummande

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Kan testa .önskar jag kunde visa ljuder på nått vänster filmade lite .tycker inte det låter normalt .mera som ett elektriskt brummande

Det kan vara coilwhine lika gärna. Det är oftast inget som går på garantin, men du kan testa att reklamera.

Visa signatur

||Fractal North XL||
Main system: Asus ROG Crosshair x670E Hero, AMD 9800X3D, 64GB DDR5 CL30, ASUS RX 7900 XTX TUF||
Sekundär system: Asus ROG STRIX B760-I, Intel i5 12600k, 32GB DDR5 5600MHz, Asrock Intel B580||
||Nikon Z6ii, 24-200 f4-5.6|| 105 z macro f2.8||

Permalänk
Medlem

https://imgur.com/a/qLHeBw2

Så låter det höj ljuder lite .kan vara jag kanske som är gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Fläktar styr du enklast genom BIOS och då slipper du även diverse bloatware i Windowsmiljön Jag har aldrig kört något i OS utan alltid modifierat kurvorna i BIOS, det går att få precis hur tyst du vill på bekostnad av luftflöde och därmed lite högre temperaturer.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kollade lite tror jag fått ordning på fläktarna 400 rpm under idel i pwm .men vad säger ni om psu ljudet på filmen

Permalänk
Medlem

Eftersom det inte nämnts tidigare i tråden; Har du installerat Realtek drivrutinen? Och Gigabyte Control Center?
Vet inte om funktionerna du är ute efter ingår i dessa, men det kan ju vara en bra start.
https://www.gigabyte.com/Motherboard/B650-UD-AX-rev-10/suppor...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Självklart alla driver fixade .från hemsidan. Deras controll center är ingen höjdare då jag varit van vid ai suit
Det mesta funkar väl okej .men framför allt psu stör mig
Ok ljuder funkar men system tray ikonen realtek är puts väck

Permalänk
Medlem

Programmet "Fan Controller" hittar alla fan-headers och kan kontrollera dem. Den tar prio, över bios instälningarna för fläktarna.
Om PSU låter mycket, är det för att den jobbar tungt(?) eller att fläkten sitter där den inte får tag i friskluft. Det är mao inte nödvändigtvis fel på PSU, den kan vara felmonterad, eller chassit den sitter i, var ett dåligt val?
En PSU som jobbar på 50% bör inte väsnas om den har tillgång till kall luft. Om du nyttjar den över 50%, så börjar kylfläkten jobba i de bästa av PSU's.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Lyssnade någon på länken .låter det normalt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Svårt att bedöma från en video, men den låter ju inte konstigt i alla fall. (Inget lagerljud eller så)
Sedan är vi alla olika känsliga.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Okej .ja jag får väl se vad inet säger dom var inte så sugna på bara ta tillbaka psu .oknett helvete skicka hela datorn tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Fläktar styr du enklast genom BIOS och då slipper du även diverse bloatware i Windowsmiljön Jag har aldrig kört något i OS utan alltid modifierat kurvorna i BIOS, det går att få precis hur tyst du vill på bekostnad av luftflöde och därmed lite högre temperaturer.

Mvh

Nackdelen med det är att fläktstyrning via BIOS saknar många funktioner och sensorer. Framförallt saknas såvitt jag vet alltid temperatur från GPU, vilket ju är den absolut största värmekällan i en dator. Sen kan FanControl även kombinera sensorer (t.ex. Max(CPU,GPU)), och applicera hysteres så att inte fläktarna går upp och ned i varv för snabbt. Det finns många fler funktioner, det är ett kraftfullt verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Känns spontant att du är alldeles för insnöad i vissa mjukvaror. Du skulle ha nämnt att du prompt ska ha AI Suite osv. Tips inför nästa gång istället för att klaga på andras komponenttips

I min dator med Asus-moderkort tillåts exempelvis endast drivrutinerna. AI Suite och Armoury Crate osv klassar jag som bloatware

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av bollen8:

Hur sitter psu monterad och vilket chassi har du?
Beroende på hur fläkten är vinklad och chassi så får den sin luft från utsida eller i värsta fall från chassi insida

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Det var bara en av sakerna .allt annat var toppen .förutom det helvetiska psu .allt annat e skit bra

Permalänk
Medlem

Inet som monterat så inte ens kollat .jag bara antog det sitter rätt .ska kolla

Permalänk
Viking
Skrivet av bollen8:

Jag tycker det låter normalt. Vill man ha det helt tyst i idle så är ett semi-passivt nätagg det man vill ha, vilket ditt inte är. Antagligen så är fläktkurvan för nätagget inte optimalt för ljudnivå (säkert runt 800 rpm i idle) vilket blir ett problem för dig eftersom den inte går att justera.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz