Apple slutar sälja Iphones med lightning från årsskiftet

Permalänk
Melding Plague

Apple slutar sälja Iphones med lightning från årsskiftet

Endast Iphone 15- och 16-serierna ska säljas inom EU.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Rimligt

Jag var dock övertygad ganska länge att de nyare modellerna utan lightning skulle bli helt portfria och bara köra trådlös laddning

Nästan lite synd att de inte gjorde en ultimat trollface på hela EU med den varianten

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Rimligt

Jag var dock övertygad ganska länge att de nyare modellerna utan lightning skulle bli helt portfria och bara köra trådlös laddning

Nästan lite synd att de inte gjorde en ultimat trollface på hela EU med den varianten

Tror de vill behålla kunderna.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Tror de vill behålla kunderna.

Men vem använder porten till annat än laddning idag? Det hade kunnat följa med en ’magsafe’ adapter med usb-c möjligen

Tror inte så många hade brytt sig helt ärligt

Ingen brydde sig ju när laddaren eller hörlursporten försvann

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Care to repeat that? Tror du missade hela "upploppet" som skedde när de tog bort hörlursporten men även väggvårtan dock så var den senare inte lika kontroversiell.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men vem använder porten till annat än laddning idag? Det hade kunnat följa med en ’magsafe’ adapter med usb-c möjligen

Jag ser en hel del personer som har hörlurar med sladd som de använder porten till i kollektivtrafiken i Stockholm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Care to repeat that? Tror du missade hela "upploppet" som skedde när de tog bort hörlursporten men även väggvårtan dock så var den senare inte lika kontroversiell.

väggvårtan?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

väggvårtan?

En slang för strömadaptern.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jeffan97:

Det måste vara en riktigt tjock slang ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

väggvårtan?

"laddaren"

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Skrivet av Tempel:

"laddaren"

Haha! Det var ett nytt namn för laddaren för mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Wall wart är väl slang för en strömadapter som är designad så att den snor plats från uttagsbrunnen bredvid genom att den blockerar även den. Hade iPhone en sådan?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Wall wart är väl slang för en strömadapter som är designad så att den snor plats från uttagsbrunnen bredvid genom att den blockerar även den. Hade iPhone en sådan?

Nej, det har iPhone inte haft

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Det är iPhone, nyaste modellen skulle kunna skjuta dig i huvudet eller ibland i magen och folk skulle fortsätta köpa den ändå. För det går ju inte att köpa något som inte är en iPhone, då blir man socialt utfryst ju.

Att folk tolererar försämringar i produkter betyder inte att det inte är något folk egentligen "bryr sig om", utan bara att folk inte upplever att de har något val.

Vilket ju också är fallet, 3.5 mm-kontakt blev mindre och mindre vanligt efter att Apple tog bort det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Var inte medveten om den specifika definitionen så i detta fallet så är svaret nej. Kommer inte ihåg riktigt men iPhone kom väl med 5 watt adaptern ända in i slutet? Den var inte speciellt stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Ipad körde länge med dessa modellerna. MacBooks kör med en liknande variant sedan 2015, fast med USB-C.

Gillar att det även går att koppa in en vanlig elsladd i dessa laddarna

Har haft iPhone sedan 3GS och där har jag bara sett den lilla platta laddaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Väggbula/väggvårta handlar ju om att de sticker ut rätt rejält från vägguttaget och inte bara att de blockerar (vilket till stor del handlar om orienteringen på uttagen) och ja Apple har haft sådana som blockerar oxå för den delen speciellt om det är fler än två uttag. Men väljer man tex Ikeas åskväder så har jag inte träffat på nån adapter som blockerar men väljer man ett med euro-uttag så blockerar nästan alla.

Men som sagt, ordet härstammar ifrån att det ser ut som en vårta dvs att de sticker ut från uttaget rejält.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns väldigt mycket som "jag bryr mig inte, så därför gör ingen annan det heller"

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Det är iPhone, nyaste modellen skulle kunna skjuta dig i huvudet eller ibland i magen och folk skulle fortsätta köpa den ändå. För det går ju inte att köpa något som inte är en iPhone, då blir man socialt utfryst ju.

Att folk tolererar försämringar i produkter betyder inte att det inte är något folk egentligen "bryr sig om", utan bara att folk inte upplever att de har något val.

Vilket ju också är fallet, 3.5 mm-kontakt blev mindre och mindre vanligt efter att Apple tog bort det...

Den försvann ju från Ipad också och där fanns det plats för 3,5:an så det finns inga tekniska skäl

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var att befintliga modeller fick fortsätta att säljas även om de hade annan kontakt.
Att regeln gällde nya modeller ?

Citat:

Använder du en Iphone med lightning-kontakt?

Ja har en iPhone SE gen 3.

Hade tidigare en iPhone 8, men batteriet började bli dåligt och lagringsutrymmet begränsat (64GB)

Så skaffade en ny iPhone SE gen 3 med 128GB i år.

Jag tycker storleken på iPhone 8 och iPhone SE gen 2/3 är ganska bra.
Tycker också om fingertrycksavläsare/home knapp som de nyare iPhones saknar.
Jämfört med iPhone 8 så är iPhone 8 4G och Wifi 5 medan iPhone SE är 5G och Wifi 6.

Permalänk

Men vi som vill ha en egen laddkabel för precis var enda elektronikpryl vi äger hur ska vi hantera detta? Det blir så förrvirrande om en och samma laddkabel fungerar till flera olika prylar. Bäst och allt är om hela laddaren är unik som på min rakmaskin och eltandborste. Gärna i kombination att någon vill ha 110V 60Hz eller 12V eller 24V likspänning

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många gånger jag inte kunnat ladda jobb Ipad-en för att man inte hittar lightning kabeln. Samma problem händer aldrig med USB-C då man har 6-7 st kablar lite var stan d.v.s. på alla ställen man kan behöva lada sin mobil, lurar, etc. De dyra lightning kablarna är inget man köper på sig ett lager av. Eller bygger upp ett lager av via köp av prylar.

Så när Ipad-en byts ut (til en med USB-C) av jobbet om några år är detta problem bara ett jobbigt minne.

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Skrivet av Rixxz:

Känns väldigt mycket som "jag bryr mig inte, så därför gör ingen annan det heller"

Det var många som gnällde, många krönikor och artiklar, absolut! Men, försäljningen minskade inte nämnvärt, fortfarande nu största mobilerna på marknaden trots ibland typ dubbla priset mot jämförbara androider

Om folk faktiskt brydde sig så hade det synts tydligt i statistiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ipad körde länge med dessa modellerna. MacBooks kör med en liknande variant sedan 2015, fast med USB-C.

https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1UtbKNpXXXXXrXVXXq6xXFXXXl/Original-10W-2-1A-USB-Wall-Charger-EU-US-plug-for-iPad-mini-2-3-4.jpg

Gillar att det även går att koppa in en vanlig elsladd i dessa laddarna

Denna sladden är det om man vill förlänga laddaren, medföljde MacBook:s fram till man bytte till usb-c laddning för övrigt.

https://www.apple.com/se/shop/product/MW2N3Z/A/förlängningska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Jag trodde det var att befintliga modeller fick fortsätta att säljas även om de hade annan kontakt.
Att regeln gällde nya modeller ?

Fick för mig att befintliga lager får säljas ut men ingen nytillverkning.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Då kan du inte haft 3GS sen den kom ut, den hade ju en "tjock" laddare:
https://www.ipaqrepair.co.uk/index.php?route=product/product&...

Den plattta kom väl med 4:an eller 5:an

Visa signatur

Dator:
Intel Core i5 14600K 3.5 GHz 44MB
ASUS Prime Z790-P
G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 7200MHz CL 35 Triden
EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ckghagen:

Vet inte hur många gånger jag inte kunnat ladda jobb Ipad-en för att man inte hittar lightning kabeln. Samma problem händer aldrig med USB-C då man har 6-7 st kablar lite var stan d.v.s. på alla ställen man kan behöva lada sin mobil, lurar, etc. De dyra lightning kablarna är inget man köper på sig ett lager av. Eller bygger upp ett lager av via köp av prylar.

Så när Ipad-en byts ut (til en med USB-C) av jobbet om några år är detta problem bara ett jobbigt minne.

Köpt alla mina Lightning-kablar på AliExpress. Kostar inte många kronor och fri frakt.
Även köpt en del konverterare/adapters från usbc till Lightning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Då kan du inte haft 3GS sen den kom ut, den hade ju en "tjock" laddare:
https://www.ipaqrepair.co.uk/index.php?route=product/product&...

Den plattta kom väl med 4:an eller 5:an

Det där är inte Originalladdaren till 3GS

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"