Vad är ett rimligt försäljningspris för denna dator?

Permalänk
Medlem

Vad är ett rimligt försäljningspris för denna dator?

Vad skulle jag kunna få för detta? Jag vill sälja iväg alltihopa, helst i ett paket.

Dell 32" G3223Q 4K IPS 144 Hz
AMD Ryzen 7 5800X3D 3.4 GHz 100MB
PowerColor Radeon RX 7900 XTX 24GB Hellhound
Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL 16 Beast
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
ASUS ROG Loki 1200W SFX-L
Be Quiet! Dark Rock Elite
Seagate FireCuda 520 SSD 500GB
Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
Fractal Design Torrent Compact TG Svart
RØDE X XCM-50 Mikrofon
SteelSeries Arena 7
iQunix F97: Coral Sea Wireless RGB- Cherry Silent Red

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om. - MOD
Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem

Lättaste är nog att dela upp det o olika paket och tror nog du får mest då

Skulle tippa runt
12 för datorn
3 för skärmen
1.5-2 för tillbehören

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Lättaste är nog att dela upp det o olika paket och tror nog du får mest då

Skulle tippa runt
12 för datorn
3 för skärmen
1.5-2 för tillbehören

Ok, varför så lite för?
Grafikkortet nytt går på 11,8k, skärmen 7.5k, nätagget 4k

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Avstängd

5 lax för skärmen

18 för burken ?

men det är ingen som kommer köpa grejjerna för det priset

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Berduf:

Ok, varför så lite för?

Kan inte svara för delarna då jag är för dåligt insatt i hur prisbilden beg ser ut för dem, men skärmen däremot kan jag backa upp på runt 3k.

Nypris må vara 7,5k men just skärmar är väldigt svåra att sälja beg - mycket beror även på om du måste ha en lokal köpare eller om du har har möjlighet att skicka ? (många slänger tex. kartong etc)

Riktpriset för beg skärmar skulle jag säga är ~40-50% utav nypris, och detta baserar jag på vad skärmar dels jag själv köpt men även vet andra sålts för.

Sedan rent generellt brukar jag jag ha runt 65% utav nypris på delar etc, men detta kan mycket väl spela både upp och ner i den procentsatsen. Allt beror på skick, ev. kartonger/kvitton etc.
Som lägst har jag betalt 50% utav nypris och som mest 75%, skulle aldrig ge över det - då hade jag hellre köpt nytt.

Hoppas mina tankar var någorlunda tänkvärda åtminstone.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Som lägst har jag betalt 50% utav nypris och som mest 75%, skulle aldrig ge över det - då hade jag hellre köpt nytt.

Bara för att göra ett inspel med mina egna tankar så skulle det väldigt mycket till för att jag skulle ge 75% av nypriset när man köper begagnat av någon. Då ska det i princip vara nytt i kartong med utskrivet kvitto i handen.

Generellt håller väl teknik ett dåligt andrahandsvärde, det känns som det alltid har varit så. Det är så mycket som kan strula eller vara fel, och man kan ju oftast fetglömma att få hjälp, så den risken gör att priserna går ner.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Mjo jag vet att det har ett dåligt andrahandsvärde och att det är rätt svårsålt. Därför brukar jag inte sälja teknik över huvud taget. Nu ska jag flytta till en mindre lägenhet så jag har väl i princip inget val än att börja göra mig av med grejjer om jag nu ska utföra flytten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Ok, varför så lite för?

Att det kan anses vara lite har också med att göra att den som köper begagnat jämför ditt pris med vad en nya komponeneter med motsvarande prestanda skulle kosta och kan då betala ca 50-70 % av det priset. Att du har ett nätagg för 4000 kr hjälper inte så mycket då det går att köpa ett kvalitativt nätagg som klarar jobbet utmärkt för 1300-1500 kr. De som köper begagnat är prismedvetna (som jag själv). Ditt nätagg och ditt chassi är premiumprodukter och den som är prismedveten och handlar begagnat kollar på vad hen kan köpa för chassi och nätagg som får jobbet gjord, och då ligger det betydligt lägre än nypris för de saker du köpt, ett budget chassi under 1000 kr. Ok nätagg 1400 kr.

Chassin har lite samma problem som skärmar. De är svåra att frakta till vettigt pris och blir ganska begränsad till köpare i närområdet. Vilket gör att priset går ned.

Sedan så bör du dela upp sakerna i tre paket iaf då får personer vill ha allt du säljer. Dator, skärm och kringutrustning. Sedan så skulle du kunna överväga att sälja grafikkortet löst då det är det enda som är "nytt" i bemärkelsen att ingen efterträdare ännu lanserats och då har ett betydligt högre värde än resten av datorn tillsammans. Många som kan tänkas sig uppgradera till 7900 XTX men inte vill köpa resten av datorn.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Ok, varför så lite för?

Som sagt bara gissningar, har ungefär samma saker i min dator förutom att ditt grafikkort är bättre, skulle tro du kan räkna kanske 7 för grafikkortet och resterande av datorn 5 i begagnat pris

Generellt är de ½ priset på begagnade saker, ibland mindre. Kringutrustning får man nästan inget alls för..

Hade själv ute min dator för ett år sedan och tror jag fick bud på 11 eller 12 då

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adnerhill:

Som sagt bara gissningar, har ungefär samma saker i min dator förutom att ditt grafikkort är bättre, skulle tro du kan räkna kanske 7 för grafikkortet och resterande av datorn 5 i begagnat pris

Generellt är de ½ priset på begagnade saker, ibland mindre. Kringutrustning får man nästan inget alls för..

Hade själv ute min dator för ett år sedan och tror jag fick bud på 11 eller 12 då

Fifan, det bådar ju inte jättegott

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Fifan, det bådar ju inte jättegott

haha ja nä jag blev själv så besviken så behöll allt :'D tur det för det kom ändå tillslut lite tid för den

Visa signatur