Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Weekend in Taipei
Stundtals underhållande och överdriven action, stundtals seg.
Helt menlös story.

The Predator (2018)
Det gick verkligen utför med alla efterföljare. Denna var iofs bättre än 2:an med Glover…
Men snälla, göra en barnfilm av Predator?
Får se om jag ids se Prey 🤔

Prey är en riktigt skön take på predator-universumet där jag menar att de gör precis allt rätt. En stark 7/10, minst.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Prey är en riktigt skön take på predator-universumet där jag menar att de gör precis allt rätt. En stark 7/10, minst.

Det låter ju positivt, får ge den en chans helt enkelt.

Edit: Fick bli Prey ikväll, bra mycket bättre än den jag såg igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Det låter ju positivt, får ge den en chans helt enkelt.

Den med Adrian brody är rätt ok med.
https://www.imdb.com/title/tt1424381/

Permalänk
Medlem

Lion på svtplay, en riktigt bra film
Lion

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

The hunger games-catching fire - Del 2 i denna serien. Mer Katniss och Peeta och nu tvingas de in och ska kriga med andra vinnare av hunger games. Ojojoj! Hur ska det gå? Välgjord och spännande film med bra skådespelarinsatser. 7/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk

Carry On. Filmen börjar bra, blir genast trög och är översvämmad med produktplaceringar och jag slutade att se den.

Att hålla upp godbitens låda precis framför kameran för Hostess HoHos godis och berömma hur otroligt god den är. Det är väldigt konstigt och kändes helt malplacerat i filmen..
Sedan jag ser att regissören är en Applefanboy, du kan få vara det och du kan få ha många såna enheter du vill i filmen. Men att konstant ha Apple prylar för alla goda personer och Android enheter för alla onda personer, förstör lite av spänningen på att lista ut vem som är ond eller vem som är god.

Dold text
Permalänk
Medlem

The Crow, en film från 2024 med Bill Skarsgård, en remake på en gammal 90-tals film jag ej sett. Bill återvänder från de döda och hämnas sin tjejs mördare.

Den va rätt mjae, 5/10 den hade sina stunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

The Crow, en film från 2024 med Bill Skarsgård, en remake på en gammal 90-tals film jag ej sett. Bill återvänder från de döda och hämnas sin tjejs mördare.

Den va rätt mjae, 5/10 den hade sina stunder.

Jag skulle rekommendera att försöka att se originalet, med Brandon Lee (son till Bruce Lee) som The Crow. Jag har inte sett remaken, så jag kan inte jämföra dem. Men jag gillade originalet. Dock finns det ju ingen garanti att du gillar originalet heller. Alla har ju inte samma smak.

Permalänk
Medlem

Sist i världen på bollen, men Interstellar. Inte en dålig film, men långtifrån så bra som folk fått den att framstå. Blev inte bättre av att vi såg den på kinesisk bio (engelskt tal, kinesisk undertext). Ibland var det väldigt svårt att uttyda vad Matthew McConaughey sa för att han mumlade och pratade släpande.

Scenen med Professor Brand Murph på dödsbädden var ännu värre, där förstod jag absolut ingenting. Fick se den i efterhand på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=mGzTfjqNZPA&ab_channel=AlphaT...

6/10 overall. Kunde varit 30-45 minuter kortare.

Permalänk
Medlem

Dansk film

Pusher 1 2 3

Helt okej

8 av 10 carlsberg

Permalänk
Medlem

Longlegs, 7/10, sedd på bluray, fim från 2024

Thriller/skräck, helt okej även fast det är den här typen av fim som är med ”övernaturliga krafter”.

Pig, 7/10 sedd på dvd, film från 2021

Nicolas cage spelar någon snubbe som dragit sig tillbaka och bor ute i skogen/vildmarken tillsammans med en gris som sedan blir bortrövad. Kan han hitta sin vän?

Permalänk
Medlem

Sicario 4k - Detta är en grymt bra film. Bra story och skådespeleri, bra scenografi och känslan i den är helt fenomenal. 9/10

The hunger games - Mockingjay 1 - Jag tror de gjorde en miss när de delade upp sista filmen i två för det känns som att det är rätt mycket fyll i denna som kunde undvikits. Annars är den väl välgjord och så men inte i närheten av ettan. 6/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

Elevation [2024]
4/10

Anthony Mackie gör sin debut (?) som producent och spelar en av huvudrollerna i denna, den andra står Morena Baccarin för. Tyvärr visar denna hur limiterad Mackie är som skådis då jag skulle vilja påstå att denna hamnar i samma kategori av film som "A Quiet Place", men man har ändrat den yttre ramen. Han kan spela "fysiskt ala marvel etc", men när det kommer till några som helst känslouttryck är det... tomt kan man säga. Så skådespelarinsatserna är väl mer i stil med... strax över B-film, men närmare någon tv-serie av mittenkvalité.

Här kan "monstren" inte ta sig över 8000 feet, så "våra överlevare" har tagit sin tillflykt just dit, i vad jag antar är Rocky Mountains. Utöver detta finns inget nytänk alls utan följer redan fastslagen standard. Mackie är farsa, hans son är sjuk och behöver ny medicin och då måste farsan ge sig av och ta sig "under gränsen" för att få tag på mer.

Men storyn känns extremt tom och ihålig, man får inte reda på någon information alls om var, varför eller några vettiga backstories över huvud taget. Vissa saker slängs in, men känns mest som rena fillers. Sedan fortsätter den att mer gå åt "MURICA BITCHES! i någon variant av Independence Day, känns väldigt splittrat och ett desperat försök att få det att se ut som att det kan bli en franchise om någon bara kunde skjuta till lite pengar.

Tack vare att storyn känns helt tom, extremt splittrad och högst tveksamma skådespelarinsatser hamnar denna under "meh" och en icke godkänd stämpel. Hade förväntat mycket mer av Anthony Mackie.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Django (blu-ray).

Spaghetti-western med Franco Nero i rollen som Django. Hade faktiskt inte sett denna trots att jag gillar genren. Den var helt klart underhållande och hade sin charm. Det är ju ingen Sergio Leone klass på den, men helt klart solid och sevärd om man gillar den här typen av filmer.

Lite synd att den engelska dubben över lag var undermålig, även för att vara en film med den här åldern (från 1966) och i den här genren. Djangos röstskådis var nog en av dom sämsta, tyvärr. Men det är dock inget jätteproblem för mig, man vet ju vad man ger sig in på med såna här filmer. Filmen presenterades i sitt originalformat (1.66:1) iallafall, vilket är ett plus. Ibland väljer ju vissa bolag att beskära bilden så att den ska passa bättre för moderna TV apparater (16:9).

Men som helhet var den underhållande, så jag tycker den kan vara värd nånstans kring en 7:a av 10

Permalänk
Medlem

The Rock - 1996

Klarvaken i sängen kl 02 så slängde på första bästa jag hittade på plexservern och det råkade bli The Rock. Man skulle väl med rätt gott samvete kunna argumentera för att denna är en del av den heliga treenigheten som var bombastiska 90-talsfilmer - där de andra två, såklart, var Armageddon och Con Air.

För att vara vad den är så håller den fortfarande god standard. Och även om inte alla skådisar har speciellt mkt att jobba med så är den proppfull med härliga snubbar som John Spencer, David Morse, Michael Biehn, Tony Todd och John C Mcginley.

Och även om det var mkt speciellt att se Sean Connery som fd SAS-snubbe så är det Ed Harris som stjäl showen med några riktigt minnesvärda shots och fraser. Cage är ju mest kul för att han är Cage. Han gör ju några riktigt speciella val som skådis här, bl a genom att vid ett flertal tillfällen fullkomligt skrika det sista ordet han ska säga. 10/10 Cage.

Men åter till Harris. Får fortf gåshud av hans "Situation is unacceptable"- och "You walked into the WRONG GODDAMN ROOM"-tal. Karlfan vet vad han gör.

9/10 Michal Bay-explosioner

Får nog bli Con Air ikväll, baraföratt

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

The hunger games - mockingjay 2 - Avslutningen på denna. Bättre än mockingjay 1 faktiskt. Lite tråkigt sötsliskigt slut bara. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

The Rock - 1996

Klarvaken i sängen kl 02 så slängde på första bästa jag hittade på plexservern och det råkade bli The Rock. Man skulle väl med rätt gott samvete kunna argumentera för att denna är en del av den heliga treenigheten som var bombastiska 90-talsfilmer - där de andra två, såklart, var Armageddon och Con Air.

Får nog bli Con Air ikväll, baraföratt

Hur kan du inte nämna Face Off 😲
Stryk Armageddon och du har tre, faktiskt bra, filmer med Cage.

Får bli Face Off ikväll, baraförvarförinte 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur kan du inte nämna Face Off 😲
Stryk Armageddon och du har tre, faktiskt bra, filmer med Cage.

Får bli Face Off ikväll, baraförvarförinte 🙃

Tror vi bara LÄGGER TILL Face/Off till listan och har en komplett Topp Fyra istället

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tror vi bara LÄGGER TILL Face/Off till listan och har en komplett Topp Fyra istället

Det låter ännu bättre
🥂🎄🎅

Permalänk
Medlem

Tremors 5 (blu-ray).

Även denna håller sig hyfsat till den stilen som dom tidigare filmerna, en ganska skön blandning av skräck, komedi och action. Men denna gång åker Burt till Afrika och jagar monster. Jag tycker att konceptet funkar ganska bra fortfarande, trots att man här har hunnit fram till femte filmen. Det märks att det är 11 år mellan denna och fjärde filmen, för bildkvalitén m.m. känns mer modern här.

Den funka helt klart för vad den är och jag tycker att den är ganska likvärdig fjärde filmen när det gäller underhållningsvärdet. Så även denna får en svag 7:a av 10 från mig.

Permalänk
Medlem

Leon the professional DC 4K - Lika bra som alltid. Jag märkte dock inga skillnader på den vanliga DC och 4K versionen. 10/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

The Rock - 1996

Och även om det var mkt speciellt att se Sean Connery som fd SAS-snubbe

Du missade det uppenbara, han är Bond!

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem

Oddity.
En riktig höjdare. en av årets bästa filmer för egen del. har dock the substance och nosferatu kvar att se, om man hinner med.

Permalänk
Medlem

Såg Die Hard häromdagen, riktigt bra fortfarande, de tyska terroristerna känns ändå hyffsat trovärdiga och lite slapstickiga, kul så hollywoodstereotypa.

Tror det var Alan Rickmans Hollywooddebut med.
Känns ändå trovärdig som Hans Gruber 👍

Bra rulle! 🎄

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk

Greven av Monte Cristo 2024
Det finns både en film och serie av denna gjord 2024, vilket är konstigt att det kom samma år.

Serie, finns gratis på SVT play: https://www.svtplay.se/greven-av-monte-cristo
https://www.imdb.com/title/tt29547746/

Filmen finns att hyra, kommer snart till streaming. I filmen pratar alla franska som man kan ha olika åsikter om, det utspelar sig i Frankrike, men engelska för många som ej kan franska gör att man bättre förstår filmen.
https://www.imdb.com/title/tt26446278/

I vilket fall jag har nu sett båda, dels för jag hade tid. Men även för det var ett roligt test att utvärdera 2st versioner av samma story och se hur de kan berätta den olika.

Min åsikt är. Filmen är mer action, den är råare. Den är kortare men ändå känns längre, det är trögt mellan de stora sakerna. Serien så är ursprungskonflikten väldigt tafatt, likaså straffen. Men ändå, det var en film där alla karaktärer utmärkte sig. Upplevelsen var mer en disneyserie. Medans filmen var mer en thrilleraction, där man inte brydde sig så mycket om alla "bikaraktärer".

Så mitt råd är om ni endast ska se en version. Välj serien före filmen, där serien dessutom är gratis på svt. Trots att serien är längre, innehåller mindre action så kändes den inte lika seg.

Permalänk

The dead don’t die.

Visa signatur

//

Permalänk
Medlem

Mortal Engines

Sci - fi (Netflix).

"I en postapokalyptisk värld försöker en ung kvinna å hennes rebelliska vänner förhindra att den rullade jättestaden London slukar allt i sin väg".

Är lite Star Wars känsla över det hela (fast utan Harrison Opel), dock har filmen info om att den har Atmos ljud, stämmer inte enligt min hemmabio receivers display, "DDsur" på Google 4K TV Streamern (Netflix Prem abb å kör Atmos 5.2.2) å på 4K Apple TV "Multi in". Blir en 5:a av 10 p.g.a Atmosbuggen.

Visa signatur

Marantz Cinema 50.

Permalänk
Medlem

Gladiator 2.

https://www.imdb.com/title/tt9218128/

Vad ska man säga..varken dålig eller bra,ingen film jag kommer minnas en längre stund.
Huvudrollsinnehavaren gjorde inte nått större intryck tyvärr,sen massa återblickar på första filmen vad ganska menlösa.

Svag 3 av 5 typ.

Permalänk

Dune part two.
7/10
Helt okej film. Snygg film. För enkelt skrivet. Varför ge huvud skådespelaren makten att typ bli oövervinnlig?

Permalänk
Medlem

Ett päron till farsa firar jul - Rolig julfilm med chevy chase. 7/10

Die hard 4k - Klassisk julaction med Bruce Willis. 9/10

Visa signatur