Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av NDanielN:

Jag har väl lite samma profil. Ville ha en elbil, har en två åring och en till på g. Det vi märkte när vi var runt och tittade och testade var att extremt få bilar faktiskt har plats att ha en bakåtvänd stol bakom förarsätet(jag är 182 cm lång). Vi testade att montera i både ID7, MY, Enyaq, EV6 samt volvos alla modeller. Var väl egnetligen bara i XC90 och ID7 jag kände att jag kunde sitta bekvämt i förarsötet. Valet föll på en ID7a. Har haft den nu i en vecka och är helnöjd. En sak att notera dock är att den saknar fästöglor i golvet om din stol kräver att den monteras på det sättet. De säger att det ska gå att eftermontera för några hundralappar. Ska lämna in för montering imorgon.

Kul med lite intryck om ID7 från en i liknande situation!
Jag är längst i familjen med 177cm så vi är verkligen inga basketspelare om man säger så.
Det var längesedan jag testade EV6 men jag har för mig att baksätet kändes stort då, men det fick ändå inte plats?

I dagsläget har vi stol med Isofix, men vi kommer ju behöva köpa mer stolar i framtiden, så bra att veta.
Är det tourer du har? Hur tycker du bagaget är? Hur upplever du ljudvolym/vägljud när man kör?

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

BMW i5 hade jag valt bort pga pris och utrymme. Grannen plockade precis ut en ID7 Tourer GTX som känns helt klart rätt för det som ni beskriver med önskat utrymme för barn/barnstolar, baggageutrymme etc, och betydligt mer prisvärd än motsvarande BMW.
Alternativt hade jag kollat på Skoda Enyaq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Räckviddsångest?
Fundera en extra vända, hur mycket du behöver? För du betalar premium för någonting som du eventuellt klarar dig utan. Kanske?
Jag bytte ner mig från en Dieselbil som "full laddad" sa 1300km till tom tank. Då jag sällan kör ner till reserven, utan tankar i god tid, fyllde jag ofta på runt "400km till tom tank".

Bytet till en Peugeot e2008 med 320km räckvidd (50kW batteri, där 45kW är tillgängligt) blev med andra ord en chock!
Det tog ett halvår innan jag vant mig. Nu har jag inget problem att köra ner till ca 60km kvar. Sedan börjar det krypa i skinnet.

På sommaren kommer jag 300km på en laddning. Det räcker i praktiken en vecka för mig.
(Jag har ännu inte tillgång att ladda hemma.) På vintern tappar man ca 25-30%.
Räknar man ner till 60km, från 300, så ger det 240km praktisk räckvidd.
Räknar man på vintern så har jag 160km praktisk räckvidd. (Med 60km kvar)

Det räcker mao gott och väl, men man behöver vänja sig vid tanken. I stan är det aldrig något problem, laddare finns det gott om, över allt idag. Med väldigt varierande hastighet och pris.
<Uppladdad bildlänk>
Innan årsskiftet är vi lovade att våra nya laddboxar skall vara i drift och då blir det ännu lättare.

Det enda som blir osäkert då, är om man skall åka långt.
Till vardags, är det inget större problem. En tur Gbg-Märsta kostar tre laddstopp totalt 52 minuter enligt "Chargefinder", det stämmer med laddtiden, men man måste lägga på tiden till/från motorvägen också, så i praktiken kostar det 1,5 timma extra, enkel väg. Men om man räknar med att man ändå måste stanna för kaffe, lunch, kisspaus, så blir skillnaden obefintlig.

Då kommer storhelgen, när alla skall ut på vägen samtidigt!
Jag avråder elbil, att stå vänta på folk som skall fylla på 80-100% kan få vem som helst fly förbannad!
(Jag fyller på 20%-80% på 30 min.
80%-100% tar minst lika lång tid ytterligare.)

Jag behöver ta mig från stan (kiruna) till luleå på en laddning utan att vara rädd för att fastna och dö nånstans på vägen på vintern.

så måste klara mig 343 km helst på vintern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Jag behöver ta mig från stan (kiruOjna) till luleå på en laddning utan att vara rädd för att fastna och dö nånstans på vägen på vintern.

Oj!
Jag skulle nog inte ge mig ut med mindre än en bra bit över 500km sommar räckvidd och då med scooter overolen packad, ett 100-pack värmeljus, telefonen laddad med extra powerbank och en comradio.

-30% på 500km = 350km på vintern, inte mycket till marginal.
Så du behöver mera för att ha lite marginal.
Bil med XL batteri är nog ett måste i ditt fall.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Jag behöver ta mig från stan (kiruna) till luleå på en laddning utan att vara rädd för att fastna och dö nånstans på vägen på vintern.

Förstår att det inte är aktuellt för dig,
men vill ändå flika in som info åt våra kära sörlänningar, att det finns laddplatser på sträckan.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Kul med lite intryck om ID7 från en i liknande situation!
Jag är längst i familjen med 177cm så vi är verkligen inga basketspelare om man säger så.
Det var längesedan jag testade EV6 men jag har för mig att baksätet kändes stort då, men det fick ändå inte plats?

I dagsläget har vi stol med Isofix, men vi kommer ju behöva köpa mer stolar i framtiden, så bra att veta.
Är det tourer du har? Hur tycker du bagaget är? Hur upplever du ljudvolym/vägljud när man kör?

Ja vi trodde också verkligen att stol skulle få plats utan problem, men rekommenderar verkligen att testa. Bilhandlarna verkade vana vid att man springer runt och monterar barnstol.

Det är en tourer. Bagaget är oväntat litet, med tanke på att bilen nästan är 5 meter lång. Dock är det ju inte mindre än tex MY och Enyaq. Det är ju på 600l och går med lätthet att få in vagn etc.
Ljudnivån är helt underbar. Betydligt bättre än MY, Enyaq och EV6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luffie:

Ja jag såg en nyhet om den också. Ser vettig ut trots att det är en SUV. Men första leveranser är beräknade till sommaren i Sverige. Jag vill gärna vara färdig helst innan maj, men ingen hård gräns.

iX1 blir för liten.
iX3 känns väldigt gammal + SUV tyvärr.
Den som är mest intressant bland BMW är nog ändå i5 men den är lite väl dyr + att den har samma batteri/drivlina som min i4 men med rätt mycket högre förbrukning.

Skoda Enyaq är nog den mest intressant MEB-suven men det är trots allt en suv (och VAG) och saknar förvärmning av batteri (förutom 2024 och frammåt).

Lync & co 02 blir nog tyvärr för liten.

Xpeng blir tyvärr lite för mycket "kinamärke" för mig, även fast modellen som du säger är väldigt lik MY och verkar väldigt vettig. Men jag ska ta en till titt på denna.

Skoda släpper uppdaterad version nästa år, vet dock inte när under året den kommer.
https://alltomelbil.se/skoda-slapper-forsta-skisserna-pa-nya-...

Sen alla SUV inom VW koncernen finns ju som "sportback" om det nu är till någon fördel för det du letar efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skoda släpper uppdaterad version nästa år, vet dock inte när under året den kommer.

Sen alla SUV inom VW koncernen finns ju som "sportback" om det nu är till någon fördel för det du letar efter.

Och jag som precis beställt en…

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Förstår att det inte är aktuellt för dig,
men vill ändå flika in som info åt våra kära sörlänningar, att det finns laddplatser på sträckan.

Jag blev nyfiken, och ja det finns ju MINST fem ställen att ladda på (Edit: kollade chargefinder, krav enbart CCS, resulterade i 7 ställensom jag kan se):

Så att säga att man risker att dö... tja.. Kan väl hända vid tekniskt fel i vilken bil som helst. Men om man bortser från händelser med 0,001% chans att inträffa, såsom att en meteorit träffar vägen, så kan man nog bortse från detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Den ser rätt ok ut, men det lär nog dröja innan den börjar levereras kan jag tänka.

Nej det är inte bakdelen som är problemet med SUV för mig. Det är att man sabbar både körkänsla och ökar förbrukningen genom att höja upp bilen utan någon egentlig fördel. Jag vet att många gillar det då det säljs väldigt mycket SUV, men jag föredrar lägre/vanliga bilar.

Visa signatur

AMD R7 5800X | MSI MPG B550 GAMING PLUS | HyperX Fury Black RGB 32GB | EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 ULTRA | Corsair RM750X V2 | Corsair iCUE 4000X RGB | Asus Rog Swift PG279Q | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det kanske blir en med Tesla model Q.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag behöver byta ut en bil om någon månad och har börjat snegla mot elbilsvärlden. Bor i villa så får ta och installera en laddare hemma.

Jag har tittat mot Nissan Leaf ca 2020-2022 >10000 mil för ca 160-180k. Intrycket jag fått i tråden är att den anses vara ganska omodern och ovärd att köpa. Alternativet i så fall skulle vara en Volkswagen ID.3, men en motsvarande ID.3 hamnar mellan ca 230-250k. Är det verkligen värt att lägga de ca 70k extra för ID.3 av samma årsmodell?
Åker i princip bara landsväg och motorväg ca 6 mil om dagen.
Det enda egentliga kraven jag har är keyless, farthållare, Android Auto och att kunna värma eller kyla kupén innan avfärd... samt att man ska kunna få plats 2 vuxna och 2 framåtvända småbarn utan att bli ihjälklämd. Så jag har inte särskilt höga krav 😂

Fördelar jag ser med Nissan Leaf:

• Billigare

• Fysiska knappar

• "Good enough" för användningsområdet.

• Verkar vara ganska välutrustad med 360-kamera osv, så behöver inte jaga efter ett exemplar med specifik utrustning.

Nackdelar:

• Ingen batterikylning. Enligt Nissan själva är detta bara ett problem om man kör fort och snabbladdar ofta, vilket jag inte kommer att göra. Hur det påverkar långsiktigt vet jag dock inte.

• Gammal plattform

• Fel standard för snabbladdning, så om jag skulle vilja åka längre sträckor går det i princip inte.

Fördelar ID.3:

• Modernare plattform

• Ser modernare ut, på gott och ont.

• Snabbladdning man kan använda, så man har bättre möjlighet att faktiskt åka längre sträckor än det vardagliga pendlandet.

Nackdelar:

• Dyrare

• Verkar vara något sämre utrustad än Leaf, saknar t.ex. helt kameror i den prisklassen jag kollar.

• Knappt några fysiska reglage, allt digitalt i ett system som är ökänt för att vara dåligt.

TLDR: Är VW ID.3 värd 70-80k mer än en Nissan Leaf från samma år med samma miltal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phamarus:

TLDR: Är VW ID.3 värd 70-80k mer än en Nissan Leaf från samma år med samma miltal?

Ja, jag personligen hade aldrig jämfört dessa bilar vid liknande pris: I min värld är Leaf absolut ett bra begalternativ, men varför köpa en så ny? Hade det "bara" skilt 70k hade jag utan tvekan tagit en Id.3, även om de gamla Leaf-arna inte har lika bra räckvidd. Bara laddnigen gör att Id.3 är så mycket mer användbar. Jag kan leva utan lull-lull, tom backkamera, men att inte "kunna" köra road-trips, även om det sker sällan, skaver för mig iaf.

I min värld: Äldre Leaf/Zoe/Soul om man vill ha en billig elbil, Id.3 om man inte kan stå ut med den långsamma laddningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ja, jag personligen hade aldrig jämfört dessa bilar vid liknande pris: I min värld är Leaf absolut ett bra begalternativ, men varför köpa en så ny? Hade det "bara" skilt 70k hade jag utan tvekan tagit en Id.3, även om de gamla Leaf-arna inte har lika bra räckvidd. Bara laddnigen gör att Id.3 är så mycket mer användbar. Jag kan leva utan lull-lull, tom backkamera, men att inte "kunna" köra road-trips, även om det sker sällan, skaver för mig iaf.

I min värld: Äldre Leaf/Zoe/Soul om man vill ha en billig elbil, Id.3 om man inte kan stå ut med den långsamma laddningen.

Ett alternativ är annars Opel Corsa E från 150K för 2021 och vill man ha Suv är det Opel Mokka E alt Peugeot E 2008 dock 45 kWh batteri men större en Nissan Leaf åtminstone och CCS 100 Kw stöd.

Dock ska vinter räckvidd i 120 km/h på motorvägen vara riktigt kort enligt Kristoffer på Elbilsmagasinet och där hade det blivit lite för kort för mig om jag inte minskar hastigheten för att öka räckvidden.

Har även inte hemma laddning idag och ej fråga jobb ännu om detta då jag börjar nästa vecka.

Så kör en billig fossil bil nu i början tills man kommer in i nya jobbet och med ca 140 km/dag är inte leasing aktuellt för mig.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Första elbilen kommer inhandlas i januari - är riktigt taggad! Det blir en Ioniq 5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Tack!

Jo jag har kört både Highland M3P och i4 M50, men det var nått år emellan provkörningarna så jag kan inte komma med väldigt exakta jämförelser.
Upplever i4an som en komfortablare och tystare bil än nya Model 3 Performance, har ej kört vanliga Highland LR, så vet ej hur tyst den är.
När jag tänker tillbaka på körningen av i4 M50 och jämför det med färska Highland M3P provkörningen, så skulle jag placera M3P som en körgladare och sportigare bil än BMW i4 M50, och det säger jag trots att jag har en förkärlek för BMWs bilar. I alla fall de äldre modellerna vad gäller körkänsla
MEN i4 M50 känns som en mer premium bil än Model 3. Det är helt klart så.
En i4 M50 kostar dock mer än en Model 3 Performance..

Skulle jag köpa bil idag och valde mellan dessa bilar så skulle jag välja Tesla Model 3 Performance för 650k.
Men jag skulle göra mig av med 20" hjulen och fixa några andra i 19" troligen för att få ned vägljudet som jag tyckte var för högt.

Väldigt sent svar från mig, men tack för din ovan återkoppling.

Har fortfarande inte köpt någon ny elbil, men funderar på som du rekommenderar den nya M3P Highland med lite mindre fälgar som 18" eller 19" för både komfort och för längre räckvidd (är dock inte fullt så känslig för vägljud, även om lägre alltid är bättre).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Väldigt sent svar från mig, men tack för din ovan återkoppling.

Har fortfarande inte köpt någon ny elbil, men funderar på som du rekommenderar den nya M3P Highland med lite mindre fälgar som 18" eller 19" för både komfort och för längre räckvidd (är dock inte fullt så känslig för vägljud, även om lägre alltid är bättre).

Jag läste någonstans att en M3P Highland ägare bytt från de där P-zero däcken som man får till bilen och istället monterat Michelin däck, tror det var 4s modellen och då blev den en del tystare faktiskt. Så det kanske finns en lösning för att kunna fortsätta köra med de trevliga originalfälgarna man får med M3P 👍😊
Eller så får man bara stå ut med lite mer vägljud. Beror på hur känslig man är för sånt.

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 9800X3D | Liquid Freezer III 280 | Asus Gaming B850m Plus | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6400Mhz CL30 | MSI PCIE5 850W | RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Har du exempel på nåt märke med bra serviceorganisation? VW Stockholm och Bilia (BMW) tycker jag varit fantastiskt usla sista 10 åren så jag känner inte att det kan bli så mycket sämre....

Själv har jag alltid fått utmärkt service på alla mina Teslor. Inga problem eller tjat alls har någonsin behövts. Allt som jag påpekat har bytts utan knorr och utan kostnad (inklusive omlackeringar).

Däremot så har jag flera gånger haft otur med dålig service hos Bilia med både vår Mini (Cooper SE) och vår BMW (5-serie touring). Detta är en av de stora anledningarna att jag drar mig för att välja en BMW i4, istället för en ny Tesla M3P, nu när jag skall byta till ny elbil till våren (samt att jag upplever i4 som mindre körglad än M3P). Är verkligen extremt missnöjd med Bilia (även om jag älskar min Mini och vår BMW 5-serie som bilar).

Skrivet av cracko:

Det känns lite med elbilar som med mobiltelefoner runt tiden strax innan iphone lanserades. Förra årets modell är stenålder och det händer mycket på kort tid. Inte riktigt så men nästan. Vågar man köpa när det är så eller är det leasing som gäller?

Nu har jag förmånsbilar på företaget, som innebär att jag byter vart 2-4 år för leasingen, men om det inte vore för det faktumet så hade jag lätt kunnat ha kvar min första elbil, Tesla M3 LR som jag köpte 2019, i flera år till. Känns lika modern som alla nuvarande elbilar i dag, och laddar lika snabbt och hög effekt (250+ kW) som dagens Teslor.

Det som förändrat sig mest är byggkvaliteten som blivit lite bättre i nyare Teslor (har alltid varit deras akilleshäl), och mjukvaran som blivit mycket bättre med tiden. Men då mjukvaran uppdateras OTA utan kostnad så är det något som gör att jag med glädje hade kunnat haft kvar min första M3LR från 2019 utan problem.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse977:

Jag läste någonstans att en M3P Highland ägare bytt från de där P-zero däcken som man får till bilen och istället monterat Michelin däck, tror det var 4s modellen och då blev den en del tystare faktiskt. Så det kanske finns en lösning för att kunna fortsätta köra med de trevliga originalfälgarna man får med M3P 👍😊
Eller så får man bara stå ut med lite mer vägljud. Beror på hur känslig man är för sånt.

Efter att ha fått märken på höger framfälg så är jag nog mer irriterad att gummit överhuvudtaget inte sticker ut eller har något fälgskydd alls än ljudet faktiskt - tror vi lyckades träffa nåt när vi körde i djupsnö uppe i Norrland. Men jag har ju vinterdäck på nu och inte p-zero på också.

Upplever dock att det är rätt dåligt grepp i Hakkadäcken på barmark, även om jag förväntar mig att det ska släppa med så mycket hästar så tycker jag det släpper väl tidigt... I övrigt väldigt stabil och det var barnsligt roligt att köra i trackmode med full bakhjulsdrift på en parkeringsplats med snö - som en 240 med 460 hästar. (...och ja, det var säkert en och annan på Maxi i Sundsvall som undrade vilket j-a idiot till Stockholmare som körde där... Jag bjuder på den.)

Skrivet av martinot:

Själv har jag alltid fått utmärkt service på alla mina Teslor. Inga problem eller tjat alls har någonsin behövts. Allt som jag påpekat har bytts utan knorr och utan kostnad (inklusive omlackeringar).

Det som förändrat sig mest är byggkvaliteten som blivit lite bättre i nyare Teslor (har alltid varit deras akilleshäl), och mjukvaran som blivit mycket bättre med tiden. Men då mjukvaran uppdateras OTA utan kostnad så är det något som gör att jag med glädje hade kunnat haft kvar min första M3LR från 2019 utan problem.

Kul att höra att du haft bra lycka med servicen, jag har bara hämtat min och inte haft några problem på en månad så kan inte säga så mycket än. Är däremot fantastiskt nöjd med M3P. Kommer från en ID4 GTX och det känns verkligen som en 10 år nyare bil. Dessutom måste jag säga att kvaliten faktiskt är klart _bättre_ i Teslan vilket jag inte ens hade räknat med, inga missljud eller knak överhuvudtaget och det är ju betydligt färre delar med "skrapig plast" än det var i ID4:an, men råge!

Det enda jag irriterade mig på var faktiskt autopiloten och att den inte återaktiverades vid filbyte, där var travel assist klart bättre på VW, MEN, det fixade sig enkelt när jag installerade S3xy buttons commander och knob, då den har ett makro som återaktiverar AP om man blinkar, byter fil och sedan ligger i filen i 2-5 sekunder. Kändes som välinvesterade tusenlappar mot enhanced autopilot för 39 papp.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Fick erbjudande av en kompis att köpa hans E-208. Den har rullat 15k mil och batterihälsan är 85%. Det som lockar är att han vill bara ha 109k för den samtidigt som den har rullat jävligt långt.

the ångest

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Första elbilen kommer inhandlas i januari - är riktigt taggad! Det blir en Ioniq 5.

Jag har en ioniq 6 och det är den bästa bilen jag haft och då har jag tidigare ägt Tesla och Volvo men tycker Hyundaien är så mycket bättre bil.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Hämtar ut en svart EV3 LR imorgon! Blir spännande

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Henrico:

Kul att höra att du haft bra lycka med servicen, jag har bara hämtat min och inte haft några problem på en månad så kan inte säga så mycket än. Är däremot fantastiskt nöjd med M3P. Kommer från en ID4 GTX och det känns verkligen som en 10 år nyare bil. Dessutom måste jag säga att kvaliten faktiskt är klart _bättre_ i Teslan vilket jag inte ens hade räknat med, inga missljud eller knak överhuvudtaget och det är ju betydligt färre delar med "skrapig plast" än det var i ID4:an, men råge!

Det enda jag irriterade mig på var faktiskt autopiloten och att den inte återaktiverades vid filbyte, där var travel assist klart bättre på VW, MEN, det fixade sig enkelt när jag installerade S3xy buttons commander och knob, då den har ett makro som återaktiverar AP om man blinkar, byter fil och sedan ligger i filen i 2-5 sekunder. Kändes som välinvesterade tusenlappar mot enhanced autopilot för 39 papp.

Jag har både en Model 3 och en ID.4. Jag håller med om att kvalitetskänslan på inredning numera är likvärdig, ungefär. Men jäääädrar vad dålig Autopilot är jämfört med Travel Assist. Jag tyckte Teslas variant var bra när jag köpte min första Model 3 2021. Men efter att ha upplevt och använt Travel Assist så inser man hur galet långt efter Tesla är. Ännu sämre blev det när de kopplade bort/tog bort radarn och övergick till att bara använda kamerorna.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag har både en Model 3 och en ID.4. Jag håller med om att kvalitetskänslan på inredning numera är likvärdig, ungefär. Men jäääädrar vad dålig Autopilot är jämfört med Travel Assist. Jag tyckte Teslas variant var bra när jag köpte min första Model 3 2021. Men efter att ha upplevt och använt Travel Assist så inser man hur galet långt efter Tesla är. Ännu sämre blev det när de kopplade bort/tog bort radarn och övergick till att bara använda kamerorna.

Efter en månad från ID4 till M3P skulle jag nog gå så långt att säga att kvaliten är bättre i M3, åtminstone vad gäller material. Det är väldigt mycket hårdplast i ID4, har faktiskt blivit mycket bättre i ID7 däremot..

Gällande körassistent så tycker jag främst att det är en stor skillnad i beteende. Travel assist var mycket mer "förlåtande" för rattrörelser, dvs man kunde låta bilen röra sig inom filen mycket mer, Tesla AP är mycket mer strikt, rör du ratten och inte ligger mitt i filen så kopplar den ur. För egen del så har nog största förändringen varit att jag inser att jag alltid ligger lite höger i filen, så det har mer varit som att ha en lite lätt bitter och arg körskollärare i en månad.. Däremot tycker jag själva funktionen är lite givande och tagande, AP har fungerat mycket bättre i snö, både travel assist och AP är lika dåliga när det saknas mittlinje (Teslan kör åtminstone inte mitt i vägen!) och jag har inte haft spökbroms med någon av dem och ungefär varningar för cyklar/gående/bussar i svängar på samma sätt. (Vilket jag väl kan tycka är "rätt" - för bilen är ju de "rakt framför" om jag inte svänger.)

Jag löste dock det jag tyckte var stora problemet på AP genom att köpa en S3xy button commander, och det problemet är att AP INTE återaktiverades efter manuellt filbyte, det tyckte jag kändes som en stor j-a fraud att AP kräver "enhanced autopilot" och verkligen upplagt för att få folk att betala 40 papp. Commandern löste det kalasbra då den nu återaktiveras när man är i den nya filen som man vill, dessutom ställbar tid för återaktivering. Commandern har den ju en del andra riktigt trevliga funktioner som manuell förvärmning, använder light bar i highland för att indikera "blind-spot", se massa detaljerad data och koda makron. Inte minst justera eller avaktivera hastighetsvarnaren permanent. Kan varmt rekomendera den.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kul att se att faceliftade Model Y lagts upp på diverse marknader (Kina, Japan bl.a)

Mina screenshots från www.tesla.cn

Ingen hit designmässigt enligt mig, nuvarande är snyggare, men återstår att se när man ser den i verkligheten.

Aningen bättre WLTP, LR såg ut att få snabbare acceleration, ny interiör och så. Gått och väntat på denna, tänkt tanken att lägga en beställning när facelift kommer, men får se vilka förbättringar mer det blir, pris osv. Begutbudet är stort och har börjat komma ner i pris.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Kul att se att faceliftade Model Y lagts upp på diverse marknader (Kina, Japan bl.a)

Min screenshot från www.tesla.cn
<Uppladdad bildlänk>

Ingen hit designmässigt enligt mig, nuvarande är snyggare, men återstår att se när man ser den i verkligheten.

Aningen bättre WLTP, LR såg ut att få snabbare acceleration, ny interiör och så. Gått och väntat på denna, tänkt tanken att lägga en beställning när facelift kommer, men får se vilka förbättringar mer det blir, pris osv. Begutbudet är stort och har börjat komma ner i pris.

Det intressanta är att det finns växelspak (edit: Jag menade blinkersspak!) (!) på flera av bilderna som cirkulerar. Det saknas på nyare Model S, 3 och X.

Det tycks vara så att Launch Series, som säljs under begränsad tid i Kina, kommer inkludera acceleration boost. Accelerationssiffran som visas är då med acceleration boost inräknat och det matchar nuvarande Model Y med motsvarande boost. Därmed är sannolikt accelerationen utan boost precis samma som tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Mina screenshots från www.tesla.cn
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Märkligt att dom inte följer Model 3's designspråk, den ser ju faktiskt rätt bra ut. Istället väljer man att försöka trycka vidare på Cybertryckens front, utan att uppdatera något annat med designen överhuvudtaget. Man kanske är partisk just för hur mycket Musk har ballat ur så man vill att dom ska misslyckas, men jag hade ändå förväntat mig något mer lockande av detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Det intressanta är att det finns växelspak (!) på flera av bilderna som cirkulerar. Det saknas på nyare Model S, 3 och X.

Det tycks vara så att Launch Series, som säljs under begränsad tid i Kina, kommer inkludera acceleration boost. Accelerationssiffran som visas är då med acceleration boost inräknat och det matchar nuvarande Model Y med motsvarande boost. Därmed är sannolikt accelerationen utan boost precis samma som tidigare.

Inte på bilderna på teslas kinesiska sida i alla fall, väldigt spaklöst:

Ah, det låter rimligt att det är med acceleration boost!

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Märkligt att dom inte följer Model 3's designspråk, den ser ju faktiskt rätt bra ut. Istället väljer man att försöka trycka vidare på Cybertryckens front, utan att uppdatera något annat med designen överhuvudtaget. Man kanske är partisk just för hur mycket Musk har ballat ur så man vill att dom ska misslyckas, men jag hade ändå förväntat mig något mer lockande av detta.

Håller med, jag tycker sidoprofilen på den var helt ok, men fram och bak var rent ut sagt fult... Tycker inte light-bar var speciellt lyckad. På cybertruck följer den åtminstone linjerna, här kändes de mer som man tittat på VW och bara tryckt in den både fram och bak. Glad att jag inte väntade på Juniper åtminstone.

Inredningen såg väldigt model 3 ut vilket ju är väldigt bra, däremot såg det ut som light-bar inte går hela vägen runt utan slutar mitt på förardörren, men det kan ju vara en renderingsmiss också.

Står för övrigt att första leveranserna är i mars på den kinesiska sidan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Inte på bilderna på teslas kinesiska sida i alla fall, väldigt spaklöst:

Sorry, jag menade blinkersspak. Blinkersspaken, som sitter vänster om ratten, har synts på flera andra bilder.

Växelspaken, som tidigare satt på höger sida om ratten, är borta - precis som bilden visar.