Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror inte vi är oense, det som spelar roll är skillnad i spänning. Skillnad i spänning är väldigt liten i spannet 60-98 % för just LFP.

"100 % SoC" är rätt mycket en definitionsfråga, man kan lägga 100 % på ett rätt stort spänningsintervall för LFP utan att det i lagrad energi spelar någon egentlig roll. Så finns säker en variation vad 100 % betyder i spänning specifikt för LFP. Nagelfarande, men att säga "100 %" är problematiskt för LFP.

Skillnaden att långtidslagra vid 80 % eller 95 % är garanterat liten (det är i praktiken samma spänning), hur liten den är vid 100 % "beror på" vart BMS lägger 100 % på spänningskurvan. BMS behöver gå in en bit på den branta delen, gör man inte det kan man inte fastställa 100 % nivån på ett matematiskt stabilt sätt.

Att långtidslagra vid högre spänning, även om det handlar om 99 % SoC vs 100 % kan ha en klart relevant skillnad i degenerering.

Ja det har du faktiskt helt rätt i (det var mer än jag själv tänkte på) och det gör såklart att hela argumentet blir problematiskt för LFP. Kan inte veta vad biltillverkaren sätter som 100% när man jämför det med forskningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Hur gick det?

Jag ska ha min imorgon. Också Kia. Tycker den ser klockren ut utifrån. Men inne har jag en hel del repor märken i plasten i ena ryggstödet efter vår yngsta son som suttit i baksätet i sin stol. Samt två små bucklor i dörrkarmen när bältet inte rullat upp och man stängt dörren... Ska bli intressant.

Skrivet av SiD:

Spännande, uppdatera gärna här för jag är nyfiken.

See fram emot feedback

Lämnat nu. Betalade nada. 😁 Säljaren var rätt stressad också, hade 4 kunder samtidigt. Han hade inte kollat på förbesiktningen innan.

Intressant nog hade de närmare 25 beggade e-niros i hallen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Lämnat nu. Betalade nada. 😁 Säljaren var rätt stressad också, hade 4 kunder samtidigt. Han hade inte kollat på förbesiktningen innan.

Bara lyfta på hatten och gratulera.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja det står ju i återlämningsguiden att några stenskott är ok..

Det gjorde det i återlämningsguiden från Audi också, men det blev ett väldigt liv om det ändå. Det gäller att orka tjafsa och det gjorde inte jag utan de kvitterade det mot undermilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har en känsla av att det kommer finnas rätt många beggade ID4 / ID4 GTX inom kort som kommer tillbaka från leasing.....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Det känns lite med elbilar som med mobiltelefoner runt tiden strax innan iphone lanserades. Förra årets modell är stenålder och det händer mycket på kort tid. Inte riktigt så men nästan. Vågar man köpa när det är så eller är det leasing som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Det känns lite med elbilar som med mobiltelefoner runt tiden strax innan iphone lanserades. Förra årets modell är stenålder och det händer mycket på kort tid. Inte riktigt så men nästan. Vågar man köpa när det är så eller är det leasing som gäller?

Man bör nog ha en lista med egenskaper man vet är tecken på en bil som bör mogna bättre än andra.

Exempelvis:
- Laddningstid/hastighet
eller
- Energieffektivitet
- Ruttplanering för laddning
- Temperaturhanteringen inför, under och efter laddning
- Paketering (att man köper en "ren" elbil)

Finns rätt många bilar/modeller idag som presterar bra på dessa punkter. Från exempelvis Tesla, Kia/Hyundai, Polestar, och numera VW och Audi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Vet inte om jag håller med. Tycker min i4 står sig ytterst väl i elbilsegenskaper. Det enda klagomålet är innerutrymmen om man är full bil.
Laddning bräcker fortfarande många alternativ som släpps nu och räckvidden håller sig ännu. Att laddkurvan förbättrats och förvärmning förbättrats via mjukvara håller den pigg.

Men en första gen id3 eller id4 känns absolut stenålders det håller jag med om.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av cracko:

Skrivet av Gainsgoblin:

Vet inte om jag håller med. Tycker min i4 står sig ytterst väl i elbilsegenskaper. Det enda klagomålet är innerutrymmen om man är full bil.
Laddning bräcker fortfarande många alternativ som släpps nu och räckvidden håller sig ännu. Att laddkurvan förbättrats och förvärmning förbättrats via mjukvara håller den pigg.

Men en första gen id3 eller id4 känns absolut stenålders det håller jag med om.

Jag känner mig ganska säker på att jag inte håller med. En Tesla Model 3 från 2019 är fortfarande konkurrenskraftig gällande räckvidd, laddhastighet och andra elbilsspecifika-funktioner. Visst, den är bullrig, och saknar numera radar för avståndshållaren. Men det är ju inte knutet till att det är en elbil. Jag gick i samma tankar som cracko när jag köpte min model 3 från 2021. Men den 2024 ID4 som vi har nu laddar inge fortare, förbrukar inte mindre, och har inte större batteri.

Det enda som jag kommer på, på rak arm är att betydligt fler bilmodeller numera har förvärmning av batteri inför snabbladdning. Annars är det mesta sig likt jämfört med 5 år gamla modeller.

Första generationens ID4, ID3 lider ju framförallt av att deras infotainment är klappkassa. Men de hade dem varit även om bilarna haft bensin/diesel-motorer.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag känner mig ganska säker på att jag inte håller med. En Tesla Model 3 från 2019 är fortfarande konkurrenskraftig gällande räckvidd, laddhastighet och andra elbilsspecifika-funktioner. Visst, den är bullrig, och saknar numera radar för avståndshållaren. Men det är ju inte knutet till att det är en elbil. Jag gick i samma tankar som cracko när jag köpte min model 3 från 2021. Men den 2024 ID4 som vi har nu laddar inge fortare, förbrukar inte mindre, och har inte större batteri.

Det enda som jag kommer på, på rak arm är att betydligt fler bilmodeller numera har förvärmning av batteri inför snabbladdning. Annars är det mesta sig likt jämfört med 5 år gamla modeller.

Första generationens ID4, ID3 lider ju framförallt av att deras infotainment är klappkassa. Men de hade dem varit även om bilarna haft bensin/diesel-motorer.

Ja, gränsen ska snarare dras med Zoe/Leaf/C-zero osv, alltså tidigaste bilarna ofta med batterier under 20kWh! E-niro/Kona var väl första "svensson" bilen som kom upp över det, då var Tesla fortfarande dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Ja, gränsen ska snarare dras med Zoe/Leaf/C-zero osv, alltså tidigaste bilarna ofta med batterier under 20kWh! E-niro/Kona var väl första "svensson" bilen som kom upp över det, då var Tesla fortfarande dyra.

De nyaste Zoe har 52 kWh och dito Leaf upp till 62 kWh. Däremot är väl snabbladdningen inget att hänga i julgranen. Att bunta ihop dem med skämtbilen C-zero med släktingar känns inte så rättvist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Skulle säga att laddhastigheten på ID4 och avsaknaden av förvärmning är ännu värre faktiskt, det är rätt uselt även i 20 grader på sommaren... Utan Android Auto hade jag gallskrikit på infotainment.

Nu ska ju "nyare" ID4 och ID7 vara bättre, men det ger mig fortfarande en besk eftersmak att VW även i fortsättningen inte kommer supporta bilar som är mer än 2 år gamla... Så jag skulle snarare säga att det är tillverkarna som inte förstår det där med uppgraderingar under längre tid än att själva hårdvaran är dålig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

De nyaste Zoe har 52 kWh och dito Leaf upp till 62 kWh. Däremot är väl snabbladdningen inget att hänga i julgranen. Att bunta ihop dem med skämtbilen C-zero med släktingar känns inte så rättvist.

Japp men de fanns inte 2018 när Kona/Niro introducerades med 64kWh. Både Leaf och Zoe kom året efter tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Japp men de fanns inte 2018 när Kona/Niro introducerades med 64kWh. Både Leaf och Zoe kom året efter tror jag.

De hade upp till kring 40 kWh före det största batteripaketet blev tillgängligt, vilket är ganska långt ifrån under 20. Det har ingen av haft ens från början. Det lägsta hos Zoe är 22 kWh och Leaf 24 kWh. I det senare fallet får du dock köpa första generationen med den lite märkliga designen för att få ett så litet batteripaket. Zoe fanns med antingen 22 eller 41 ett tag däremot.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Xyborg:

Finns i.o.f.s. en annan viktig aspekt varför elbilar med bara ett par år på nacken känns rejält "gamla" idag.

En sak som med tiden rimligen kommer hända är att elbilar blir mer pålitliga jämfört med ICE. Argumentet varför det rimligen måste bli så har stöts och blötts i detta tråd redan.

Men statistiken visade initialt en annan bild, bl.a. Tesla låg i absoluta botten vad det gällde antalet fel. Och när de "andra" började få ut rena elbilar visade sig att Tesla inte stack ut på denna punkt.

Var jag kunnat läsa mig till har det blivit rejält mycket bättre med tiden på den punkten. Så känns rätt "sådär" att köpa lite äldre elbil, den får i så fall vara rejält billig.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Skulle säga att laddhastigheten på ID4 och avsaknaden av förvärmning är ännu värre faktiskt, det är rätt uselt även i 20 grader på sommaren... Utan Android Auto hade jag gallskrikit på infotainment.

Nu ska ju "nyare" ID4 och ID7 vara bättre, men det ger mig fortfarande en besk eftersmak att VW även i fortsättningen inte kommer supporta bilar som är mer än 2 år gamla... Så jag skulle snarare säga att det är tillverkarna som inte förstår det där med uppgraderingar under längre tid än att själva hårdvaran är dålig.

Är ID.4 på sommaren verkligen så dålig?
Från en vecka sen.
154kW @ 4%
165kW @ 15%
98kw @ 50%
69kW @ 80%

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Är ID.4 på sommaren verkligen så dålig?
Från en vecka sen.
154kW @ 4%
165kW @ 15%
98kw @ 50%
69kW @ 80%

Har man bakhjulsdrivna versionen (åtminstone en äldre modell) så har man ju en laddkurva som ger över 100kW upp till i princip 80%, och 130kW en stor del av vägen upp dit. Inte toppklass men inte alls uselt. Förvärmningens frånvaro är det stora problemet med bilarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Har man bakhjulsdrivna versionen (åtminstone en äldre modell) så har man ju en laddkurva som ger över 100kW upp till i princip 80%, och 130kW en stor del av vägen upp dit. Inte toppklass men inte alls uselt. Förvärmningens frånvaro är det stora problemet med bilarna.

Jag har inte varit i närheten av de siffrorna i min ID4 GTX. (uttagen december 2021 med version 3.2)

Jag peakar på typ 135kW vid 10-20% och sedan går det raskt nedåt och ligger på kanske 70kW vid 60% laddning. Stod bredvid en splitter ny GTX förra helgen och den laddade betydligt snabbare, men låg fortfarande i lä mot ID7 och en gammal EV6 som också laddade samtidigt. Ionity är ju rena rama nördmötesplatsen för övrigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såg att Tesla erbjuder modell Y till 0% ränta nu. Hur länge är den räntan aktiv under en avbetalningstid på säg 5 år? Är det 0 i ränta och ändras uppåt med marknaden eller hur funkar det? Någon som vet?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Såg att Tesla erbjuder modell Y till 0% ränta nu. Hur länge är den räntan aktiv under en avbetalningstid på säg 5 år? Är det 0 i ränta och ändras uppåt med marknaden eller hur funkar det? Någon som vet?

Jag vet att för en månad sedan hade de 0.74 FAST ränta under hela perioden!

Hur det är med denna nya 0 ränta vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag vet att för en månad sedan hade de 0.74 FAST ränta under hela perioden!

Hur det är med denna nya 0 ränta vet jag inte.

Rörlig* ränta. Men ja, man har den rabatten under hela perioden 🙂
Samma gäller med 0%. Sticker räntorna går även denna ränta upp. Men aldrig ner under 0.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Rörlig* ränta. Men ja, man har den rabatten under hela perioden 🙂
Samma gäller med 0%. Sticker räntorna går även denna ränta upp. Men aldrig ner under 0.

Det är endå galet! Räntorna ska ju ner mer nu, Så då skulle man ganska eneklt under 1-2 år iallafall ha 0 ränta!

Permalänk
Medlem

Så här står de på Teslas web, så jag tolkar det att det är fast ränta på 0%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på en Privatavbetalning på Tesla Model Y 0% ränta, 1500mil/år, 110K kontakt, och sedan 4 310 kr /mån med ett restvärde på 53%.

Ingår serviceavgifter eller tillkommer det när man kör privatavbetalning? Och annars vad ligger de 3 första serviserna oftast på pris?

Vi har ju fler Teslaåkare i denna tråden än aktiva användare för swec Foldinglag Nån kan väll kläcka ur sig lite kostnader för Tesla service?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Jag är lite sugen på en Privatavbetalning på Tesla Model Y 0% ränta, 1500mil/år, 110K kontakt, och sedan 4 310 kr /mån med ett restvärde på 53%.

Ingår serviceavgifter eller tillkommer det när man kör privatavbetalning? Och annars vad ligger de 3 första serviserna oftast på pris?

Vi har ju fler Teslaåkare i denna tråden än aktiva användare för swec Foldinglag Nån kan väll kläcka ur sig lite kostnader för Tesla service?

Inga serviceintervall finns på Tesla, utan man lagar något om det går sönder. Så det finns inga löpande kostnader knytet till ägandet bortsätt från slitagedelar och spolarvätska.

Jag gjorde exakt samma upplägg som dig fast på en Model 3, notera att körsträckan du väljer endast påverkar restvärdet, så jag satte körsträckan till 1000mil/året trots att vi kommer köra mer, men bara för att få en låg månadskostnad.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Då var det dags för oss att köpa elbil, trött på servicekostnaderna och nuvarande bilen har strulat en hel del så nu när garantin går ut i december är det dags att byta. Vi har ett barn och inga planer på flera så behöver ingen överdrivet stor bil, har testkört Polestar, Model Y och ID 4 GTX. Teslan kändes absolut bäst, trots att mycket är plastigt så hade man bäst sikt ut från bilen och dottern satt riktigt bra med barnstolen i baksätet så det tillåter att hon åker baklänges längre än i de andra.

Borde kunna åka väldigt billigt i några år, speciellt om vi flyttar tillbaka till Sverige då man får ta med bilen moms/tullfritt som flyttgods. Priset här i Norge för en Model Y performance med vinterdäck och cherry red blir 570k medans motsvarande i Sverige landar på 750k. Enda haken är att man inte får sälja första året i Sverige men det hade vi nog inte tänkt göra ändå så det kvittar.

Kommer bli typ samma kostnad som våran Passat från 2019, halva priset på all trängselskatt (betalar typ 3500 kr i månaden nu), knappt någon servicekostnad och helt gratis "drivmedel" då jag laddar helt utan kostnad på jobbet.

Någon modell vi har missat som kan vara värd att provköra innan vi slår till?

Permalänk
Medlem

Hej,

Sitter nu på en XC40 Recharge, och måste ändå säga att jag är väldigt nöjd. Har märkt att så länge man planera sina körningar är det felfritt. Men en spontan resa kan ställa till problem. Familjen består idag av sambon och ett barn. Tankarna går dock i att utöka familjen med en till. Så vi tittar på andra alternativ, var starkt inne på V90 CC alt Volvo XC90. Åkte sen av en slump med en som körde Tesla Model Y och påstod att det var större bagage i teslan än i Volvo xc90. (liter mässigt). Vet inte hur bra det stämmer eller om det var fan boyen i han som pratade. Hur som helst. Min fråga är om någon kör Tesla model Y idag med två barnstolar, duovagn/övrig packning och om det funkar ?

Tack på förhand

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av atego:

Tesla har inga krav på återkommande service. Men de "rekommenderar" att man byter luftfilter till kupén , samt smörjer bromsarna vartannat år. Jag beställde luftfilter direkt från Tesla och bytte själv på en halvtimme, samt lämnade in den hos Tesla för smörjningen. Filtren kostade några hundralappar, smörjning av bromsar gick på 1375:- ink. moms.

Det är en rätt bra idé att sköta bromsarna. Man använder dem väldigt lite, tack vare att det är så pass stark regenarativ inbromsning från motorn bak. Det är tråkigt om bromsarna rostar ihop.

Skrivet av Holmgren3n:

Inga serviceintervall finns på Tesla, utan man lagar något om det går sönder. Så det finns inga löpande kostnader knytet till ägandet bortsätt från slitagedelar och spolarvätska.

Jag gjorde exakt samma upplägg som dig fast på en Model 3, notera att körsträckan du väljer endast påverkar restvärdet, så jag satte körsträckan till 1000mil/året trots att vi kommer köra mer, men bara för att få en låg månadskostnad.

Du får dock räkna med att alla pengar ändå ska ut i slutändan. Den lägre månadskostnaden får du ju betala för i alla fall sen, i och med att restskulden blir högre. Om man föredrar att betala ut pengarna månadsvis eller ha mer pengar kvar i skuld efter att lånet löper ut är såklart upp till var och en. Men tänk på att den 0% räntan är knutet till detta initiala lån. Så om du bestämmer dig för att ha kvar bilen efter 3 år och lägger upp ett nytt lån på restskulden så kommer du få "vanlig" billåne-ränta på det.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Tesla har inga krav på återkommande service. Men de "rekommenderar" att man byter luftfilter till kupén , samt smörjer bromsarna vartannat år. Jag beställde luftfilter direkt från Tesla och bytte själv på en halvtimme, samt lämnade in den hos Tesla för smörjningen. Filtren kostade några hundralappar, smörjning av bromsar gick på 1375:- ink. moms.

Det är en rätt bra idé att sköta bromsarna. Man använder dem väldigt lite, tack vare att det är så pass stark regenarativ inbromsning från motorn bak. Det är tråkigt om bromsarna rostar ihop.

Du får dock räkna med att alla pengar ändå ska ut i slutändan. Den lägre månadskostnaden får du ju betala för i alla fall sen, i och med att restskulden blir högre. Om man föredrar att betala ut pengarna månadsvis eller ha mer pengar kvar i skuld efter att lånet löper ut är såklart upp till var och en. Men tänk på att den 0% räntan är knutet till detta initiala lån. Så om du bestämmer dig för att ha kvar bilen efter 3 år och lägger upp ett nytt lån på restskulden så kommer du få "vanlig" billåne-ränta på det.

I mitt fall så finns möjligheten att betala bilen kontant, men det är dumt rent ekonomiskt så har satt undan pengarna som skall gå till restskulden på en global indexfond.
Så kommer lösa restskulden om 5 år med förhoppningen om några procents avkastning och på så sätt sparat några slantar på att inte betala bilen kontant.

Därav såg jag en bättre uppsida med så låg månadskostnad som möjligt för att förhoppningsvis få en så hög avkastning på restskuldens belopp som möjligt.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Då var det dags för oss att köpa elbil, trött på servicekostnaderna och nuvarande bilen har strulat en hel del så nu när garantin går ut i december är det dags att byta. Vi har ett barn och inga planer på flera så behöver ingen överdrivet stor bil, har testkört Polestar, Model Y och ID 4 GTX. Teslan kändes absolut bäst, trots att mycket är plastigt så hade man bäst sikt ut från bilen och dottern satt riktigt bra med barnstolen i baksätet så det tillåter att hon åker baklänges längre än i de andra.

Borde kunna åka väldigt billigt i några år, speciellt om vi flyttar tillbaka till Sverige då man får ta med bilen moms/tullfritt som flyttgods. Priset här i Norge för en Model Y performance med vinterdäck och cherry red blir 570k medans motsvarande i Sverige landar på 750k. Enda haken är att man inte får sälja första året i Sverige men det hade vi nog inte tänkt göra ändå så det kvittar.

Kommer bli typ samma kostnad som våran Passat från 2019, halva priset på all trängselskatt (betalar typ 3500 kr i månaden nu), knappt någon servicekostnad och helt gratis "drivmedel" då jag laddar helt utan kostnad på jobbet.

Någon modell vi har missat som kan vara värd att provköra innan vi slår till?

Jag har nyligen slagit till på en id7 tourer gtx just pga stora utrymmet där bakåtvänd bilbarnstol med lätthet går in bakom föraren. Kanske något att titta på?