Test: 9950X3D överträffar förväntningarna

Nån som kör tv via Telenor och fått deras nya tv-hubb?

Permalänk

Nån som kör tv via Telenor och fått deras nya tv-hubb?

Telenor byter ut sina boxar med chromecast-liknande saker. Superhajpad var jag först, den gamla boxen blev vi aldrig riktigt förtjusta i. Men den nya boxen var nog ännu sämre. Skulle vara intressant att höra om fler har problem?
Långsam, hackande video, ljud ur sync, uppenbara missar i gränssnittet som sänker upplevelsen. Ringde deras support som bara upplyste om att buggarna var kända och att det arbetades på.
Nån som har upplevt samma fenomen? Hittat några workarounds?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Telenor byter ut sina boxar med chromecast-liknande saker. Superhajpad var jag först, den gamla boxen blev vi aldrig riktigt förtjusta i. Men den nya boxen var nog ännu sämre. Skulle vara intressant att höra om fler har problem?
Långsam, hackande video, ljud ur sync, uppenbara missar i gränssnittet som sänker upplevelsen. Ringde deras support som bara upplyste om att buggarna var kända och att det arbetades på.
Nån som har upplevt samma fenomen? Hittat några workarounds?

Ja, jag har fått den. Till skillnad mot dig så gillade jag gamla boxen, den funkade bra för mig. Har väl inte direkt haft några problem med nya hubben förutom att den är sjukt seg att bl.a. byta kanal. Det saknas viktiga funktioner dock, som t.ex. att kunna göra din egen kanallista. Som det är nu så ligger ju en hel del kanaler lite huller om buller, t.ex. så ligger inte 1:an till 12:an i ordning, plus att jag skulle vilja ha annan ordning på andra kanaler också.

Sen är ju ett minus att den kopplas upp via wifi och därför delar på bandbredden med internetuppkopplingen (för mig). Så jag gissar att det kommer att börja hacka i bilden om jag använder internet kraftigt till nåt annat samtidigt (som att ladda ner spel från Steam t.ex.). Gamla digitalboxen gick på sitt egen vägguttag (för mig), så den påverkades aldrig av vad jag gjorde i övrigt.

Jag har varit i kontakt med supporten, precis som du, angående segheten och avsaknaden av egen kanallista m.m. Men precis som för dig så fick jag svaret att det är nåt dom känner till, som dom påstod att det arbetades på. Rådet var att avvakta och se. Så vi får väl se vad som händer.

Permalänk

Bandbredsproblematiken, att tvn är med och krigar på hemmets bandbredd var jag förberedd på och ja, det där får man se upp med givetvis. AppleTV'n som står precis bredvid streamar 4K utan problem så jag tror inte bandbredden är problem i mitt fall.
Vi stör oss på avsaknad av pausfunktionalitet. Att snabbt kunna se nästa program (rullistan som dyker upp till höger visar ju bara aktuellt program). TV-guiden minns inte vilken kanal man var på sist heller utan hamnar alltid på SVT1 när man vill byta.
Och såklart, seghet att växla mellan kanaler.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk

Vi fick den för ett par veckor sen. Finns en annan tråd med "drabbade" här https://www.sweclockers.com/forum/trad/1724876-telenor-fiber-...

Vi har provat Tele2 i veckan och idag sa vi upp Telenor.
Tele2 har de kanaler vi vill ha, och i princip alla features som vi uppskattade hos Telenor innan TV-hubben: Program-/kanalöversikt utan att lämna nuvarande program, EPG, alarm vid programstart.. och det tar inte 5+ sekunder att reagera på knapptryck.

Telenor löser säkert sina problem med tiden; vi har varit nöjda kunder i övrigt. Men nåt gick ordentligt snett med utrullningen av deras TV-hubb. Skulle vara intressant att höra vem/vilka som tvingade igenom bytet och vilka som försökte hålla emot. Eller om de tvärtom började för sent att ta fram ett alternativ till Arrisboxen. En dag får man kanske veta mera.

Permalänk
Medlem

Har haft tv via boxer, Tele2, Telenor och Telia. Använder aldrig möget dom skickar med utan kör respektives app i min Apple Tv, har haft exakt 0 problem .

Permalänk
Medlem

Blev som alla andra telenorkunder tvingad till byte från min inspelningsbara box (som jag betalade extra för, för 1.5 år sedan).
Fick först deras dongel som var förbannat dålig, låååångsam vid kanalbyte, hackande/fryst bild i några sekunder (händer varje kväll), inget respons när man tryckte på fjärren, ljud ur sync, inget pratljud alls vid kanalbyte utan bara programmets musik ("fixas" genom att man går tillbaka till förra kanalen o sedan byter igen🙈) osv.

Efter 3 kvällar gav jag upp & fick då byta dongel till deras box Arris VIP5702 (utan inspelningsfunktion).

Är sjukt missnöjd fortfarande då vissa program fortfarande har 1sec ljud ur sync (nästa kväll bra igen), blåbild (?) någon gång per kväll, står o laddar vid uppstart, bilden fryses, ingen text-tv knapp, fortf inget pratljud förutom musik vid kanalbyte ibland, går ej att spola framåt för tv 4, pausar man ett program startar det plötsligt igen av sig själv & då i realtid, osv........
Faktiskt inget som blivit bättre🤬

Här har verkligen telenor tvingat in något overifierat som man låter oss kunder utprova åt dom & det till fullpris....

Är från det äldre gardet som inte vill ladda ner massa extra appar mm bara för att kolla på tv utan vill bara ha en box o en fungerande fjärr med siffror 1-9 på, nu blir det mera tryck varje gång man vill byta kanal. Förenkling/förbättring?
(Har 500/500 fiber med Asus router)

Permalänk

Noterade en lurig sak, möjligt det är möjligt att konfigurera bort men ändå.. Tittar jag på tv via hubben, stänger av tvn, slår på den senare så går ju hubben på automatiskt. Men om jag istället då vill kolla på t.ex. AppleTv istället ligger hubben fortfarande aktiv och tror jag vill titta på tv och drar bandbredd i bakgrunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

är det någon annan än jag som har problemet med att jag bara får upp svt1 som enda kanalen?.. har varit så sedan jag beställde skiten på Blackfriday... jag börjar hata skitbolaget mer och mer...

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Noterade en lurig sak, möjligt det är möjligt att konfigurera bort men ändå.. Tittar jag på tv via hubben, stänger av tvn, slår på den senare så går ju hubben på automatiskt. Men om jag istället då vill kolla på t.ex. AppleTv istället ligger hubben fortfarande aktiv och tror jag vill titta på tv och drar bandbredd i bakgrunden.

Känner igen fenomenet från min Telia-motsvarighet.
Skulle nog säga att det är en feature, not a bug.
Vad händer annars när Agda, 80, ska titta på tv och istället får se start-skärmen i Android-TV?
De har nån autostart på Telia-TV-appen, jag spekulerar att det är likadant för dig...

Hur komma åt det då? Pass. Min sambo vill nog dessutom ha det på det viset, så jag har inte tagit reda på om det går att åtgärda heller.

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk

Farsgubben har blivit påvtingad den här nya boxen också. Oandra sidan så verkar inte arris boxen heller ha fungerat så bra sista halvåret, så det kan nog knappast bli sämre med ett byte!

Jag funderar dock på att installera en apple tv så småningom så han kan börja använda mer moderna streaming alternativ.
Får väl se hur det ser ut när man installerar skräpet nu i julhelgen.. För det blir jag som får installera och supporta allt skräp som operatörerna lurar på gamlingarna.

Ibland hatar jag modern teknik :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Stäng av CEC så kan du starta/stänga av TVn och boxen separat. Då kommer heller inte TVn starta när du använder boxens kontroll.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mac10:

Blev som alla andra telenorkunder tvingad till byte från min inspelningsbara box (som jag betalade extra för, för 1.5 år sedan).
Fick först deras dongel som var förbannat dålig, låååångsam vid kanalbyte, hackande/fryst bild i några sekunder (händer varje kväll), inget respons när man tryckte på fjärren, ljud ur sync, inget pratljud alls vid kanalbyte utan bara programmets musik ("fixas" genom att man går tillbaka till förra kanalen o sedan byter igen🙈) osv.

Efter 3 kvällar gav jag upp & fick då byta dongel till deras box Arris VIP5702 (utan inspelningsfunktion).

Är sjukt missnöjd fortfarande då vissa program fortfarande har 1sec ljud ur sync (nästa kväll bra igen), blåbild (?) någon gång per kväll, står o laddar vid uppstart, bilden fryses, ingen text-tv knapp, fortf inget pratljud förutom musik vid kanalbyte ibland, går ej att spola framåt för tv 4, pausar man ett program startar det plötsligt igen av sig själv & då i realtid, osv........
Faktiskt inget som blivit bättre🤬

Här har verkligen telenor tvingat in något overifierat som man låter oss kunder utprova åt dom & det till fullpris....

Är från det äldre gardet som inte vill ladda ner massa extra appar mm bara för att kolla på tv utan vill bara ha en box o en fungerande fjärr med siffror 1-9 på, nu blir det mera tryck varje gång man vill byta kanal. Förenkling/förbättring?
(Har 500/500 fiber med Asus router)

Om du bara haft den inspelningsbara boxen i 1,5 år och köpt den av Telenor så hade jag börjat med att kräva en inspelningsbar box till det nya systemet också. Kan de inte ordna det hade jag hävdat att de fick häva köpet av den gamla. Sedan får man fortsätta att vara på dem. Hävda att du inte vill betala för en TV-tjänst som inte är fullgod utan att du pausar betalningarna tills dess att de löst problemen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

En liten uppdatering.

Jag var i kontakt med Telenor idag för att jag fick ett brev från dom om att dom ska höja priset för TV från och med 1:a april. Så jag kände mig manad att fråga igen hur det går med uppdateringen av TV-hubben. Men tyvärr så verkade varken personlig kanallista eller en lösning på segheten vara nåt som dom visste var på gång. Kan tycka att det är lite dåligt läge att höja priset när man inte har fått ordning på TV-hubben än. Som det är nu så är ju TV-hubben ett rejält ner byte i jämförelse med digitalboxen som vi hade innan. Jag ska få en ethernet adapter hemskickad iallafall, får se om det blir lite bättre. Jag hoppas att den går att koppla in på samma sätt som digitalboxen, för då konkurrerar den inte om bandbredden som används till internetuppkopplingen.

Sen så fixade jag uppgradering till lite snabbare uppkoppling till ett lite lägre pris. Såg att 150/150 är det lägsta dom erbjuder nu och jag satt på 100/100, som jag betalade mer för än vad 150/150 kostar. Så för 20:- mindre i månaden fick jag lite snabbare uppkoppling. Men det är ju fortfarande dyrt i jämförelse med vad många andra (här på forumet) betalar.

Permalänk
Medlem

Fick brev från Telenor idag att jag sagt upp mina abonnemang på TV och bredband där fast jag inte gjort det.
Skickade in en fråga om vad som pågår.

Hade jag inte varit låst till deras bredband hade jag för längesen bytt.
När de köpte upp BBB hade jag mer problem med uppkopplingen den första månaden än alla år innan.
Blir fortfarande bortkopplad lite då och då och måste starta om modemet och tv-boxen för att få tillbaks uppkopplingen.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management every problem is someone else's problem.
Smarter machines will create dumber humans.
I'm not rude, I have Aspergers. Deal with it.

Permalänk

Vi bytte till Tele2 istället. Funkar mycket bättre! Men deras REC box imponerande inte, kanske främst för att den kräver ethernet och de angivna priserna på den tjänsten var inte glasklart angiven på deras sajt.

Visa signatur

Permalänk

Är det någon som har lyckat fixa den "ryckiga" bilden. Micro stutters hela tiden. Sjukt irriterande.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en lite uppdatering. Jag har testat att köra TV-hubben med ethernet adaptern nu och det kändes som att den blev lite rappare vid kanalbyte iallafall. Vet inte om det bara är tillfälligt eller inbillning, men jag ska testa lite mer och se om det verkligen är så. En positiv sak är iallafall att jag kunde koppla in den på mitt andra uttag, så nu ska den inte konkurrera om bandbredden med vanliga internetanslutningen.