Geforce RTX 5060 Ti ryktas få 16 GB grafikminne

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

4060 finns alltid tillgängligt i någon variant för ca 3500 från en pålitlig återförsäljare. 4060Ti finns mer eller mindre alltid tillgängligt för 4500 från pålitlig återförsäljare. 4060Ti 16GB är absurt dyrt dock. Vart kollar du priser?

Du måste kolla releasepriser, inte vad de kostar vid slutet av sin livscykel. 4060 låg på runt 4400:- vid release.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Du måste kolla releasepriser, inte vad de kostar vid slutet av sin livscykel. 4060 låg på runt 4400:- vid release.

För att det var i slutet av halvledarbristen och det inte ens gick att köpa 3060/3060Ti för releasepriset.

Vanligtvis brukar releasepriserna vara ganska nära var de hamnar slutligen.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett 4070 igår. Väntar nog till 6 eller 7serien.

Permalänk
Inaktiv

Hur skulle det fungera om det tillverkades en gpu med X3D teknik?

Permalänk
Medlem

var det inte 8GB korten i 3000-4000 serien som presterade jättedåligt för att dem fick slut på minne i vissa spel? xD

Permalänk
Medlem

Hela internet grinar om 5060 och att de bara kommer ha 8GB men alla vet att Nvidia kommer sälja mer 5060 kort än AMD och Intel hela linje kort tillsammans.

Permalänk
Skrivet av employed:

Hela internet grinar om 5060 och att de bara kommer ha 8GB men alla vet att Nvidia kommer sälja mer 5060 kort än AMD och Intel hela linje kort tillsammans.

Ja, så är det nog. Men jag tycker fortfarande synd om de stackare som betalar dyra pengar för ett 5060-kort. 12 GB videominne kunde Nvidia gott bjuda på.

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Detta är nog, vad som gäller för mig. Bandbredden borde klara 16GB fint får jag hoppas!

Verkligen dags att uppgradera min stackars 2060S och 16 (Fungerande GB 😁) är ett måste ha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Hmmm ligger nog sanning i det, och med så många 8-gigs kort i omlopp så undrar man ju nästan om speltillverkarna kommer anpassa sig efter det och se till att ha en vettig textursetting som funkar på dem...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CommanderShepard:

12 GB videominne kunde Nvidia gott bjuda på.

Det hänger nog i så fall på att det finns tillräckliga mängder 24 Gb/3 GB-moduler GDDR7. Samsung postade en nyhet 17/10 om att de börjat producerat såna och avrundar med:

"Validation for the 24Gb GDDR7 in next-generation AI computing systems from major GPU customers will begin this year, with plans for commercialization early next year."

Ett annat alternativ är att snikmodellerna får stanna kvar på GDDR6.

Permalänk
Medlem

Synd bara att de inte kan göra så man kan uppgradera vram mängd på alla kort eller i alla fall på 5080 och 5090. Skulle gärna ta en 5090 med 100 gb vram xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Nvidia kommer nog att sälja fler 5060 än alla andra kort de säljer också. De vet vad de gör där i Santa Clara.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Blir även dessa pci-e x8 eller går de upp till 16?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det hänger nog i så fall på att det finns tillräckliga mängder 24 Gb/3 GB-moduler GDDR7. Samsung postade en nyhet 17/10 om att de börjat producerat såna och avrundar med:

"Validation for the 24Gb GDDR7 in next-generation AI computing systems from major GPU customers will begin this year, with plans for commercialization early next year."

Ett annat alternativ är att snikmodellerna får stanna kvar på GDDR6.

GDDR6 hjälper ju inget, finns bara som 16 Gb moduler.

Om det stämmer att 5060Ti får 16 GB så hintar ju det om att Nvidia inte ämnar använda 24 Gb moduler i närtid så närmaste "lösning" är nog ett alternativ som inte helt ska uteslutas, att 5060 kommer i en 16GB version.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett 3060ti och hoppas detta ska kunna bli en vettig uppgradering men allt beror på priset. Hoppas Intel ska kunna prispressa framöver i dessa klasser även om der dröjer.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600 | RX 9070XT | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter Nivida med en smal bus år efter år?

Priserna kommer troligen i alla fall inte bli billigare än förra generationen. Om inte Nivida känner sig hotade av 580 och pressar priser på deras lägre serie. Men hjälper det att 8Gb kort skulle ha samma pris som 580? För de kommer få problem med ram inte räcker, men det kanske kunder inte bryr sig om så länge det står Nivida?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

De kom ju undan med x8 sist så det lär bli samma igen.. tror inte bandbredden ännu e ett problem med x8 på pcie4 och färre och färre sitter ju kvar med plattformar som bara har x3.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ok, det verkar som att jag blandade ihop ”24Gb” med ”24gbps” igår när jag googlade. Hittade nyheter från 2022 som gav intrycket att större GDDR6/6X hade börjat produceras, men det rörde uppenbarligen klockfrekvensen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Priserna kommer troligen i alla fall inte bli billigare än förra generationen. Om inte Nivida känner sig hotade av 580 och pressar priser på deras lägre serie. Men hjälper det att 8Gb kort skulle ha samma pris som 580? För de kommer få problem med ram inte räcker, men det kanske kunder inte bryr sig om så länge det står Nivida?

Har lite svårt att förstå upprördheten över detta när marknaden totalt domineras av Nvidia. En större minnesmängd blir ju ett starkt säljargument plötsligt, vilket gynnar AMD & Intel i dagsläget. Övriga som känner att det är ett stort problem i deras användning kan ju lämpligen hoppa över att köpa någon 8 GB-modell från Nvidia bara.

Älskar det här forumets förmåga att skapa problem som inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

dom tjänar mer pengar då ökad buss driver kost

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ok, det verkar som att jag blandade ihop ”24Gb” med ”24gbps” igår när jag googlade. Hittade nyheter från 2022 som gav intrycket att större GDDR6/6X hade börjat produceras, men det rörde uppenbarligen klockfrekvensen.

Det är ju inte utan att man undrar om det kommer dock. Men de ser väl bara framåt, fr.o.m. nu är det väl bara GDDR7 som gäller (och kanske lika bra det, 128 bit och GDDR6 ger ju ändå så sunkig bandbredd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Har lite svårt att förstå upprördheten över detta när marknaden totalt domineras av Nvidia. En större minnesmängd blir ju ett starkt säljargument plötsligt, vilket gynnar AMD & Intel i dagsläget. Övriga som känner att det är ett stort problem i deras användning kan ju lämpligen hoppa över att köpa någon 8 GB-modell från Nvidia bara.

Verkligen. Minnesmängd ger ju utmanarna en chans.

Skulle Nvidia smacka till med ett 16GB GDDR7 5060 för $299, vilket knappast lär hända, så är det nog nära game over.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Verkligen. Minnesmängd ger ju utmanarna en chans.

Skulle Nvidia smacka till med ett 16GB GDDR7 5060 för $299, vilket knappast lär hända, så är det nog nära game over.

Exakt. Jensen torkar sig med tusenlappar och Nvidia skulle ha råd att öka sin ledning ytterligare med en sån manöver.

Det kom ganska oroande signaler [eller åtminstone rykten?] från AMD att de skulle lägga ner high end/entusiast-korten, men det verkar inte aktuellt nu. Jag känner mig nästan tvingad att ta ett Radeon nästa gång. 😐

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Synd bara att de inte kan göra så man kan uppgradera vram mängd på alla kort eller i alla fall på 5080 och 5090. Skulle gärna ta en 5090 med 100 gb vram xD

Tidigare generationer har jag sett folk som dubblat minnet genom att löda dit nya chip utan större bekymmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

De kom ju undan med x8 sist så det lär bli samma igen.. tror inte bandbredden ännu e ett problem med x8 på pcie4 och färre och färre sitter ju kvar med plattformar som bara har x3.

Nu sitter jag på just en pcie3 med en 5800x och har absolut inga planer på att byta upp mig. Så för mig hade det kanske kunnat spela roll.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Om det stämmer att 5060Ti får 16 GB så hintar ju det om att Nvidia inte ämnar använda 24 Gb moduler i närtid så närmaste "lösning" är nog ett alternativ som inte helt ska uteslutas, att 5060 kommer i en 16GB version.

Jag tror det är sannolikt att det kommer en refresh under RTX 5000 seriens livstid.
Liknande som med 4000 Super korten. Att de inte fanns först när 4000 serien lanserades, men kom senare.
Tror liknande kan hända med RTX 5000 och att det är sannolikt att de 24 Gb/3GB chipen används i RTX 5000 Refresh (Super?).
Men i så fall är det mer sannolikt att det kommer under 2026.

Skrivet av Perrablerra:

Vet inte säkert.

Men sannolikt att RTX 5060 och RTX 5060 Ti
Får 8 banor (8X) PCI Express 5.0

Har iaf för mig jag sett något om att RTX 5000 serien skulle få PCI Express 5.0
Men troligtvis blir det i de flesta fall ingen större skillnad mot att köra de i PCI Express 4.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tidigare generationer har jag sett folk som dubblat minnet genom att löda dit nya chip utan större bekymmer

Jaså, kanske ska ta en titt på det. Skulle nog inte våga det själv, men har en kompis som jobbar med lödning. Då kanske man kan slänga en YT video och lite pengar på honom. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är inte upprörd, har inte köpt Nivida kort sen mitt 670. Vist har ett 980 nu bara för en kompis ville bli av med det.

Har annars kört tidigare AMD när det hette ATI. Enda tillverkaren med vettig prestanda/pris är ironisk nog Intel.

Så nej jag är troligen den sämsta kunden när det gäller GPU köp. Köper oftast när gamal inte orkar med low/medium eller går sönder. Idag klarar man sig långt på 5+ gammalt grafikkort om man inte ska spela de senaste titlarna.

Men har nyligen skapat problem för mig själv, när jag kom på att 980 inte ens klarar 4k över 100hz på skrivbordet Får troligen snart byta ut grafikkortet. För spel hade jag inte tänkt köra 4k.

Skrivet av moire:

dom tjänar mer pengar då ökad buss driver kost

Jo men altid varit komiskt när man jämfört emot AMD. Även om de också satsat på något smalare bus, har det inte varit lika snålt.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Man kan ju faktiskt hoppas att Nvidia är så arrogant och uppblåsta att dom kör på med undermåliga kort och höga priser så att AMD och Intel får en chans att plocka marknadsandelar.
Vore bra för oss konsumenter i längden.

Lite som Intel gjorde när AMD fick knipa andelar på CPU.
Hoppas nästan folk ser åt annat håll när Nvidia gör som de gör.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Definiera "tidigare generationer"?

Läste en ganska lång artikel om RTX 3080, och att det existerade en liten procentandel kort där alla 12 minneskanaler fungerade (mot 10 normalt), samt en nästan lika liten procentandel med 11 minneskanaler. Den stora majoriteten av kort hade dock bara var 10 kanaler, förhållandet var något i stil med 89% med 10 kanaler mot sammanlagt 11% med 11 eller 12. De hade gjort något homebrew-3080 med 12 GB VRAM innan det fanns ett sådant officiellt, men konstaterade att det var totalt opraktiskt för en vanlig användare, dels p.g.a. svårighetsgraden att få dit ytmonterade komponenter samt att grafikkortet behövde nytt BIOS för att fungera med den nya minnesmängden.

Av det skälet har jag svårt att tro att det existerar några kort i modern tid som går att "uppgradera".