Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Byta moderkort utan att behöva installera om hela systemet? Behövs samma chipset?

Permalänk
Medlem

Byta moderkort utan att behöva installera om hela systemet? Behövs samma chipset?

Jag har en dator med Gigabyte Aourus 560m Elite mATX som moderkort och detta har gått sönder. Då systemet som är installerat är ett meckigt härke (den används i ett virtual pinball med massor av konfig, registernycklar m.m.) skulle jag vilja undvika att behöva formatera om och installera Windows och all mjukvara från scratch. Önskan är alltså att kunna fortsätta med tidigare SSD-disk kopplat till nytt moderkort. Har hört att detta "brukar" gå numera. Förr om åren när jag byggde datorer var det sällan möjligt har jag för mig.

Nu hittar jag inte några lagerförda moderkort med 560-chipset och mATX i landets butiker så jag undrar om det finns hopp om att slippa blåsa om datorn även om jag byter chipset? Har inte koll på sådant här, men i så fall till vilket chipset är det störst chans att jag kan byta utan mjukvarustrul?

Jag vill helst inte handla privat eller utomlands för detta ändamål då inköpet ska ske av ett företag med avgränsningar på möjliga inköp. Råkar någon forumräv sitta på ett oanvänt, passande kort till billig penning kan jag dock betala det ur egen ficka för att lösa det så smidigt som möjligt.

Permalänk

Brukar oftast gå att iaf boota men man brukar få rensa ur gamla drivrutiner för div som kan skilja korten åt.

Men är ingen garanti att det kommer gå.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Menar du om jag byter till kort med annat chipset, eller menar du överlag - även om jag hittar ett kort med samma (560)?

Onödigt att citera när det bara finns ett svar :-)
Permalänk
Medlem

Det funkade för mig iaf. Jag bytte CPU + MOBO från B550 (5600X) till B650 (7800X3D). Det vara bara att byta delarna, och sedan starta upp och pilla i windows för att meddela att den nya setupen var huvudator, och att den gamla skulle tas bort.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

... pilla i windows för att meddela att den nya setupen var huvudator, och att den gamla skulle tas bort.

Menar du att Windows flaggade upp att förändringar detekterats och då bekräftade du det så att Windows-licensen flyttades med till nya setupen? Eller gjorde du något mer aktivt på eget bevåg, alias "pilla i windows"?

För egen del är det inte hela världen om jag i värsta fall behöver köpa ny Windows-licens. Det värsta är om jag behöver installera om allt och konfa upp allt från scratch.

Permalänk

Bytte precis från ett Asus z170-a, lga 1511, med en 6e gen cpu.
Till MSi B760 lga1700 med 14e gen cpu.
Det gick bra för mig, men som ovan nämnt behövde jag installera lite drivrutiner på nytt, dock sker ju allt det nästan automatiskt vid första start av windows.
Behövde aktivera windows igen också btw.

Vill också tillägga, att mitt nuvarande windows var installerat i csm. Och det var jag tvungen att ställa in på nya modekortet också för att det skulle funka. desvärre så fungerar inte XMP på mina minnen, så jag ska göra en ny win 10 installation nu i julledigheten, och börja om på nytt med UEFI i bios istället för CSM. Något att tänka på.