Fick rätt mot Google hos ARN :)... Men vi är fortfarande myror... :P

Permalänk
Medlem

Det är bara att stycka upp företagen när dom blir för stora. Det gjorde man i USA i början på 1900-talet?
Varför skulle man inte göra det nu?

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Inte omöjligt. Finns det ett starkt case (vilket ARN indikerar) och det generar medial uppmärksamhet kan det säkert finnas någon som vill ta sig an det.

Att det råkar vara Google är inte värt någon respekt.

Hmmm... Vi kan la säga såhär... Finns här en advokat som är intresserad så hojta till
Det är onekligen en stor fjäder i hatten

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 96gb DDR5 6000 | Ryzen 9950X3D | 5090
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Det är bara att stycka upp företagen när dom blir för stora. Det gjorde man i USA i början på 1900-talet?

Vill minnas FTC (Federal Trade Commission) är inne på att stycka upp Google... eller minns jag fel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

De görs fortfarande om de får monopol. Varför tror du google pumpar in pengar i firefox? Utan firefox har de mer eller mindre monopol och kommer behöva styckas upp.

Ganska vanligt för företag att hålla liv i sin lille konkurrent för att slippa styckas upp fast att tvingas till det kanske borde komma tillbaka?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta är ett klassisk problem. Företag vill erbjuda en tjänst för kunder som kan upplevas som obegränsad, kunderna kan göra precis som de vill. Dettas upplägg finns det väldigt gott om, ändå fungerar det inte om någon går till absurdum.
Detta måste företaget på något sätt tänka på, men det är svårt att få till allt.

Jag tycker obegränsat lagringsutrymme, surf etc borde vara superlätt att förtydliga att det inte är obegränsat. Speciellt inte lagringsutrymme där det är superlätt att göra något som automatgenerar data och skickar upp den med den hastighet som servern kan ta emot den. Får man exekvera kod på stället, så kan man lokalt där generera data, det som sätter begränsningen i datamängd är då skrivhastighet till disk samt hur lång tid man har tjänsten.

Att sedan företag kanske kastar ut folk som äter som 20 personer på en lunchbuffe är tråkigt, men det är inget hinder för mig att äta där. Detsamma gäller Googles tjänster.

*edit*
5 TB lagringsutrymme per slutanvändare. Att kalla detta obegränsat är ett hån år 2004, det fanns allt folk som hade mer data än så.

Om detta hade lett till att företag bara måste vara ärliga och sluta säga "obegränsat" så hade jag sett det som en enorm seger.

Idag använder företag ord för att locka användare, antingen till att betala eller ge upp sin data... Och sedan behöver de inte stå för de orden de lockade folk med.

Kanske att jag på sin höjd hade sagt "hmmm" om det gällde USA... Men Sverige och Europa har alltid stått upp för och skyddat konsumenter. Vi behöver reagera nu när marknadsföringsmetoder ifrån den ultrakapitalistiska marknaden i USA börjar hitta hit. Där kanske den "fria marknaden" löser alla problem... Men här behöver vi konsumenter lite hjälp

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

De görs fortfarande om de får monopol. Varför tror du google pumpar in pengar i firefox? Utan firefox har de mer eller mindre monopol och kommer behöva styckas upp.

Ganska vanligt för företag att hålla liv i sin lille konkurrent för att slippa styckas upp fast att tvingas till det kanske borde komma tillbaka?

Ptja fast det där ser man ju igenom. Så varför styckas dom inte upp ändå? Jävla korruption är vad det är.

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk

Bra jobbat. Om du vågar, kan du pröva att driva ärendet som ett förenklat tvistemål i tingsrätten. Om ärendet handläggs som ett sådant så är riskerna för att åka på motpartens rättegångskostnader mycket begränsade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förenklat_tvistemål

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Sedan kommer en dag när Google är Google och bestämmer sig för att det där "obegränsat" eller "så mycket du behöver" nu betyder "max 5TB/användare". Vid tillfället hade jag ca 90TB och tänkte att det verkar underligt att Google ensidigt kan ändra ett avtal vi ingått och som jag löpande betalat för (och Google gång på gång höjt priset på).

Från Hallå konsument (https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/andring-av-p...):

"Avtal med bindningstid
Har du ett avtal med bindningstid, till exempel 12 månader, är både du och företaget bundna av det som står i avtalet under hela bindningstiden. Företaget får i regel inte ändra villkoren under bindningstiden. Ett undantag är om operatören uppger ett giltigt skäl till ändringen, och det giltiga skälet står med i avtalsvillkoren. Ändrar operatören villkoren utan att uppge ett giltigt skäl kan du ha rätt att avsluta avtalet omedelbart."

"Tillsvidareavtal
Har du ingen bindningstid har du oftast ett tillsvidareavtal (ett avtal där tjänsten löper på obestämd tid). Om du har ett tillsvidareavtal får företaget ändra villkor och pris. Men bara om de informerar dig minst en månad innan de gör ändringen. Du ska också få information om din rätt att avsluta avtalet utan kostnad om du inte accepterar ändringen."

Vad är det Google brutit mot? Varför sågs det inte som en helt vanlig villkorsändring?
Fortsätter de kalla det obegränsat fast det inte längre är det? Har de ändrat det under en period du redan betalat för? Har de inte informerat om det på ett korrekt sätt och i tid?

PS. Rama in ARNs utlåtande och sätt upp på väggen, en bra "konversationsstartare".

Permalänk
Medlem

Intressant detta.

Nu ska jag försöka agera lite neutral här.

Din tråd är från ditt perspektiv givetvis illa och det verkar ändå som att du till viss del har rätt i sak.

Man jag undrar ändå lite över om du verkligen har haft full koll på alla avtal du tackat ja till, dvs inte bara för just den tjänsten som du tvistat om, utan även andra avtal som hänvisats till ex för den underliggande tjänsten till vilken lagringen ingår. Min gissning är att Google kan hänvisa till sådan, om de nu valde att lägga tiden på det.

Google är ett globalt företag som i huvudsak tillhandahåller tjänster åt andra stora bolag. I vart fall den typen av tjänst som tråden handlar om. Att du som en liten konsument hamnat i kläm är mer eller mindre förväntat eftersom du går emot hur Google vill tillhandahålla sin tjänst. Som liten privatperson ska man inte försöka gå emot vad Google dikterar, du är för ovesäntlig för att spela roll. Du kanske tycker dig ha rätt och du kanske har rätt, men det spelar ingen roll eftersom du ligger utanför deras målgrupp för den typen av tjänst.

Det är affärer, Google bryr sig inte om något mer än att försöka tjäna pengar. Som du försöker nyttja tjänsten så avviker du från satt standard, vilket är en kostnad bara det sett till hantering. Kombinera det med att det du betalat för tjänsten är i princip inget, dvs inget incitament att avvika från standardhantering. Du kan ju hävda hur mycket du vill att ett avtal är ett avtal men det är verkligheten, sen är jag väldigt skeptisk till att Google inte friskrivit sig på ett eller annat vis för den situationen du finner dig i. Men det vet du nog bättre än jag med tanke på att det låter som att du vigt en hel del tid på detta.

Det vore intressant att se om du kan driva detta i mål till favör. Trots att jag misstänker att du inte har rätten på din sida så hoppar jag ändå det för man ska värna den svagare parten i princip. Jag tror att du kanske ska släppa fighten (om du inte tycker det är kul/intressant/givande) för att bespara dig en massa möda.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem

Google,Adobe mfl uppför sig mycket mycket oetiskt och rent av grisigt mot sina kunder, om dem nu ens ser oss som sina kunder.
Jag börjar på mycket less på dessa sk tech företag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Från Hallå konsument (https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/andring-av-p...):

"Avtal med bindningstid
Har du ett avtal med bindningstid, till exempel 12 månader, är både du och företaget bundna av det som står i avtalet under hela bindningstiden. Företaget får i regel inte ändra villkoren under bindningstiden. Ett undantag är om operatören uppger ett giltigt skäl till ändringen, och det giltiga skälet står med i avtalsvillkoren. Ändrar operatören villkoren utan att uppge ett giltigt skäl kan du ha rätt att avsluta avtalet omedelbart."

"Tillsvidareavtal
Har du ingen bindningstid har du oftast ett tillsvidareavtal (ett avtal där tjänsten löper på obestämd tid). Om du har ett tillsvidareavtal får företaget ändra villkor och pris. Men bara om de informerar dig minst en månad innan de gör ändringen. Du ska också få information om din rätt att avsluta avtalet utan kostnad om du inte accepterar ändringen."

Vad är det Google brutit mot? Varför sågs det inte som en helt vanlig villkorsändring?
Fortsätter de kalla det obegränsat fast det inte längre är det? Har de ändrat det under en period du redan betalat för? Har de inte informerat om det på ett korrekt sätt och i tid?

PS. Rama in ARNs utlåtande och sätt upp på väggen, en bra "konversationsstartare".

Jag delar absolut gärna all info jag har.
Sedan undviker jag lägga med adress osv

Beslut

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Intressant detta.

Nu ska jag försöka agera lite neutral här.

Din tråd är från ditt perspektiv givetvis illa och det verkar ändå som att du till viss del har rätt i sak.

Man jag undrar ändå lite över om du verkligen har haft full koll på alla avtal du tackat ja till, dvs inte bara för just den tjänsten som du tvistat om, utan även andra avtal som hänvisats till ex för den underliggande tjänsten till vilken lagringen ingår. Min gissning är att Google kan hänvisa till sådan, om de nu valde att lägga tiden på det.

Google är ett globalt företag som i huvudsak tillhandahåller tjänster åt andra stora bolag. I vart fall den typen av tjänst som tråden handlar om. Att du som en liten konsument hamnat i kläm är mer eller mindre förväntat eftersom du går emot hur Google vill tillhandahålla sin tjänst. Som liten privatperson ska man inte försöka gå emot vad Google dikterar, du är för ovesäntlig för att spela roll. Du kanske tycker dig ha rätt och du kanske har rätt, men det spelar ingen roll eftersom du ligger utanför deras målgrupp för den typen av tjänst.

Det är affärer, Google bryr sig inte om något mer än att försöka tjäna pengar. Som du försöker nyttja tjänsten så avviker du från satt standard, vilket är en kostnad bara det sett till hantering. Kombinera det med att det du betalat för tjänsten är i princip inget, dvs inget incitament att avvika från standardhantering. Du kan ju hävda hur mycket du vill att ett avtal är ett avtal men det är verkligheten, sen är jag väldigt skeptisk till att Google inte friskrivit sig på ett eller annat vis för den situationen du finner dig i. Men det vet du nog bättre än jag med tanke på att det låter som att du vigt en hel del tid på detta.

Det vore intressant att se om du kan driva detta i mål till favör. Trots att jag misstänker att du inte har rätten på din sida så hoppar jag ändå det för man ska värna den svagare parten i princip. Jag tror att du kanske ska släppa fighten (om du inte tycker det är kul/intressant/givande) för att bespara dig en massa möda.

Ohhh jag håller med om mycket... Inte minst "du är för ovesäntlig för att spela roll".
Men i Sverige gäller ju ofta sådant som man trycker upp i konsumentens ansikte (har en post om det med vad men visade mig under hela processen)... Och inte vad som är gömt 40 sidor ner. Står det på en bil hos en handlare "servad och utan fel" och sedan femton sidor ner står det att bilen säljs "i befintligt skick" så är det liksom inte helt ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berduf:

Ptja fast det där ser man ju igenom. Så varför styckas dom inte upp ändå? Jävla korruption är vad det är.

Ja klart det är, tanken var nog god men nu utnyttjas regeln istället.
År 2022 bestod 81% av mozillas inkomster av pengar från google.
Lagen kringås av att google "köper" att mozilla har google som standardsökmotor. Så ja korruption. Många gamla lagar lider av detta för de sällan eller aldrig uppdateras.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Avstängd

Nej, trådskaparen har inte rätt eftersom han valt och betalt för en tjänst som är till för företagare och företag. Sedan har alla företag rätten att ändra sin avtalsvillkor så om Google väljer att strypa det till 5TB så har man rätt till det.

Det är rätt bra att han läsa på innan han gnäller. Bara för honom att t.ex. läsa 1.4 Ändringar i Google Workspace avtalsvillkor.

Citat:

Vad är skillnaden mellan Google Workspace och Googles kostnadsfria appar?

Med Google Workspace får du flera extra företagstjänster som inte ingår i Googles kostnadsfria konsumentappar.

Det han har försökt göra här är en fuling vilket är att få tillgång till företagstjänster och utrymme trots att han är en privatperson. När det inte längre går gnäller han inte bara på Google utan han vänder sig också till ARN samt gråter ut här på forumet.

Jag skickade ett mail till Google med en beskrivning samt länk till denna tråden, samt ett tack att man stänger av parasiter som trådskaparen som utnyttjar tjänster och företag vilket gör saker och ting både svårare och dyrare för alla oss andra som sköter oss.

Visa signatur

Lulz

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag delar absolut gärna all info jag har.
Sedan undviker jag lägga med adress osv

Beslut

Så som jag fattar det så har alltså ett avtal ingåtts om "så mycket utrymme du behöver". Google har sedan meddelat att du överskridit gränsen på 5TB. De har alltså inte meddelat dig, minst en månad i förväg, om det kommer att ske en villkorsändring från "så mycket utrymme du behöver" -> 5TB!?

Då finns det ju en, för Google, smartare lösning än att hamna på svarta listan, nämligen att leverera tjänsten som avtalat, meddela om villkorsändringen på ett korrekt sätt, och efter en månad genomföra ändringen.

Permalänk
Medlem

https://www.theguardian.com/technology/2022/aug/22/google-csa...

Inte direkt förvånande att Google beter sig som as

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Hmmm... Vi kan la säga såhär... Finns här en advokat som är intresserad så hojta till
Det är onekligen en stor fjäder i hatten

Eftersom du har fått rätt av ARN och google vägrar så hör av dig till konsumentverket https://anmalan.konsumentverket.se/

De kollar igenom allt och om de ser samma sak som ARN så kommer de att hjälpa dig med striden mot google i domstol.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Google,Adobe mfl uppför sig mycket mycket oetiskt och rent av grisigt mot sina kunder, om dem nu ens ser oss som sina kunder.
Jag börjar på mycket less på dessa sk tech företag.

Håller med och det är sånt här som retar folk. Förstår inte vad de tror att de kan vinna? Det enda som händer är att ännu fler vill stycka upp bolagen.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lulz0r:

Nej, trådskaparen har inte rätt eftersom han valt och betalt för en tjänst som är till för företagare och företag. Sedan har alla företag rätten att ändra sin avtalsvillkor så om Google väljer att strypa det till 5TB så har man rätt till det.

Det är rätt bra att han läsa på innan han gnäller. Bara för honom att t.ex. läsa 1.4 Ändringar i Google Workspace avtalsvillkor.

Det han har försökt göra här är en fuling vilket är att få tillgång till företagstjänster och utrymme trots att han är en privatperson. När det inte längre går gnäller han inte bara på Google utan han vänder sig också till ARN samt gråter ut här på forumet.

Jag skickade ett mail till Google med en beskrivning samt länk till denna tråden, samt ett tack att man stänger av parasiter som trådskaparen som utnyttjar tjänster och företag vilket gör saker och ting både svårare och dyrare för alla oss andra som sköter oss.

Allt detta hade ju Google kunnat lagt fram under prövningen, men det gjorde de inte. Varför... hmmmm

Jo... Google Workspace marknadsfördes, även när jag tvingades byta från GSuite, till "företag OCH individer"... eller "organisations and individuals...". Något waybackmachine säkert kan hjälpa oss hitta om man nu måste lägga tiden på det. Om de endast ville sälja till företag borde den skrivningen inte varit där... och de hade kunnat se till de tecknar avtal med företag, inte direkt svårt att säkerställa för ett bolag av Googles kaliber. Jag har tecknat och använt tjänsten i flera år som privatperson innan detta och om Google ingår det avtalet så är det ju upp till dem.

Men även OM de hade tecknat med ett företag, hur är det då ok för dem att bryta avtalet kring vad de sålt?
Är det enligt dig ok att bryta avtal, så länge de är mellan företag?

Kan/har Google genom tiden ändrat vad de en gång i tiden sagt till kunder? Absolut.

'Det han har försökt göra här är en fuling vilket är att få tillgång till företagstjänster och utrymme trots att han är en privatperson.': Eller, det Google försökt är att göra en fuling och ge mig tillgång till tjänsterna och sedan ändra sig.

Sedan är ju Googles "försvar" att jag ÄR ett bolag och därför kan de ignorera ingånga avtal... så... it doesn't make much sense... ehhh... hmmmmm

Men, grattis att du hjälper stora företag framför dina

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Så som jag fattar det så har alltså ett avtal ingåtts om "så mycket utrymme du behöver". Google har sedan meddelat att du överskridit gränsen på 5TB. De har alltså inte meddelat dig, minst en månad i förväg, om det kommer att ske en villkorsändring från "så mycket utrymme du behöver" -> 5TB!?

Då finns det ju en, för Google, smartare lösning än att hamna på svarta listan, nämligen att leverera tjänsten som avtalat, meddela om villkorsändringen på ett korrekt sätt, och efter en månad genomföra ändringen.

Nej, de hanterade det inte som "nu ändrar vi oss" utan mer "såhär har vi ju alltid tyckt" (trotts att jag haft tjänsten i flera år med mer data än 5TB).

En av "lösningarna" jag godtog när jag kontaktade ARN var inte bara "unlimited storage for life" utan att Google kunde ge tillbaka mig pengarna jag betalat för tjänsten som skulle innehålla det under åren (även när det var låst read-only). Så kunde jag gå vidare, köpa lokal lagring för pengarna och aldrig mer ha med Google att göra. Men... Google är ett stort bolag och tar inte ens den enkla vägen ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jo... Google Workspace marknadsfördes, även när jag tvingades byta från GSuite, till "företag OCH individer"... eller "organisations and individuals...". Något waybackmachine säkert kan hjälpa oss hitta om man nu måste lägga tiden på det. Om de endast ville sälja till företag borde den skrivningen inte varit där... och de hade kunnat se till de tecknar avtal med företag, inte direkt svårt att säkerställa för ett bolag av Googles kaliber. Jag har tecknat och använt tjänsten i flera år som privatperson innan detta och om Google ingår det avtalet så är det ju upp till dem.

Så här vill jag också minnas google sålde skiten som när man tvingades över till workspace från gsuite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

ARN är tandlösa.

Riktigt.
En faktura från EU, som svider och är det som gäller.
*raderat enligt forumpolicy* /Mod

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Jag är nog absolut inte ensam om att ha haft tex GSuite med "obegränsat lagringsutrymme" under åren. Många som hade det fick med tiden flytta till Google Workspace där jag efter en massa tjat från Google till sist gav med mig och bytte till Workspace med "så mycket lagringsutrymme du behöver".

Mitt primära användnings område har varit att spara backuper varje natt från min server, min dockersetup, router med config, VM's, datorer i huset osv. Hade även backuper på alla foton, familjevideos osv. Alla gamla CD och DVD-skivor jag gick igenom för några år sedan med mappnamn som "backup", "backup of old rive", "check this" osv... som man kanske aldrig kom runt att faktiskt gå igenom hamnade också där så alla skivor kunde åka på tippen.

Sedan kommer en dag när Google är Google och bestämmer sig för att det där "obegränsat" eller "så mycket du behöver" nu betyder "max 5TB/användare". Vid tillfället hade jag ca 90TB och tänkte att det verkar underligt att Google ensidigt kan ändra ett avtal vi ingått och som jag löpande betalat för (och Google gång på gång höjt priset på).

Initialt försöker jag kontakta Google Support upprepade gånger, som bara repeterar det som de nu uppdaterat sin sida till att innehålla. Jag försöker förklara att lagen inte funkar så Sverige och ber flera gånger få tala med någon svensk support som kan svensk lag, men får aldrig gehör. Och när man säger man skall eskalera saker och återkomma så gör man aldrig det.

Så för en gångs skull tänker jag att David skall försöka ge sig på Goliat och jag vänder mig till ARN.

Som tur var litade jag inte på Google när de tvingade alla att byta till Workspace så jag hade tagit en massa screenshots av hur processen att byta såg ut för mig. Vad det stod på varje sida osv. Så all denna information kunde jag dela med ARN.
Där framgår tydligt att regeln om 5TB/användare inte fanns på sidan då, men att det blivit tillagt senare. Man ser också hur text i min adminkonsol som tidigare innehållit "så mycket lagringsutrymme du behöver", tagits bort.

Google börjar med att försöka avfärda det helt med att bolaget som erbjuder tjänsten inte ligger i Sverige utan i Ireland. Vilket dock inte gör att man inte måste följa lagstiftning i länder man erbjuder tjänster till. Sedan att det är en prenumeration och värdet då är under vad ARN får pröva. De hävdar också att jag ingått avtalet som företag inte konsument. Detta då jag i ett av mina samtal med support för att försöka få dem att ta det på allvar använder ordet "business". För Google skiter i konsumenter för vi är så små.

Jag påtalar dock att ARN prövar saker som tex bredbandsavtal och annat hela tiden.
Vidare förklarar jag att även om jag i en kontakt med support använt ordet "business" för att få Google att lyssna och skrämma dem med ord som ett kapitalistiskt stort bolag kanske lyssnar på så betyder inte det att jag ingått ett avtal som företag. Jag kan försöka få deras uppmärksamhet genom att säga att jag känner kungen, det betyder inte att jag faktiskt gör det. Något de lätt borde kunna se i sina egna system. Jag har aldrig registrerat någon företagsinformation, angett något organisationsnummer, momsnummer eller annat och jag har under alla år betalat varje månad från ett privatkonto på Swedbank. Jag bifogar bevis på detta och ARN finner att detta är en tvist som faller inom deras område att pröva och att Google inte kunnat presentera bevis på att jag ingått av tal i egenskap av företag.

Under nästan ett år som prövningen pågått har jag inkommit med massor med bevis i form av text, skärmdumpar, kontoutdrag osv. Google skickar efter att de ansett ARN inte får pröva ärendet ETT enda meddelande. Alla saker de påstår i det bemöter jag med bildbevis som visar motsatsen. De kunde presenterat egna bevis, de kunde bett mig om mer... de kunde gjort något.
Men inte ett ljud... ungefär som när man försökt ha att göra med supporten tidigare.

Under tiden tiden fick jag varningar om att jag har för mycket data och att de kommer låsa kontot. Jag påpekade då att jag hade ett pågående ärende med Google hos ARN och bad dem avvakta. Jag har även löpande betalat under hela tiden.
Till sist låser de ändå kontot och innan tvisten avgörs så har det varit låst (så jag kan ladda ner men inte upp data) i nästan två år trotts att jag betalat som vanligt. När beslut meddelas att det snart skall komma så får jag även meddelande att man raderat kontot. Detta trotts att jag bett dem vänta, man sagt sig eskalera det uppåt och återkomma utan att göra det.

När beslutet väl kommer lyder det:

Google har invänt att nämnden inte är behörig att pröva tvisten, dels eftersom det är fråga om en
tvist mellan två näringsidkare, dels eftersom tvisten understiger värdegränsen. Nämnden, som
tagit del av handlingarna i ärendet, bedömer att Google inte har visat att NN ingått
avtalet med Google i egenskap av näringsidkare. Nämnden bedömer även att värdet på tvisten
överstiger 500 kr, vilket medför att nämnden är behörig att pröva tvisten (se 8 § förordningen
med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden).
NN har gett in handlingar som visar att det avtal han ingått med Google innefattat
att han skulle få tillgång till så mycket lagringsutrymme som han behöver vilket inte kan förstås
på något annat sätt än att Google enligt avtalet ska tillhandahålla honom obegränsat med
lagringsutrymme. Nämnden rekommenderar därför Google att fullgöra avtalet och ge NN obegränsat lagringsutrymme

Inom två veckor vill ARN veta om företaget följt deras beslut eller ej. Google väntar till sista dagen och svarar sedan att det "värdesätter ARN:s rekommendation" men att man inte kommer följa den.
Man hävdar återigen att de tycker jag ingått den som företag (trotts bevis på motsatsen) och att "kunderna rätt till 5 TB lagringsutrymme per slutanvändare och om kunden har fem eller fler slutanvändare kan de begära ytterligare lagringsutrymme (med förbehåll för Googles bedömning)". Detta trotts BILDBEVIS på att det inte stod så tidigare utan har lagts till efteråt.
Man nämner även att "Vi har informerats av Google for Workspace-teamet att ditt konto har stängts av. De har även upptäckt aktivitet på ditt konto som bryter mot deras användarvillkor.". Vilket jag antar är att kontot haft mer data än de 5TB man bestämde som gräns i efterhand. För något annat har aldrig nämnts vare sig innan, under eller efter ärendet.
Och varför förde man inte denna dialog under prövningen utan ignorerade det istället?

Så pga två skäl som de tydligt har fel kring då bevis på motsatsen är en del av ärendet samt vad jag tolkar är att att kontot haft mer data än 5TB trotts varningar (vilket var hela anledningen till prövningen till att börja med) så "kommer inga ytterligare åtgärder att vidtas."

Men kom iaf ihåg att storebror Google "värdesätter ARN:s rekommendation"

Tycker allt du gjort är helt fantastiskt. Synd att dom skiter i påsen och inte tar tillvara på konsumenten mer än vad dom gör, funderar genast på att sluta betala för lagringsutrymme, tror du Microsoft har något liknande fast med "obegränsat" utrymme?

Permalänk
Medlem

Mycket bra gjort av dig, stor respekt!

Om ett företag erbjuder ett avtal där något bokstavligen är obegränsat, så ska det jävlar i mig vara just obegränsat också, inget knussel. Google förtjänar ordentligt med smisk för deras lögnaktiga marknadsföring, och de borde ersätta alla som drabbats av detta.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

ARN är tandlösa.

Inte helt, men det vore fint om de hade möjlighet att ställa krav som måste följas, med saftiga böter som straff om så ej sker.

Skrivet av PeterP57:

En faktura från EU, som svider och är det som gäller.

Ja, ARN borde kunna lämna över "rekommendationsbrott" till EU, som sen kunde svinga bannhammaren hårt.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Inte helt, men det vore fint om de hade möjlighet att ställa krav som måste följas, med saftiga böter som straff om så ej sker.

Ja, ARN borde kunna lämna över "rekommendationsbrott" till EU, som sen kunde svinga bannhammaren hårt.

Telefonen är uppfunnen..
Det är dags att fatta luren, ARN.

Nu vill dom rackarna ha ökade avgifter för anmälningarna... .
Nånting ar trasigt.
Konsument-makt måste få en ny mening.

Permalänk
Skrivet av Recall:

Håller med och det är sånt här som retar folk. Förstår inte vad de tror att de kan vinna? Det enda som händer är att ännu fler vill stycka upp bolagen.

Värstingen I sammanhanget är nog Dropbox som erbjudit "obegränsad lagring UTAN några förbehåll" och sedan med åren upptäckt att det var en riktigt fum ide.... Helt kört över alla fotografer och andra tex film klippare som använt det som en kanonbra lagring.
Det blev ett abrupt slut på det och numera tar drygt 1000sek/TB/år....
Vet folk med hundratals TB lagrade på Dropbox som inte är helt nöjda om man säger så.

Så oavsett vad företagen har för diverse legala krumbukter så rimligtvis ör obegränsad lagring just obegränsad lagring och inget annat.

Eller som mupparna på Tele2 gjorde nyligen "hej och grattis nu får du obegränsad data mängd och 5G, btw so attitude vi din hastighet till 100/20mbit på telefonen!" Ringer dom och förklarar att jag sitter nöjd med mina 60gb och 800mbit i hastighet och att dom kan behålla sin "uppgradering".

Varpå personen på kundtjänst glatt meddelar att den tjänsten inte finns kvar och att jag inte förstod hur mycket bättre den nya tjänsten faktiskt är. Suck.

Permalänk
Medlem

Bara det att en av Googles jurister måste hålla på med det här mer än en timme lär ju kosta dom mer än att bara ge dig typ 150TB i tio år…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Napoleongl:

Bara det att en av Googles jurister måste hålla på med det här mer än en timme lär ju kosta dom mer än att bara ge dig typ 150TB i tio år…

Får TS sina TB, så kommer de behöva ge alla andra oändligt med TB -> Dyrare än 10 timmar advokater.

Permalänk
Medlem

Om man ska titta lite realistiskt på det hela och räkna på vad det kostar i hårdvaruväg och eventuell strömförbrukning för att lagra 100TB data. Jag har själv en sådan lösning beståendes av 8st Seagate EXOS-diskar i en lokal NAS. Om jag räknar på att jag får byta ut diskarna var 5:e år, och även beggade server-hårdvaran som jag kör allt i ungefär med samma intervall, så hamnar jag på en månadskostnad om ca 600kr/ eller då 6kr/TB och månad.

Men visst, de stora jättarna lyckas förstås förhandla till sig billigare inköp av hårdvara in billigare elkostnader, samt att lösningen till stor del bygger på delad infrastruktur som håller ner kostnaderna per TB, men i grund och botten så är det samma roterande rost som lagrar din data på hårdvara som drar el och kräver kylning samt service/utbyte av diskar när de havererar.

Jag kollade upp motsvarande kostnad för att lagra 100TB data hos Google och Microsoft, svaret är 63kr/TB och 15kr/TB respektive per månad räknat på 100TB data som ska lagras och med privatpersonskonton hos de båda leverantörerna (krävs 4 konton för 100TB). Det man betalar för med dessa tjänster är förstås att data lagras på sekundär plats, med övervakning och där all drift sköts av dem. Och med det i åtanke så låter dessa priser faktiskt väldigt realistiska, även om det förstås blir billigare för en Svensson att lagra 100TB på en NAS placerad hos en familjemedlem och med mejl-larm för disk-larm.

Att Google och Microsoft ens kunde vara så naiva där i början att de erbjöd tjänster med obegränsad lagring är faktiskt rätt sjukt, men båda fick till slut erkänna att de trodde för gott om deras kunder. Man måste ju ändå utgå ifrån att någon kommer missbruka din tjänst om det är fysiskt möjligt att göra så.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD