Hjälp oss lära känna dig! Delta i vår medlemsundersökning

Permalänk
Melding Plague

Hjälp oss lära känna dig! Delta i vår medlemsundersökning

Vilken sorts geek är du? Delta i undersökningen som handlar om din relation till hårdvara, spel och köpvanor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Som Uppsalabo är jag lite förnärmad av fråga 1.
Om Uppsala som 4:e största staden i landet inte räknas som storstad så finns bara tre storstäder: Stockholm, Göteborg, Malmö. Då är det lite skumt att det står till exempel Göteborg/Malmö på "annan storstad" där...

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Som Uppsalabo är jag lite förnärmad av fråga 1.
Om Uppsala som 4:e största staden i landet inte räknas som storstad så finns bara tre storstäder: Stockholm, Göteborg, Malmö. Då är det lite skumt att det står till exempel Göteborg/Malmö på "annan storstad" där...

I Sverige behöver det inte vara så många invånare i staden för att kallas storstad. Några hundratusen i tätorten räcker. Andra länder har högre "krav"
Uppsala har ju bara runt 160 000 invånare i tätorten så det är inte en storstad ens i Sverige. Mins inte exakt antal som behövdes var ett tag sen jag kollade upp detta, men typ 200 000 eller om det var 300 000 invånare som krävdes i tätorten (inte hela kommunen).
Men du behöver inte vara förnärmad det är många som vill bo i en lite lantligt och komma ifrån stressen.

Edit Googlade lite för att kontrollera så jag inte ljög en massa. Men det verkar vara hyfsat korrekt info jag mindes från skolan.

Från wikipedia

storstad i Sverige enligt SKR definieras som en kommun med minst tvåhundratusen invånare och minst tvåhundratusen i den största tätorten,[3] som i Sverige är kommunerna Stockholm (med omgivande storstadsområdet Storstockholm), Göteborg (med omgivande storstadsområdet Storgöteborg) och Malmö (med omgivande storstadsområdet Stormalmö) men inte Uppsala (som har mer än 200 000 invånare men enbart omkring 166 000 i tätorten Uppsala).

Dold text
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Två kommentarer efter undersökningen:
Jag tycker att det saknades svarsalternativ på vissa frågor, vissa borde varit mer granulära.
Vissa frågor kändes som ett visst svar "var rätt", man kunde inte välja det man egentligen tyckte.

Permalänk

Jag avbröt undersökningen för att man blev tvingad att svara något som inte stämde.

Permalänk
Medlem

Jag tycker hållbarhet är mycket viktigt och väger in miljöpåverkan när jag ska köpa något. Det är dock väldigt svårt att veta om en produkt har mer eller mindre påverkan på klimatet än ett annat alternativ t.ex. så hade varit kul om man luskade lite i det. Saknade det som svarsalternativ och tycker det hade varit kul om det perspektivet lyftes oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danne M:

Jag tycker hållbarhet är mycket viktigt och väger in miljöpåverkan när jag ska köpa något. Det är dock väldigt svårt att veta om en produkt har mer eller mindre påverkan på klimatet än ett annat alternativ t.ex. så hade varit kul om man luskade lite i det. Saknade det som svarsalternativ och tycker det hade varit kul om det perspektivet lyftes oftare.

Något som är betydelsefullt är hur länge produkten kan användas.
Dels i första hand av dig själv och om du sen när du uppgraderar om du kan ge den gamla produkten till sambo, barn, annan släkting eller sälja.
Ur ett miljöperspektiv bör det vara bättre desto längre det går mellan man köper nytt.

Annars, säg om man ska köpa ett grafikkort.
Om man köper ett med
Nvdida GPU tillverkad av TSMC
AMD GPU tillverkad av TSMC
Intel GPU tillverkad av TSMC

Borde vara ungefär samma sak miljömässigt.

Så då är det nog i så fall bättre att köpa ett RTX 5080 och använda det i 6 år än att köpa ett RTX 5070 och använda det i 4 år.

Yield spelar väl viss roll också.
Desto bättre yeild, desto färre kretsar som behöver kasseras desto bättre mijömässigt.
Generellt är det lättare att få till en bättre yeild med mindre chip än med större chip.
Men tror ändå att generellt är det bättre att köpa produkten med mer kapacitet om det innebär att man istället använder den under längre tid och köper nytt mer sällan.

Permalänk
Geeks
Grundare
Skrivet av flovv:

Två kommentarer efter undersökningen:
Jag tycker att det saknades svarsalternativ på vissa frågor, vissa borde varit mer granulära.
Vissa frågor kändes som ett visst svar "var rätt", man kunde inte välja det man egentligen tyckte.

Skrivet av emopingvin:

Jag avbröt undersökningen för att man blev tvingad att svara något som inte stämde.

Helt med på detta och det är medvetet denna gång, tanken är att svara på vad som instämmer mest/bäst i vissa frågor, kanske kan förtydligas.

Feedbacka gärna vad frågan var och vad du hade velat att svaret var.

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Något som är betydelsefullt är hur länge produkten kan användas.
Dels i första hand av dig själv och om du sen när du uppgraderar om du kan ge den gamla produkten till sambo, barn, annan släkting eller sälja.
Ur ett miljöperspektiv bör det vara bättre desto längre det går mellan man köper nytt.

Annars, säg om man ska köpa ett grafikkort.
Om man köper ett med
Nvdida GPU tillverkad av TSMC
AMD GPU tillverkad av TSMC
Intel GPU tillverkad av TSMC

Borde vara ungefär samma sak miljömässigt.

Så då är det nog i så fall bättre att köpa ett RTX 5080 och använda det i 6 år än att köpa ett RTX 5070 och använda det i 4 år.

Yield spelar väl viss roll också.
Desto bättre yeild, desto färre kretsar som behöver kasseras desto bättre mijömässigt.
Generellt är det lättare att få till en bättre yeild med mindre chip än med större chip.
Men tror ändå att generellt är det bättre att köpa produkten med mer kapacitet om det innebär att man istället använder den under längre tid och köper nytt mer sällan.

Instämmer, och bra poäng att många företag köper sina kretsar av TSMC vilket kanske jämnar ut skillnaden mellan märkena.

Permalänk
Medlem

Man får noll poäng när man väljer "annat" och fyller i fältet under vad man jobbar med. Hur funkar dessa poäng?

Permalänk
Medlem

Nice, jag fick 25/27 rätt. Eller 92.5% stod det.

Vad vinner jag?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Man får noll poäng när man väljer "annat" och fyller i fältet under vad man jobbar med. Hur funkar dessa poäng?

De visar hur mycket man är värd som person.

Nä, skämt åt sido, de vet antingen inte hur man stänger av poängen eller så kan man inte göra det.

Finns inget syfte med poäng i en enkät där alla svar är rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

De visar hur mycket man är värd som person.

Nä, skämt åt sido, de vet antingen inte hur man stänger av poängen eller så kan man inte göra det.

Finns inget syfte med poäng i en enkät där alla svar är rätt.

mm jag fick samma resultat

Permalänk
Medlem

Haha ja det var lite lustigt att få 26/27 rätt när man bara svarade på frågor om preferenser

För övrigt trevligt initiativ, kul att ni bryr er så mycket om oss medlemmar att ni genomför sånt här.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk

Tycker som andra att flera frågor var konstigt formulerade och svåra att besvara korrekt.

T.ex. buntas "Teknik och spel" ihop hela tiden. Jag håller inte på med spel alls, men gillar teknik mycket. Använder datorn till annat än spel, som t.ex. kodning, redigering (ljud, video), musikproduktion, surfa och läsa tidningar på nätet osv.
Enkäten tror väl nu felaktigt att jag är en gamer (?)

Permalänk
Medlem

Den här typen av frågor ska inte någon svara på utan att få ordentligt betalt. Min bedömning är att du ska får i vart fall 2000 kr i kontanter för att svara på den här typen av frågor. Om du inte får det ska du svara och ljuga.

Insåg hur illa frågorna var. 200 -> 2000 är motiverat.
Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emopingvin:

Hur mycket pengar blev du erbjuden för att svara?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dr. Dunkel:

Den här typen av frågor ska inte någon svara på utan att få ordentligt betalt. Min bedömning är att du ska får i vart fall 2000 kr i kontanter för att svara på den här typen av frågor. Om du inte får det ska du svara och ljuga.

Du inser att det är frivilligt? Vill man inte dela med sig så kan man förslagsvis låta bli att dela med sig snarare än att sabotera.
Man vill väl ha omkring 1000 svar som minimum för att få någon vettig signifikans, och jag tror det blir svårt för SweC att lägga 2 miljoner om året på undersökningar.
Sen 2 mille till på FZ då, så omkring 4 mille per år.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Men vad fan? Jag visste inte att man fick poäng, då hade jag ju ljugit ihop nåt coolt och flashigt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

97% och 26 av 27 rätt... vad det nu betyder... är det för att man tänker som Edin?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

mm jag fick samma resultat

Skönt att ligga i topp, men det är du och jag vana vid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick visst full pott i poäng när jag svarade.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Du inser att det är frivilligt? Vill man inte dela med sig så kan man förslagsvis låta bli att dela med sig snarare än att sabotera.

Ja, jag är vuxen. Jag förstår att det är frivilligt. Ingen borde dock frivilligt svara på den här typen av formulär, utan att kräva motprestation.

Visa signatur

NES.