Permalänk
Medlem

Söker tystare tangentbord

Har idag ett Varmilo VA88M med MX Brown brytare. Är nöjd med det men behöver nått som är tystare då jag väcker hela huset när jag lirar och skriver.

Har ni några bra tips?

Är det MX Red Silent som gäller eller finns det fler alternativ?

Permalänk
Medlem

Om du förövrigt är nöjd med tangentbordet kanske du kan testa på o-ringar? Det bör kunna tysta ner tangentbordet rätt rejält då ljudet från de bruna switcharna främst kommer från att de når botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Har idag ett Varmilo VA88M med MX Brown brytare. Är nöjd med det men behöver nått som är tystare då jag väcker hela huset när jag lirar och skriver.

Har ni några bra tips?

Tystste brytarns jag testat är
https://www.inet.se/produkt/6611939/glorious-lynx-switches-36...
Du kan också testa att modifiera med tejp mod och fylla runt mellanslag med poron. Kom ihåg att det är case som gör tystnad inte switchar 😁

Skrivet av Patotoo:

Om du förövrigt är nöjd med tangentbordet kanske du kan testa på o-ringar? Det bör kunna tysta ner tangentbordet rätt rejält då ljudet från de bruna switcharna främst kommer från att de når botten.

Nej helst inga o ringar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Har ni några bra tips?

Om du inte kräver competitive prestanda och kan tänka dig ANSI och en premium prislapp så rekommenderar jag Topre.
Realforce och hhkb är två tillverkare.

Permalänk
Avstängd

logitech k400 plus nordic, mkt bra och tyst

Permalänk
Medlem

North pole brytare är riktigt tysta imo Vad har du för budget?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 |Asus ROG XG27AQDMG | Asus ROG PG279Q | MSI MAG401QR | Keychron Q1 | Pulsar Xlite V3 | Cloud III wireless | Bambu Lab P1S

Permalänk
Medlem

Köp ett tangentbord som i övrigt har de egenskaper du letar efter men med hot swap switchar.
Sedan köper du ett testpaket med lite olika switchar som är erkännt tysta och testar vilka du vill ha.
Sedan byter du heltvenkelt ut switcharna
Några förslag är outemu peach, akko fairy och ttc frozen.

Permalänk
Medlem

Jag kör ett Pulsar hotswap TKL med Kailh BOX silent pink switch och det är väldigt tyst och trevligt jämfört med många andra. Inte dyrt och exotiskt som många andra men jag föredrar detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patotoo:

Jo men jag är nöjd som det är så ringar kanske är värt ett test. Finns ju får nån hundring att köpa såg ja.

Skrivet av Swedishchef_90:

Tystste brytarns jag testat är
https://www.inet.se/produkt/6611939/glorious-lynx-switches-36...
Du kan också testa att modifiera med tejp mod och fylla runt mellanslag med poron. Kom ihåg att det är case som gör tystnad inte switchar 😁
Nej helst inga o ringar

Hmm okej så vägen att gå är att bygga ett costom menar du?
Varför är ringar inte ett bra alternativ?

Skrivet av Adnerhill:

North pole brytare är riktigt tysta imo Vad har du för budget?

Vet inte riktigt men vill såklart ha nått vettigt så kanske 1-2000kr kanske?

Skrivet av JMWT:

Köp ett tangentbord som i övrigt har de egenskaper du letar efter men med hot swap switchar.
Sedan köper du ett testpaket med lite olika switchar som är erkännt tysta och testar vilka du vill ha.
Sedan byter du heltvenkelt ut switcharna
Några förslag är outemu peach, akko fairy och ttc frozen.

Hmm det låste ju intressant, har några tips vart jag ska börja att kolla?

Skrivet av Fetskaft:

Jag kör ett Pulsar hotswap TKL med Kailh BOX silent pink switch och det är väldigt tyst och trevligt jämfört med många andra. Inte dyrt och exotiskt som många andra men jag föredrar detta.

Det såg ju rätt najs ut faktiskt. Man kanske skulle testa nått costom ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattemaz:

Jo men jag är nöjd som det är så ringar kanske är värt ett test. Finns ju får nån hundring att köpa såg ja.
Hmm okej så vägen att gå är att bygga ett costom menar du?
Varför är ringar inte ett bra alternativ?
Vet inte riktigt men vill såklart ha nått vettigt så kanske 1-2000kr kanske?
Hmm det låste ju intressant, har några tips vart jag ska börja att kolla?
Det såg ju rätt najs ut faktiskt. Man kanske skulle testa nått costom ändå

Det enda o ringar gör är att ge dig en svampig bottom out. Vilket är som ett membran Tk.

Det finns många alternativ för 1-2k men alla är inte tysta med orginal switchar. Så priset kan drag iväg lite.
Generellt vill man ha ALU case - >PP/fr4 frame och sen foam imellan.

Om du kikar här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1389823-mekaniska-tang...

Så senaste 10 sidorna har både Tk och tysta switchar diskuterades

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop