Dammsugar-bråk med Samsung

Permalänk
Medlem

Dammsugar-bråk med Samsung

Hej hopp! Jag nappade på följande produkt:

Då deras listade USP-punkter nämner munstycket "Spray Spinning Sweeper" och de även föreslår trasor till just det munstycket som tillägg när man beställer så blev jag lite förvirrad över att bilden på vad som ingår inte visade munstycket.
För att slippa en tråkig överraskning öppnade jag chatten och fick prata med en "säljare" som försäkrade mig om att munstycket ingick och att bilden inte stämde, så jag beställde dammsugaren (inklusive de rekommenderade engångstrasorna för våttorkning).

Produkten anlände utan det listade munstycket och jag kontaktade chatten igen för att styra upp vad som gått fel. Medarbetaren frågar vad jag beställt, vad som saknas och bekräftar att jag behöver starta ett ärende för komplettering, jag får en länk till ett formulär att fylla i. På det inskickade formuläret svarar de dock att jag köpt en produkt som inte inkluderar munstycket, och att det "framgår tydligt på sidan där du beställt". Något jag motsätter mig både på grund av hur de listat funktioner, och med stöd i att säljaren gjorde samma tolkning som jag hade gjort.

Jag testar att fråga i chatten igen vad som ingår och får fortfarande svaret att "Ja, Spray Spinning Sweeper ingår", ett munstycke som fortfarande nu, flera dagar senare, syns i högerspalten på produktsidan.
I mailkonversationen om komplettering har jag däremot stött på en stenmur, trots skärmbilder från både konversationer med chatten och från webbsidan.

Några utdrag:

Citat:

Hej, jag beklagar detta att dom lämnar fel informatiom. går man in på produkten på hemsidan så ser man tydligt vad som ingår och den ingår ej tyvärr.

Citat:

Hej, som sagt vi har aldrig skrivit att delen ingår,att du personligen tolkar texten att den ingår kan vi ej påverka därav har vi både bilder och text på vad som ingår så det ej ska bli någon missuppfattning.

Citat:

vi skriver allmän information
vi lovar inte att det tar 1 timme att städa utan bara en uppskattning vi lovar inte att spray spinning sweeper ingår bara informerar att en sådan del finns, vi är väldigt tydliga i alla bilder att visa vad exakt vad det är som ingår. om du känner dig missnöjd så har du 30 dagars returrätt att nyttja.

Konsumentvägledaren i kommunen föreslog att jag skulle ligga på lite extra men trots önskemål att få ärendet eskalerat eller förslag om alternativa vägar framåt verkar det som att det bästa Samsung kan åstadkomma är att jag nyttjar öppet köp eller nöjer mig med vad jag fick.

Vad kan jag göra nu? Finns det någon bättre infallsvinkel för att komma fram till något vettigt med just Samsung?
Ska jag behöva kontakta ARN? Eller står jag inför timmar av bråk som ändå landar i att jag häver köpet för att jag (med säljarens hjälp) missförstod vilket avtal jag egentligen ingått?

Och kanske mest relevant, sitter någon av er i samma båt?

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att;

Kundtjänst via mail,
chatsäljare
och chatbotar,

är i fallande ordning lika värdelösa som

en random tjomme på gatan som just lärt sig googla,

en gymnasieelev som har ett värdelöst flödesschema framför sig, och "skarvar" friskt vid saknad information, eller punktgooglar om de tror sig kunna.

en trädgårdssnigel som sitter fast i koppartejp och dör, med hallucinationer som följd.

Jag tolkar det som att det inte ingår, baserat på bilderna nedan, från hemsidan:

Sen att ett chatmango fabulerar, well, sad day for you my friend, jag har själv åkt på den kryptoniten några gånger genom livet. Numera korskontrollerar jag alla källor jag kan, och mailar med supporten och ställer kontrollfrågor så att jag ser att det inte är en millenial jag pratar med.

Asterisker är alltid giftiga, likaså "DETTA INGÅR"-bilder.

Kriga går alltid, men då de har asterisker, och en tydlig "DETTA INGÅR"-bild på sin sida, så är du nog rökt. Förbannade chatmangos!

Sen verkar ju dammsugarsystemet ifråga vara byggd för dvärgar som återanvänder dammsugarpåsarna in absurdum, om man ska tro kundrecensionerna...
Går ej få tag i nya påsar, eller?
Edit: Verkar finnas gott om tredjepartspåsar, billigt på Amazon, men de verkar vara tillverkade av en mangomaskinsfabrikör...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag lade personligen ingen värdering i bildspelet med asterisk, varken till eller från - just eftersom att de så tydligt hade garderat sig för att innehållet skiljer mellan modeller.

Det jag skulle säga är missvisande är hur de listat det i kontexten med batteritid, sugkraft och ett annat tydligt ingående tillbehör. När jag nu snabbt jämför med andra produkter i butiken hittar jag inga andra exempel som på samma sätt listar annat än just det som ingår vid köp, men mina stickprov kanske inte ger en rättvis bild - jag tar gärna emot motbevis!

Permalänk
Medlem

Häv köpet eller köp tillbehöret som du trodde skulle följa med.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om du har kvar chattkonversationen och den är tydlig så skulle jag satsa pengar på att du vinner i ARN med hänvisning till konsumentköplagen 4 kapitlet, första paragrafen, bägge styckena.

Om du inte har kvar chattkonversationen men ändå hänvisar till den så tror jag ändå att du har oddsen på din sida.

Personligen hade jag bett Samsung dra åt helvete, hävt köpet och aldrig handlat av dem igen. Men du gör förstås världen en tjänst om du lär dem att det är viktigt med tydliga produktbeskrivningar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kalla det en tydlig chatt:
Ett ögonblick, du kopplas till en av våra produktexperter...
‎4:34 em
Agentprofil
Hej och välkommen till Samsungs Produktavdelning! Mitt namn är Sebastian, hur kan jag hjälpa dig idag?
Vi har mycket tung trafik just nu, så det kan ta lite längre tid för mig att svara stanna kvar i chatten så hjälper jag dig så fort som möjligt, Tack för förståelsen.
‎4:35 em
Hej! I produktbeskrivningen för Bespoke Jet Plus Complete Extra står det
"Städa, töm och ladda enklare med dockningsstationen Clean Station - Uppdaterad Clean Station - nu effektivare och enklare tömning
Städa hela huset i upp till 1 timme
Spray Spinning Sweeper - Munstycket som våttorkar dina hårda golv"
Sista raden nämner ett tillägg som jag inte ser på bilderna för vad som ingår, kan du hjälpa mig?
‎4:37 em
Agentprofil
Vad är de du vill ha hjälp med? 🙂
‎4:38 em
Sista raden i den inledande produktbeskrivningen nämner Spray Spinning Sweeper, ingår det borsthuvudet?
‎4:41 em
Agentprofil
Ja det ingår 🙂
‎4:41 em
tack!