IP-telefoni, hur fungerar det egentligen?

Permalänk
Medlem

IP-telefoni, hur fungerar det egentligen?

Hej

Som en del i nästa års jakt på ännu mindre skärmtid funderar jag på att installera en eller två telefoner i huset.

Koppartråden är sedan länge bortplockad så den är inget alternativ, men fiber har jag! Tele2 leverar mitt internet och har kikat lite på deras fasta alternativ för telefoni. Men jösses, verkar vara dyrt som attan.

Vad finns det för andra val för att få ett telefonnummer, med riktnummer hem till mig? För en billig peng?

Jag har ubiquiti hårdvara i övrigt och dom har ett ganska stort sortiment av telefoner i varje fall. Men tänker mig en hederlig trådlös utan krusiduller eller en med sladd, vilket som.

Syftet är att kunna lägga mobiltelefonen helt åt sidan när jag är hemma.

Visa signatur

Är inte linux en billig kopia av ms-dos?

Permalänk

Är väldigt dåligt insatt i IP telefoni, men det finns ju 4g/5g "fasta" telefoner om det är ett alternativ (se länk nedan) och sen skaffa ett billigt abonnemang likt Hallon eller liknande, men kanske inte blir billigare än IP alternativen?

https://fyndiq.se/produkt/hemversionen-stoder-vitt-4g5g-mobil...

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem

Unifi (det system du har) är ju egentligen mest framtagen för företag och växelsystem så med andra ord kostar det en hel del och inte lönt att använda det man hemmet för att ha 1-2 telefoner. Många av dagens ISP erbjuder telefoni över nätet eller VoIP (Voice over Internet Protocol) alltså ip telefoni.

HÄR kan du läsa mer om det samt en lista med leverantörer som erbjuder det. Idag är det fullt möjligt att att ha ett vanligt telefonnummer till mobilen om det är det som är det viktigaste.

Men jag undrar vad som gör att du måste ha just iptelefoni, idag är mobilen ett mycket bättre alternativ

Permalänk
Medlem

Det finns en del leverantörer av Ip-telefoni som är oberoende av vilken leverantör av internet du har. Minitel till exempel.

Sedan kan du skaffa en Ip-telefon med trådlösa handenheter. Då sliper du separat "Ip-telefoni box". Men grejorna ska oftast köpas via samma leverantör som abonnemanget för att fungera eller fungera med support

Permalänk
Medlem

Jag har Teletek sedan många år tillbaka.

Är stabilt både i appen på mobil och med fast telefon hemma.

https://www.teletek.se/

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller