Permalänk

Göra eget vin [Stora tråden]

Hej!
Tänkte skapa denna tråd då jag är helt nybörjare.
Efter en snabb googling hittade jag:
https://www.pgw.se/chateau-7-dagars-vitt-vin.html

Finns en film hur man gör!

• Vad behöver man?

• Finns det bättre sidor?

• Vanliga misstag?

@FlyingFinn du är ju proffs på öl några tips?

Visa signatur

Linux Mint 22 Cinnamon -- I3-6100 CPU @ 3.70GHz × 2 -- Intel Corporation HD Graphics 530 -- 8GB ram. Kraftig ADHD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bannad2021:

Hej!
Tänkte skapa denna tråd då jag är helt nybörjare.
Efter en snabb googling hittade jag:
https://www.pgw.se/chateau-7-dagars-vitt-vin.html

Finns en film hur man gör!

• Vad behöver man?

• Finns det bättre sidor?

• Vanliga misstag?

@FlyingFinn du är ju proffs på öl några tips?

Sånadär paket där man ska lägga till massor med bryggsocker är inget vidare, med tanke på att dom därför måste ha tagit bort samma mängd socker och därmed antagligen en hel del smaker på köpet. Dom dyrare paketen på t.ex. humlegården innehåller 10l druvkoncentrat istället och borde vara flera steg närmare druvsaft.

Tips #2 är väl renlighet. Dels att man tänker igenom hur man kan hålla sakerna rena i rätt takt och hur medlen ska användas. Detdär kombinerade rengörings/steriliseringsmedlet PGW prånglar går att använda men Chemipro OXI/Enzybrew eller PBW rengör bättre och Saniclean/Starsan skummar och ger bättre effekt som samt behöver inte sköljas med kranvatten efter.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Avstängd

Jag bryggde en hel del vin på 80- och 90-talet. Mycket "no name" snabbvinsatser vars resultatet blev drickbart/godkänt. Men även en hel del vin baserade på riktig vinjäst från kända vindistrikt. Resultatet blev nästan ljusår bättre med hjälp av de "riktiga" vinjästerna. Körde ut mycket vin som starkvin dvs det slutgiltiga vinet blev lite drygt 18 % alkoholhalt. Men naturligtvis det allra mesta blev ju vanligt 12% standardvin. Har väl kvar alla prylar än idag för att starta "vintillverkning" och det som behövs är väl kortfattat...

Glasdamejanner alt 25 liters plastdunkar att jäsa vinet i samt att tappa om det färdiga vinet i. Glasdamejanner är klart bäst... plastdunkar går an.
Jäsrör samt gummimuff för att sätta på alt skruva fast på damejannen alt plastdunken.
Hydrometer för att mäta sockerhalten.
Alkoholmätare för att mäta alkoholhalten så man får den önskade alkoholhalten.
Hävert för att tappa om vinet så man slipper få med bottensatsen.
Flaskor i mängder vars halsar passar till korkarna samt en maskin att trycka i korkarna i flaskorna.

Det var väl i stora drag vad man behöver. Bäst vin blir att köra på vinsatser baserade på "äkta" vinjäst från kända vindistrikt i södra Europa. Drickbart/godkänt blir det med "no name" vinjästsatser.

Äldre glasdamejanner är bäst. Se bara upp så det inte finns "luftbubblor" i glaset som gör damejannen känsligare för stötar.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com