Permalänk
Medlem
Skrivet av XfanX:

Ålder: 31
Yrke: Executive Assistant
Erfarenhet: 6 år (Allt som allt inom admin)
Lön: 45,000 Brutto
Utbildning: statsvetenskap + strökurser i ekonomi.
Plats: Stockholm

Plus: Friskvårds på 5k, eget företagskort, flyger till olika städer/länder, inga fler matlådor, bonus. 100% av lönen om jag blir föräldraledig, ny mobil, dator. Folk är "snällare mot mig"

Minus: Det är verkligen inte 9 to 5, man jobbar hela tiden. Vissa tror man är en gud som kan lösa alla problem.
Finns fler nackdelar med yrket, får bara inte nämna allt.

Får man fråga om vad det är för typ av bolag du jobbar på? Bransch, storlek m.m.

Vad skulle kunna vara nästa tänkbara karriärskliv efter Executive Assistant? Om det finns ett naturligt nästa steg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gibbon_:

Daym, trodde inte man fick sånna löner i Taiwan. Det måste ge en hel del över efter utgifterna. Hur är det med work/life-balansen där som laowai?

Jobbar man på utländska företag här så betalar dom relativt sett ganska okej löner. Utgiftsmässigt så har man ju dock en annan situation eftersom man också kan ha högre utgifter för boende, skola osv samt att man måste spara för framtiden själv. Vad gäller work/life balansen så är det ganska krävande jobb, kan bli många timmar även för en laowai som mig Det kan bli många sena möten med folk på andra ställen på jorden.

Skrivet av SpiikeN^:

Hur hamnar man i Taipei? Jag var där för 3 veckor sedan över en långhelg. Fantastisk stad. Vänligt folk. Älskar YouBike-lösningen där man kan hyra cyklar över hela stan för knappt några pengar alls.

Som jag förstod det när jag pratade med locals har bostadspriserna i Taipei skenat senaste åren. Så trots att de bara ligger på strax över halva Sveriges BNP per capita, så kunde lägenheter i Taipei kosta 20-40 tusen svenska i månaden i hyra. Det förvånade mig!

För egen del så hamnade jag och familjen här när vi skickades hit av ett svenskt företag. Sen gillade vi landet väldigt mycket, så vi bestämde oss för att testa att stanna. När man jobbar inom teknik (och är datornörd sen barnsben) så är det lite kul att befinna sig mitt i centrum för en stor del av branschens R&D. PC ekosystemet är ju verkligen inne i en extremt intressant fas nu med nya systemarkitekturer och AI som bakas in överallt.

Jaså du var här för tre veckor sedan? Kul att du gillade det, var det med jobb då? Ja, det är ju en fantastisk stad, och ett fantastiskt land. Finns otroligt mycket att göra o se, och folket är otroligt vänligt. Man känner sig aldrig otrygg. Trots det så är det ju inte riktigt ett turistland, vilket är lite konstigt. YouBike är fantastiskt, och folk cyklar otroligt mycket mer nu. Att cykla längs parkerna runt floderna som går genom staden är fint.

Ja, mycket är billigt här, inflation finns inte - men bostadsmarknaden är katastrof. Det är ju klart att det är dyrare än på många andra ställen, då det är mycket folk på en liten yta, men kostnaden för boende är på tok för hög - speciellt om du vill köpa.

Permalänk
Medlem

Tänkte försöka mig på en sammanställning med ingångs och utgångslön genom åren som gått.
Ingen högre utbildning, självlärd.
30-35 års åldern.

Så nedan är startåret för varje ny tjänst och sedan erhållen löneutveckling fram till nästa position.

2011 - Lagerarbetare - 17 -> 20 + Mindre bonus om 1/2 -> 1 månadslön per år.
2015 - Logistiksammordnare - 23 -> 27 - Nytt bolag & tjänst
2017 - Produktionsplanerare - 27 -> 37 - Ny tjänst
2020 - SAP Business System Development 40 -> 60 Ny tjänst
2025 - Service Manager - 73 + 20% utav årslön i bonus, detta innan -25 års lönerevision - Nytt bolag & tjänst

Lade in ålder
Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Tänkte försöka mig på en sammanställning med ingångs och utgångslön genom åren som gått.
30-35 års åldern.

Så nedan är startåret för varje ny tjänst och sedan erhållen löneutveckling fram till nästa position.

2025 - Service Manager - 73 + 20% utav årslön i bonus, detta innan -25 års lönerevision - Nytt bolag & tjänst

bra utveckling!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpiikeN^:

Får man fråga om vad det är för typ av bolag du jobbar på? Bransch, storlek m.m.

Vad skulle kunna vara nästa tänkbara karriärskliv efter Executive Assistant? Om det finns ett naturligt nästa steg.

Tja!

Jobbar inom bank- och finansbranschen där jag supportar två personer. Bolaget är rätt så stort och finns överallt (internationellt)

Nästa steg i karriären är att du stöttar högre uppsatta personer så som CFO, CEO, COO, CTO eller någon i styrelsen. Jobbar man mot C-level så brukar man oftast hjälpa en person (vissa stöttar flera, beror på hur stort bolaget är, arbetsuppgifter, osv)

Vissa EA har gått över till HR och utvecklar sig vidare där, andra går över till att bli projektledare inom admin och jag har även hört om några som gått över till att bli någon slags chief of staff. Någon på mitt jobb är Senior Executive Assistant och har andra Executive Assistants som rapporterar till henne. Assistenterna som jobbar för henne stöttar andra inom bolaget.

Återkom om du har fler frågor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

30-35 års åldern.

Bra att du skrev 30-35 års åldern Jeppe1990
Men riktigt bra löneutveckling!

Kan man SAP bra så kan man komma riktigt långt

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Bra att du skrev 30-35 års åldern Jeppe1990
Men riktigt bra löneutveckling!

Kan man SAP bra så kan man komma riktigt långt

Jag tänkte att alla kanske inte är så observanta

Ja, SAP är bra på det sättet, nu önskar man bara att man hade gjort samma jobb i Tyskland/Österrike/Belgien osv istället, lönerna är galna. 100k-120k+ EUR / år är inget konstigt på en "vanlig" utvecklar position som jag sitter på fram tills årsskiftet.
Känns dock ohållbart för iaf Tyskarnas del, tror dem kommer behöva justera svågremmen snart på lönesidan.

Den som lever får se 😅😎

Visa signatur

Fractal Design North||Gigabyte X870E Aorus Elite 7||9800X3D + Noctua NHD15||Kingston Fury Beast 64GB 6000Mhz||RX 9070 XT Hellhound||MX100 512gb||3.5TB HDD||NZXT C850 ||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 11 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra +iPhone 13||

Permalänk
Medlem

Yrke: SSK 112
Lön: 40.300:- + bonus 30k per år
Ålder 37
Förmåner: -
Nackdelar: jobbar typ alltid, 200h övertid varje år drar väll upp lönen till typ 55k i månaden i snitt.

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Skrivet av jeppe1990:

30-35 års åldern.

riktigt imponerande!

Permalänk
Medlem

Så var lönen satt för nästa år. Hamnar på en dryg 5% ökning vilket är lägre än vad jag hade förväntat så är lite besviken men så är det ibland.

Lön: ~86000 SEK
Ålder: 30
Fördelar: privat sjukförsäkring.
Nackdelar: Ingen friskvård, ingen pension.

Har denna gången tagit med lönen i både SEK och DKK, då den svaga svenska kronan har resulterat i några procent extra lön också.

civilingenjörsexamen inom datateknik, 3 års erfarenhet som frontendutvecklare, nu teamlead + scrum master.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

2,8% ökning med nya lönen som precis har satts, så 37100 kr/mån.
Fil. mag. i biologi, forskarutbildad, haft fast tjänst sedan 2008 på universitetet och arbetar med saker relevanta för min utbildning. Jag är inte riktigt nöjd särskilt som de senaste åren inneburit reallönesänkning. Jag skulle behöva sadla om, så att det funnes en privat marknad att jämföra med. Offentliganställda utan privat marknadsalternativ har generellt rätt kassa löner oavsett utbildning.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Ny lön samma ställe.

Yrke: Microsoft konsult
Lön: 50500kr grundlön haft ca 6000kr i månaden i bonus.
Erfarenhet: 6 år
Utbildning: Yrkeshögskola
Ålder: 30 år
Plats: Södra Sverige
Förmåner: 5000kr friskvård, 6v semester, bonus, fritt val av teknik och tjänstebil.

Ny lön ny arbetsgivaren. Börjar att jobba hos en kund.

Yrke: Microsoft säkerhetstekniker på myndighet
Lön: 75000 grundlön sen jour som generar ca 3000kr i månaden plus bra ersättning om jag svarar.
Erfarenhet: 7år
Ålder: 32 år
Förmåner: 3500kr friskvård, 31 dagar semester,
fritt val av teknik, 100% remote och kan löneväxla.

Väldigt nöjd då jag för 8år sen hade som mål att få över 30’ i lön och fastanställning. Har många certifikat inom både cybersäkerhet och arkitektur på expert nivå. Tråkiga är att jag hade kunnat säga 80’ och de hade garanterat signa. Men tyckte redan att 75’ ä för högt men inser nu att jag la mig för lågt. Men man får nöja sig ibland.

Permalänk
Medlem

Yrke: Site Reliability Engineer
Lön: 51000 DKK
Ålder: 38 år
Plats: Köpenhamn (bor i Malmö)
Förmåner: +11% av inkomsten i pension
Remote: upp till 40% arbetstid remote

Blev nyss erbjuden och tackade ja till detta och börjar i januari. Är sjukt glad!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Skrivet av Cloudstone:

Yrke: Site Reliability Engineer
Lön: 51000 DKK
Ålder: 38 år
Plats: Köpenhamn (bor i Malmö)
Förmåner: +11% av inkomsten i pension
Remote: upp till 40% arbetstid remote

Blev nyss erbjuden och tackade ja till detta och börjar i januari. Är sjukt glad!

Jäklar. Imponerande!

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Ny lön ny arbetsgivaren. Börjar att jobba hos en kund.

Yrke: Microsoft säkerhetstekniker på myndighet
Lön: 75000 grundlön sen jour som generar ca 3000kr i månaden plus bra ersättning om jag svarar.
Ålder: 32 år
Förmåner: 3500kr friskvård, 31 dagar semester,
fritt val av teknik, 100% remote och kan löneväxla.

Väldigt nöjd då jag för 8år sen hade som mål att få över 30’ i lön och fastanställning. Har många certifikat inom både cybersäkerhet och arkitektur på expert nivå. Tråkiga är att jag hade kunnat säga 80’ och de hade garanterat signa. Men tyckte redan att 75’ ä för högt men inser nu att jag la mig för lågt. Men man får nöja sig ibland.

Vad för inriktning gick du? Sjuk utveckling. Har planer på att plugga nätverk och sen inrikta mig mot cybersäkerhet. Har du några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dustylove:

Vad för inriktning gick du? Sjuk utveckling. Har planer på att plugga nätverk och sen inrikta mig mot cybersäkerhet. Har du några tips?

Studerade nätverk två år, inriktade mig till cybersäk senare dock av en ren slump har 0 utbildningar inom cybersäk utan learn by doing.
Mina tips är att tänka utanför boxen, var kritisk, samt våga utvecklas och testa på nya tjänster.

Min spets är egentligen min bredd jag har alltid vågat ge mig ann nya saker, vilket gör att jag kan hoppa in i alla forum. Sen följ inte pengarna, se på bolaget som helhet. Vilken utvecklingspotential finns, för att bli bäst så måste du jobba med de bästa. Pengarna blir en output av att du blir bäst.

Permalänk
Medlem

Hur många procents höjning förväntar ni er realistiskt för 2025 års lönetilldelning?
Alltså vad ni verkligen kan få och inte vad ni drömmer om!

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Hur många procents höjning förväntar ni er realistiskt för 2025 års lönetilldelning?

3,5-4%

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Allt under 3.5% skulle jag klassa som dåligt, 3.5~4.5% är nog vad jag förväntar mig, allt över 4.5% som bra.

Facken verkar slåss för att märket ska vara över 4% över ett år så känner inte att jag är orealistisk här.

(Men känner jag min arbetsgivare rätt kommer de väl ge oss 2% och skylla på att det fortfarande dåliga tider då vår ekonomi är dålig, vilket den är men man skyllde på det förra året med)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Jag kommer kräva 5%, viker mig inte. Har tagit stort ansvar i mitt arbete senaste året där jag klivit in som systemansvarig och drivit, utvecklat och förvaltat hela vår planning& budgeting verktyg och massa annat där emellan.

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag kommer kräva 5%, viker mig inte. Har tagit stort ansvar i mitt arbete senaste året där jag klivit in som systemansvarig och drivit, utvecklat och förvaltat hela vår planning& budgeting verktyg och massa annat där emellan.

Har du i princip bytat tjänst till högre befattning är väsentligt ökad lön en garanti men endast om de ansvariga anser att du har bytat tjänst. Annars kommer du nog att falla inom vanliga tilldelningen.
Vi får hoppas de har ögonen på dig och din insats.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Varför 5%? Varför inte 15%? Hur har du räknat ut din insats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lepr86:

Jobbar som IT-arkitekt inom Microsoft Power Platform.
Jobbar i Norge på ett norskt bolag men bor och lever i Sverige (dagpendlar dom dagar jag är på kontoret, ca 1 dag/vecka).

Erfarenhet: 12 år
Fast Lön: 1030000/år
Variabel Lön/Bonus: 314000/år (baserat på faktureringsgrad)
Andra förmåner: Firmatelefon, 6 veckor Semester, betalt bredband hemma (upp till 350kr/månad), relativt bra tjänstepension.

Bonusutbetalning sker varje kvartal, baserat på hur mycket man fakturerat under perioden, 95% = full bonus.

Kortfattat, det är ganska fina löner i Norge inom IT, speciellt när man jobbat några år, sen att det är ganska mycket lägre skatt och högre pension skadar ju inte heller

Enda är väl att kursen just nu är lägre än den svenska, så ryker några kronor i växlingen....

Vart bor man när man pendlar till Norge? Strömstad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Inte samma person, men jag kommer från norra Värmland och där pendlar många till Norge. Men veckopendling är nog vanligare om man ska ända till Oslo (drygt 2h bort). Så västra/norra Värmland är lämpligt också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Strömstad, Tanum. Annars Ed om man vill köpa boende billigt och kan tänka sig längre restid. Bostadspriserna i Strömstad är osedvanligt höga för en liten ort. Strömstad är dock mycket trevligt ställe att bo.

Många väljer också att veckopendla och bor i ett rum på veckodagarna.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Jag jobbar fast på samma plattform, jag är ledig utan några arbetsuppgifter alls. Man jobbar ju 168 timmar på 2v .

Får man fråga vilken rigg? Jag slutade offshore 2016 efter 6 år med 4/4.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Det bör vara minst 4%. Facken vek ner sig under föregående år för att inte bidra till inflation. Bankerna rentav berömde dem. Då är det illa. Alla företag ökade sina marginaler och sköt kostnaderna neråt. I Norge var istället övningarna över 5%. Vi måste få mer eller iaf något liknande för att inte bli blåsta.
Men! Gå inte in i en skarp lönediskussion med höga krav om du inte är redo att löpa linan ut, dvs säga upp dig.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Får man fråga vilken rigg? Jag slutade offshore 2016 efter 6 år med 4/4.

AkerBP rigg, det ær vell inte lov i Norge att gå 4/4 offshore så længe det inte er kortvarit project jobb. Var du på engelsk sektor?

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

AkerBP rigg, det ær vell inte lov i Norge att gå 4/4 offshore så længe det inte er kortvarit project jobb. Var du på engelsk sektor?

Ok.
Jo, 4/4 är lov så länge man är contractor, jobbade för aker mh som idag heter mh wirth. Det var det åtminstone på den tiden. Jag gick på olika, men mestadels mot norsk sektor och internationellt.
En del av mig saknar offshore. Dock minns jag hur upphugget det var. Man var bort en lång period, när man väl kom hem och hade massa tid fri så jobbade alla andra. Därtill svårigheten med relationen. Skilsmässa var på bordet flera gånger.

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem

SLS tekniker, 30k brutto.