Slitage på att ha en extern HD stående på hela tiden eller starta upp en gång i veckan

Permalänk
Medlem

Slitage på att ha en extern HD stående på hela tiden eller starta upp en gång i veckan

Har en 12TB extern hårddisk som jag tänkte ha som backup på mina filer.
Tänkte koppla den till en virituell dator som kör i Proxmox så min undran är.

Vilket sliter mest på disken, att den står på dygnet runt eller startar upp en gång i veckan för att köra backupen och sedan stänger ner sig?
Tänkte man kunde koppla en smartplugg till hårddisken så den får ström och startar upp sig och sedan när backupen är klar så stänger den av strömmen.

Permalänk
Avstängd

det finns ju viloläge ("sleep mode") så det beror väll på hur saker är konfat

Windows: Du kan konfigurera en hårddisk att gå in i ett viloläge (spin down) efter en viss tid av inaktivitet. När disken är i detta läge är alla mekaniska delar inaktiva, och den använder minimalt med energi. Disken kommer att behöva "väckas" för att användas igen.

Om du vill ha en funktion som gör att disken är helt avstängd (som att ha den utdragen) kan en smartplugg eller en USB-strömbrytare vara bästa alternativet. Då får du exakt den kontrollen över strömmen och slipper att disken drar någon ström eller är aktiv när du inte använder den. Det gör att disken inte behöver starta upp som i ett vanligt viloläge utan är helt avstängd tills du behöver den igen.

Permalänk
Medlem

om den aldrig får gå ner i vila så lär på 24/7 på slita mest. om du låter den gå ner i vila så lär det nog vara hugget som stucket om du låter den vara på eller om den startas upp en gång i veckan.

Det sista du skrev lär dock bli ett bra recept för att förlora eller korruptera data på disken i längden.

Permalänk

som sagt att bryta strömmen plötsligt är ingen bra idé kan mycket väl bli timeat mitt i en skrivning/läsning som förstör hela partitionstabellen.

vill du ha den avstängd så är det manuellt koppla ur den när du vet att disken inte används aka när datorn är avstängd eller du kört avmontering.

men visst om ditt backupscript är smart nog att den avmonterar disken och inte klipper strömmen förrän när den är avmonterad så kan det nog kanske funka.

typ enkelt beskrivet

slå på strömmen till disken.

gör backup.

avmontera disk när backup är klar.

klipp strömmen när disken inte längre är monterad.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofus:

det finns ju viloläge ("sleep mode") så det beror väll på hur saker är konfat

Windows: Du kan konfigurera en hårddisk att gå in i ett viloläge (spin down) efter en viss tid av inaktivitet. När disken är i detta läge är alla mekaniska delar inaktiva, och den använder minimalt med energi. Disken kommer att behöva "väckas" för att användas igen.

Om du vill ha en funktion som gör att disken är helt avstängd (som att ha den utdragen) kan en smartplugg eller en USB-strömbrytare vara bästa alternativet. Då får du exakt den kontrollen över strömmen och slipper att disken drar någon ström eller är aktiv när du inte använder den. Det gör att disken inte behöver starta upp som i ett vanligt viloläge utan är helt avstängd tills du behöver den igen.

Hmm kanske denna har, den kör på en extern strömkälla och märker nu att när den är kopplad till en liten dator så går den bara igång när jag startar datorn, Hade varit trevligt om jag fortfarande kunde köra på detta sätt men hur jag en försökte så kan jag inte få den att fungera i WOL (Har en annan tråd om detta) samt BIOS verkar inte vara utrustad med att starta när den får ström. Så jag kanske kan med ett powershell "stänga av" USB så HD går i vilo läge. Ska kolla lite mer på detta fast då den är kopplad via Proxmox så kanske inte vill gå i vila. Känns lite onödigt att ha en dator igång bara för denna uppgift. Kanske en Raspberry Pi och Linux ska fungera helt ok med NTFS.

Skrivet av tonii:

om den aldrig får gå ner i vila så lär på 24/7 på slita mest. om du låter den gå ner i vila så lär det nog vara hugget som stucket om du låter den vara på eller om den startas upp en gång i veckan.

Det sista du skrev lär dock bli ett bra recept för att förlora eller korruptera data på disken i längden.

mmm kan vara så att det sliter oavsett om jag har den på hela tiden eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

som sagt att bryta strömmen plötsligt är ingen bra idé kan mycket väl bli timeat mitt i en skrivning/läsning som förstör hela partitionstabellen.

vill du ha den avstängd så är det manuellt koppla ur den när du vet att disken inte används aka när datorn är avstängd eller du kört avmontering.

men visst om ditt backupscript är smart nog att den avmonterar disken och inte klipper strömmen förrän när den är avmonterad så kan det nog kanske funka.

typ enkelt beskrivet

slå på strömmen till disken.

gör backup.

avmontera disk när backup är klar.

klipp strömmen när disken inte längre är monterad.

mmm ska kolla upp lite om det går bra att köra med powershell samt när jag dismount disken om den stänger av sig själv som den gör nu när man stänger av datorn.

Permalänk
Medlem

Slitage och risk för handhavandefel är två olika saker här. Beroende på vilken disk du har så avgör det hur länge disken håller. En bra disk som Seagate Ironwolf Pro håller flera år och tål att slås av och på många gånger. Här spelar det ingen roll om disken slås av och på flera gånger i veckan eller är på 24/7. Kör du bara någon gång i veckan så tål ganska många diskar att slå av och på när den används. Men du får vad du betalar för så värdera din backup!

Risken för handhavande-fel är nog det du ska titta på och att disken riskeras kopplas från under tiden / innan data (cache) har skrivits färdigt till disken. Här behöver du ha koll att disken är ren och att du manuellt kopplar bort disken innan du drar ur kabeln. Misslyckas du här så spelar det ingen roll hur bra / dyr disk du har.

Windows till skillnad från Linux har även ganska skört system och riskerar att hela partitionen går åt fanders, medans Linux filsystem är bättre skyddade och ofta kan rulla tillbaka och i värsta fall bara skada den fil som man just skriver eller inte skrivit färdigt ännu.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Bra fråga. Fördelen med 24/7-drift är att cykler av termisk expansion + kontraktion (med stort temperatur-delta) undviks, som annars skulle kunna påverka särskilt de mekaniska komponenterna negativt. Vet dock inte hur pass känsliga hårddiskar är för detta nuförtiden, och hur det eventuellt varierar mellan tillverkare och modell.

Och som redan sagts flera gånger i tråden, så är det förstås hursomhelst en särskilt god idé att se till så att disken verkligen är 100% idle och inte har något internt uppköat skrivarbete, innan strömmen slås av. "Safe eject" i Windows är ett sätt (som dock tyvärr är svårt att helautomatisera, jag har hittills inte hittat någon lösning för det, utan att tvingas ta till manuella moment).

Visa signatur

9950X3D | 5080