Student letar råd efter CPU uppgradering (kanske måste ersätta moderkort)

Permalänk
Medlem

Student letar råd efter CPU uppgradering (kanske måste ersätta moderkort)

Tjena tjabba hallå gott folk, jag undrar här vad ni hade rekommenderat för att köpa för att uppgradera min stackars dator. Det är en riktig ship of theseus med att den har under årens gång bytt alla delar åtminstone en gång. Idag tänkte jag försöka uppgradera min CPU då det har blivit min senaste bottleneck sedan jag köpte en GTX 4060 förra året. Eventuellt också RAM, men jag har klarat mig ganska bra på mina 16 GB RAM hittills.

Jag har tidigare pratat en del med min farsa som har sagt att jag borde skaffa ett helt nytt moderkort också, men det känns som det kan spräcka min budget. Min budget ligger i nuläget på ungefär 6000 kronor (men jag kan gå lite över det ifall jag måste, hellre billigare ifall det går). Farsan rekommenderade att jag borde köpa ett uppgraderingspaket som inkluderar moderkort, CPU och RAM från typ webhallen eller komplett. Men jag kände att jag vill kolla här med er vad ni hade rekommenderat.
Han hade köpt ett Ryzen han varit väldigt nöjd med men tyvärr kan jag inte sätta in ett sådant på mitt moderkort såvitt jag har förstått det.

Hade gärna skaffat något som "futureproofat" mig i några år framöver, men är inga krav att kunna spela nya spel på maxgrafik direkt. Mer så att det är spelbara utan lagg.

Mina Specs:
Operating System
Windows 10 Home 64-bit
CPU
Intel Core i5 8600 @ 3.10GHz
Coffee Lake 14nm Technology
RAM
16,0GB Dual-Channel DDR4 @ 1330MHz (16-18-18-38)
Motherboard
Micro-Star International Co. Ltd. B360 GAMING PLUS (MS-7B22) (U3E1)
Graphics
ED273U P (2560x1440@165Hz)
PHL 243V5 (1920x1080@60Hz)
4091MB NVIDIA GeForce RTX 4060 (ASUStek Computer Inc)
Storage
1863GB KINGSTON SNV2S2000G (SATA-2 (SSD))
931GB Samsung SSD 860 QVO 1TB (SATA (SSD))
931GB Seagate ST1000DM003-1CH162 (SATA )
465GB SAMSUNG HD502HJ (SATA )
Optical Drives
HL-DT-ST DVDRAM GH82N
Audio
NVIDIA Virtual Audio Device (Wave Extensible) (WDM)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kikade in de där delarna du hade länkat, och ser att CPU-kylaren inte kan skickas förrän 23 feburari, och att ramminnet tar ungefär 23 vardagar innan de kan skickas. Hade du rekommenderat att hitta alternativ för dem eller att beställa dem och invänta dem?
Det hade varit flera hundra kronor mer att köpa ramet från en annan hemsida

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre99:

Jag kikade in de där delarna du hade länkat, och ser att CPU-kylaren inte kan skickas förrän 23 feburari, och att ramminnet tar ungefär 23 vardagar innan de kan skickas. Hade du rekommenderat att hitta alternativ för dem eller att beställa dem och invänta dem?
Det hade varit flera hundra kronor mer att köpa ramet från en annan hemsida

De likvärdiga RAM-moduler som finns i lager verkar kosta minst ett par hundralappar extra.

Kylaren är inget måste då 7600 inkluderar en kylare, det kan du köpa senare vid behov.

Permalänk
Medlem

Jag hittade en som var i fyndhörnan där på inet, så den blev på samma pris som det andra ramet.
https://www.inet.se/produkt/x223880/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...
eller eventuellt dessa
https://www.inet.se/produkt/5306420/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...
De är i samma pris som den du hade valt ut, jag tycker att de verkar som de borde fungera? Fast jag är inte den bästa när det gäller just Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre99:

Jag hittade en som var i fyndhörnan där på inet, så den blev på samma pris som det andra ramet.
https://www.inet.se/produkt/x223880/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...
eller eventuellt dessa
https://www.inet.se/produkt/5306420/corsair-32gb-2x16gb-ddr5-...
De är i samma pris som den du hade valt ut, jag tycker att de verkar som de borde fungera? Fast jag är inte den bästa när det gäller just Ram.

Ja, kör på Kingston-minnena. De har lägre CL (latens).

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för hjälpen. Jag tror att jag ska beställa de här och köpa fläkten vid ett senare tillfälle!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre99:

Okej, tack så mycket för hjälpen. Jag tror att jag ska beställa de här och köpa fläkten vid ett senare tillfälle!

Bra alternativ som är nästan lika bra om du inte orkar vänta. Har för mig att Webhallen brukar ha gratis fraktalternativ.

https://www.webhallen.com/se/product/364205-Thermalright-Peer...

Permalänk
Medlem

RIP SweC. Thanks for all the fish.

Permalänk
Medlem

Ingen alls aning varför denna ligger på framsidan, men jag ska ge det ett försök:

7600 och köra medföljande kylaren är mest prisvärt, nästan inga spel behöver mer än så (finns såklart undantag som late-game-Factorio etc.)

Men snart släpps 9600 (utan X), som troligen också kommer med kylare, det kan absolut vara ett alternativ framöver

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att jag skulle ha råd att köpa 9600, då jag endast har råd nu på grund av pengar jag fått under julen. Så jag tror att jag får lov att köra på 7600 ett tag tills jag blir klar med studierna.
Blir att jag väljer denna ram istället, är lite dyrare men
https://www.inet.se/produkt/5304942/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre99:

Jag tror inte att jag skulle ha råd att köpa 9600, då jag endast har råd nu på grund av pengar jag fått under julen. Så jag tror att jag får lov att köra på 7600 ett tag tills jag blir klar med studierna.
Blir att jag väljer denna ram istället, är lite dyrare men
https://www.inet.se/produkt/5304942/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

7600 är väldigt bra, framförallt prisvärt om man kör med den medföljande kylaren

Permalänk
Medlem

Alltså jag behöver inte köpa en standalone fläkt? Hade varit skönt att inte spendera den extra kostnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arre99:

Alltså jag behöver inte köpa en standalone fläkt? Hade varit skönt att inte spendera den extra kostnaden

Det är inget måste. Dock blir det viktigare att ha ett välventilerat chassi om du kör med den medföljande.

Permalänk
Medlem

AMD Ryzen 5 5600X. Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB). Cooler Master Hyper 212 Black Edition. Gigabyte A520M S2H.

3000 Riksdaler. Tacka mig sen.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av CFSsss:

RIP SweC. Thanks for all the fish.

Tala ur skägget!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

AM5 håller i några år till enligt AMD, medan Intel kommer med ny sockel allt eftersom.
Så om du är sugen på spelprocessor; 7800X3D eller 9800X3D samt ett ~2000kr moderkort till det räcker.

Visa signatur

Nikon Z6 • Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED • Nikon Z 24-70/4 S • Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR • Manfrotto BeFree Advanced Twist • Benro TMA47AL • iOptron GEM28 • William Optics Redcat 51 v2 • Lunt LS50THa/B600 • Player One Neptune-M • Player One Mars-C • GSO 6" Classical Cassegrain

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

AMD Ryzen 5 5600X. Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB). Cooler Master Hyper 212 Black Edition. Gigabyte A520M S2H.

Näe, enda anledningen att köpa AM4 är ifall man tar en 5700X3D imo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Tala ur skägget!

Tror att personen anser att Sweclockers är på väg utför eftersom de lägger upp denna tråd på förstasidan.
Jag suckar bara åt såna här människor.

Permalänk
Medlem

Insteg på AM5 är nog det enda rätta om det inte ska köpas begagnade prylar:

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Entusiast

Har länge kikat på nästa steg för uppdatering. Håller med föregånde inlägg om att ta steget till AM5 är enda alternativet i dag - tråkigt men sant. Intel 13/14 gen är vansinnig investering med tanke på Intels svaga svar på stabilitetsproblemen, räknad med RMA. Köpa nya Arrow lake med dålig gamingprestanda är inte heller smart. Billigaste man kommer undan på är Ryzen 5 för 2300kr eller en Ryzen 7 för 3k+.

För mig, jag väntar på nästa gen från framförallt intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisen:

För alla som klickar sig in i denna tråd, så vill jag bara säga att det här inte är ett bra bygge.

Här är några generella råd:

• Om man planerar att köpa nytt idag bör man satsa på en AM5, för DDR5 och PCIe 5.0, vilket gör den framtidssäkert för de kommande åren.

• Har man redan ett AM4-moderkort kan man uppgradera det med en Ryzen 7 5700X3D, passar bra för att förlänga livslängden på en befintligt bygge.

• För en prisvärd och effektiv kylare rekommenderas Thermalright Peerless Assassin 120. Passar både till mellanklass och vissa högpresterande byggen.

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

För alla som klickar sig in i denna tråd, så vill jag bara säga att det här inte är ett bra bygge.

Här är några generella råd:

• Om man planerar att köpa nytt idag bör man satsa på en AM5, för DDR5 och PCIe 5.0, vilket gör den framtidssäkert för de kommande åren.

• Har man redan ett AM4-moderkort kan man uppgradera det med en Ryzen 7 5700X3D, passar bra för att förlänga livslängden på en befintligt bygge.

• För en prisvärd och effektiv kylare rekommenderas Thermalright Peerless Assassin 120. Passar både till mellanklass och vissa högpresterande byggen.

Jag vågar påstå att en 5600/5600x är ett mycket bra budget alternativ om man sitter på am4 och 1080p. Visst har du sämre 1%lows jämfört med x3d chipen , men det är fortfarande ett viable budget alternativ i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firmabilen:

Jag vågar påstå att en 5600/5600x är ett mycket bra budget alternativ om man sitter på am4 och 1080p. Visst har du sämre 1%lows jämfört med x3d chipen , men det är fortfarande ett viable budget alternativ i min mening.

TS sitter dock inte på AM4.

Det finns tillräckligt många prisvärda AM4-kompatibla komponenter att köpa begagnat att det inte är värt att köpa dem sprillans nya. Håller därmed med om att AM4 är något begagnat, medan AM5 oftast är ett bättre alternativ om man ska köpa nytt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av BlackWolf:

AM5 håller i några år till enligt AMD, medan Intel kommer med ny sockel allt eftersom.
Så om du är sugen på spelprocessor; 7800X3D eller 9800X3D samt ett ~2000kr moderkort till det räcker.

Behöver man ens en 7/9800X3D för spel?
Även en 9600 utan X lär ju ge ohyggligt bra FPS i spel som CS och valorant.

Sen visst satsar man för att bli esportare, proffs och lirar med 360hz skärm så är det nog fördelaktigt med X3Ds fina 1% LOWs etc.
Men hur många gör det?

Snackar vi sedan AAA spel, så är väl vinsten högst marginal då du blir GPU capped

Han kan ju istället köpa någon monster X3D i slutet på AM5, kanske 2027

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

TS sitter dock inte på AM4.

Det finns tillräckligt många prisvärda AM4-kompatibla komponenter att köpa begagnat att det inte är värt att köpa dem sprillans nya. Håller därmed med om att AM4 är något begagnat, medan AM5 oftast är ett bättre alternativ om man ska köpa nytt.

AM4 ger fortfarande bäst prestanda per krona om man inte bryr sig om uppgraderingsmöjligheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Sen visst satsar man för att bli esportare, proffs och lirar med 360hz skärm så är det nog fördelaktigt med X3Ds fina 1% LOWs etc.
Men hur många gör det?

Snackar vi sedan AAA spel, så är väl vinsten högst marginal då du blir GPU capped

Behöver? Nej, definitivt inte. Kommer den att prestera betydligt bättre med framtida grafikkort vilket indikeras av testerna i 1080p? Ja, nästan garanterat. Det fina med AM5 är ju som du påpekar att man kan uppgradera längre fram om/när man har behov av det om man inte ser värdet av det nu (som beror mycket på ens val av grafikkort).

Skrivet av Alastor Moody:

AM4 ger fortfarande bäst prestanda per krona om man inte bryr sig om uppgraderingsmöjligheter.

https://komponentkoll.se/bild/lKXRV.png

Ja, men AM5 (och plattformar med DDR5) presterar märkbart bättre redan nu i moderna spel. På begagnatmarknaden kan det dock vara värt det, förutsatt stt man får ett bra pris.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallehamez:

Men hur många gör det?

X3D-processorerna är alldeles för högt prissatta i förhållande till prestandan. 9800X3D bör inte kosta tre gånger så mycket som 7600. Prestandavinsten i 1440p var i snitt ca 12 % med ett 4090.

Tar vi grafikkort som jämförelse så är 7900 XT nästan tre gånger så dyrt som 6650 XT men presterar också ca 170 % bättre i 4K.

Permalänk

X3D-processorerna är alldeles för högt prissatta i förhållande till prestandan. 9800X3D bör inte kosta tre gånger så mycket som 7600. Prestandavinsten i 1440p var i snitt ca 12 % med ett 4090.

Tar vi grafikkort som jämförelse så är 7900 XT nästan tre gånger så dyrt som 6650 XT men presterar också ca 170 % bättre i 4K.

Bra sagt. Såklart är de riktigt "feta" för gaming och särskilt kompetitiv gaming med sina 1 % lows, men priset är ju ohyggligt det får ju folk ta med i beräkningarna också ja.

Lirar man lite CS2 med grabbarna ibland så behöver man ju inte 360hz skärm och 1 % lows på 400 fps
en 7600 leverar fin stabil 300fps och du kan köra med 165Hz ex.

Men visst finns det folk som behöver X3D och kan motivera det, jag ser inget använingsområde själv iallafall

Får nog bli en 7600 för mig vid AM5, sen uppgradera till en vass CPU 2027 , deras sista generation på AM5

Visa signatur

i7-10700KF | RTX 3060 Ti Phoenix | 32 GB HyperX 3200Mhz

Permalänk
Medlem

https://komponentkoll.se/bild/lKXRV.png

Japp. Där har du grunden som man kan leva många år till. Sen upp till var och en hur mycket pengar man vill lägga på grafiksidan.
Framtidsäkerhet med AM5 är inget värt om ett par år.
Sjukt att få så mycket CPU kraft för så lite pengar.

Visa signatur

Mvh Fisen!
CPU:Intel Core i7-3770K@4,5Ghz |Kylare: Antec Kuhler H2O 620 |Mobo: Asus Sabertooth Z77|RAM: G.Skill Ripjaws X 16GB DDR3|Grafik: Gigabyte R9 290 OC Windforce |OS:Windows 8.1 64 bit|Chassi:Fractal Design Define R3, Svart|Hårddisk SSD Samsung EVO 250 |Nättagg: Fractal Design Newton R2, 650W, modulär, 80 PLUS|Övrigt:Skärm AOC Q2963Pm - 29"|