Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Hmmm
Om jag får mitt 4090 sålt för 15-16 tusen..jo

Vilket 4090 har du?

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte mitt 4080 i november 2022 för 15 000 kr. Nu har jag haft det i över två år och haft många roliga timmar vid datorn. Kortet presterar mycket bra i till min primära bildskärm som är en C3 oled. Vid behov tar jag hjälp av DLSS.

4090 tittade jag inte ens på när jag skulle uppgradera. Har råd - allt handlar om prioriteringar - men jag köper inte så sinnessjukt dyra kort av principiella skäl.

Mitt 4080 får hänga med (minst) till 6XXX.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Oooof, jag var verkligen sugen på att smälla till med ett 5090 för min nya 4k-skärm, men jag tror ändå 30k är smärtgränsen alltså...

5080 låter väl kanske mer överkomligt, förhoppningsvis så är det åtminstone lite bättre än ett 4090. Är dock lite rädd att 16GB Vram på den kommer vara lite begränsande, vet inte om man är rädd i onödan? Ska väl ändå helst gå att använda i 3-4 år minimum, gärna åtminstone tills näst-nästa grafikgeneration kommer ut.

Annars får mitt 3080 tuffa på, har väl egentligen inte varit så dålig, men klart att det får svettas i nyare spel i 4K.
Eller så avvaktar jag och ser om de kommer ut med ett 5080 Ti / Super, som förhoppningsvis inte är lika nedskuren som 5080, gärna 75 % eller så av 5090s CUDA-kärnor.

Väntar iaf med spänning på prestandatester på dessa nya kort.

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 32 GB 3600 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Samsung 32" G80SD 240 Hz OLED

Permalänk
Medlem

Det tråkigaste med nya priserna är ju att begagnade GPU priserna också blir onödigt dyra då.

3080 kort som fortfarande går för typ 4k. Såg de ofta gå för nära 5-6k

Hade varit dunder o få tag på 4070 super eller liknande för rimlig begagnad peng. Eller typ 7900xt:-)

Visa signatur

MB: Gigabyte B650 Aorus Elite V2 | CPU: Ryzen 5, 7600X
GPU: AMD Asus TUF 7800 XT | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: Teamgroup T-Create - 6000mhz 38-38-38-78

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

WOW, jämföra ett grafikkort med Ferrari och Porsche! 😁

Tycker det var en bra liknelse. Man tar sig A-B med en enklare bil (typ min Honda) precis som man kan spela med en enklare modell av grafikkort.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Hm. Köpte mitt 3080 för att kunna lira Cyberpunk. Nu flera år senare har jag fortfarande inte ens testat spelet..
Kör 2 560 × 1 440 och har redan typ 500+ FPS i spelet jag spelar, så jag lär ju knappast punga ut 25k eller mer för ett 5090. Så blir nog ett 5080.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Artisan Raiden Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag gav 4900 kr för mitt RX 5700 XT. 6000 kr för mitt 2070. 5390 kr för mitt 3060 Ti och 5390 kr för mitt RX 6900 XT. Nästa kort får kosta något liknande.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Vilket 4090 har du?

Jag tror det är ett PNY och vattenkylt
Vann det på Tradera för över ett år sedan, ”förmånligt” pris

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hmm ngn som kan kommentera om det stämmer att det bara ska vara 16 gig ram på dessa kort next gen? Får hoppas på att gamla kort reas ut när dessa nya släpps. Tokigt galet att lägga 16k´+ på ett GPU.

Permalänk
Medlem

Tycker det känns okej och som förväntat med ca samma som 4080 för 5080,

5090 får ju 32GB grafikminne, så den är rent av prisvärd även på 30k - I nuvarande generation kostar 32GB grafikminne över 50k.

Det sura för spelare är att de får betala för minne de inte behöver för att komma åt den snabbaste GPU'n. Å andra sidan kan man alltså fortfarande köpa den snabbaste GPU'n, den är inte - som de var en gång i tiden - låsta till arkadmaskiner och egenutvecklade arbetsstationer.

Om 5080 presterar som ett 4090 skall jag inte klaga om det kostar som ett 4080, det är ju ändå en bra utveckling av pris/prestanda i så fall. Men det återstår förstås att se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunfi:

Finns ändå en sak som jag tycker hänger i luften.
Hur slår tullarna mot den amerikanska marknaden? Trump vill ju få så lite import som möjligt och få fart på amerikansk produktion. Slutar amerikaner köpa grafikkort (både för AI och gaming) pga import tullar, vad händer då med den internationella prissättningen? Lika många grafikkort på marknaden och mindre köpare, enligt marknadsprincipen bör priserna sjunka såvida de inte medvetet producerar mindre antal kort.

TPU hade nyligen en artikel om detta (https://www.techpowerup.com/330243/nvidia-and-amd-rush-to-shi...). Enligt artikeln kan Trumps föreslagna tullavgifter höja priset på elektronik med upp till 60% i USA. Som svar på detta ska både AMD och Nvidia ha börjat hamstra kort för marknaden i USA innan Trump kan införa de tullar han har föreslagit. Sen går det att spekulera om denna prioritering av den amerikanska marknaden kommer leda till att resten av världen inte får så många kort vid launch och att våra priser därför kommer att påverkas negativt, scalpers kommer säkert ha skoj i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D CO -15 FCLK 2133MHz 1,25VSoC | MSI MAG B650 Tomahawk WiFi | G.Skill 2x16GB 6000MT/s@6400MT/s 1:1 CL30 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Sapphire Nitro+ 7900 XTX | WD Black SN850 2TB + Samsung 860 EVO 2x2TB | Corsair AX1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Tycker ju att ekonomin borde överhettas då priserna på exakt allting går upp utom lönerna på de felsta håll. USA går bra nu förvisso men det lär fortsätta ett tag till. Resultatet lär ju ändå bli de säljer mycket mindre och spelutvecklare optimerar så att liren går bra att köra på äldre hårdvara som konsumenter råkar ha råd med/sitta på. Mitt 3080 är inte alls irrelevant för 4K gaming. Går vi tillbaks i tiden då priserna var mer överkomliga så hade det vart rejält segt vid det här laget.

Absolut raytracing ratas det är månne räddningen men man tror ju någonstans ändå att försäljningen av moderna grafikkort går ner pga priserna. Långt ifrån alla köper ju. Jag har ex inte köpt 4080 och förr köpte man ofta varje ny generation även om man hoppade refresherna. 5080 har ju vart på tapeten och tja man måste väl kanske beställa vid lansering för att inte scalperarna återigen kan visa nvidia hur mycket mer de borde ta betalt... I slutändan är ju de här priserna konsumenternas fel.

Skrivet av walp:

Är jag den enda som tycker att det var sämre förr?

Vår första PC, en Victor 286 för drygt 20 lök år 1990.

Idag får man samma dator/spelglädje, (inflationjusterat, och generationsjusterat) för typ 990kr.

Sen att premiumsegmentet av grafikkort kostar som en gammal bruksbil, gör att man måste komma ihåg att jämföra prestada/kr. De sista topp-prestandaprocenten är alltid väldigt dyra, inom alla fält.

Telefoner är det samma sak med.

Förut hade jag:
En Garmin GPS för 4000kr.
En digitalkamera för 5000kr
En filmkamera för 20 000kr
En ficklampa för 300kr.
En laptop för 10 000kr.
En telefon för 2000kr.
Mp3-spelare för 1000kr.
Grafritande räknare Ti83+ för 1000kr.
Klocka för 2000kr.
Kalender för 99kr

Nu har jag en Samsung S22 (som jag älskar) för 2799kr...som gör allt ovan lika bra, bättre, eller tillräckligt bra, och ryms i fickan.

Sen att Telia ska ha en halv njure för familjens abonnemangsavgifter, är en annan tråd..

Ersätter du verkligen en grafritande räknare med en mobiltelefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Om ett par år kommer det jämföras med ett Space Shuttle och ytterligare ett par år, UFO. Dvs RTX Turbo 8090 Unattainable Edition. 😁

Inom alla olika varuslag finns det segmentering, bla så finns det köksbord för 100 000 kr och 1000 kr, det är fortfarande fundamentalt "bara" ett bord

Ditt försök att göra dig lustig förändrar knappast det faktumet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag har länge vart en "entusiast" men de senaste åren har man tappat lusten till att uppgradera.

Någonstans har rim och reson tappats hos både de som säljer och köper till dessa galna priser.

Prisvärt är det ju verkligen inte iallafall.
Begagnat marknaden påverkas ju också, där man får nästintil betala nypris för 2-3 år gammal hårdvara.

Dags att sätta sig med gamla retro maskiner istället...

Visa signatur

| 9800X3D @5.4GHz | 9070 XT @3300 MHz | DDR5 @6400 MHz | Asus X870-P | Samsung 9100 PRO M2 | Corsair RM750x | MSI MAG 32" OLED | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 |

Permalänk
Medlem

Tror att jag skippar denna generation också. Kan bli tvungen att uppgradera ifall Witcher 4 blir bra men får väl se sen.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Om man är ute efter ett Founders edition, vilka sajter är det man skall hålla koll på? som jag förstått det så kan man inte köpa dessa direkt från Nvidia här i Sverige?

Skrivet av MacAllan:

Jo du kollar på Nvidia Sveriges sida vad som finns, när du sedan köper ett kort slussas du vidare till proshop som sköter själva försäljningen.
Du kan inte gå direkt via proshops sida för att komma till FE korten.

https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/

Oftast kommer 4080S i lager lite titt som tätt, är man intresserad så gäller det att kolla ofta och regelbundet så kommer dem i lager.

Uppmärksammade själv av att under perioden som jag köpte mitt 4080S, så var det oftast runt 6-9 på morgonen som de kom in i lager av okänd anledning.

Skrivet av A1200:

Skrivet av Jumpcut:

Tycker det var en bra liknelse. Man tar sig A-B med en enklare bil (typ min Honda) precis som man kan spela med en enklare modell av grafikkort.

Skillnaden är ju att Ferrari och Porsche inte bara kostar vid inköpet, både försäkringen samt även soppan kommer ju vara betydligt mer under ens ägo. Billigare bil är billigare överlag samt att man troligen inte är lika rädd om något skulle hända med bilen i jämförelse med miljon bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Köpte mitt 4080 i november 2022 för 15 000 kr. Nu har jag haft det i över två år och haft många roliga timmar vid datorn. Kortet presterar mycket bra i till min primära bildskärm som är en C3 oled. Vid behov tar jag hjälp av DLSS.

4090 tittade jag inte ens på när jag skulle uppgradera. Har råd - allt handlar om prioriteringar - men jag köper inte så sinnessjukt dyra kort av principiella skäl.

Mitt 4080 får hänga med (minst) till 6XXX.

Moderator måste omedelbart ta bort det här inlägget, det är alldeles för klarsynt och sunt för diskussionen som förs /s

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Brukar ha mitt gamla 9700pro som referens som i dagens pengar skulle kosta ca 6000kr och det var det bästa man kunde få tag på.
Ett mobo för ca 1000 kr med dagens priser och en 2500k för sraxt över 2000kr i dagens priser.

På den tiden var vi unga fattiga studenter idag vet dom att många av oss kan lägga dessa summor och många gör det såklart.

Jag uppgraderar mindre frekvent nu än förr och då blir det lite mer värt.

Annars kan man ta upp någon billigare hobby som att mecka bil där arbetstiden är det som kostar och många delar är billiga beroende på bil.
Ska byta skivor, ok, abs sensorer, huvudcylinder, sköldar, bromsslangar ja det mesta på min bil och det kommer hamna på ungefär 10k. Jagar jag på olika ställen kan jag säkert tjäna någon tusenlapp.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Hade planlagt att ersätta min 3080 Ti med en 5090 men nu vet jag inte riktigt… 😅 Trots att jag kan köpa den genom min firma och dra av den från skatten är det ju en ganska saftig utgift. Men eftersom jag tänkte ”leka” en del med lokal AI nästa år så är det väl det enda logiska alternativet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hoppas fortfarande på att 5070 kommer landa på någorlunda rimligt pris men med tanke på vad dessa kort verkar gå för så blir det nog begagnat eller AMD för min del. Är så jäkla tråkigt att bygga dator nu för tiden.

Jag gissar spontant på 7000-8000 kr. Om ryktena är sanna, prestera mellan ett 4070 ti super och 4080, misstänker det är vram som riskerar att bli problemet såvida inte neural texture compression kommer in i bilden här, om det sänker kravet på vram, sen har vi DLSS med som kommer hjälpa delvis. Problemet är när man använder DLSS+frame gen+RT så drar vram iväg.

Risken finns dock att 5070 blir ett 3070 i repris och att vi kommer få vänta på super-korten (om det släpps sådana varianter). Förmodar 5070 ti kommer kosta norr om 10k+ och så kan Nvidia skriva något i stil med: "faster than a 4080 super for 799" eller vad de nu bestämmer sig för att ta.

Får hoppas AMD kommer med något vettigt och pris/prestanda-effektivt runt 7-8000 kr som är nära 4080 super i raster och runt 4070 ti super i RT-prestanda för 7000-8000 kr max med FSR 4.

https://videocardz.com/newz/nvidia-geforce-rtx-5070ti-series-...

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 9070 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

https://marketplace.nvidia.com/sv-se/consumer/graphics-cards/
Billigare bil är billigare överlag samt att man troligen inte är lika rädd om något skulle hända med bilden i jämförelse med miljon bil.

Jotack. Bästa jag gjort att sälja min F80 M3 och köpa en billig Honda istället. 5090, here I come

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker fortfarande att grafikkort inte ska kosta över 5000 kr, helt galna priser.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tycker fortfarande att grafikkort inte ska kosta över 5000 kr, helt galna priser.

Som tur är så finns det ju grafikkort för <5000 kr så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jotack. Bästa jag gjort att sälja min F80 M3 och köpa en billig Honda istället. 5090, here I come

Dock å andra sidan, gjorde en snabb Googling på F80 M3 och måste säga att den var riktigt fin ändå. Var den mycket dyrare i drift möjligtvis eller var det någon annan anledning som gjorde att du sålde den för Hondan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dawelio:

Dock å andra sidan, gjorde en snabb Googling på F80 M3 och måste säga att den var riktigt fin ändå. Var den mycket dyrare i drift möjligtvis eller var det någon annan anledning som gjorde att du sålde den för Hondan?

Nja, lite dyrare var den, men var väl att den stack ut ganska mycket och att man var orolig över att hålla den i perfekt skick. Just nu renoverar jag hus, kör byggvaror bak i bilen utan att må dåligt

Jag har iaf sålt mitt 4090 till en kollega nu, så hoppas på ett 5090 snart.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av walp:

Är jag den enda som tycker att det var sämre förr?

Vår första PC, en Victor 286 för drygt 20 lök år 1990.

Idag får man samma dator/spelglädje, (inflationjusterat, och generationsjusterat) för typ 990kr.

Sen att premiumsegmentet av grafikkort kostar som en gammal bruksbil, gör att man måste komma ihåg att jämföra prestada/kr. De sista topp-prestandaprocenten är alltid väldigt dyra, inom alla fält.

Telefoner är det samma sak med.

Förut hade jag:
En Garmin GPS för 4000kr.
En digitalkamera för 5000kr
En filmkamera för 20 000kr
En ficklampa för 300kr.
En laptop för 10 000kr.
En telefon för 2000kr.
Mp3-spelare för 1000kr.
Grafritande räknare Ti83+ för 1000kr.
Klocka för 2000kr.
Kalender för 99kr

Nu har jag en Samsung S22 (som jag älskar) för 2799kr...som gör allt ovan lika bra, bättre, eller tillräckligt bra, och ryms i fickan.

Sen att Telia ska ha en halv njure för familjens abonnemangsavgifter, är en annan tråd..

Samsungen är sämre än allt ovan kategori för kategori , men det verkar inte spela någon roll?
Varför kikar du på grafikkort när det finns brädspel?

Permalänk
Medlem

Antingen går man på 5060TI för prisvärdhet eller så köper man 5090 för att ha det bästa av det bästa.

Sista 80 modellerna som var värd köpa var GTX 1080ti, efter det så är 70/80-serien en marknadsföringsbluff.

• Spelar man 1440p så kommer 5060TI, 16GB krossa den upplösningen. 1440p har varit "fully solved" sen RTX3000

• Spelar man i 4k och vill vara framtidssäker i många år så är det fortfarande det absolut bästa (90-serien) som gäller.

70-80 modellerna är värdelösa mellanting och något man säljer till osäkra gamers.

Permalänk
Medlem

Kan man säkerställa att 5090 är relevant i 10 år framöver så är nog 30k strecket ok. Skulle behövas 10 års garanti också.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kibbo:

TPU hade nyligen en artikel om detta (https://www.techpowerup.com/330243/nvidia-and-amd-rush-to-shi...). Enligt artikeln kan Trumps föreslagna tullavgifter höja priset på elektronik med upp till 60% i USA. Som svar på detta ska både AMD och Nvidia ha börjat hamstra kort för marknaden i USA innan Trump kan införa de tullar han har föreslagit. Sen går det att spekulera om denna prioritering av den amerikanska marknaden kommer leda till att resten av världen inte får så många kort vid launch och att våra priser därför kommer att påverkas negativt, scalpers kommer säkert ha skoj i alla fall.

Många missuppfattar varför korten hamstras nu, det är inte för att hålla priser låga. När tarifferna slår i kraft höjer de priserna med lika mycket som tarifferna lägger på och säljer till betydligt högre vinstmarginal.

Permalänk
Skrivet av Shakermaker:

Får kanske bli ett 5080 då. Frågan är hur mycket billigare det blir om man väntar ett år med att köpa? Lär inte spara många tusenlappar, så kanske lika bra att köpa det direkt?

Det är ett 2x glapp mellan 5090 och 5080, Nvidia kommer att fylla det med 5080 Super och 5080Ti
Jag skulle inte satsa på 5080 i dagens läge , kanske inte kommer upp till 4090 i raster prestanda (ej strålspårning ;’)