Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Ingen är nog förvånand. AMD har återigen ett tillfälle att sumpa sin prissättning och förbli marknadsförlorare. Eller så får vi se om dom tar tillfället i akt och faktiskt prissätter sina kort lägre på riktigt, så det äntligen känns värt att köpa för stora massan.

Att lägga sig 1000-500kr billigare när man varken har samma prestanda eller feature set är inte nog för att locka en köpare som redan lägger ut nära 10k eller mer. Då lägger man hellre 1000-500kr till för att få det bättre alternativet. Sunken cost fallacy.

Annars verkar ju Intel på rätt väg med Battlemage, behövs bara modeller för fler segment.

Siktade på ett 3080 själv 2021 men fick kliva ner till ett 3070, som ändå var svindyrt. Blir väll att sikta på ett beggat 40x eller kliva ner på 5060.

Varför ska AMD sänka sina priser om sista raden blir densamma?

De kan ju sälja 1000 kort för 10 000 kr st, eller 2000 kort för 5000 kr st.

Jag tror att insatserna som skulle krävas från AMD för att nå en betydligt högre marknadsandel är för höga i nuläget, de har inte kapaciteten (produktion) eller de finansiella musklerna för att göra det. Det är dyrt att hyra in sig hos TSMC och pengarna finns inte på DGPU marknaden utan inom AI och CPUer för datacenters.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Resultatet lär ju ändå bli de säljer mycket mindre och spelutvecklare optimerar så att liren går bra att köra på äldre hårdvara som konsumenter råkar ha råd med/sitta på.

You have been living in a dreamworld Neo.

Permalänk
Medlem

Kan vi alla kollektiv inte köpa från 50-serien så att Nvidia kan börja sänka priset på sina kort.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Jag tror att insatserna som skulle krävas från AMD för att nå en betydligt högre marknadsandel är för höga i nuläget, de har inte kapaciteten (produktion) eller de finansiella musklerna för att göra det. Det är dyrt att hyra in sig hos TSMC och pengarna finns inte på DGPU marknaden utan inom AI och CPUer för datacenters.

Mvh

För att sista raden inte ska bli densamma. Det handlar väll i slutändan om att fortsätta trampa vatten eller gå all in och försöka faktiskt roffa åt sig marknadsandelar.

Hlr ofta uttrycket att det inte finns pengar i marknaden, men inte sett några faktiska källor på detta? Verkar bara vara en ursäkt man slänger sig med för att behålla status quo?

Frågar mig bara varifrån uppstod då marknaden för grafikkort före AI/datacenter? Borde ju vara glödhet nu med tanke på alla gamers, gamla som unga. Eller?

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B550-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • MSI 5080 Vanguard SOC • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Kan vi alla kollektiv inte köpa från 50-serien så att Nvidia kan börja sänka priset på sina kort.

Så att vi alla kan köpa varsitt Nvidia kort när priserna väl har sänkts?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - MSI RTX 5070 Ti Vanguard - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som tycker att det var sämre förr?

Vår första PC, en Victor 286 för drygt 20 lök år 1990.

Idag får man samma dator/spelglädje, (inflationjusterat, och generationsjusterat) för typ 990kr.

Sen att premiumsegmentet av grafikkort kostar som en gammal bruksbil, gör att man måste komma ihåg att jämföra prestada/kr. De sista topp-prestandaprocenten är alltid väldigt dyra, inom alla fält.

Telefoner är det samma sak med.

Förut hade jag:
En Garmin GPS för 4000kr.
En digitalkamera för 5000kr
En filmkamera för 20 000kr
En ficklampa för 300kr.
En laptop för 10 000kr.
En telefon för 2000kr.
Mp3-spelare för 1000kr.
Grafritande räknare Ti83+ för 1000kr.
Klocka för 2000kr.
Kalender för 99kr

Nu har jag en Samsung S22 (som jag älskar) för 2799kr...som gör allt ovan lika bra, bättre, eller tillräckligt bra, och ryms i fickan.

Sen att Telia ska ha en halv njure för familjens abonnemangsavgifter, är en annan tråd..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Finns väl ingen vettig människa som köper ett grafikkort för 31000kr+?

Lite samma sak jag tänker när jag ser prisbilderna på de dyrare bilarna, när det finns bra alternativ mellan 100-200 000-klassen. Ändå ser jag flera bilar på vägarna som kostar mellan 500 000 - 1 miljon.
I slutändan handlar det om hobbyintresset.

På personligt plan så gick jag nyligen från ett RX5700-kort 8 GB för 2990 kr år 2019, till ett RX9700 20 GB för 8500 kr i november. Jag hade ändå lovat mig själv att aldrig lägga såpass mycket pengar på ett enskilt kretskort, men lagget i spelet star citizen, och renderingstiden för att göra filmer och skapa 3d-modeller fick mig på andra tankar.
Idag skulle jag aldrig kunna gå tillbaka till en grafikkort som har mindre än 16 gb vram, eller är långsammare.

När jag tex processar drönarkartering till en markmodell så tog detta mig ca 1.5 h med mitt gamla kort. Mitt nya tar ca 20 minuter.

Att kunna spela star citizen i 80-100 fps samtidigt som man streamar, istället för 25-35 fps utan att streama, vilket gav mig huvudvärk efter +1 h spelning. Detta är för mig grundläggande ifall man fortsatt skall kunna hålla på med darorspel på hobbynivå. Tyvärr har många senare datorspel blivit en klassfråga eftersom det kräver en dator upp emot 20 000 kr där gpun står för halva priset. Sen är det givetvis en sablans skillnad på 8-10 000 kr och +30 000 kr för gpun 😆

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Bobiri:

Dom kommer sälja slut direkt som vanligt, det spelar ingen roll vad dom kostar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Desktop: | CPU: Intel Core Ultra 7 265K | GPU: ATI Radeon RX 7800 XT 16gb | RAM: 32gb | SSD: 2 x 2tb m.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Är ej för vanliga "gamers". Någon miljonär visst, varför inte, för någon som har 10x pengar/lön mer än dig så är ju det inte mer absurt än för dig att köpa ett kort för 3100kr.
Använder man det för professionellt arbete betalar det ofta för sig själv.

Permalänk
Medlem

Idioti att köpa grafikkort för dessa summor om man bara spelar.
Jobbar man med något professionelt som kräver detta så kan jag förstå om man slantar upp.
Men var och en får så klart göra som dom vill.
Själv kommer jag aldrig lägga mer än max 5000kr på ett grafikkort för spelande.
Och kommer det vettiga alternativ så som Arc B580 som är billigare så är det där min investering hamnar.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Rätt glad nu att jag köpte ett 4090 förra månaden!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Nvidia experimenterar med hur mycket de kan höja priset för 90-serien innan folk äntligen inser att de är en scam.

Är per definition inte någon sorts scam, man får det man betalar för. Närmst lurendrejeri de kommit är att marknadsföra någon som snabbare pga. dlss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Får ändå tänka på att AMD säljer betydligt mindre än Nvidia, de skulle nog kunna sälja mer som dubbelt, annars hade de väl inte haft den planen. Varför? För att mer fler marknadsandelar blir det både enklare att sälja till samma personer igen i framtiden, men framförallt blir produkten bättre genom att app/spelutvecklare lägger mer tid på att optimera för produkter som används i högre utsträckning. Mer kompabilitet, färre crashar och buggar, bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Plötsligt….är värdet av mitt 4090 ökat igen.. hände det..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Fantasipriser igen. Mitt 1060 får hålla ut ett tag till tyvärr. Blir nog konsoll snart istället.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Är ej för vanliga "gamers". Någon miljonär visst, varför inte, för någon som har 10x pengar/lön som dig så är ju det inte mer absurt än för sig att köpa ett kort för 3100kr.
Använder man det för professionellt arbete betalar det ofta för sig själv.

Detta! Folk tänker alltid utifrån sin egna situation när de tycker något är vansinnigt prissatt. Sen rullar folk runt i bilar för runt miljonen utan att blinka, så uppenbarligen finns det mycket människor som har resurser.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

Idioti att köpa grafikkort för dessa summor om man bara spelar.
Jobbar man med något professionelt som kräver detta så kan jag förstå om man slantar upp.
Men var och en får så klart göra som dom vill.
Själv kommer jag aldrig lägga mer än max 5000kr på ett grafikkort för spelande.
Och kommer det vettiga alternativ så som Arc B580 som är billigare så är det där min investering hamnar.

Trixet är ju eget AB, köpa det för halva priset. Frågar skatteverket så säger man att man tränar AI modeller.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Tror inte på detta, hoppas jag har rätt. Min smärtgräns ligger på 30k.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Hmmm
Om jag får mitt 4090 sålt för 15-16 tusen..jo

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Mer sannolikt är att de skulle sälja 1500 kort för 5000 kr st, det vill säga att om de väljer att konkurrera med priset så kommer de sluta med att de tjänar mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Fantasipriser igen. Mitt 1060 får hålla ut ett tag till tyvärr. Blir nog konsoll snart istället.

Jag uppgraderade från ett 1050 2gb till nya Arc B580, kanonbra kort, kan rekommenderas.
Skit i dessa fantasimisfoster till nvidia kort och köp på en vettig nivå, så kan du spela och ha kul.
Andra bra alternativ är rx 7700xt och rx 7800xt.
Enda vettiga nvidia kortet om du prompt ska ha nvidia är rtx 4070 och 4070 super.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem

Hoppas fortfarande på att 5070 kommer landa på någorlunda rimligt pris men med tanke på vad dessa kort verkar gå för så blir det nog begagnat eller AMD för min del. Är så jäkla tråkigt att bygga dator nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Tänk på detta alla ni som ville att AMD skulle lämna toppskiktet och satsa på mellanklass. Konkurrens är bra för oss konsumenter.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.
Poor 9800X3D + RTX 5090 user.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hoppas fortfarande på att 5070 kommer landa på någorlunda rimligt pris men med tanke på vad dessa kort verkar gå för så blir det nog begagnat eller AMD för min del. Är så jäkla tråkigt att bygga dator nu för tiden.

Det blir inte billigare vid lansering än vad du kan få tag på 4070ti idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Nvidia experimenterar med hur mycket de kan höja priset för 90-serien innan folk äntligen inser att de är en scam.

Du har missförstått vad bedrägeri är.

.
Permalänk
Medlem

Teknik har väl blivit billigare och enklare att tillverka så som jag förstått när man läser om andra prylar.

Är priserna på grafikkort Idag så dyra att tillverka eller är det bara så att dom tar ut så mycket i vinst på varje enhet istället för att sänka priset och sälja fler 🤔

Jag har ingen aning om vad tillverkningskostnaden kan vara på dessa

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av wibbe44:

Från 3080ti räcker det med att gå till 4080 för att få extremt lyft, inte minst pg.a DLSS 3x. och framegen.
Satsa på 5080 är mitt tips.

Allt i DLSS 3.x utom just frame generation fungerar bra på 3080 Ti. Uppskalning, ray reconstruction osv.
Och man kan köra FSR3 frame generation på 3080 Ti också, antingen om spelen har stöd, eller så finns moddar som gör om DLSS FG till FSR3 i spel som bara har stöd för DLSS.

I råprestanda är 4080 bara c:a 34% snabbare än 3080 Ti (enligt SweCs prestandaindex i 4K), så det är i mina ögon inget extremt lyft alls. Och att köpa ett grafikkort för typ 13-15 tusen för att få DLSS FG är i min åsikt helt galet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Hmmm
Om jag får mitt 4090 sålt för 15-16 tusen..jo

31000 är ju en mycket bra begagnad bil

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det är snarare ett monopol då AMDs marknadsandel är så pass låg att det inte kan kallas ett oligopol, även om det tekniskt sett kvalar in på definitionen. Jag skulle hellre vilja påstå att det är en form av duopol då Nvidia är så överlägsna.

De konkurrerar ju dock inte ÖHT, Nvidia kan närsomhelst krossa AMD fullständigt men väljer att låta dem få en del av kakan

Mvh

Att Nvidia väljer att inte krossa AMD stämmer ju inte på något vis. AMD har som bekant både Sony och Microsoft som rejält stora kunder. Men över allt annat så är det inte AMD som blir krossat om dom skulle gå under, det är Nvidia.
Du kan räkna med att amerikanska myndigheter står redo att tvinga fram en delning av Nvidia om AMD och Intel skulle försvinna från GPU-branschen.

Visa signatur

#1:
AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI RTX 4070 Super

#2:
AMD Ryzen 5 9600X || 32GB @ 6000Mhz || Radeon 6800 XT "FE"