Avtive Directory, Domän Kontrollant på Virtuella maskiner, Kerberos error, spara, exportera och importera Organization Unit, konton, användare, grupper och mapphierarki från VM1 till VM2.
Hej! Jag jobbar just nu med en uppgift där jag ska ha två stycken domänkontrollanter. Problemet är att det var några veckor mellan de två Virtuella Maskinerna skapades och därför får jag ett felmeddelande när jag försöker att koppla Virtuell maskin 2 , via Server Manager till Virtuella maskinen 1 som då redan är en domänkontrollant i och med att jag installerat Acitve directory på Virtuell Maskin 1, numera alltså Domän Kontrollant 1. När jag vill lägga till server 2 (Virtuell Maskin 2:s server) i Domän Kontrollant 1 för att den också ska bli Domän Kontrollant så far jag hela tiden ett felmeddelande:
"Kerberos target resolution Error"
Jag har fått information från skolan att eftersom Serveroperativsystemen inte är licensierade så kan det bli så här om man inte försöker koppla ihop två Servrar till domänkontrollanter inom en viss tid. Detta fick jag reda på alldeles för sent, efter en månads jobb, med en massa installationer, skapande av användare, och grupper i en uppsjö av mapphierarki. Så för att inte göra om jobbet på alla skapade konton och mappar med en uppsjö av tilldelade rättigheter så skulle jag vilja spara allt arbete, avinstallera Domänkontrollant 1 och den virtuella maskinen 2 och sedan installera två helt nya Virtuella maskiner för att sedan göra dem till domänkontrollanter i samma domän och därefter importera inställningar och skapade mappar (Organization Units), med tillhörande användarkonton, grupper och mapphierarkier, med olika tilldelade rättigheter. Jag har försökt att i Active Directory i mappen Saved Queries spara en Query och sedan skicka via mail till den andra Virtuella maskinen för att prova att sedan importera Query Defenitionen. Tyvärr så följer inte de skapade kontona med användare, grupper och mapphierarkier (Bara originalkonton från Active Directory följer med såsom Administrator och Guest) med till den Virtuella maskinen 2, som jag då förberett med att göra till en Domänkontroollant också innan import såklart (men en annan domänkontrollant än den första då det ju inte gick att ordna till den med import av servern för att göra VM2 till DC2 med samma namn/domän på grund av felmeddelandet). Jag har läst lite om att man kan ordna det hela med Powershell också, men kan för lite om det hela. Kan någon hjälpa till så jag kan ordna till det hela på enklast möjliga sätt? Tack för svar!