Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Det är väl generellt sant det du säger, men gäller tyvärr inte oss som lirar star citizen. Kör endast i 1440p och spelet tar redan 16 gb vram (enligt adrenalin) innan spelet är färdigt på långa vägar. Så 16 gb vram är minimum för just det spelet idag om inte gpun skall flaska i låga 1440p, därav varför jag valde RX7900XT 20 gb som var det enda alternativet jag hade råd med som gav mig tillräckligt vram. Jag ville ha 4 gb extra för att ta höjd emot eventuella nära stående patcher som kanske höjer gränsen ännu mer.
Jag är rädd att 16 gb vram kan vara för lite för vissa spel redan idag, och det är väl det som gör det ännu jävligare för de som inte är pålästa 😕

Skrivet av 0cool:

Jag tänkte på 5090 som ju har 32Gb minne, håller med om 16 kan vara för snålt för de kommande 2-3 åren (även om just Star Citizen är något av en udda fågel).

detta låter helt galet, alla tester jag hittar just nu visar på runt 8-10gb vram i 4k.
nått är snett antingen från ditt håll eller från spelets håll.

att sedan anta att 16gb vram kommer vara för lite om endast 3 år, jag vet inte vad ni båda spelar för skitspel som drar 12-16+gb vram men dem låter beyond o-optimerade. vi kommer sannolikt inte behöva mer än 12gb vram dem kommande 10 åren om du inte går upp till 8k resolution. imho.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Gissningsvis kommer alltså 5090 ligga på runt 35-40k då kronan är så svag och Nvidia inte vill ta någon risk. Kommer ändå sälja slut på dag 1.

det tror jag med, haha, det är det som e så sjukt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

detta låter helt galet, alla tester jag hittar just nu visar på runt 8-10gb vram i 4k.

att sedan anta att 16gb vram kommer vara för lite om endast 3 år, jag vet inte vad ni båda spelar för skitspel som drar 12-16+gb vram men dem låter beyond o-optimerade. vi kommer sannolikt inte behöva mer än 12gb vram dem kommande 10 åren om du inte går upp till 8k resolution. imho.

Ja vem sa nåt om att star citizen var optimerat? 😅
Tyvärr finns det inga direkta alternativ till star citizen som är likvärdigt och drar mindre prestanda, vilket gör star citizen lite till en klassfråga, iaf om du skall ha shysst framerate😆

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem

2020 talet kommer att gå till historien där VRAM inte var tillräcklig och där priserna ökade som mest.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Om man är ute efter ett Founders edition, vilka sajter är det man skall hålla koll på? som jag förstått det så kan man inte köpa dessa direkt från Nvidia här i Sverige?

Proshop

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle också byta 3080 ti till 5090 var planen. Men jag ger inte så här mycket. Holy shit.
Blir väl aktier/fonder för pengarna och köpa helt nytt sen next gen antar jsg.

Jag funderar dock på vad priset blir i USA. Om nvidia höjt priserna världen runt för att subventionera amerikanska priserna kanske. Med tanke på importskatterna som kommer dit.

Varför måste alla ha ett 5090 då? Ett 5080 kanske duger?
Annars kommer nog 4090 gå att få till okey priser sen

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Sluta gnäll på priserna innan ni ser prestandan. Med den skillnaden i pris mellan 5090 och 5080 kan man anta att 5090 kommer vara helt sinnessjukt snabbt. 4090 var ju helt mind blown prestanda när den kom. Det blir kanske ännu större hopp denna gång?

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Citat "However, Tom's Hardware notes that this may not translate 1:1 with the US price. Because China has a 13% VAT, the "real" price would be around $2,200 for the 5090 and $1,200 for the 5080."

Källa

Det blir samma priser som SweClockers rapporterade från början isåfall, efter konvertering från USD och på med 25% moms.

Citat:

Det motsvarar cirka 31 500 respektive 16 600 kronor med svensk moms istället för kinesisk (som ligger på 13 procent).

Skrivet av dodie:

Sluta gnäll på priserna innan ni ser prestandan. Med den skillnaden i pris mellan 5090 och 5080 kan man anta att 5090 kommer vara helt sinnessjukt snabbt. 4090 var ju helt mind blown prestanda när den kom. Det blir kanske ännu större hopp denna gång?

Men kan väl få ha åsikter om pristrenden oavsett? För många, mig inkluderad, spelar prestandan ingen roll vid det priset. Om det så är 4 ggr snabbare än 4090 så är 31500 kr för dyrt för EN komponent i datorn.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Säkert många som tänkte samma med 3080 10GB för 3-4 år sedan. Inga problem att komma upp i +12GB med RT/PT + FG 1440p i en del spel.

16GB är snålt för ett grafikkort som kommer kosta +10k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dodie:

Problemet är att det inte finns någon konkurrens för Nvidia - AMD och Intel ligger långt efter plus att Nvidia har Cuda på sin sida. 5090 kommer helt enkelt vara dyr pga de kan ta så mycket betalt och folk kommer ändå betala (utbud & efterfrågan).

Skulle AMD och Intel ha motsvarande GPUer skulle Nvidia inte kunna ta så mycket betalt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || 2x Asus PG32UCDM 32" || Lian Li A4-H2O, Asus ROG STRIX B850-I GAMING WIFI, Asus ROG Loki SFX-L 850W, AMD 9950x3D, 64GB DDR5 6000 CL30, 4TB SN850X, NVIDIA RTX 5090 FE ||  Macbook Pro 14" M4 Pro 1TB 48GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

blir att vänta på 6090 fy fan vilka priser...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av Jagers:

Det här inlägget lär inte åldras väl....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Problemet är att det inte finns någon konkurrens för Nvidia - AMD och Intel ligger långt efter plus att Nvidia har Cuda på sin sida. 5090 kommer helt enkelt vara dyr pga de kan ta så mycket betalt och folk kommer ändå betala (utbud & efterfrågan).

Skulle AMD och Intel ha motsvarande GPUer skulle Nvidia inte kunna ta så mycket betalt.

Oavsett tillverkare så brukar jag aldrig köpa det bästa, utan ta näst bäst eller tredje bäst och du får ut mest prestanda per krona. Om du tvunget skall ha nvidia så skulle kanske 5080 eller rentutav 5070 vara best bang for the buck. Jag själv valde bort RX7900XTX av just samma anledning och köpte modellen under (RX7900XT), vilket sparade mig några tusenlappar.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

bara börja spara till 45k nu då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Finns väl ingen vettig människa som köper ett grafikkort för 31000kr+?

Tyvärr är det så att Sverige är på väg att återgå till att vara den fattiga kusinen på landet. Vi har låga löner och höga skatter, och vad som Nvidia producerar produceras i hög omfattning för ett USA där nettoinkomsterna för välbetalda är mycket högre än i Sverige. Tjänar man som läkare eller ingenjör 10 000 kronor per dag är ett grafikkort för 25 000 kronor ingen gigantisk utgift. Kanske är det så att vi som svenskar måste börja rätta munnen efter matsäcken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det lutar mot det istället. Jag hade velat ha kraften och framförallt vram för att kunna köra ai gen snabbare och i bättre kvalitet. Men det är bara en rolig sidogrej så får släppa det.

Om 5080 blir "rimligt " så kör jag kanske det. Annars bara vänta.

Du får ganska många AI bilder via en servertjänst för 30k. Troligen fler än du hinner göra. Och det sker dessutom ännu snabbare än med ett 5090

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Tyvärr är det så att Sverige är på väg att återgå till att vara den fattiga kusinen på landet. Vi har låga löner och höga skatter, och vad som Nvidia producerar produceras i hög omfattning för ett USA där nettoinkomsterna för välbetalda är mycket högre än i Sverige. Tjänar man som läkare eller ingenjör 10 000 kronor per dag är ett grafikkort för 25 000 kronor ingen gigantisk utgift. Kanske är det så att vi som svenskar måste börja rätta munnen efter matsäcken?

Läste om en uträkning för några år sedan, man tog medelinkomstagare i USA och Sverige och jämförde efter att alla försäkringar, skatter m.m. hade dragits så hade medelinkomstagaren i Sverige mer pengar kvar.
I Usa har du mer utgifter och försäkringar att betala...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS Rog Strix B550
AMD Ryzen 7 5800X3D,MSI GeForce RTX Ventus 3X 4080 Super OC
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av ActualAir:

Gulligt skrivet av dig ☺️ Just pålitligheten och den låga driftskostnaden gjorde Toyota till ett givet val. Det är också första gången i livet som jag köpt en bil (som 39-åring, tog körkort i somras efter att tidigare bara kört tåg och cykel) så hade inget behov att matcha ungdomligt testosteron med motoreffekt och styrka 😃. God fortsättning!

Det bästa med Toyota är att de ger 3 års gratis medlemskap i PRO.

Sämsta är den där automatiska fartspärren, eller vad det är, som gör att nästan alla Toyotor ute i trafik ligger 10-20 km under gällande hastighetsgräns...

😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

Att 8 GB VRAM är för lite och kraftigt begränsar prestandan i många fall jämfört med samma GPU med mer VRAM. 10 GB börjar också bli på gränsen, men funkar hyfsat fortfarande. Att 12 GB VRAM skulle vara fullt tillräckligt i 10 år framåt är högst tveksamt.

Nedan är en video som nuläget ganska bra.

Skrivet av dodie:

Det har ryktats om 50-60% bättre prestanda än 4090 har jag för mig, så det låter som ännu ett rejält kliv framåt. Något som stack ut med 4090 var ju att prestandan fortsatte skala någorlunda väl med priset. Innan dess brukade de dyraste korten alltid ha rejält mycket sämre prestanda/krona än modellerna under.

Skrivet av blue eyed devil:

Har dock för mig att man behövde gå via Nvidias sida för att hitta produktsidorna för Founders Edition. Tror inte man kunde hitta dem direkt på Proshops sida, även om det var Proshop som sedan skötte försäljningen rent praktiskt.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Men kan väl få ha åsikter om pristrenden oavsett? För många, mig inkluderad, spelar prestandan ingen roll vid det priset. Om det så är 4 ggr snabbare än 4090 så är 31500 kr för dyrt för EN komponent i datorn.

Du blir väl inte ledsen för att det finns hus som kostar 30miljoner, som utklassar de flesta "vanliga" hus? Min poäng är att priset kanske är motiverat om prestandan matchar det.

Visa signatur

Jag gillar att försöka odla tropiska växter från frön, i ett nordiskt klimat.
🌱 Min YouTube-kanal: https://www.youtube.com/c/NordicPlantLover 🌱

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dodie:

Du blir väl inte ledsen för att det finns hus som kostar 30miljoner, som utklassar de flesta "vanliga" hus? Min poäng är att priset kanske är motiverat om prestandan matchar det.

Det tråkiga är ju att prestanda per krona inte ökar som förut, oavsett prisklass. Drygt 4 år efter mitt senaste GPU-inköp (RTX 3080) ger samma summa pengar ett RTX 4070S, med 14% högre prestanda i 1440p. Räknar man med inflation får man väl dock omkring 9700 kr att leka med och kan nästan köpa ett 4070 Ti S och tjäna 31% prestanda istället.
31% på 4 år är rätt tråkigt när man varit med på den tiden då man kunde räkna med det varje år, vilket ger omkring 3x prestanda per krona på 4 år.

Och ja, jag vet att det finns många orsaker till detta som inte handlar om vinstmaximering. Det är tråkigt oavsett om det är ofrånkomligt eller inte.

Ska man jämföra med hus så får man ju mycket mindre för pengarna mot förut där också, så jag vet inte hur mycket det säger om något mer än ekonomin i allmänhet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Det är först när företagen slutar handla kort i parti om 10 000 eller till och med 100 000-tal som Nvidia ens kommer fundera på att sänka priser för konsumenter. Kontentan är att Nvidia kan sätta vilka priser de vill för chippen blir sålda ändå. Köper inte konsumenter så gör definitivt företag det. De som har råd med ett 4090 för 25k har också råd med ett 5090 för 30k eller 35k. Även om man går ett snäpp ner till 4080, är man beredd att lägga 15k så räknar man inte direkt hundralappar på priset. Låt säg att 5080 säljer för 20k och försäljningen mot förmodan skulle gå ner med ett par procent. Nvidia styr bara om och säljer chippen som AI-kort där de dessutom får ännu bättre betalt.

Såvidare inte AI-boomen avtar under 2025 (och det ser den inte ut att göra) så lär inget hända med priserna för konsumenter. Det enda positiva som går att säga är att Intel pressar priserna något i de lägre segmenten.Egentligen har konsumenter blivit rätt vana vid hög priser på grafikkort. Det senaste decenniet har vi haft crypto-boom, pandemi och nu AI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Läste om en uträkning för några år sedan, man tog medelinkomstagare i USA och Sverige och jämförde efter att alla försäkringar, skatter m.m. hade dragits så hade medelinkomstagaren i Sverige mer pengar kvar.
I Usa har du mer utgifter och försäkringar att betala...

Det var sant för ett antal år sedan, sen har vi halkat efter inom alla områden, men som vanligt lever vi svenskar på gamla meriter. Vi var bra, vi var teknologisk framstående, vi grundade och drev världsledande bolag o.s.v. det ser inte ut så längre.

Och därför sitter vi här och tycker gpu:er är dyra. De fattiga kusinerna från landet som vill ha samma saker som våra rika släktingar.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Kanske dags att packa upp sitt 4090 från kartongen som man köpte sprillans ny för 27.000 sek. Vill ni ha tips med privatekonomin så fråga inte mig.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Pris-källan, som anges i nyheten, måste nog själv åka utomlands och smuggla in kortet till hemlandet.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Durkadur:

Det är först när företagen slutar handla kort i parti om 10 000 eller till och med 100 000-tal som Nvidia ens kommer fundera på att sänka priser för konsumenter. Kontentan är att Nvidia kan sätta vilka priser de vill för chippen blir sålda ändå. Köper inte konsumenter så gör definitivt företag det. De som har råd med ett 4090 för 25k har också råd med ett 5090 för 30k eller 35k. Även om man går ett snäpp ner till 4080, är man beredd att lägga 15k så räknar man inte direkt hundralappar på priset. Låt säg att 5080 säljer för 20k och försäljningen mot förmodan skulle gå ner med ett par procent. Nvidia styr bara om och säljer chippen som AI-kort där de dessutom får ännu bättre betalt.

Såvidare inte AI-boomen avtar under 2025 (och det ser den inte ut att göra) så lär inget hända med priserna för konsumenter. Det enda positiva som går att säga är att Intel pressar priserna något i de lägre segmenten.Egentligen har konsumenter blivit rätt vana vid hög priser på grafikkort. Det senaste decenniet har vi haft crypto-boom, pandemi och nu AI.

Frågan är hur mycket billigare det skulle kunna bli, i alla fall så länge som trycket på TSMC kvarstår.

Som jag förstått det brukar priset på en specifik nod fall när den mognar, men har inget konkret underlag för det och kan mycket väl var så att folk blandat ihop "price per wafer" med effektivt pris per krets där priset påverkas nedåt av att utbytet ökar med tid.

TSMC höjde priset på existerande bleeding-edge noder med ca 5 % inför 2024 och de kommer höja ca 10 % till när vi går in i 2025. Vidare kommer priset på nästa nod få en obehaglig 50 % ökning, från $20k per wafer på 3 nm till $30k per wafer på 2 nm.

High-end GPUer är exempel på en av de största kretsar som tillverkas, så bara den del som TSMC "tar" per krets är idag mer än vad en konsument GPU kostande mot slutkund för 10-15 år sedan. Och det är långt ifrån alla kostnader involverad i att tillverka ett grafikkort.

Så tyvärr lär enda realistiska vägen från punkten vi nu står vara uppåt sett till pris, i alla fall så länge som "high-end" GPU för konsument forsätter vara byggda med rejält stora kretsar på bleeding-edge noder.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tur att man inte BEHÖVER något av dessa kort utan klarar sig galant med ett äldre 3060Ti. Hade säkert klarat mig med det ännu äldre 1080 som ligger och skräpar i någon låda.
Tänker att om man verkligen BEHÖVER ett 5090 så har man antingen råd med det eller så står jobbet för kostnaden då ett faktiskt behov knappast har med gaming att göra. Majoriteten av övriga lider nog mer av "villhöver" än "behöver" skulle jag tro. Men vill man sälja en njure, eller sätta sig i skuld för de där extra fpsen till det är dags för nästa gen av GPUér så är det väl fritt antar jag.. Bara man inte gnäller över valen man själv gör!

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

då kommer du betala 50 000kr för 6090. Vad får dig att tro att det blir billigare?

Visa signatur

AMD5600x | MSI GamingXTrio 3080 10GB | Oculus Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så tyvärr lär enda realistiska vägen från punkten vi nu står vara uppåt sett till pris, i alla fall så länge som "high-end" GPU för konsument forsätter vara byggda med rejält stora kretsar på bleeding-edge noder.

Rent krasst så är antagligen tillverkningskostnaden en försvinnande liten del i priset. Det är Nvidias utvecklingskostnad och TSMC utvecklingskostnad (av nya noder) som garanterat står för lejonparten av priset.

Och utvecklingskostnad tänker jag killgissa inte utvecklas linjärt över tid utan skulle tro att det är en logaritmisk kostnadsökning i takt med att kretsarna blir mer komplexa. Så lite mer prestanda kostar mycket mer.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det är i den billigare delen av vad jag hade förväntat mig