Vilken av dessa laptops skulle ni köpt?

Permalänk
Medlem

Vilken av dessa laptops skulle ni köpt?

Jag har kollat runt på en laptop i "mellanklass" som primärt kommer användas vid sängkanten för youtube, men även ska ha potential för annat och främst gärna stå sig ett par år.
I nuläget sitter jag på en Lenovo ThinkPad som är ~12 år gammal och youtube börjat bli relativt segt med ett par flikar öppna.

Jag hittade denna på Inet: https://www.inet.se/produkt/1976273/lenovo-ideapad-1-15-6-ryz...
och tyckte att den verkar ju smidig osv...

Men när jag kollade runt lite ytterligare så hittade jag denna: https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/gaming-lap...

Som för 100kr billigare är klart mycket bättre (??) enligt tester och liknande jag har hittat eller försökt göra (jämfört processorerna mot varandra bl.a.
Jag blev även fundersam när den på GF63'an på elgiganten är halva priset mot samma modell med en i-7'a som ändå presterar nästintill identiskt...

Jag har då ett par frågor:
1. Har man sänk priset så mkt på AMD versionen av G63 för att det ska köras in en ny modell? För annars förstår jag inte varför man inte också sänkt Intel-versionen också
2. Kommer grafikkortet i MSI'n att ösa på direkt eller bara under tyngre belastning? Jag tänker ljudnivån.
3. Finns det någon anledning att välja Lenovon över MSI'n alls? och isåfall varför?
4. Finns det kanske en annan laptop i samma prisklass som är klart bättre än de jag har länkat? (länka gärna isf)

Rubrik smått förtydligad. // MOD
Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Hedersmedlem

Känns dessvärre lite optimistiskt att kalla dessa mellanklass.

Enligt specs på respektive sida så har Lenovon inga lediga minnesplatser medan MSI-laptopen har. 8GB minne är inte mycket att hänga i granen idag.
När det kommer till grafikkrets är 610M betydligt svagare än RTX 2050.
Vad för "annat" är det du vill ha potential för mer specifikt? Men ja spontant utan förtydligande tänker jag den med lite bättre grafikkrets.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Satsa hellre på något "riktigt" för 8000-9000:-, än dessa gamla modeller som verkar vara ett restlager från Elgiganten.

Utslaget på 10 år, så är du väl beredd att lägga mer än 600:-/år för datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Känns dessvärre lite optimistiskt att kalla dessa mellanklass.

Enligt specs på respektive sida så har Lenovon inga lediga minnesplatser medan MSI-laptopen har. 8GB minne är inte mycket att hänga i granen idag.
När det kommer till grafikkrets är 610M betydligt svagare än RTX 2050.
Vad för "annat" är det du vill ha potential för mer specifikt? Men ja spontant utan förtydligande tänker jag den med lite bättre grafikkrets.

Låt oss kalla det för för lägre mellanklass då (kommer ihåg när high-tier grafikkort kostade 6000kr, svårt att hänga med i svängarna)
Jag vet väl egentligen inte vad jag är ute efter, det bästa jag kan få för priset som ligger runt den prisklassen (5000-6000kr)
I detta fallet valde jag dessa för att jag misstänkte att de hade lite potential, fast jag kanske är helt fel ute

Skrivet av walkir:

Satsa hellre på något "riktigt" för 8000-9000:-, än dessa gamla modeller som verkar vara ett restlager från Elgiganten.

Utslaget på 10 år, så är du väl beredd att lägga mer än 600:-/år för datorn?

Har du något alternativ som kan verka vettigt mot de jag har länkat till då? Tanken är att det ska kosta runt 6000'ish med lite marginal för uppåt. Jag kan tycka att laptop's är klart mycket svårare att hålla koll på jämfört med stationär hårdvara, kanske för att jag inte är lika insatt längre.

Visa signatur

Gaming: Intel i7 4770-K 3,5GHz | ASUS 780GTX | 8GB Corsair | ASUS mobo | 1st Samsung SSD 128Gb | 1st Samsung SSD 256Gb | 1st Western Digital 1Tb |
Server: Intel i7 920 | XFX ATI 5970 | 6GB Corsair | ASUS Xtreme | 1st Intel SSD 80Gb | 1st Samsung 500Gb | 4st Western Digital 1Tb | 2st Seagate 2Tb

Permalänk
Medlem

Elgiganten-datorn känns som det vettigare alternativet, men du vill absolut köpa en RAM-sticka ytterligare så att du får 16gb. 8gb är svårt att klara sig på idag.

(Laptop-RAM brukar gå att fynda billigt på Tradera)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Elgiganten-datorn känns som det vettigare alternativet, men du vill absolut köpa en RAM-sticka ytterligare så att du får 16gb. 8gb är svårt att klara sig på idag.

(Laptop-RAM brukar gå att fynda billigt på Tradera)

Jo men är väl lite så tankarna kanske går... Jag vet att 8gb är rätt stramt även om det är DDR5.

EDIT: Om inget annat bättre alternativ hittas då dvs

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squeeker:

Har du något alternativ som kan verka vettigt mot de jag har länkat till då? Tanken är att det ska kosta runt 6000'ish med lite marginal för uppåt. Jag kan tycka att laptop's är klart mycket svårare att hålla koll på jämfört med stationär hårdvara, kanske för att jag inte är lika insatt längre.

Beror på vad du prioriterar. Själv ser jag sällan prestanda som ett problem, utan vill främst ha bra skärm samt bra ljud. Vivobook OLED är ofta på rea i deras olika varianter (ofta under 8000:-).

Men vill du ha en dator som överlever nära 10 år, så hade jag främst kollat in företagsdatorer från Dustin. Då är det främst Dell och Lenovo som gäller, men då blir även ofta priset det dubbla. Köpte min Dell XPS 13 (2019) därifrån för 9990:- inkl moms, så det har blivit min referensdator.

Ser fortfarande många datorer från Elgiganten som presterar sämre än min gamla i7:a från 2019.

Annars är alltid en begagnad MacBook Air M1 (2020) svårslagen som sängdator (fläktlös, löjligt bra ljud, otrolig IPS-skärm m.m.). Dock är inte macOS för alla.