Permalänk
Medlem

Hjälp med konfigurering av Cisco

Hej Sweclockers och Gott Nytt År.

Jag har ett problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.
Mitt nät ser just nu ut som följande:

Router USG-3P ----> 24p Switch

Jag ska byta ut min zyxel 24p switch till en Catalyst 3560-CX 12p, därför har jag det just nu kopplat såhär:

Router USG-3P ----> 24p switch ----> 3560 CX

Min tanke är att konfigurera färdigt Cisco med diverse vlan m.m och koppla över all utrustning hemma innan jag tar bort min andra switch.

Jag har kopplat port 1 på min Cisco till en port i min Zyxel.
Cisco Port 1 har jag konfigurerat som trunk port, då denna ska direkt in i min router sen. Problemet jag har är att jag inte får kontakt med Cisco switchen på den IP adress jag lagt in. Kopplar jag in en dator i switchen så kommer jag ut på nätet , jag kan pinga min router o.s.v

Jag kan dock inte pinga min router 192.168.1.1 från Cisco switchen, jag kan inte heller koppla upp mig till switchen via SSH. Jag kan inte pinga switchen från min dator heller.

Ställer jag in port 1 som access port så fungerar det dock?

Är ny på detta, så jag kan ha tänkt helt fel. Bifogar lite screenshots på hur min nuvarande config ser ut, vad jag tror är relevant.
Jag vill alltså kunna managera switchen via SSH på port 1 som är en trunk port. Som sagt , jag kan vara ute och cykla, försöker lära mig nått här

Permalänk
Medlem

Du kan inte ha en taggad port (trunk i detta fall) och hoppas att den ska prata med din otaggade port på andra sidan.

Permalänk
Medlem

Är port i Zyxel mot cisco trunk port?
Inget annat som använder 192.168.1.2?
Om du kör show mac-address kommando, ser du mac-address från Zyxel och USG?

Permalänk
Medlem

vad säger "show spanning-tree vlan 10" och "show mac address-table vlan 10" ?

Permalänk
Medlem

På Cisco behöver du vanligen sätta management vlan som otaggat = native vlan i Cisco-speak:

conf t
interface g1/0/1
switchport trunk native vlan 10
end
wr

Som default är även spanning tree igång, så det kan ta upp till 30-45 sekunder innan du får svar. Det beror på vilken typ av spanning tree som båda switcharna kommit överens om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

vad säger "show spanning-tree vlan 10" och "show mac address-table vlan 10" ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Är port i Zyxel mot cisco trunk port?
Inget annat som använder 192.168.1.2?
Om du kör show mac-address kommando, ser du mac-address från Zyxel och USG?

Där är MAC adressen på Zyxel switchen, ser dock inte min router

Permalänk
Medlem
Skrivet av klomasdo:

På Cisco behöver du vanligen sätta management vlan som otaggat = native vlan i Cisco-speak:

conf t
interface g1/0/1
switchport trunk native vlan 10
end
wr

Som default är även spanning tree igång, så det kan ta upp till 30-45 sekunder innan du får svar. Det beror på vilken typ av spanning tree som båda switcharna kommit överens om.

Se där! Det löste mitt problem
Tackar!