Vi som väntar på Intel Arc B580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Gör så! Vilken rigg har du?

Jag sitter på en hel del olika system,
I min primära sitter jag på 9800x3d men känns inte som det är en passande cpu till det här grafikkort.
Vet inte om den hamnar i mitt 11600kf eller 12400f system.

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Har 5700xt idag, är det värt att köpa B580? Ska slänga in 5700x3D cpu oxå. Jag kör inte direkt jätteavancerade spel, men har 1440p skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Har 5700xt idag, är det värt att köpa B580? Ska slänga in 5700x3D cpu oxå. Jag kör inte direkt jätteavancerade spel, men har 1440p skärm.

Svårt att svara på, är det något du saknar med dit grafikkort?
Men skulle säja nej då uppgraderingen inte är jätte stor mot ditt kort du har nu och om du inte behöver mer prestanda så skulle jag stannat på det kortet ett tag till.
Då både Nvidia och Amd kommer med nya kort nästa år så lär priserna på rx 7000 serien gå ner lite så vänta och se.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Några fler som fått sina kort ännu?

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Acer Aspire XC-780 (Pentium G4560/8GB ram/Nvidia GTX 1050 2GB/500GB SSD)
Acer spin 513 Chromebook (ARM Qualcomm processor/4GB ram/64 GB lagring)
Raspberry pi 400
(Retrodatorer av div slag, Atari, Amiga, C64, IBM mm…)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Svårt att svara på, är det något du saknar med dit grafikkort?
Men skulle säja nej då uppgraderingen inte är jätte stor mot ditt kort du har nu och om du inte behöver mer prestanda så skulle jag stannat på det kortet ett tag till.
Då både Nvidia och Amd kommer med nya kort nästa år så lär priserna på rx 7000 serien gå ner lite så vänta och se.

Egentligen så vet jag inte vad jag saknar. Tycker bara det är kul att köpa nya saker.

Har en till dator med 5800x3D och 6950xt så jag kan ju inte ärligt säga att jag behöver nytt kort till datorn jag använder till göra sus grejer i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrJiM:

Egentligen så vet jag inte vad jag saknar. Tycker bara det är kul att köpa nya saker.

Har en till dator med 5800x3D och 6950xt så jag kan ju inte ärligt säga att jag behöver nytt kort till datorn jag använder till göra sus grejer i spel.

Då sitter du i samma sits som jag och då köper man ett för att det är skoj med nya prylar och roligt att testa något nytt 😁

Visa signatur

Permalänk

Jag fick mitt igår. Ska hem och slänga in det om någon timme. Har i5 10400 så får se om den duger ett tag till innan jag köper ett i5 14600..

Ska bli skoj att testa kortet, har haft RTX2060 super innan.

Permalänk
Medlem

Mitt ligger på Webhallen. Vet inte om jag ska hämta ut eller avbeställa.

Permalänk
Skrivet av priinseen:

Jag fick mitt igår. Ska hem och slänga in det om någon timme. Har i5 10400 så får se om den duger ett tag till innan jag köper ett i5 14600..

Ska bli skoj att testa kortet, har haft RTX2060 super innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av priinseen:

<Uppladdad bildlänk>

Jag gillar designen! Sober,utan massa bling

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Sitter och testar ett B580 får återkomma mer senare men överlag positiv upplevelse. Dock har jag stött på en emulator som hård krashar hela datorn! Så använder ni ReDream så starta inte det med ett B580, eller om någon vill för att verifiera om det är bara min dator som inte gillar ReDream+Arc B580. Datorn krashade så hårt så att datorn gick in i en bootloop och rensade uefi inställningarna till default. Aldrig varit med om liknande. Testat flera gånger och går inte starta och använda ReDream utan att min PC krashar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem

Jag väntar fortfarande på mitt kort, leverans dag flyttas hela tiden. Men nu står det att de kommer imorgon så återkommer med test och vad jag tycker när jag fått mitt.
Skoj att ni som provat är nöjda med det och ska se om jag kan prova ReDream på min burk, blev lite sugen att se om min dator beter sig likadant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Och där blev det en beställning för min del, förhoppningsvis stämmer inets uppskattade datum att de kommer in i början av januari.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Intel Arc B580 Limited Edition | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Avaktar för att se hur drivrutinerna mognar. några AAA spel som jag vill spela som knappt startar med korten vad jag läst mig till av recensionerna.

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

För dom som är nyfikna har jag en lista på vad jag testat hittills.

Överklockning. Ökat power limit till 120%

Core +150 (kan bencha i +200 men random udda krash i spel)
mem 19.5GHz (kan bencha i 20GHz men igen random buggar) OBS minnes överklockningen nollas varje omstart för mig.

3Dmark Time Spy – DEFAULT 15874
3D Mark Steel Nomad – DEFAULT 3303
Bright Memory: Infinite – 4K NO DLSS 11

Quake II RTX 4k 16fps
Lego Horizon Adventures – 1440p high TSR 100% 38
Control – 1440p high RT=high (looking out at the street) 52
Portal RTX – not working
Shadow of the Tomb Raider – Benchmark – 4K highest RT highest 36

Lego star wars 1440p high/ultra 120fps stable
Outliver: Tribulation 1440p medium 60~ bad performance
Astor: blade of the monolith 1440p highest 105~
Brutal wolfenstein 1440p ultra settings 120fps stable
Contra:operation galuga 1440p 120fps stable
G Warrior 1080p 120fps stable
The Mummy Demastered 1080p 60fps limited stable
Nier Automata 1440p 60fps limited high/msaa 4x stable
Sanabi 1440p 120fps stable
Scars Above 1440p high settings 120fps stable
The smurfs dreams 1440p epic settings 120fps stable
Soda crisis 1440p highest settings 120fps stable
XEL 1440p max settings 120fps stable
Tomb Raider anniversary 1440p max settings 60fps limit stable
Retro Machina: Nucleonics 1440p 120fps stable
AIRANBLADE 1440p 120fps stable
Dog Man: Mission Impawsible 120fps stable

3DSEN OK
Cemu OK
Dolphin OK
Mesen OK
Mednafen OK
DeSmuME OK
ReDream Krashar hela datorn (och mitt uefi)
Demul OK
Citra OK
Simple64 OK
Duckstation OK
PCSX2 OK
Xenia OK
ryujinx Krashar/instabilt
yuzu GFX buggad vissa spel

Zelda OOT – ship of harkinian 120fps stable
Lossless scaling OK

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X, 32GB@6000MHz DDR5 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Finns tredjepartskort hos Inet och Komplett också vilket det har gjort hela tiden.

Det är väl Intels egna LE som varit mest prisvärd och som folk vill åt.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Imorgon får jag mitt kort, blir aldrig mer att använda Budbee under juletider 😀, tänkte inte så mycket på vilken leverans jag valde när jag förbeställde, den va förvalda av butiken.
Men nu i juletider så va det nog inte de bästa valet när det inte fanns några lediga skåp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Igår fick jag mitt kort men har inte haft tid att prova det den här helgen pga av jobb.
Men satt i det i första bästa dator och körde ett 3dmark.
Återkommer med tankar och utlåtanden om kortet när jag fått tid att köra känna det lite mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Budget beast secured!
Bäst man säkrar upp så inget händer på vägen hem.

Visa signatur

Zalman i3 Neo (Asus TUF Gaming B650-E Wifi/R5 7600/32GB ram/Intel Arc B580 12gb/2TB M.2 SSD)
Raspberry pi 400

Permalänk
Medlem
Skrivet av metalmac:

<Uppladdad bildlänk>

Budget beast secured!
Bäst man säkrar upp så inget händer på vägen hem.

Helt rätt 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har ett gtx 1080 och i7 8700 i dagsläget. Skulle det bli en stor skillnad med ett B580? Stör mig främst på att Path of Exile 2 inte flyter på så bra och vill inte lägga en förmögenhet på uppgraderingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Har ett gtx 1080 och i7 8700 i dagsläget. Skulle det bli en stor skillnad med ett B580? Stör mig främst på att Path of Exile 2 inte flyter på så bra och vill inte lägga en förmögenhet på uppgraderingar.

Hejsan. Tyvärr tror jag din platform kommer hålla tillbaka Intel kort då du saknar stöd för Resizable BAR. Har inte hunnit prova hur stor skillnad de är men va upp till 50% på förra Intel kortet med det på vs av.
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, kan någon rekommendera ett gamingdator-bygge med detta grafikkort tillsammans med AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB? Budget 11-12 tusen. Spelar mest FPS-spel. Mitt första bygge så jag har lite dålig koll. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TFATFA:

Hej, kan någon rekommendera ett gamingdator-bygge med detta grafikkort tillsammans med AMD Ryzen 5 7600 3.8 GHz 38MB? Budget 11-12 tusen. Spelar mest FPS-spel. Mitt första bygge så jag har lite dålig koll. Tack på förhand!

Hejsan. Lättas är med lite mer info, vilken storlek vill du ha? Eller välj ett chassi du tycker är prisvärt och vill bygga i.
Behöver du wifi?
Vill du ha rgb eller tyst dator utan glas och belysning?
Är det bara de billigaste eller lite mer kvalitet på delarna du söker.

Kastade ihop en snabb lista för att visa hur man kan göra, finns pengar att spara på moderkort och chassi m.m
Mvh Thomas

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hej, tack för denna build jag vill ha en ganska tyst dator men om det finns ett chassi med rgb och är väldigt tyst så skulle det vara bäst. Jag behöver inte wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbe_Man:

Tyvärr tror jag din platform kommer hålla tillbaka Intel kort då du saknar stöd för Resizable BAR.

Detta stämmer inte per automatik dock. De flesta (åtminstone hos Asrock, Asus, Gigabyte och MSI) Z370- och Z390-moderkort har fått stöd för Resizable BAR genom BIOS-uppdateringar under 2020/2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Detta stämmer inte per automatik dock. De flesta (åtminstone hos Asrock, Asus, Gigabyte och MSI) Z370- och Z390-moderkort har fått stöd för Resizable BAR genom BIOS-uppdateringar under 2020/2021.

Spännande, det hade jag missat, har bara läst och hört att när de gäller Intel så behöver man ha gen 10 och nyare 👍

Visa signatur

Permalänk
Medlem

B580 eller NVIDIA 4060 för cs2?
Har ni testat cs2 med era B580 än? 😁

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt delarna till min nya Arc B580 burk.

Blev detta:

Har velat och funderat och velat igen.

Men bestämde mig tillslut för att köra på AM5.
Tror det lönar sig i längden.

Visa signatur

Raspberry pi 400