Värt att uppgradera 5600 resp. 5700x till 5700x3d?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera 5600 resp. 5700x till 5700x3d?

Hej

Köpte varsitt AM4 system till mig och sonen i samband med black friday 2023. Vi spelar huvudsakligen Fortnite, men själv använder jag datorn till allt möjligt annat också. Vid köptillfället körde vi därför på en Ryzen 5 5600 till sonen och en och Ryzen 7 5700X till mig.

Vi spelar i 1080p och setupen i övrigt består av:

ASUS Dual Radeon RX 7600 V2 OC
ASUS 24" TUF Gaming VG249QM1A IPS 270 Hz
DeepCool AG500 Svart A-RGB

Detta har funkat helt ok och ger stabilt ca 120+ fps (toppar runt 240) om man kör på medel-settings. Men jag skulle gärna se högre och stabilare fps, framför allt med tanke på att skärmens uppdateringsfrekvens är lite underutnyttjad. Frågan är om det är värt att uppgradera cpu till 5700x3d och hur stor skillnad det skulle kunna tänkas ge.

Tanken är att datorerna ska få leva vidare några år till innan vi byter från AM4.

Räcker nuvarnde kylare till för att kyla en 5700x3d?

Permalänk
Medlem

Hittar inte med erat grafikkort men så ser det ut med 4060 vilket är ett likvärdigt kort . https://www.youtube.com/watch?v=nMmYidrPueA

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rurp:

Hej

Köpte varsitt AM4 system till mig och sonen i samband med black friday 2023. Vi spelar huvudsakligen Fortnite, men själv använder jag datorn till allt möjligt annat också. Vid köptillfället körde vi därför på en Ryzen 5 5600 till sonen och en och Ryzen 7 5700X till mig.

Detta har funkat helt ok och ger stabilt ca 120+ fps (toppar runt 240) om man kör på medel-settings. Men jag skulle gärna se högre och stabilare fps, framför allt med tanke på att skärmens uppdateringsfrekvens är lite underutnyttjad. Frågan är om det är värt att uppgradera cpu till 5700x3d och hur stor skillnad det skulle kunna tänkas ge.

Tanken är att datorerna ska få leva vidare några år till innan vi byter från AM4.

Hur ser belastningen ut på gpun när du spelar?

Helt klart så ger 5700x3d en boost i spel, men samtidigt så har du inte något värstinggrafikkort, så frågan är hur mycket du kommer märka av det. Du kan få en hint genom att kolla på om din gpu går nära max (>80%) eller om den har mer att ge.
Sedan ska du vara medveten om att 5700x3d kommer med lägre klockfrekvenser, så i många andra tillämningar riskerar den att vara sämre än 5700X. X3D versionerna i 5-serien är också svårare att kyla, så de boostar inte riktigt lika villigt som de vanliga varianterna. Ska du ha en i övrigt jämförbar processor behöver du upp på en 5800x3d som har samma klockfrekvenser som 5700x.

Jag är själv tveksam till att göra en liknande uppgradering just på grund av detta. Jag använder inte bara min dator till spel, och tittar man lite bredare så är det inte ett solklart case. Samtidigt är det en hel del pengar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Moderator
Moderator

Med ett RX 7600 är det antagligen inte någon omvälvande uppgradering. Även om snittbildfrekvensen kan få sig en liten skjuts uppåt kommer det inte vara några häpnadsväckande resultat då grafikkortet generellt kommer vara den begränsande faktorn.

I den mån skillnad kommer märkas av gäller det främst lägstafrekvenserna när de orsakas av processorn. En minskning av hack och ryck och stabiliserad frekvens med andra ord. Huruvida det är värt ~2500:- eller de pengarna bättre öronmärks för en framtida uppgradering är givetvis subjektivt

Techspot använder sig emellanåt av Fortnite i sina tester, som här då en 5800X3D jämförs med en 5800X, dock med ett 3090 Ti som presterar lite drygt dubbelt så bra som era grafikkort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle säga nej, alternativt att ni säljer era befintliga och lägger mellanskillnaden...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual EVO OC | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold | Acer 24" Predator XF240H 144Hz

Permalänk
Skrivet av Rurp:

Hej

Spelar du 1080p så tycker inte jag att det är värt det, men vill du stega upp en upplösning och maxa din AM4 plattform och skaffa ny bildskärm, GPU så kan det vara värt det. Köper man en 5700x3d boxed vilket verkar vara den vanligaste varianten så får man Kylare på köpet.

Tycker det är betydligt mer prisvärt att köpa en begagnad PS5a till barnen istället. Har uppgraderat min grabbars PC burkar men dom föredrar PS5 vad jag än gör…

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Tooompa88:

Köper man en 5700x3d boxed vilket verkar vara den vanligaste varianten så får man Kylare på köpet.

Nej, kylare ingår inte med 5700X3D.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Spelar du 1080p så tycker inte jag att det är värt det, men vill du stega upp en upplösning och maxa din AM4 plattform och skaffa ny bildskärm, GPU så kan det vara värt det. Köper man en 5700x3d boxed vilket verkar vara den vanligaste varianten så får man Kylare på köpet.

Tycker det är betydligt mer prisvärt att köpa en begagnad PS5a till barnen istället. Har uppgraderat min grabbars PC burkar men dom föredrar PS5 vad jag än gör…

Man får väl inte kylare med 5700x3d .Det fick inte jag i alla fall.

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Man får väl inte kylare med 5700x3d .Det fick inte jag i alla fall.

Är faktiskt inte helt 100 säker, men tog för givet att kylare ingick som standard när man köpte en AMD. Men 5700x3d är en 65w CPU samma som en 5600X så du kan använda den gamla kylaren i sånt fall, se till att köpa lite värmepasta för säkerthes skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Är faktiskt inte helt 100 säker, men tog för givet att kylare ingick som standard när man köpte en AMD. Men 5700x3d är en 65w CPU samma som en 5600X så du kan använda den gamla kylaren i sånt fall, se till att köpa lite värmepasta för säkerthes skull.

Det har jag kommer dock använda kylaren som jag har till min 5800x .Jag fick ett sådant bra pris på 57003d så jag kunde inte låta bli och köpa den .

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Tooompa88:

Spelar du 1080p så tycker inte jag att det är värt det, men vill du stega upp en upplösning och maxa din AM4 plattform och skaffa ny bildskärm, GPU så kan det vara värt det.

Tvärtom!

Vid högre upplösning är det mer belastning på grafikkortet och mindre stress på processorn. Vid lägre upplösning krävs det mer av processorn så då kan det vara värt det.

Skrivet av Tooompa88:

Kylare ingår inte.
5700X3D har en TDP på 105 W.

Permalänk
Skrivet av Fortitude:

Tvärtom!

Vid högre upplösning är det mer belastning på grafikkortet och mindre stress på processorn. Vid lägre upplösning krävs det mer av processorn så då kan det vara värt det.

Kylare ingår inte.
5700X3D har en TDP på 105 W.

Då står det fel på amazon som säger att båda är 65 W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Hävdar de det, så har de fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tooompa88:

Hur kan man tro på något Amazon skriver i sina beskrivningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Hur kan man tro på något Amazon skriver i sina beskrivningar?

De har oftare rätt än fel, så tro på det kan man väl göra. Lita på det skall man däremot inte göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur ser belastningen ut på gpun när du spelar?

Helt klart så ger 5700x3d en boost i spel, men samtidigt så har du inte något värstinggrafikkort, så frågan är hur mycket du kommer märka av det. Du kan få en hint genom att kolla på om din gpu går nära max (>80%) eller om den har mer att ge.
Sedan ska du vara medveten om att 5700x3d kommer med lägre klockfrekvenser, så i många andra tillämningar riskerar den att vara sämre än 5700X. X3D versionerna i 5-serien är också svårare att kyla, så de boostar inte riktigt lika villigt som de vanliga varianterna. Ska du ha en i övrigt jämförbar processor behöver du upp på en 5800x3d som har samma klockfrekvenser som 5700x.

Jag är själv tveksam till att göra en liknande uppgradering just på grund av detta. Jag använder inte bara min dator till spel, och tittar man lite bredare så är det inte ett solklart case. Samtidigt är det en hel del pengar.

Tack för bra svar

Ska kolla benchmarks lite bättre när jag kommer hem om ett par dagar. Den spontana känslan är att jag kan maxa gpu:n om jag höjer inställningarna, och jag har därför valt att dra ner till low/medium någonting. Då maxar inte gpu:n men är lite osäker på exakt vilken belastning den har. Kan hända att den ändå ligger runt 80%.

Skrivet av Fortitude:

Tvärtom!

Det är så jag också förstått det och det är av denna anledning jag sneglar på ny cpu före ny gpu. Men får som sagt hem och testa lite mer för att se så att det inte är gpu:n som bottelneckar, om så är fallet kanske det skulle vara bättre att uppgradera gpu trots att vi bara kör 1080p.