Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ena931:

Om du antar att en TSMC N4-wafer kostar $18000 och du kan få fungerande 4070-kretsar ur 90% av den så får du 220st. En 4070-krets skulle då kosta ~$80, inte $175.

Det finns ju inte ett publikt tillgängligt absolut facit här. Men låt oss bara göra en "sanity check".

Antag att du har helt rätt. Vad betyder det för en krets som Qualcomm Snapdragon 8 Elite?

Det är en krets som tillverkas på TSMC 4 nm. Det är i princip en naken krets som Qualcomm säljer till telefontillverkare för 240 USD.

Om dina siffror för 4070 stämmer och vi antar att Qualcomm har liknande priser för TSMC 4nm så hamnar priset på Snapdragon 8 Elites ca 120 mm² på under 30 USD.

Det betyder att Qualcomm då skulle ha en bruttomarginal på en bit över 85 % för en av deras mest populära produkter.

Känns det rimligt givet att vi vet att Qualcomms faktiska bruttomarginal är ca 55 %?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Någon får rätta mig om jag har fel här, men jag tror det i sammanhanget nästintill aldrig är ekonomiskt försvarbart eller praktiskt motiverat att mixa kretsar på det sättet. Dels skulle man behöva använda en helt annan teknik för fotomaskerna, dels är felfrekvensen generellt högre närmare kanterna på varje platta. Det skulle därtill behöva vara olika kretsar tillverkade på identiskt sätt.

Med andra ord: väldigt dyrt och komplicerat för ytterst liten vinst.

Jag skulle gissa de gör en Ad102 eller vad 4090 har för namn och sen styckar upp dåliga kretsar... Msi köpte ju massa defekta 4090 till sina 4070 Ti super 😁

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrepSek69:

Äckligt hur dyrt grafikkort blivit. Hur mycket av det är ren gerighet gentemot andra orsaker?

Telefoner gått i exakt samma riktning, men där är man väldigt med på att man betalar en stor premium för vissa märken t.ex Samsung o Iphone och finns en hög med konkurrenter. Känns mer luddigt med grafikkort

Nvidia har en så stark position på marknaden att de inte behöver sätta sina priser utifrån tillverkningskostnad, utan kan sätta priser baserat på vad marknaden tål, och den tål uppenbarligen ganska mycket.

Med det sagt, GPU for datorer är numera en ganska liten del av deras affär. Den största delen är beräkningskapacitet för AI.

De har cirka 50 procent vinstmarginal på sin omsättning.

Vi får betala ganska dyrt för våra GPU i detta läge.

Är det förjävligt? Kanske det. Köp AMD om det känns bättre.

Personligen så sitter jag på båda sidor. Jag känner mig blåst när jag köper GPU till mina datorer. Men jag har å andra sidan tjänat väldigt mycket pengar på mina Nvidia-aktier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Nvidia har en så stark position på marknaden att de inte behöver sätta sina priser utifrån tillverkningskostnad, utan kan sätta priser baserat på vad marknaden tål, och den tål uppenbarligen ganska mycket.

Med det sagt, GPU for datorer är numera en ganska liten del av deras affär. Den största delen är beräkningskapacitet för AI.

De har cirka 50 procent vinstmarginal på sin omsättning.

Vi får betala ganska dyrt för våra GPU i detta läge.

Är det förjävligt? Kanske det. Köp AMD om det känns bättre.

Personligen så sitter jag på båda sidor. Jag känner mig blåst när jag köper GPU till mina datorer. Men jag har å andra sidan tjänat väldigt mycket pengar på mina Nvidia-aktier.

Du räknar 50% på bruttmarginal sen skall hyra, lager etc drags av.
De har inte 50% vinst och ett bolag som nvidia kräver minst 40% för att kunna hålla uppe utvecklingen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

(and Nvidia probably pays less than that due to the number of wafers it orders). "

Jag tror just den faktorn är den allra viktigaste. Om du betalar 200 eller 20 för ett chipp på en viss nod beror mindre på hur komplicerad noden är och mer på hur många du beställer.

Break-even på en fabrik är när antalet enheter gånger priset per enhet motsvarar priset på fabriken. Antingen enhetspriset eller antalet enheter måste stiga om priset för en fabrik stiger, och stiger den ena mycket kan den andra sjunka och det blir ändå ökad vinst.

Det som gör kretstillverkning speciellt är att det i snitt ca vartannat år kommer en ny generation som riskerar att göra den två år gamla fabriken mycket mindre lönsam. Till skillnad från en coca-colafabrik (eller kabelfabrik) som kan producera i 50 år har inte kretsfabriker en oändlig tid att tjäna in sin investering.

Att Blackwell enkelt uttryckt produceras i "iphone 14-fabriken" och Nvidia beställer mängder av kretsar från TSMC just nu kan göra att de får TSMC 4N till ett ovanligt bra pris. Det är i alla fall inte en orimlig tanke, och i så fall kanske vi får bra prisutveckling på 5000-serien under året. Kanske en grym black friday 2025 på 5000-serien?

(Gäller att få in alla spekulationer innan nästa vecka!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det finns ju inte ett publikt tillgängligt absolut facit här. Men låt oss bara göra en "sanity check".

Antag att du har helt rätt. Vad betyder det för en krets som Qualcomm Snapdragon 8 Elite?

Det är en krets som tillverkas på TSMC 4 nm. Det är i princip en naken krets som Qualcomm säljer till telefontillverkare för 240 USD.

Om dina siffror för 4070 stämmer och vi antar att Qualcomm har liknande priser för TSMC 4nm så hamnar priset på Snapdragon 8 Elites ca 120 mm² på under 30 USD.

Det betyder att Qualcomm då skulle ha en bruttomarginal på en bit över 85 % för en av deras mest populära produkter.

Känns det rimligt givet att vi vet att Qualcomms faktiska bruttomarginal är ca 55 %?

Den enkla förklaringen är väl att de inte säljer den för 240 usd till alla utan det varierar det också.

Men rent matematiskt är det väl inte orimligt att bolagets hela bruttomarginal är lägre än den marginalen de har på sin mest populära produkt, den skall ju dra upp medel för alla andra produkter så den måste ju vara högre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Jag tror just den faktorn är den allra viktigaste. Om du betalar 200 eller 20 för ett chipp på en viss nod beror mindre på hur komplicerad noden är och mer på hur många du beställer.

Break-even på en fabrik är när antalet enheter gånger priset per enhet motsvarar priset på fabriken. Antingen enhetspriset eller antalet enheter måste stiga om priset för en fabrik stiger, och stiger den ena mycket kan den andra sjunka och det blir ändå ökad vinst.

Det som gör kretstillverkning speciellt är att det i snitt ca vartannat år kommer en ny generation som riskerar att göra den två år gamla fabriken mycket mindre lönsam. Till skillnad från en coca-colafabrik (eller kabelfabrik) som kan producera i 50 år har inte kretsfabriker en oändlig tid att tjäna in sin investering.

Att Blackwell enkelt uttryckt produceras i "iphone 14-fabriken" och Nvidia beställer mängder av kretsar från TSMC just nu kan göra att de får TSMC 4N till ett ovanligt bra pris. Det är i alla fall inte en orimlig tanke, och i så fall kanske vi får bra prisutveckling på 5000-serien under året. Kanske en grym black friday 2025 på 5000-serien?

(Gäller att få in alla spekulationer innan nästa vecka!)

Med tanke på att orderstocken är full samt prisökningar så låter det inte troligt att de får jättebra rabatt.
5000 seriens läckor visar på 30% msrp höjning på toppkorten

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du räknar 50% på bruttmarginal sen skall hyra, lager etc drags av.
De har inte 50% vinst och ett bolag som nvidia kräver minst 40% för att kunna hålla uppe utvecklingen

Nettomarginalen är 50 procent. Som aktieägare håller jag koll. Avkastningen rullar in och jag är mer än nöjd. Bruttomarginalen är betydligt högre, cirka 75 procent. Situationen är egentligen inte hållbar och jag väntar på att det ska braka. Jag har sålt en del aktier och fått tillbaka flera gånger det jag investerat, och har fortfarande ett stort innehav kvar (med tillhörande riskexponering).

Vad menar du med att man måste ha 40 procent nettomarginal för att hålla uppe utvecklingen? Jag känner inte alls igen mig i ett sådant påstående. Apple, Microsoft med flera har klarat sig med betydligt lägre nettomarginaler genom decennier och är bland världens absolut mest lönsamma bolag med gigantiska börsvärden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Nettomarginalen är 50 procent. Som aktieägare håller jag koll. Avkastningen rullar in och jag är mer än nöjd. Bruttomarginalen är betydligt högre, cirka 75 procent. Situationen är egentligen inte hållbar och jag väntar på att det ska braka. Jag har sålt en del aktier och fått tillbaka flera gånger det jag investerat, och har fortfarande ett stort innehav kvar (med tillhörande riskexponering).

Vad menar du med att man måste ha 40 procent nettomarginal för att hålla uppe utvecklingen? Jag känner inte alls igen mig i ett sådant påstående. Apple, Microsoft med flera har klarat sig med betydligt lägre nettomarginaler genom decennier och är bland världens absolut mest lönsamma bolag med gigantiska börsvärden.

Hög brutto bjuder enbart in andra på marknaden och 75% är väl enbart datacenter? Dock är detta inget ovanligt då tydligen 10% har det på S&P500

Allt tyder på lägre förväntat pris än tidigare trott.

Vad jag menar är, om brutto är nere mot 40% så kommer alla andra kostnader äta upp marginaler och företaget kommer inte ha råd att framtidsinvestera.
Intel är ett typ exempel

Edit
Sen är stigande brutto ett tecken på att det sålt mer än vad de räknat med och deras breakeven har krossats... För denna gång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med tanke på att orderstocken är full samt prisökningar så låter det inte troligt att de får jättebra rabatt.
5000 seriens läckor visar på 30% msrp höjning på toppkorten

Om det fortfarande är högt tryck på 4N håller jag med, men man kan ju hoppas, åtminstone att det kanske blir billigare senare i år

Man får ju önsketänka lite, jag försöker övertyga mig om att inte blåsa hela 2025 års nöjesbudget redan i januari på ett 5090, jag vill intala mig att det blir billigare i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Om det fortfarande är högt tryck på 4N håller jag med, men man kan ju hoppas, åtminstone att det kanske blir billigare senare i år

Man får ju önsketänka lite, jag försöker övertyga mig om att inte blåsa hela 2025 års nöjesbudget redan i januari på ett 5090, jag vill intala mig att det blir billigare i höst.

Tesla, nvidia, amd, qualcom , Intel, broadcom, Apple använder N4 just nu... Förmodligen fler

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tesla, nvidia, amd, qualcom , Intel, broadcom, Apple använder N4 just nu... Förmodligen fler

Det är skillnad på volymerna där, gissningsvis har en nod som använts för en generation iphones produktionskapacitet som räcker och blir över för alla andra kunder sammanlagt (om inte fabrikerna uppgraderas till nästa generation förstås).

En snabb höftning ger att Nvidia har ca 10m units per år, AMD med sin ca fjärdedel av PC+servermarknaden kanske har 40M units per år, Om den höftningen stämmer är AMD och Nvidias volymer jämförbara med Ipad.

Kan hända Qualcomm är lika stora som AMD+Nvidia sammanlagt, men även då är de tre kombinerat under hälften av Apples volym.

(Man blir ju lite fundersam på vad processorer och grafikkort hade kostat/hur snabbt de uppdaterats om inte Apple fanns!)

Edit: Hittade denna översikten över TSMCs kunder baserade på ordervärde:

Om alla estimaten om volym stämmer och den översikten är korrekt måste det betyda att Apple betalar mindre för sina chip än AMD och Nvidia betalar för sina trots att Apple mestadels kör på en nyare nod, vilket i så fall återigen är ett tecken på att det faktiska priset kan variera kraftigt från kund till kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det är skillnad på volymerna där, gissningsvis har en nod som använts för en generation iphones produktionskapacitet som räcker och blir över för alla andra kunder sammanlagt (om inte fabrikerna uppgraderas till nästa generation förstås).

En snabb höftning ger att Nvidia har ca 10m units per år, AMD med sin ca fjärdedel av PC+servermarknaden kanske har 40M units per år, Om den höftningen stämmer är AMD och Nvidias volymer jämförbara med Ipad.

Kan hända Qualcomm är lika stora som AMD+Nvidia sammanlagt, men även då är de tre kombinerat under hälften av Apples volym.

(Man blir ju lite fundersam på vad processorer och grafikkort hade kostat/hur snabbt de uppdaterats om inte Apple fanns!)

Max antal wafer är 16m units per år
" In 2023, Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) was managing four twelve-inch wafer GIGAFAB fabs in Taiwan. As a global semiconductor market leader, TSMC's wafer manufacturing capacity exceeded 16 million twelve-inch equivalent wafers that year. "

60-70k per månad är 3nm med förväntat peak på 100k

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Den enkla förklaringen är väl att de inte säljer den för 240 usd till alla utan det varierar det också.

Men rent matematiskt är det väl inte orimligt att bolagets hela bruttomarginal är lägre än den marginalen de har på sin mest populära produkt, den skall ju dra upp medel för alla andra produkter så den måste ju vara högre?

Nu börjar jag misstänka att det kanske inte är glasklart hur matten fungerar här.

Självklart lär volymkunder ha rabatter, de kan säkert vara 30%-40%, kanske upp mot 50 %. Likt hur Intel listar priser distributörer så är det för volymer i "tusentals" och de har en notis som säger att listade priset är en indikation.

Grejen är: med ett tillverkningspris som hintas ovan blir inte bruttomarginalen 43 % om priset halveras (50 % rabatt), den blir 43 % vid ett pris på $53, vilket är totalt orealistiskt med ett "riktpris för 1000-tals" på $240.

Vid $120 skulle bruttomarginalen fortfarande vara 75 % (vilket är var Nvidia typ ligger på för deras datacenter produkter numera, men "ingen annan" är i närheten av de marginalerna just nu).

Och dessa matematiska egenskaper ihop med att man kan titta på flera företag och att nyckeltal är publika gör det möjligt att hyfsat väl ringa in vad TSMC håller för faktiska priser mot kund. Det finns helt klart osäkerhet, men om gissningen är $20000 kan vi vara 99 % säker att ingen betalar under $15000 på den noden för det skulle ha rejäl påverkan på nyckeltal vs konkurrenter.

Edit: En annan "försvårande" egenskap för ett företag som Nvidia är att dagens noder är långt mer komplexa med väldigt många processteg, vilket medför att utbytet verkar generellt ligga lite lägre även på "mogna noder" jämfört med tidigare. Det påverkar Nvidia mer då GPUer typiskt använder större kretsar och faktiskt utbyte är en icke-linjär funktion m.a.p area -> stora kretsar ser större negativ påverkan av en minskning i "defect density" jämfört med små kretsar.

Skrivet av 0cool:

Man blir ju lite fundersam på vad processorer och grafikkort hade kostat/hur snabbt de uppdaterats om inte Apple fanns!

Apple brutala framgångar med Iphone har ju varit den absolut viktigaste orsaken till att TSMC med marginal idag har världens bästa tillverkningsnoder.

Apple gav TSMC inte bara stora volymer, de gav TSMC stora volymer med låg priskänslighet som resulterade i stort manöverutrymme att utveckla de absolut senaste noderna. Apples vertikala integration är vad som ger dem möjligheter att använda dyrare kretsar i sina produkter jämfört med konkurrenterna. Det är en av flera anledningar till att "Apple Silicon" kretsarna presterar så väl.

Men verkar som allt fler verkar tycka att TSMC nu utnyttjar situationen lite för mycket.

Allt detta är rykten, men vi lär få se om det finns substans senare under året
1. Apple uppges fördröja övergången till TSMC 2nm med ett år, de stannar på TSMC 3nm 2025 (fast byter till senaste N3P från N3E)
2. Både Nvidia och Qualcomm verkar i första hand hoppas på Samsung 2 nm, TSMC 2 nm är för dyr

https://www.trendforce.com/news/2025/01/02/news-tsmc-to-lose-...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Känns som det är 2 fel med dagens topp grafikkort. Pris och strömförbrukning (strömförbrukning=värme)

Jag sitter med ett 3090 som jag tycker är över gränsen för värme när man spelar spel där kortet går på max.

Nästa köp blir ett grafikkort som maxar 200W och är minst dubbelt så snabbt som mitt gamla 3090.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Känns som det är 2 fel med dagens topp grafikkort. Pris och strömförbrukning (strömförbrukning=värme)

Jag sitter med ett 3090 som jag tycker är över gränsen för värme när man spelar spel där kortet går på max.

Nästa köp blir ett grafikkort som maxar 200W och är minst dubbelt så snabbt som mitt gamla 3090.

Ses vid lansering av 10050 år 2030

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blir antingen att sälja mitt RTX 4090 och köpa RTX 5090 beroende på vad dlss 4.0 utger sig för att vara. Idag kan jag maxa allt jag testst med DLSS på i 4k.

Säg att rtx 5090 klarar det mest krävande spelen utan dlss då känns det lite meh. På ett sätt har nvidia förlängt livslängden på sina gpuer med deras AI tekniker.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Det ska bli så fantastiskt skönt att kunna byta ut mitt XTX till 50-serien, hoppas någon tredjepartstillverkare är relativt snabba att få ut ett kort med förmonterat vattenblock

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Det ska bli så fantastiskt skönt att kunna byta ut mitt XTX till 50-serien, hoppas någon tredjepartstillverkare är relativt snabba att få ut ett kort med förmonterat vattenblock

Vad är det som gör att du ser fram emot att byta?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad är det som gör att du ser fram emot att byta?

Mvh

Väldigt problemfyllt ägande, haft långt mycket mer problem med detta kort än vad jag har haft under 13-15år med Nvidia, finns en del info om min upplevelse i tidigare inlägg

Vill bara ha en fungerande GPU med så lite problem som möjligt, värt mycket för mig vilket jag gärna betalar en slant för.

Visa signatur

9800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | PS5 Pro | Nintendo Switch 2 | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Du föreslog ett pris för en wafer. Jag gjorde matten med ditt pris som utgångspunkt och gav dig priset av en 300mm^2 krets med ditt föreslagna pris för en wafer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Du föreslog ett pris för en wafer. Jag gjorde matten med ditt pris som utgångspunkt och gav dig priset av en 300mm^2 krets med ditt föreslagna pris för en wafer.

Då skulle margins vara mycket högre, vilket dem inte är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då skulle margins vara mycket högre, vilket dem inte är

Nvidia har en bruttomarginal på 75%. Marginalerna är sinnessjukt höga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Nvidia har en bruttomarginal på 75%. Marginalerna är sinnessjukt höga.

Vid 80$ skulle den vara runt 100%....
Sen är det 75% med AI inte gaming...
gaming har runt 55%

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vid 80$ skulle den vara runt 100%....
Sen är det 75% med AI inte gaming...
gaming har runt 55%

Förstår du hur bruttomarginal fungerar?

en marginal på över 100% betyder att dina omkostnader är negativa. En marginal på exakt 100% betyder att du har ett försäljningspris på ∞ eller exakt 0 omkostnader.

En bruttomarginal på 55% betyder att de säljer för ca 225% av vad de själva betalar (både produktions- och distributionskostnader, dock innan skatt)

((intäkt - omkostnader)/intäkt) * 100 = bruttomarginal

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Förstår du hur bruttomarginal fungerar?

en marginal på över 100% betyder att dina kostnader är negativa.

En bruttomarginal på 55% betyder att de säljer för ca 225% av vad de själva betalar (både produktions- och distributionskostnader, dock innan skatt)

vid 80$ skulle deras marginal ligga runt 80- 90% om försäljningen ligger på 599$

Bruttovinstmarginal = (Bruttovinst/omsättning) * 100"

43.2% marginal har de i gaming.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu börjar jag misstänka att det kanske inte är glasklart hur matten fungerar här.

Det har du rätt i, det är inte helt intuitivt! Om jag tolkar det rätt så innebär definitionen att om du säljer något för dubbla inköpspriset har du visserligen 100% vinst, men du har bara 50% vinstmarginal. För att öka det till 75% marginal måste du dubbla säljpriset och alltså sälja för 4x priset du köper/tillverkar varan för.

Med det i bakhuvudet när man ser att TSMC har stigande marginal kan man ju verkligen ifrågasätta hur stora de faktiska ökade kostnaderna är och hur mycket som bara handlar om att skydda/öka vinstmarginalen.

Att Apple skippar en nod kan vara första steget mot en häpnadsväckande upptäckt hos TSMC som gör kommande noder oväntat mycket billigare än de trodde...

typo
Permalänk
Datavetare
Skrivet av ena931:

Då verkar vi använda olika "die yield calculators". Sätter jag utbytet till 100 % går priset för en krets i 4070-storlek ändå bara ned till ~$100 per krets.

Faktiskt utbytet på en viss nod verkar var en av de bäst bevarande hemligheterna. Det jag sett nämnas är att dagens noder har p.g.a. sin komplexitet och höga antal processteg svårare att nå riktigt bra utbyte även när de börja "mogna".

Så räknande med en defektdensitet som klassades som "normalt för aktiv nod", men som låg i det övre spannet då 4 nm fortfarande är en väldigt "bleeding-edge" nod. Så rätt stor osäkerhet, allt plus/minus 15-25 % är fullt rimligt.

Skrivet av 0cool:

Det har du rätt i, det är inte helt intuitivt! Om jag tolkar det rätt så innebär definitionen att om du säljer något för dubbla inköpspriset har du visserligen 100% vinst, men du har bara 50% vinstmarginal. För att öka det till 75% marginal måste du dubbla säljpriset och alltså sälja för 4x priset du köper/tillverkar varan för.

Med det i bakhuvudet när man ser att TSMC har stigande marginal kan man ju verkligen ifrågasätta hur stora de faktiska ökade kostnaderna är och hur mycket som bara handlar om att skydda/öka vinstmarginalen.

Att Apple skippar en nod kan vara första steget mot en häpnadsväckande upptäckt hos TSMC som gör kommande noder oväntat mycket billigare än de trodde...

TSMCs bruttomarginal har helt klart en uppgående trend, men den är rätt flack bana och har gått från ~50 % för tio år sedan till att i genomsnitt vara 54 % under 2024. Dock med en peak 2022 (post-covid) och en dipp 2019 (covid).

TSMCs omsättning har däremot fyrdubblats under samma tidsperiod, vilket medfört att deras vinst också i stort sett fyrdubblats.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

TSMCs omsättning har däremot fyrdubblats under samma tidsperiod, vilket medfört att deras vinst också i stort sett fyrdubblats.

Det fina med att räkna på marginalen är att den inte påverkas av storleken på vinsten eller omsättningen. Man kan öka vinsten och sänka sin vistmarginal eller vice versa.

Att vinstmarginalen ökar betyder att TSMC har förbättrat sitt försäljningspris gentemot sina kostnader dvs de har ökat sina priser mer än deras kostnader har ökat. Att de samtidigt har ökat sina vinster betyder att de ökat volymen, dvs antalet chips de säljer.

Att TSMC har ökat sin marginal och nvidia har ökat sin marginal ännu mer betyder alltså att grafikkort i dag borde kunna vara billigare än de var förra generationen, trots att noden i teorin är dyrare så finns det bevisligen utrymme för en prissänkning.

Men det är omöjligt för ett AB att sänka priserna på ett sätt som skadar totalvinsten, så prissänkningen kan bara komma om marknaden säger "om ni sänker priserna kommer vi köpa så många flera kort att det mer än uppväger prissänkningen". Då och bara då.

Andra faktorer tror jag faktiskt är försumbara i alla fall än så länge.

Den stora risken ur entusiastperspektiv är nog inte att grafikkort blir ännu dyrare, utan att det tar längre tid innan de blir märkbart bättre när inte mobiltelefonin finansierar utveclingen av nya noder som grafikkorten kan åka snålskjuts på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Finns väl ingen vettig människa som köper ett grafikkort för 31000kr+?

Tror du underskattar antalet personer i 30-45 åldern som kan köpa ett 5090-kort i månaden och har ingen annan hobby att lägga pengarna på, pga kaffeflickor och näsgodis är förbjudet..