Priser på RTX 5080 och 5090 avslöjade

Permalänk
Medlem

Alltså titta på 7900 xt En krets på 300 mm +5 x 37 mm kostade 899 dollar och kostar nu runt 650 dollar . Så visst marginalerna finns. Sen om man tex när 4070 kom kan under 30 dagar gå in och köpa dom i alla affärer så är tillgången högre än efterfrågan . Vi såg inte det efter några andra släpp. Sen jag vet att omsättningen ökat under 2024 mot 2023 som var ett katastrof år men vad spelar det för roll när priset ökar mer på varje enhet som säljs .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså titta på 7900 xt En krets på 300 mm +5 x 37 mm kostade 899 dollar och kostar nu runt 650 dollar . Så visst marginalerna finns. Sen om man tex när 4070 kom kan under 30 dagar gå in och köpa dom i alla affärer så är tillgången högre än efterfrågan . Vi såg inte det efter några andra släpp. Sen jag vet att omsättningen ökat under 2024 mot 2023 som var ett katastrof år men vad spelar det för roll när priset ökar mer på varje enhet som säljs .

Prissänkning betyder inte alltid att det finns marginaler.
Det finns två prissänkningar

Man nått roi och vill ta market share eller så har man fulla lager och måste tömma

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Prissänkning betyder inte alltid att det finns marginaler.
Det finns två prissänkningar

Man nått roi och vill ta market share eller så har man fulla lager och måste tömma

Alltså deras redovisning innan tyder på marginalerna finns där . Jag förstår att priserna går upp på wafers Men alltså AMD krets är mycket dyrare än 4080 tex skall man använda räkne exempel som använts i tråden är den fruktansvärt mycket dyrare . Argumentet att priset har o göra med wafer kostnader går inte ihop någonstans .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Alltså deras redovisning innan tyder på marginalerna finns där . Jag förstår att priserna går upp på wafers Men alltså AMD krets är mycket dyrare än 4080 tex skall man använda räkne exempel som använts i tråden är den fruktansvärt mycket dyrare . Argumentet att priset har o göra med wafer kostnader går inte ihop någonstans .

Nej amds krets är mycket billigare pga chiplet. Den är ca 50% billigare då de får högre yields och blandar noder

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Om yoshman graf stämmer så stämmer ju inte ditt påstående alls. Sen brukar förste köpare få högre rabatt (tänk kickstarter projekt) sen höjs priset.

Vi uppnår max rabatt runt 1M meter kabel, vi köper runt 50M per år där jag jobbar och vi kan aldrig uppnå högre rabatt.

Kablar är ju ett prima exempel på en motsatt produkt, så olik avancerade kretsar man kan tänka sig skulle jag nog säga. Ingen förändring, ingen väsentlig konkurransfördel mellan en kabel och en annan.

Görs det någonsin en "kabel" där den som köper just den kabeln dominerar mobiltelefonmarknaden och drar in 75 miljarder dollar per kvartal i försäljning till stor del tack vare att de har just den kabeln?

Skulle inte tro det.

TSMC vet att Apple behöver vassaste noden för sina iphones, de vet att det finns 75 miljarder i äpplehagen varje kvartal, men de vet också att de behöver Apple för att ens ha råd att göra en ny nod. Likså vet de att tvåan på bollen som vill ha samma nod när den är "yesterday's news" inte har några 75 miljarder.

Så priserna förhandlas, med varje kund, för varje beställning, varje år. Helt totalt supergaranterat fungerar det så.

Kablar och mjölk är något helt annat.

Permalänk
Medlem

Nej amds krets är mycket billigare pga chiplet. Den är ca 50% billigare då de får högre yields och blandar noder

Stämmer ju inte alls enligt er i tråden Då den är på 300 mm och nästan 200 mm medan 4080 är på 379 mm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Datan om wafern är ju dock presenterad av en ekonomisk analys firma med 0 intresse att be dig köpa fler gpuer...

De har ju inte så många andra sätt att få reda på priserna än att fråga TSMC dock.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av ottoblom:

Stämmer ju inte alls enligt er i tråden Då den är på 300 mm och nästan 200 mm medan 4080 är på 379 mm

Vad går inte ihop där? Kretsen är i nivå med 4070-kretsen i storlek, så en tillverkningskostnad på ~$160-170. Cache-kretsarna är <40mm² styck så de har väldigt låg per krets kostnad.

Om sedan kretsen utgör ~60 % av BOM så når man 50 % bruttomarginal (AMD har strax över 50 % bruttomarginal i genomsnitt) på 7900 vid ett pris runt $300 per kort (sen ska OEM-ledet ha sin cut ovanpå det). Men då det är en MCM är paketering av kretsarna också en icke-försumbar kostnad, så säg att det krävs $500-$600 (mot OEM) för att nå genomsnittlig marginal (vissa produkter har ju därför lägre marginal, vilka vet vi inte men datacenter lär ju dra upp och konsument ned).

Ser verkligen inte vad som känns helt orimligt med de wafer-priser som nämns. Det nya är att priset för själva kretsen var länge en rätt liten del av BOM, men har för produkter med relativt stora kretsar seglat upp som en eller till och den enskilt största bidragande faktor till BOM.

Nu pekar ju mycket på att Apple fördröjer övergången till TSMC 2nm. Även för Apple blir det för dyrt (ska ju ligga på ~$30000 per wafer för den noden) även fast det handlar om, i sammanhanget, relativt små kretsar för Iphone.

Edit: fixade typo i siffror...
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vad går inte ihop där? Kretsen är i nivå med 4070-kretsen i storlek, så en tillverkningskostnad på ~$160-170. Cache-kretsarna är <40mm² styck så de har väldigt låg per krets kostnad.

Om sedan kretsen utgör ~60 % av BOM så når man 50 % bruttomarginal (AMD har strax över 50 % bruttomarginal i genomsnitt) på 7900 vid ett pris runt $300 per kort (sen ska OEM-ledet ha sin cut ovanpå det). Men då det är en MCM är paketering av kretsarna också en icke-försumbar kostnad, så säg att det krävs $350-$400 (mot OEM) för att nå önskad marginal.

Ser verkligen vad som känns helt orimligt med de wafer-priser som nämns. Det nya är att priset för själva kretsen var länge en rätt liten del av BOM, men har för produkter med relativt stora kretsar seglat upp som en eller till och den enskilt största bidragande faktor till BOM.

Nu pekar ju mycket på att Apple fördröjer övergången till TSMC 2nm. Även för Apple blir det för dyrt (ska ju ligga på ~$30000 per wafer för den noden) även fast det handlar om, i sammanhanget, relativt små kretsar för Iphone.

5 st Cachkretsar x 40 mm på 6nm Så dom har sänkt wafer priset mer än 28 nm exemplet du skrev ? Sen man slänger inte trasiga kretsar . Det tydligaste exemplet på det är väl när man använder 80 krets i 60 krets som 2060 ko

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Håller med, matematiken går inte ihop här. Särskilt med tanke på att vare sig Nvidia eller AMD tillverkar på de mest avancerade noderna än.

Om inte någon lyckas supa Tim Cook eller Jensen under bordet så de skvallrar lär vi inte få veta sanningen, men jag är iaf övertygad om att det finns gott om utrymme för prissänkningar på RTX-kort rent tekniskt, däremot kan det vara ekonomiskt omöjligt om AI-kunderna köper all produktionskapacitet.

En sak som kan peka på lägre priser är att många uppgraderade under pandemin, och betalade då det vita ur ögonen för sina kort. De kanske försvarade de köpen med tanken att korten skulle hålla några år.

Det finns förstås de som uppgraderar 3090 till 4090 och därefter till 5090 förstås men de är inte många nog att påverka marknaden gissar jag.

Permalänk
Medlem

Håller med sen man slänger inte många kretsar på en wafer utan det blir andra grafikkort längre ner på stegen . Tror inte det är många % som faktiskt slängs .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

utrymme för prissänkningar på RTX-kort rent tekniskt, däremot kan det vara ekonomiskt omöjligt om AI-kunderna köper all produktionskapacitet.

Nu är ju inte GeForce-kretsar något man får fram genom binning av fullstora Blackwell, utan något som tillverkas separat i en mindre storlek från början. Sen tillkommer en avancerad paketering (CoWoS-L) av Blackwell-kretsarna för att stapla dem med HBM3e-minne på en interposer innan de hamnar på substratet, vilket är vad som verkar begränsa deras produktionstakt idag, så det är inte som att Nvidia kan ta GeForce-kretsar och sälja dem till datacenter-kunderna istället.

Ytterligare info hittar man på Wikipedia:
It was reported in October 2024 that there was a design flaw in the Blackwell architecture that had been fixed in collaboration with TSMC. According to Huang, the design flaw was "functional" and "caused the yield[s] to be low". By November 2024, Morgan Stanley was reporting that "the entire 2025 production" of Blackwell silicon was "already sold out".

Hög efterfrågan, dåliga yields och låg produktionskapacitet (relativt efterfrågan) är mer sannolikt vad som ligger bakom den sensationella försäljningen snarare än att det säljs för många GeForce.

EDIT: Om man är intresserad så läser man åtminstone första halvan av denna artikel om varför GeForce inte är relevant i diskussionen beträffande tillgång på kretsar:
https://semianalysis.com/2024/08/04/nvidias-blackwell-reworke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ser verkligen vad som känns helt orimligt med de wafer-priser som nämns.

Antar att du menar att du inte ser det orimliga, bortse gärna från detta annars.

Vad med exemplet M4'n i en mac mini för $499:- ut till kund, komplett med aluminiumchassi, nätverkskort, laddare, gratis OS, gratis officepaket, gratis musikskaparprogram, minne, ssd?
Den görs på andra generationen TSMC 3N-nod, vilket beroende på hur man räknar är 4 generationer nyare än den som används i 4070.

Jag ser inte att det finns några pengar i en 4070 som kostar 175 usd bara i waferkostnad och säljs via tre mellanled till kund för $599. Men bara nvidia själva har ju >50% marginal. Asus, distributörer, Inet har också marginal på den.

M4'an blir än mer befängd, det är inte realistiskt alls IMO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nu är ju inte GeForce-kretsar något man får fram genom binning av fullstora Blackwell, utan något som tillverkas separat i en mindre storlek från början.

Det är jag med på men det är väl i samma fabriker på samma nod om jag förstått det rätt? Det är ju ingen tvekan om vilka produkter som Nvidia kommer prioritera i så fall. Gamers får sitt först när AI-efterfrågan sinar skulle jag tro.

Skrivet av Sveklockarn:

EDIT: Om man är intresserad så läser man åtminstone första halvan av denna artikel om varför GeForce inte är relevant i diskussionen beträffande tillgång på kretsar:
https://semianalysis.com/2024/08/04/nvidias-blackwell-reworke...

Intressant läsning. tackar!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 0cool:

Antar att du menar att du inte ser det orimliga, bortse gärna från detta annars.

Vad med exemplet M4'n i en mac mini för $499:- ut till kund, komplett med aluminiumchassi, nätverkskort, laddare, gratis OS, gratis officepaket, gratis musikskaparprogram, minne, ssd?
Den görs på andra generationen TSMC 3N-nod, vilket beroende på hur man räknar är 4 generationer nyare än den som används i 4070.

Jag ser inte att det finns några pengar i en 4070 som kostar 175 usd bara i waferkostnad och säljs via tre mellanled till kund för $599. Men bara nvidia själva har ju >50% marginal. Asus, distributörer, Inet har också marginal på den.

M4'an blir än mer befängd, det är inte realistiskt alls IMO.

But why?

Räknar på samma sätt så hamnar man på att kretsen i M4 skulle då kosta ~$75, sen är den på en dyrare nod så säg $85-$90. Ser inte hur det på något sätt gör priset för MacMini orimligt (och det är knappast den produkt Apple har högst marginal på, snarare tvärtom).

Det känns hur rimlige som helst, framförallt när SoC för high-end mobiler från t.ex. Qualcomm gått från att mot kund kostat $30-$40 för 10 år sedan till att i dag passerat $200. Det är rätt mycket en helt naken krets, och vi ser inte Qualcomm skylta med bruttomarginaler på 80 % (de verka ha runt 55 % bruttmarginal) så uppenbarligen har de kostnader någonstans.

Notera att bruttomarginal är ju ett mått på omsättning kontra direkta kostader för att generera den omsättning. Så alla hyror, HR-kostnader, FoU etc är inte medräknat där.

För företag som Nvidia, AMD, Qualcomm etc behövs en bruttomarginal på i alla fall 40 % för att det ska fungera på lång sikt. Intel är ju i en liten annan grupp då de har egna fabriker, Apple är ganska mycket annorlunda då de är helt vertikalt integrerad och säljer direkt mot slutkund också.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se hur tillgängligheten blir på denna serie. Papperslansering pga dålig yield?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

But why?

Räknar på samma sätt så hamnar man på att kretsen i M4 skulle då kosta ~$75,

Aha då pratar vi om olika saker. Jag syftar främst på de priserna som ligger bakom den här grafen:

Den tycks påstå ca 12 dollar för 1mrd transistorer, dvs dryga 330 usd för en M4, och faktiskt dryga 500 usd för en 4070. Troligen tolkas den fel, det är iaf helt omöjligt att det är den faktiska kostnaden för transistorer.

75 dollar är förstås mer rimligt, men har du då räknat med eller utan den 40%-iga rabatten som TSMC uppenbarligen kan ge helt godtyckligt? Den svajigheten är ju huvudproblemet i att räkna på någon som helst siffra från TSMC.

Om en journalist eller något institut frågar TSMC vad något kostar kommer de givetvis aldrig nämna det lägsta priset de kan erbjuda utan alltid det högsta. Annars saboterar de ju varenda förhandling för sig själva!

$75 med 40% rabatt ger $45, vilket jag kan börja känna är troligt (men om någon tvingar mig att sätta en hundring på över eller under 45 sätter jag "under" alla gånger).

Det som är ett tveklöst faktum är att fabrikerna för nya noder blir allt dyrare att tillverka. Men det är i sig inget som behöver ge dyrare produkter till konsumenterna. En dubbelt så dyr fabrik som producerar dubbelt så många produkter behöver inte dubbla priserna per produkt för att gå ihop.

Jag skulle tro att effekten av ökade volymer helt överväger att kostnaderna för fabrikerna stiger.

Samma fabriker som skall bygga 5000-serien har nu producerat AI-kretsar som motsvarar flera årsförsäljningar av grafikkort. Det i sig är en faktor som alltså borde sänka priserna per krets jämfört med 4000-serien.

Från nvidias perspektiv kan alltså 5000-serien vara billigare att tillverka än Ada och Ampere. Men de lär ju aldrig säga det högt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Aha då pratar vi om olika saker. Jag syftar främst på de priserna som ligger bakom den här grafen:

https://www.semiconductor-digest.com/wp-content/uploads/2024/01/image1-2-1024x608.png

Den tycks påstå ca 12 dollar för 1mrd transistorer, dvs dryga 330 usd för en M4, och faktiskt dryga 500 usd för en 4070. Troligen tolkas den fel, det är iaf helt omöjligt att det är den faktiska kostnaden för transistorer.

Y-axeln på den grafen är inte dollar, den visar bara kostnad jämfört med 28nm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Kablar är ju ett prima exempel på en motsatt produkt, så olik avancerade kretsar man kan tänka sig skulle jag nog säga. Ingen förändring, ingen väsentlig konkurransfördel mellan en kabel och en annan.

Görs det någonsin en "kabel" där den som köper just den kabeln dominerar mobiltelefonmarknaden och drar in 75 miljarder dollar per kvartal i försäljning till stor del tack vare att de har just den kabeln?

Skulle inte tro det.

TSMC vet att Apple behöver vassaste noden för sina iphones, de vet att det finns 75 miljarder i äpplehagen varje kvartal, men de vet också att de behöver Apple för att ens ha råd att göra en ny nod. Likså vet de att tvåan på bollen som vill ha samma nod när den är "yesterday's news" inte har några 75 miljarder.

Så priserna förhandlas, med varje kund, för varje beställning, varje år. Helt totalt supergaranterat fungerar det så.

Kablar och mjölk är något helt annat.

Vad har max rabatt för skillnad mellan kablar och avancerad nod?
samma kabel kan kosta 70kr/m eller 150kr/m beroende på tillverkare.
samma sak gäller för oss och inköp av frekvensomriktare. Man når max rabatt väldigt tidigt i antal

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Y-axeln på den grafen är inte dollar, den visar bara kostnad jämfört med 28nm.

My bad, jag tog första bästa bild som liknade den jag tänkte på - här är den jag menade, samma som @Swedishchef_90 hittat gissar jag.

Permalänk
Medlem

Från Nvidias senaste kvartalsrapport. Vilket är helt vansinnigt. Skoj att ligga på topp.

Aug 28, 2024
GAAP and non-GAAP gross margins are expected to be 74.4% and 75.0%

Nidia har Exremt bra marginal på det de säljer, partnertillverkarna not so much.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Antag att wafer-priset är $18000 för TSMC 4nm. Vad betyder det för en CPU-chiplet i Zen 5?
Jo, ca $25.

Vad betyder det för en 4070-sized GPU?
Ca $175

Vad betyder det för 4090?
Ca $690

Om du antar att en TSMC N4-wafer kostar $18000 och du kan få fungerande 4070-kretsar ur 90% av den så får du 220st. En 4070-krets skulle då kosta ~$80, inte $175.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Om du antar att en TSMC N4-wafer kostar $18000 och du kan få fungerande 4070-kretsar ur 90% av den så får du 220st. En 4070-krets skulle då kosta ~$80, inte $175.

Man får ut 65 kretsar per wafer som max som är 817mm2 vilket ger 2.7 4070 på samma wafer vilket ger 175st kretsar. Vilket är 105$ per 4070

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Man får ut 65 kretsar per wafer som max som är 817mm2 vilket ger 2.7 4070 på samma wafer vilket ger 175st kretsar. Vilket är 105$ per 4070

Jo men när du använder monolitiska kretsar på 817mm^2 så får du ju problemet att de inte får plats när du närmar dig kanterna, så det blir en massa tomt utrymme.

Trycker du kretsar på 300mm^2 kan du använda en mycket större andel av en wafer. Sen i praktiken lär de ju knappast göra wafers med bara kretsar på 300mm^2 eller 817mm^2, utan du börjar slänga in mindre kretsar runt kanterna.

Men i praktiken borde du få plats med ca 220 AD104 på en N4-wafer om du använder 90% av arean. I praktiken används nog betydligt mer än 90% av en wafer, men då slänger du på en massa av de mindre AD106 och AD107 på kanterna för att använda ytan så effektivt som möjligt, så det blir inga 220 AD104 i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ena931:

Jo men när du använder monolitiska kretsar på 817mm^2 så får du ju problemet att de inte får plats när du närmar dig kanterna, så det blir en massa tomt utrymme.

Trycker du kretsar på 300mm^2 kan du använda en mycket större andel av en wafer. Sen i praktiken lär de ju knappast göra wafers med bara kretsar på 300mm^2 eller 817mm^2, utan du börjar slänga in mindre kretsar runt kanterna.

Men i praktiken borde du få plats med ca 220 AD104 på en N4-wafer om du använder 90% av arean. I praktiken används nog betydligt mer än 90% av en wafer, men då slänger du på en massa av de mindre AD106 och AD107 på kanterna för att använda ytan så effektivt som möjligt, så det blir inga 220 AD104 i praktiken.

Om en 4070 är 300mm2 och ett wafer sheet är 300x300 så blir det färre än 200

". It's faster than the previous generation RTX 3070, but it also comes with a substantially smaller die size. 294.5 mm^2 on TSMC 4N compared to 392.5 mm^2 on Samsung 8N likely means the AD104 chips do cost more, but Nvidia should still get about 190 chips per wafer. Even at $19,000 per 4N wafer, that's only $100 per chip (and Nvidia probably pays less than that due to the number of wafers it orders). "

https://www.tomshardware.com/reviews/pny-rtx-4070-review

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ena931:

Någon får rätta mig om jag har fel här, men jag tror det i sammanhanget nästintill aldrig är ekonomiskt försvarbart eller praktiskt motiverat att mixa kretsar på det sättet. Dels skulle man behöva använda en helt annan teknik för fotomaskerna, dels är felfrekvensen generellt högre närmare kanterna på varje platta. Det skulle därtill behöva vara olika kretsar tillverkade på identiskt sätt.

Med andra ord: väldigt dyrt och komplicerat för ytterst liten vinst.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om en 4070 är 300mm2 och ett wafer sheet är 300x300 så blir det färre än 200

". It's faster than the previous generation RTX 3070, but it also comes with a substantially smaller die size. 294.5 mm^2 on TSMC 4N compared to 392.5 mm^2 on Samsung 8N likely means the AD104 chips do cost more, but Nvidia should still get about 190 chips per wafer. Even at $19,000 per 4N wafer, that's only $100 per chip (and Nvidia probably pays less than that due to the number of wafers it orders). "

https://www.tomshardware.com/reviews/pny-rtx-4070-review

https://www.silicon-edge.co.uk/j/index.php/resources/die-per-...

Jag testade denna med 300mm wafer och 14,5x20mm (290mm2) och fick strax under 200 kretsar per wafer, så 190-200 verkar rimligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.silicon-edge.co.uk/j/index.php/resources/die-per-...

Jag testade denna med 300mm wafer och 14,5x20mm (290mm2) och fick strax under 200 kretsar per wafer, så 190-200 verkar rimligt

Dock lär inte alla vara full goda...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Dock lär inte alla vara full goda...

Nej dom blir andra kretsar med lite kluster avstängda .

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottoblom:

Nej dom blir andra kretsar med lite kluster avstängda .

Ja exakt, inte 4070 😊 vilket vi diskuterade.

Visa signatur