Forskare tar fram helt nytt sätt att lagra data

Permalänk
Melding Plague

Forskare tar fram helt nytt sätt att lagra data

Påminner om världens äldsta skriftspråk.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det kommer vara ett lagringsmedium som det går snabbt att skriva till. Eller om detta är ett billigt, men kanske "långsamt" sätt. Att läsa det går säkert jättesnabbt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Saknar svar på hur länge en skrivning håller innan den blir korrupt. Tänker främst på bitröta som kan orsaka stora problem med backuper och långtidslagring.
Optisk media har problem med att ytan kan förändras, vilket gör att avläsning försvåras eller rent av förhindras.

Om detta inte är något problem ser jag en framtid för denna teknik vid långtidslagring och backuper.

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 11 Pro 24H2.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 24H2. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk
Medlem

Då kommer frågan till alla ni glada nördar där ute:

1. Vad skulle den teoretiska fördelen vara med ett lagringssätt som inte är binärt?

2. Vilka användningsområden kan finnas, utöver de uppenbara så som lagring av information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag undrar om det kommer vara ett lagringsmedium som det går snabbt att skriva till. Eller om detta är ett billigt, men kanske "långsamt" sätt. Att läsa det går säkert jättesnabbt.

Med take på att vi pratar mekaniskt med läshuvud så är det antagligen väldigt likt mekaniska hårddiskar dvs hastighet är inte en fördel, låter mer som något som kan vara ett alternativ för arkivering där skriv/läshastighet inte är relevant.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Vad skulle den teoretiska fördelen vara med ett lagringssätt som inte är binärt?

I detta fallet är det ju uppenbart. Man får en högre lagringsdensitet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

1. Vad skulle den teoretiska fördelen vara med ett lagringssätt som inte är binärt?

2. Vilka användningsområden kan finnas, utöver de uppenbara så som lagring av information?

1) Högre informationstäthet per ytenhet, mtp att det är ett fysiskt medium är det nog en fördel att ha mindre materialåtgång/mindre skrymmande lagring.
2) Eventuellt lågteknologiska/billiga/robusta QR-koder? Går kanske att täcka en yta med dekorativ mattning/mönster som kan skannas av?

Visa signatur

Dator: dålig.

Permalänk
Medlem

Det där har jag alltid undrat, varför man begränsat sig till att lagra "bara" 0:or och 1:or, varför inte fortsätta med 2, 3, 4 etc. Jag skulle tagit patent på min idé eller nått.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Det där har jag alltid undrat, varför man begränsat sig till att lagra "bara" 0:or och 1:or, varför inte fortsätta med 2, 3, 4 etc. Jag skulle tagit patent på min idé eller nått.

För att i den "digitala världen" fungerar en transistor som en av och på knapp. Av = 0, På = 1. I de avseendet finns det inget "halvpå" eller "superpå".

Analoga system fungerar annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Logikberäkningar blir väldigt enkla med binärt talsystem, dessutom blir det ett problem om man introducerar en "gradskillnad" med avläsning och skrivning iom att felmarginalerna minskar. Men du har rätt i sak, om man drar din tanke till sin spets har man ett oändligt tätt spektrum av möjliga värden, vilket är precis vad kvantdatorers qubits går ut på

Visa signatur

Dator: dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Du får snacka lite med NAND-tillverkarna som kör SLC, MLC, TLC, QLC osv och se om de blir imponerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Skrivet av SuperNova:

För att i den "digitala världen" fungerar en transistor som en av och på knapp. Av = 0, På = 1. I de avseendet finns det inget "halvpå" eller "superpå".

Analoga system fungerar annorlunda.

Skrivet av KAD:

Du får snacka lite med NAND-tillverkarna som kör SLC, MLC, TLC, QLC osv och se om de blir imponerade.

Ja, precis. Vad gäller just *lagring* så är det ju nu rätt normalt med fler nivåer.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Precis! Vi har ju 1 för "ja" 0 för "nej". En 2a för "kanske", 3a för "vem bryr sig" 4-5a för sarkastiskt ja eller nej etc är ju precis vad som saknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Din idé är väldigt gammal så inget du varit först med tyvärr.

Beroende på lagringsmetod så blir det oftast snabbare, billigare, enklare, energieffektivare och pålitligare att lagra fler binära bitar än att göra bitarna flerstegiga.

Moderna flash-minnen är ju dock oftast det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-level_cell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Din idé är väldigt gammal så inget du varit först med tyvärr.

Beroende på lagringsmetod så blir det oftast snabbare, billigare, enklare, energieffektivare och pålitligare att lagra fler binära bitar än att göra bitarna flerstegiga.

Moderna flash-minnen är ju dock oftast det:

https://en.wikipedia.org/wiki/Multi-level_cell

Men det är inte samma sak. Varje nivå där är fortfarande en separat 0/1-position. Med tre binära nivåer kan man lagra åtta olika värden (2^3), men de här tre olika djupen ger bara 3^1, dvs tre olika värden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men det är inte samma sak. Varje nivå där är fortfarande en separat 0/1-position. Med tre binära nivåer kan man lagra åtta olika värden (2^3), men de här tre olika djupen ger bara 3^1, dvs tre olika värden.

Det är flera olika nivåer av laddning av cellen när man tittar på den rent fysiskt (analogt). Sedan mappar man detta till 0/1-värden (en sekvens av 0/1-värden).

Om man faktiskt använder den här lösningen som artikeln handlar om skulle man väl rimligen göra samma sak i slutänden; mappa in sin 0/1-data i lagringsnivåerna som finns i lagringsenheten?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Det är svårt att få patent på saker som funnits i tusentals år. Vårt vanliga talsystem lagrar data med tio nivåer i varje position.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Vad menar du med tre binära nivåer?

1 bit kan binärt lagra 2 värden, 2^1
1 bit kan tertiärt lagra 3 värden, 3^1

100 bitar kan binärt lagra 2^100 värden.
100 bitar tertiärt kan lagra 3^100 värden.

Och varje cell i moderna SSDs kan då lagra t.ex. tertiära bitar istället för binära bitar.

Är det du eller jag som tänker fel?
Jag är osäker!

Permalänk
Medlem

4 gånger skriv/läs behöver nog förbättras avsevärt.

Skrivet av Kilroy:

Och varje cell i moderna SSDs kan då lagra t.ex. tertiära bitar istället för binära bitar.

Jag är osäker!

Du menar SLC, MLC & QLC? SLC = 1 lager, MLC= 2-3 lager, QLC =4 lager.
PWM fläktar använder väl liknande också.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

PWM fläktar använder väl liknande också.

PWM arbetar på annat sätt. Signalen är en fyrkantsvåg som växlar mellan hög eller låg vid en basfrekvens och procentsatsen är hur lång tid som signalen är hög sett till totala pulslängden.
Noctua har en artikel angående specifikationen: https://noctua.at/pub/media/wysiwyg/Noctua_PWM_specifications...

Permalänk
Inaktiv

Jag kan tänka mig det här på något sätt kan användas för permanent datalagring, arkiv-stil med engångsskrivning. Hur länge håller datan, finns det något om det?

Permalänk
Medlem

Det ternära talsystemets notation är det mest effektiva att använda:
https://www.quantamagazine.org/how-base-3-computing-beats-binary-20240809/

"The hallmark feature of ternary notation is that it’s ruthlessly efficient. With two binary bits, you can represent four numbers. Two “trits” — each with three different states — allow you to represent nine different numbers. A number that requires 42 bits would need only 27 trits.
If a three-state system is so efficient, you might imagine that a four-state or five-state system would be even more so. But the more digits you require, the more space you’ll need. It turns out that ternary is the most economical of all possible integer bases for representing big numbers."

Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Ternary_numeral_system
"Ternary is the integer base with the lowest radix economy, followed closely by binary and quaternary. This is due to its proximity to the mathematical constant e. It has been used for some computing systems because of this efficiency."

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Med take på att vi pratar mekaniskt med läshuvud så är det antagligen väldigt likt mekaniska hårddiskar dvs hastighet är inte en fördel, låter mer som något som kan vara ett alternativ för arkivering där skriv/läshastighet inte är relevant.

För mig känns det mera som en vinylskivspelare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Det är svårt att få patent på saker som funnits i tusentals år. Vårt vanliga talsystem lagrar data med tio nivåer i varje position.

Förvisso. Men fantisera om att en cd/dvd-skiva hade kunnat lagrat ett par olika sifferkombinationer istället för bara 0/1 på varje position. Potentiella problem med felkorrigering som nån påpekade dock (och säkert introduceras en del nya problem) men men..

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte B760 Gaming X | SSD: Samsung 990 Pro M.2 1TB + Crucial P3 M.2 1TB CPU: Intel Core i7 14700 2.1 GHz 61MB | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 4800MHz CL40 Vengean | Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 EVO 8GB OC | Chassi: be quiet! Pure Base 600 Silver | PSU: Corsair RM750e ATX 3.0 750W V3 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, Switch 2, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 16 Pro 128GB, LG OLED 55C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patriksan:

Åk bara över till Amerika så får du patent på det via din lokala storköpshandlare.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Om man ersätter alla 1:or med 0:or så kan man lagra oändligt med data!

Visa signatur

Main: 5800x3D | Arctic Freezer III 360 | ROG STRIX B550-I | 32 GB DDR4@3600 MHz | Asus RTX 4080 Super TUF | Corsair RM850e | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Mest för att det är enklare att bara hantera 1:or och 0:or.

Det går alldeles utmärkt att ha mer än två möjliga tillstånd per minnescell (el. motsvarande), men att urskilja flera olika tillstånd blir mer komplicerat (och antagligen långsammare) än att bara skilja mellan "av" och "på". Dessutom blir lagringen känsligare för störningar ju fler olika tillstånd man har - genom att den fysiska skillnaden mellan tillstånden minskar då.

Det går även alldeles utmärkt att bygga en dator som internt använder något annat talsystem än binärt. Men det är mest att krångla till saker utan att få någon särskild fördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag är osäker!

I t.ex. en TLC (Triple-Level Cell) SSD så kan varje minnescell ha ett av 8 (2^3) olika tillstånd/värden. Det tillståndet mappas sedan till tre-siffrigt binärt tal. Om man antar att varje cell kan ha en elektrisk laddning mellan 0 och 12V, så skulle varje tillstånd då motsvara ett spann om ca 1.5V.

Du skulle kunna använda 7 olika tillstånd per minnescell istället. Men då blir det genast mycket besvärligare att mappa det mot en sekvens av binära siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

För mig känns det mera som en vinylskivspelare.

Well en venylskiva och en hårddisk fungerar med mer eller mindre exakt samma princip så =p bara att den ena är. Digital och andra analog.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well en venylskiva och en hårddisk fungerar med mer eller mindre exakt samma princip så =p bara att den ena är. Digital och andra analog.

Nja, en viktig skillnad är ju att en vinylskiva använder sig av fysiska gropar och nedsänkningar i skivan och pickupen har fysisk kontakt med skivan för att läsa av den, medan en hårddisk lagrar information magnetiskt och läshuvudet rör aldrig vid skivan.

En CD-skiva är mer lik en vinylskiva. Bägge använder sig av fysiska gropar i medier, skillnaden är att en CD-läsare använder optik för att läsa av dem istället för en pickup. Och att den ena normalt är analog medan den andra är digital.