AMD: Snart bättre tillgång på Ryzen 7 9800X3D

Permalänk
Medlem

Intressant att det levereras CPU:er, undrar om detta är leveranser som kommer in eller om det är returer som skickas ut igen?

Visa signatur

(╯°□°)╯︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av NormySan:

Intressant att det levereras CPU:er, undrar om detta är leveranser som kommer in eller om det är returer som skickas ut igen?

Alla återförsäljare verkar ha liknande leveransdatum så det är troligtvis en ny batch som har levererats.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av NormySan:

Med tanke på att de har en obruten AMD-plombering så vågar jag nog säga att det är nya exemplar åtminstone. De är också relativt nyligen tillverkade.

Webhallen hade ju rapporterat troligt leveransdatum 27/12 till Prisjakt tidigare så det verkar ju rimligt när de nu också listar det som preliminärt leveransdatum för en del av oss. Komplett och andra återförsäljare har ju sagt att det kommer in leveranser löpande som de betar av tidigare beställningar med, bara inte tillräckligt många för att fylla alla beställningar.

Kort sagt ser jag inget som tyder på att det skulle röra sig om enstaka returer. Även om det är det så spelar det ju egentligen ingen roll så länge de är orörda.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nu har Webhallen uppdaterat den generella statusen till: "Webblager: 6-7 dagar (50+ st på väg)"

Sedan återstår det väl att se hur många beställningar de har liggande som väntar på dessa redan.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Nu har Webhallen uppdaterat den generella statusen till: "Webblager: 6-7 dagar (50+ st på väg)"

Sedan återstår det väl att se hur många beställningar de har liggande som väntar på dessa redan.

Jag gjorde en beställning på webbhallen och på själva ordern står det.

376208 transporteras till centrallagret. Beräknat leveransdatum är Fredag 2024-12-27.

Nu är de lite jul och jag passar på att önska er alla en riktigt god jul och vi som väntar på en ”julklapp” från tomten inte behöver vänta allt för länge.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, ASUS 4090 ROG Strix, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag gjorde en beställning på webbhallen och på själva ordern står det.

376208 transporteras till centrallagret. Beräknat leveransdatum är Fredag 2024-12-27.

Nu är de lite jul och jag passar på att önska er alla en riktigt god jul och vi som väntar på en ”julklapp” från tomten inte behöver vänta allt för länge.

Har samma status sedan förra veckan men är tveksam till om det stämmer. Håller tummarna i alla fall.

Permalänk
Medlem

Webhallen verkar ha tagit bort datumet från sidan och från beställningen....
Hoppas AMD tomten kommer den 27 ändå.

God jul på er!

Permalänk
Skrivet av psp123:

Fick också mail om 8/1 från Inet. Blir ett stort hopp från 4670k.

Jag hade tidigare leverans Onsdag 8 Januari men nu står det bara försenad "Försenad inleverans" så jag gissar på att det nästa vecka kommer stå början på Februari

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, ASUS 4090 ROG Strix, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag hade tidigare leverans Onsdag 8 Januari men nu står det bara försenad "Försenad inleverans" så jag gissar på att det nästa vecka kommer stå början på Februari

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Skrivet av ågren:

Tack

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

När skulle man kunna realistisk se någon sänkning på 9800x3d? Eller ska man bita i det sura äpplet och beställa nu 🤔

De kommer inte att sänka först de blir tvingad till det gällande försäljningssiffror om så från konkurrens eller mättnad. Det är företag, varenda krona de sänker på var produkt är en krona på sista raden.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Skrivet av hockexx:

De kommer inte att sänka först de blir tvingad till det gällande försäljningssiffror om så från konkurrens eller mättnad. Det är företag, varenda krona de sänker på var produkt är en krona på sista raden.

Jo, jag insåg samma sak för 2 veckor sen, och beställde en i alla fall, men var inte roligt den kostnaden för en cpu.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneirogen:

Jo, jag insåg samma sak för 2 veckor sen, och beställde en i alla fall, men var inte roligt den kostnaden för en cpu.

Å andra sidan får man marknadens absolut bästa spelprocessor vilket gör att det känns värt det och med tanke på att den förmodligen står sig rätt bra i flera år framöver så är det en väldigt liten kostnad över tid jämfört med mycket annat.

14900K ligger på ungefär samma pris men 9800X3D ger 25% mer prestanda för samma peng. Samma resultat för 285K men även om den är runt en tusenlapp billigare så får man ett rejält tapp i prestanda. I 1080p krymper skillnaden till drygt 10% men det är inte heller helt fel.

Det har ju visat sig rätt tydligt att X3D-modellerna är en ”gift that keeps on giving" vilket gör att det känns ännu mer prisvärt. Kika bara på resultaten för 5800X3D, den presterar i princip likvärdigt med Intels toppsegment trots att den är flera år gammal och har gått att köpa för under 3000kr. 🙂

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Å andra sidan får man marknadens absolut bästa spelprocessor vilket gör att det känns värt det och med tanke på att den förmodligen står sig rätt bra i flera år framöver så är det en väldigt liten kostnad över tid jämfört med mycket annat.

14900K ligger på ungefär samma pris men 9800X3D ger 25% mer prestanda för samma peng. Samma resultat för 285K men även om den är runt en tusenlapp billigare så får man ett rejält tapp i prestanda. I 1080p krymper skillnaden till drygt 10% men det är inte heller helt fel.

Det har ju visat sig rätt tydligt att X3D-modellerna är en ”gift that keeps on giving" vilket gör att det känns ännu mer prisvärt. Kika bara på resultaten för 5800X3D, den presterar i princip likvärdigt med Intels toppsegment trots att den är flera år gammal och har gått att köpa för under 3000kr. 🙂

<Uppladdad bildlänk>

Försvarar du grafikkorten på samma vis? Denna processor borde kosta 4500kr. Jättetråkig utveckling.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Försvarar du grafikkorten på samma vis? Denna processor borde kosta 4500kr. Jättetråkig utveckling.

Om någon lanserar ett grafikkort i samma prisklass som ger 25% bättre prestanda än konkurrenten så skulle jag absolut försvara det och jag ser ingen anledning till varför någon skulle vara emot mer prestanda till samma pris. 🙂

Man måste ändå vara realistisk och utgå ifrån hur prisläget ser ut idag och vad det finns för alternativ. Om jag fick bestämma hade man fått en topprigg för 15k men det är så klart önsketänkande. 😉

Det är väl närmare tio år sedan man fick en toppmodell för 4500kr? 5800X3D låg på runt 5500kr och 7800X3D på strax under 6000kr vilket känns som ganska relevanta jämförelseobjekt istället för en fiktiv produkt med ett önskepris.

Så småningom kommer den så klart att sjunka i pris vilket skulle göra den än mer prisvärd. 5800X3D reades t.ex. ut för 3000kr och även om vi inte når dit så kommer det säkert gå att köpa en 9800X3D till en tusenlapp eller två lägre än idag, frågan är hur länge man behöver vänta och vad det då finns för alternativ.

Att köpa det absolut snabbaste och bästa är sällan en bra affär utan är något man gör för att man vill ha det bästa på samma sätt som att ett 4090 eller ett moderkort för 6000kr inte direkt är prisvärda. Man sparar ofta rätt mycket pengar på att välja det näst snabbaste alternativet men i det här fallet skulle jag nog faktiskt argumentera för att det inte alls blir billigare i längden att kliva ned i prisklass även om det naturligtvis kostar mindre här och nu.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av ågren:

<Uppladdad bildlänk>

Håller i princip med om allt du säger, så därför köpte jag den ändå. Men kan inte ljuga om att jag ändå är lite kluven.
Precis som du säger så hoppas jag den levererar många många år framöver, vill inte byta platform igen förens AM6 och ddr6 är väldigt mogna, och visar sig värda uppgradering,, någon gång runt 2029 eller senare.
Är dock öppen för en swap med 10800x3d eller vad nu än den sista x3d på AM5 heter, om den visar sig vara extremt bra och kommer Med något helt nytt. 🤔😁

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Jag la en beställning i måndags, och på fredagen nu den 3 jan fick jag hämta min 9800x3d
Nu väntar jag bara in Asrock x870e Taichi
Få se om detta blir bättre än Intel då !
Min i9 har aldrig strulat eller gått varm Efter bios uppdateringen lol. Men va längesedan man körde Amd ska bli kul

Visa signatur

Ryzen 7 9800x3d
AsRock X870e Taichi
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,
Lian Li Sl inf 120 10x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Jag la en beställning i måndags, och på fredagen nu den 3 jan fick jag hämta min 9800x3d
Min i9 har aldrig strulat eller gått varm Men va längesedan man körde Amd ska bli kul

Det var ju väldigt bra får man ändå säga.

Jag avbeställde en från Webhallen som skulle levereras igår preliminärt eftersom jag redan fått min från Komplett, så förhoppningsvis har den gått iväg till någon annan redan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Min i9 har aldrig strulat eller gått varm Men va längesedan man körde Amd ska bli kul
Fick mail idag om att ytterligare en går att hämta i Täbybutiken, så vill någon hämta ut den skicka ett p.m
Då jag väntar med dotterns uppgradering !!

Du lær inte bli besviken, alltid varit support av intel produkter men efter fjaskot med deras ny ultra blev det en 9800x3d aldrig ægt en AMD produkt førr, er vældigt nøjd 0 problem før mig ænsålænge

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS ROG Strix X870E-E | NVIDIA GeForce RTX 4090 Founders Edition | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Cooler Master HAF 700 EVO Big Tower | Cooler Master MasterLiquid PL360 Flux | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Soundblaster AE-5 | be quiet! Straight Power 11 1000 Watt |Samsung 57" Odyssey Neo G9 S57CG95|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasjon:

Du lær inte bli besviken, alltid varit support av intel produkter men efter fjaskot med deras ny ultra blev det en 9800x3d aldrig ægt en AMD produkt førr, er vældigt nøjd 0 problem før mig ænsålænge

Instämmer tråkigt för intel, Intel gav ju bios 4000 watt först, i bios om man valde aio haha
Valde boxed cooler. Då stoppade den på 255watt. Men har förstått Amd drar mycket mindre energi
Tror jag satar på Deras gpu sen med, Är så less på Nvidias ockerpriser att man spyr.....

Visa signatur

Ryzen 7 9800x3d
AsRock X870e Taichi
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,
Lian Li Sl inf 120 10x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide