Vad köpa? Minne och moderkort till en 9800X3D

Permalänk
Medlem

Vad köpa? Minne och moderkort till en 9800X3D

Tja som rubriken säger, väntar på en 9800X3D behöver nu moderkort, ram och även en ny CPU-fläkt(luft).

Har ni något tips på vad man ska köpa, räcker med ett vanligt ATX med tex B650E chipet och DDR5 6000MHz CL30.
Antar att någon typ av Noctua kylare som gäller men vilken eller finns det andra märken som duger?

Allt kommer sitta i en välventilerat chassi dvs NZXT H7 Flow. 3 fläktar in 3 ut.

Kommer att para ihop allt med ett Corsair rm1000x nätagg och ett 5090 gpu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av letin:

Tja som rubriken säger, väntar på en 9800X3D behöver nu moderkort, ram och även en ny CPU-fläkt(luft).

Har ni något tips på vad man ska köpa, räcker med ett vanligt ATX med tex B650E chipet och DDR5 6000MHz CL30.
Antar att någon typ av Noctua kylare som gäller men vilken eller finns det andra märken som duger?

Allt kommer sitta i en välventilerat chassi dvs NZXT H7 Flow. 3 fläktar in 3 ut.

Kommer att para ihop allt med ett Corsair rm1000x nätagg och ett 5090 gpu.

Grattis! Du har precis skrivit vad du behöver köpa, dock koster Noctua lite för mycket enligt mig, köp hellre en Peerless Assassin för halva priset och du bör klara denna CPU.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Grattis! Du har precis skrivit vad du behöver köpa, dock koster Noctua lite för mycket enligt mig, köp hellre en Peerless Assassin för halva priset och du bör klara denna CPU.

Tack för svar. Då vet jag att det finns utmanare till Noctua.

Men, vilket moderkort och minne som finns på marknaden kan ni rekommendera?
Det behöver inte vara det bästa utan komponenterna ska bara fungera utan stabilitetsproblem.

Mina behov:
Jag tänker installera 2 st M2-diskar, grafikkort och eventuellt ett uråldrigt Soundblaster Z ljudkort (i en PCIE-plats) men det slutade att ge ljud när jag installerade W11 24H2.
Så funkar inte ljudet så får jag köra på med det inbyggda ljukortet som moderkortet har...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av letin:

Tack för svar. Då vet jag att det finns utmanare till Noctua.

Men, vilket moderkort och minne som finns på marknaden kan ni rekommendera?
Det behöver inte vara det bästa utan komponenterna ska bara fungera utan stabilitetsproblem.

Mina behov:
Jag tänker installera 2 st M2-diskar, grafikkort och eventuellt ett uråldrigt Soundblaster Z ljudkort (i en PCIE-plats) men det slutade att ge ljud när jag installerade W11 24H2.
Så funkar inte ljudet så får jag köra på med det inbyggda ljukortet som moderkortet har...

https://www.youtube.com/watch?v=AdolB1mwSs4
Ta en koll på denna video och se om det passar och finns moderkort hemma av de som nämns.

Ett set 6000Mhz cl30 Ramminne borde var helt ok med denna CPU.

Tänk på att kolla att du kan uppdatera bios på moderkortet utan att behöva CPU. s.k flashback.

Dessa borde passa: https://www.inet.se/produkt/5306756/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med AM5 är fördelningen av PCI-E lanes ovanligt varierande mellan tillverkarnas olika moderkortsmodeller. Därför kan det vara värt att gå igenom de olika tillverkarnas hemsidor för att se vilka som passar dina krav.

Minnena som @Jalle64 länkade är ett vettigt val som bör vara väldigt plug and play. Valde själv motsvarande 64 GB-kit som rabatterades under Black Week.

Jag körde ett Soundblaster Z på 24H2 utan problem så antingen hände något med dina drivrutiner eller så är kortet trasigt (men troligen det förstnämnda). På nya datorn fick det bli det integrerade ljudet eftersom jag annars behöver halvera bandbredden till grafikkortet och delvis täcka för dess insug av luft eftersom jag även använder andra PCI-E-kort som är viktigare för mig.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd

dyr kylare men inte många luftkylare som har kapacitet på 250 W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av AstralVoyag:

https://komponentkoll.se/bild/IvEjR.png

dyr kylare men inte många luftkylare som har kapacitet på 250 W

Ser bra ut men han kan spara mer än en lusentapp med denna kylning:
https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Thermalright-Peerless-Ass...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ser bra ut men han kan spara mer än en lusentapp med denna kylning:
https://www.proshop.se/CPU-flaektar/Thermalright-Peerless-Ass...

Ja, NH-D15 G2 är inte 1000 kr bättre.

@letin Vilken kylare har du just nu? Det är ju möjligt att allt som behövs är ett monteringskit.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt en hel del då jag oxå ska köpa nytt mk bl.a, och jag kommer att köpa ett asrock b650 pg lightning D5 då detta har bra vrm och verkar överlag vara ett prisvärt kort.

Visa signatur

Asrock B650 PG Lightning
9800x3d
16gb DDR5 Fury CL30
4080 Super