Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är alltid bra att sätta en statisk IP-adress för dom enheter man behöver komma åt på något vis. Då vet man alltid vilken IP-adress den har, så det tycker jag absolut att du ska göra. Annars är det ingenting du behöver ändra utöver att öppna portarna.

Jo. Men Lan-et har väl ingen IP-adress innan jag har satt i en kabel och gjort några konfigurationer? Jag har inte en tillräckligt lång kabel tyvärr just nu. Så jag kan nog inte göra något åt det just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Ganska överskattat spel dock tycker jag. Det är ju en liten trend om att spel inte ska vara cringe. Stellar blade hyllades som "anti woke" men är samtidigt väldigt mkt cringe. Sällan har jag spelat ett spel med sämre dialog.

Okej, själv har jag inte spelat det än så vet inte vad jag tycker. Är lite väl saftigt pris, 799-849kr är på tok för mycket för ett spel som inte heter GTA 6 eller Metroid Prime 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Okej, själv har jag inte spelet det än så vet inte vad jag tycker. Är lite väl saftigt pris, 799-849kr är på tok för mycket för ett spel som inte heter GTA 6 eller Metroid Prime 4.

Jag köpte det på ”rea” för 599. Jag köper max ett spel om året för fullpris. Annars köper jag mina spel på Tradera för 300-400. Nyare spel. Äldre spel köper jag för max 100 sek. Stellar Blade kommer jag lägga ut på Tradera och köpa något annat för pengarna. Kanske Dragons dogma 2 eller Silent Hill 2 remake.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jo. Men Lan-et har väl ingen IP-adress innan jag har satt i en kabel och gjort några konfigurationer? Jag har inte en tillräckligt lång kabel tyvärr just nu. Så jag kan nog inte göra något åt det just nu.

Vänta tills du har skaffat en nätverkskabel med att göra några inställningar, det är helt klart enklast.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Lyckades kamma hem ett PS5 pro för 7395 kr på Elgiganten outlet.

Känns nästan som lite för bra för att vara sant. Någon som har gjort liknande? Blir intressant att se vad Elgigantens definition av ”Mindre spår av användning” är och hur fasen det kan vara 3000 kr. billigare.

Någon som vet om sparfiler finns uppladdat på Sonys servrar från PS4? Vill minnas att det hanterades lite sisådär förr i tiden i alla fall. Kommer förmodligen att passa på att köra igenom TLOU 2 igen men i NG+ eller vad det heter. Så länge sparfilerna finns kvar då…

Uppdatera gärna hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frager:

Uppdatera gärna hur det går

Hämtade ut den idag!

Bortsett från en liten skråma i originalförpackningen och fingeravtryck vid USB-C portarna är allt i nyskick. Var bara att torka bort med en mikrofiberduk. Väldigt nöjd!

Helt galet vad smidigt det har blivit att komma igång med optimala inställningar vad gäller HDR, skärminställningar osv. Kör en LG C3 och jämfört med PC är det en ren fröjd när det kommer till användarvänlighet. Testat gratisversionen av Gran Turismo samt Spider-man miles morales och det bara funkade perfekt utan en massa trixande med inställningar.

Egentligen köpte jag denna bara för GTA 6 men kommer förmodligen fortsätta köra alla singleplayer spel på denna optimerade lilla låda framåt. Jag kanske kan krama ur några mer fps från datorn i vissa spel men att kunna ta kontrollen och börja spela inom typ 10 sek med allt optimerat till minsta detalj är ta mig fan värt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Hämtade ut den idag!

Bortsett från en liten skråma i originalförpackningen och fingeravtryck vid USB-C portarna är allt i nyskick. Var bara att torka bort med en mikrofiberduk. Väldigt nöjd!

Helt galet vad smidigt det har blivit att komma igång med optimala inställningar vad gäller HDR, skärminställningar osv. Kör en LG C3 och jämfört med PC är det en ren fröjd när det kommer till användarvänlighet. Testat gratisversionen av Gran Turismo samt Spider-man miles morales och det bara funkade perfekt utan en massa trixande med inställningar.

Egentligen köpte jag denna bara för GTA 6 men kommer förmodligen fortsätta köra alla singleplayer spel på denna optimerade lilla låda framåt. Jag kanske kan krama ur några mer fps från datorn i vissa spel men att kunna ta kontrollen och börja spela inom typ 10 sek med allt optimerat till minsta detalj är ta mig fan värt det.

Du ger också en förklaring till varför somliga av oss föredrar konsol. De stora uppspärrade pc-ögonen var verkligen förvirrade när PS5 PRO kom ut. De kunde verkligen inte förstå varför vi köpte konsol trots att den var lita dyr som en ögonstenen pc. Dom verkade tro att enda skälet till konsol var att den är billigare än pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Hämtade ut den idag!

Fint köp! Vet dock att det var någon här som hade problem med sin Pro att den extra SSD platsen inte funkade. Man hoppas ju inte att de säljer vidare såna exemplar men inte omöjligt att de gör de med förhoppningen att köparen inte märker. Sen behöver det ju inte alls vara så med din konsol, kan ju bara vara någon som ångrade sig. Och i ditt fall kanske du inte tänkte uppgradera från 2 TB ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Hämtade ut den idag!

Skrivet av Entash:

Fint köp! Vet dock att det var någon här som hade problem med sin Pro att den extra SSD platsen inte funkade. Man hoppas ju inte att de säljer vidare såna exemplar men inte omöjligt att de gör de med förhoppningen att köparen inte märker. Sen behöver det ju inte alls vara så med din konsol, kan ju bara vara någon som ångrade sig. Och i ditt fall kanske du inte tänkte uppgradera från 2 TB ändå

Av just den här anledningen borde @lsociety snarast stoppa i en SSD för att vara säker på att det inte är den enheten. Tråkigt om du tycker att 2TB räcker ända tills reklamationsrätten går ut och det visar sig inte gå att utöka utrymmet.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Fint köp! Vet dock att det var någon här som hade problem med sin Pro att den extra SSD platsen inte funkade. Man hoppas ju inte att de säljer vidare såna exemplar men inte omöjligt att de gör de med förhoppningen att köparen inte märker. I ditt fall kanske du inte tänkte uppgradera från 2 TB ändå

Tvivlar på att elgiganten ens testat det, de verkar ha kopplat in den och kört fabriksåterställning sen packat ner den igen. Jag har inte tänkt att uppgradera ändå, 2 TB räcker gott och väl men tack för att du informerade om det!

Känns mer som att det blivit nåt knas med automatiserad prissättning på en returvara. Lägsta jag sett på andra håll och även elgiganten har varit runt 9300 kr.

Skrivet av nu1mlock:

Av just den här anledningen borde @lsociety snarast stoppa i en SSD för att vara säker på att det inte är den enheten. Tråkigt om du tycker att 2TB räcker ända tills reklamationsrätten går ut och det visar sig inte gå att utöka utrymmet.

Det är endast m.2 ssd som gäller om jag minns rätt? Har en i datorn men den har jag Windows på, vore trist om konsolen bestämmer sig för att formatera disken automatiskt eller gör något annat galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Tvivlar på att elgiganten ens testat det, de verkar ha kopplat in den och kört fabriksåterställning sen packat ner den igen. Jag har inte tänkt att uppgradera ändå, 2 TB räcker gott och väl men tack för att du informerade om det!

Känns mer som att det blivit nåt knas med automatiserad prissättning på en returvara. Lägsta jag sett på andra håll och även elgiganten har varit runt 9300 kr.

Det är endast m.2 ssd som gäller om jag minns rätt? Har en i datorn men den har jag Windows på, vore trist om konsolen bestämmer sig för att formatera disken automatiskt eller gör något annat galet.

Ja det är endast m. 2 och du bör nog inte sätta in en disk du använder som huvud drive. Man skulle kunna köpa en att testa med (Måste vara Gen 4 med) och sen returnera men förstår om man inte orkar krångla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det gäller kanske alla som har PS5 Pro. Ni syftar på intern lagring nu väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det gäller kanske alla som har PS5 Pro. Ni syftar på intern lagring nu väl?

Yes expansion SSD slotten menar vi. Dock har jag bara hört problemet av någon här på SweClockers, känns som det borde uppmärksammats mer om detta var en känt problem för många PS5 Pro så vet inte om alla behöver ut och krångla med detta. Anledningen till att lsociety skulle kolla är väl isåfall för att han som hade problemet här på SweClockers hade köpt sin konsol från Elgiganten och lämnat tillbaka den. Och sedan kan lsociety eventuellt ha köpt den, inte alls säkert dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Yes expansion SSD slotten menar vi. Dock har jag bara hört problemet av någon här på SweClockers, känns som det borde uppmärksammats mer om detta var en känt problem för många PS5 Pro så vet inte om alla behöver ut och krångla med detta. Anledningen till att lsociety skulle kolla är väl isåfall för att han som hade problemet här på SweClockers hade köpt sin konsol från Elgiganten och lämnat tillbaka den. Och sedan kan lsociety eventuellt ha köpt den, inte alls säkert dock.

Absolut. Så är det.

Permalänk
Medlem

För det där priset skulle jag gärna ta en trasig m2 slot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Du ger också en förklaring till varför somliga av oss föredrar konsol. De stora uppspärrade pc-ögonen var verkligen förvirrade när PS5 PRO kom ut. De kunde verkligen inte förstå varför vi köpte konsol trots att den var lita dyr som en ögonstenen pc. Dom verkade tro att enda skälet till konsol var att den är billigare än pc.

Ja det finns fördelar och nackdelar med båda, gäller bara att identifiera vad man personligen är ute efter.

Historiskt sett har det väl varit lite övervägande bättre prestanda på PC där man i många fall varit låst till 30 fps på konsol som är smärtgränsen för många. Nu kan man få samma konsolupplevelse men med garanterad 60 fps eller upp till 120 med VRR som hjälper till när konsolen inte orkar med ända upp till 120. Då känner jag att fördelarna med PC försvinner lite. Så helt klart rätt riktning för konsolerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

För det där priset skulle jag gärna ta en trasig m2 slot.

Jag också eftersom man då lämnar in den och får utbytt till helt ny produkt utan fel.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Börjat snegla på PSVR2 som börjar komma ner i bra pris på rea. Är det fortfarande värt att köra tillsammans med ett icke-Pro PS5? Har inga superkrav men det får ju gärna se bra ut i ex. GT7. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Börjat snegla på PSVR2 som börjar komma ner i bra pris på rea. Är det fortfarande värt att köra tillsammans med ett icke-Pro PS5? Har inga superkrav men det får ju gärna se bra ut i ex. GT7. 😊

GT7 ser klart mkt bättre ut i PS5 Pro. Men det är bara några få titlar som ser bättre ut. ”Tyvärr” är det de stora titlarna: RE, GT7, No mans sky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Självklart ska du ha PSVR2. En fantastisk manick som verkligen ger enastående upplevelser. Rekommenderar att du kompletterar med Globular Cluster CMP2 samt linser om du har synfel.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Körde igång mitt PSVR2 igår efter typ nästan 2 år i lådan. Blev lite ”sjösjuk” vilket jag inte blev när jag spelade regelbundet. Måste helt klart spela oftare.
Men återigen slås man av hur coolt VR är. Att verkligen kliv in i ett spel är speciellt.

Permalänk
Medlem

Spider man 2…suck…

Det är ju exakt samma spel som de två tidigare spelen. Och jag gillar inte alls konceptet med två Spider man. Bytena mellan dem tvingar fram ganska många (och dåliga) nödlösningar i speldesignen. Det blir mkt ”hipp-happ”, typ ”hur fan kom Miles dit? Har har ställt honom där? Det minns jag inte att jag har gjort”. Eller ”Nu måste du byta till Parker för att storyn kräver det”.

Det som är ”nytt” med spelet upplever jag som en brist.

Först Stellar Blade, nu SP2. Det känns som att PS:s exklusiva spel och jag inte lirar ihop just nu.

Permalänk
Skrivet av Waliant:

Självklart ska du ha PSVR2. En fantastisk manick som verkligen ger enastående upplevelser. Rekommenderar att du kompletterar med Globular Cluster CMP2 samt linser om du har synfel.

Tack för tipsen! Tänkte inte på det här med synfel. Jag har alltid terminalglasögon numera. Sen har jag egentligen brytningsfel, men använder mig endast ibland av glasögon i vardagen. Är det risk för att det blir problem med VR?

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Spider man 2…suck…

Det är ju exakt samma spel som de två tidigare spelen. Och jag gillar inte alls konceptet med två Spider man. Bytena mellan dem tvingar fram ganska många (och dåliga) nödlösningar i speldesignen. Det blir mkt ”hipp-happ”, typ ”hur fan kom Miles dit? Har har ställt honom där? Det minns jag inte att jag har gjort”. Eller ”Nu måste du byta till Parker för att storyn kräver det”.

Det som är ”nytt” med spelet upplever jag som en brist.

Först Stellar Blade, nu SP2. Det känns som att PS:s exklusiva spel och jag inte lirar ihop just nu.

Får väl skaffa en polare så kanske det blir bättre? Är väl duos nu

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Spider man 2…suck…

Det är ju exakt samma spel som de två tidigare spelen.

För mig var det lite tvärt om. 😀 Gillade inte första för det var så enformigt och Miles har jag it e kört igenom.
SP2 däremot tyckte jag var mycket bättre. Körde mest med Miles men ibland tvingas man köra som Peter med tycker inte det förstör så mycket.
Smaken är som… 😀

Permalänk
Medlem

Om man köper t.ex. Resident Evil 4 Gold digitalt som är bundlat med DLC, kan man spela DLC med disc också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Körde igång mitt PSVR2 igår efter typ nästan 2 år i lådan. Blev lite ”sjösjuk” vilket jag inte blev när jag spelade regelbundet. Måste helt klart spela oftare.
Men återigen slås man av hur coolt VR är. Att verkligen kliv in i ett spel är speciellt.

2025 ska bli mitt VR-år har jag tänkt. Jag ska köpa ratt till GT7 framför allt. Det är en riktig karamell som jag ser fram emot! Sedan har jag köpt Moss 1-2, Puzzling Places och the room VR. Sedan tidigare har jag RE4 och RE8, Hitman 1-3 och No mans sky (har tänkt köra om i VR).

Spel jag har tänkt köpa innan rean går ut: The 7th Guest VR och det där minigolfspelet.

Tipsa gärna om fler spel!

Vill gärna ha: boneworks, half life, färdigmoddat skyrim VR och blade and sorcery på psvr2. De kommer kanske. Och så Batman. Generellt tycker jag att VR är för litet för exklusiva spel. Alla spel måste komma till alla plattformar. Det är därför jag drar till med en rejäl önskelista från "den andra sidan".

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Sedan har jag köpt Moss 1-2

Så jäkla bra spel. Önskar fler utvecklare gjorde likande spel.
Tyvärr verkar de flesta utvecklare fokusera på zombies och skräck och det är inget för mig. Är för rädd för sånt. 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Tyvärr verkar de flesta utvecklare fokusera på zombies och skräck och det är inget för mig. Är för rädd för sånt. 😀

Jag älskar skräck. Det är som med franska ostar, dom riktigt goda är dom som lutar riktigt jävla illa. De mest motbjudande är de mest tilltalande. Skräck i VR är på en helt annan nivå än skräck på platt skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Kan tipsa om Max Mustard, ett 3D plattform i VR