Permalänk
Medlem

Krasher och frysningar med 5800X

Tjena! Har råkat ut för ett väldigt jobbigt problem som tagit mig dagar att lösa:P

Det började med att datorn frös och crasha, tex när man bara skulle surfa ut på någon hemsida eller spela ett spel!. Så bestämde mig för att felsöka igenom att byta ut en komponent åt gången!

till sist hade jag bara moderkortet och Processorn (5800x) kvar att kontrollera!

Har ju varit med om att moderkort helt enkelt går sönder så var helt övertygad att detta var problemet även för mig! Så beställde ett nytt b550 istället för det x570 som jag använde mig av!

Till min stora förvåning blev det inte ett dugg bättre! då gick jag in i bios och valde att jag skulle använda 6 istället för 8 core..
Då funkade allt perfekt, inte ett ända problem på flera dagar, Så byta tillbaka till mitt x570 och allt fungerar perfekt med 6 core!

(undrar om den presterar som ett 5600x nu? )

Förövrigt så har denna processorn alltid legat typ 1.4v vid lite load. Vilket jag alltid ansett varit lite högt :S

Vad tror ni har hänt?. Har ni varit med om något liknande innan? Är väl bara beställa en ny processor antar jag? eller ska man prova att undervolta och se om man kan använda alla kärnorna?

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om - MOD
Visa signatur

akademie

Permalänk
Medlem

Ren gissning så kraschar en eller flera av dina kärnor. Tyvärr ett känt problem hos ryzen 5000. Vad står det i loggboken?

Edit: jag har exakt samma problem med min 5950x och hsr prövat allt. Det enda som fungerat är att stänga av Global C-State i bios. Har inte haft en krash på 6 månader nu.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Hedersmedlem

Detta verkar som sagt tyvärr hända ibland med Ryzen 5000. Har inte läst något om vad grundorsaken kan vara.
Gissningsvis hittar du WHEA-errors i loggboken.

Min tråd om samma problem: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699114-konstanta-kras...
Annan medlem med sannnolikt samma problem: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1720202-dator-startar-...

I mitt fall verkade det dock vara gamla moderkortet som hade sönder processorerna. Jag fick byta CPU, men sedan pajade den nya också (efter 2 dagar). Bytte moderkortet efter det, vilket inte hjälpte, men efter ännu ett byte av CPU så fungerar det bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Ren gissning så kraschar en eller flera av dina kärnor. Tyvärr ett känt problem hos ryzen 5000. Vad står det i loggboken?

Edit: jag har exakt samma problem med min 5950x och hsr prövat allt. Det enda som fungerat är att stänga av Global C-State i bios. Har inte haft en krash på 6 månader nu.

Intressant ! Det kanske man också skulle prova.. Loggen säger inte så mkt, Typ "Kernel-Power" datorn har inte stängts av på rätt sätt!..

Visa signatur

akademie

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Detta verkar som sagt tyvärr hända ibland med Ryzen 5000. Har inte läst något om vad grundorsaken kan vara.
Gissningsvis hittar du WHEA-errors i loggboken.

Min tråd om samma problem: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699114-konstanta-kras...
Annan medlem med sannnolikt samma problem: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1720202-dator-startar-...

I mitt fall verkade det dock vara gamla moderkortet som hade sönder processorerna. Jag fick byta CPU, men sedan pajade den nya också (efter 2 dagar). Bytte moderkortet efter det, vilket inte hjälpte, men efter ännu ett byte av CPU så fungerar det bra.

Okej tack för trådarna! Jäklar att dom har gått sönder så snabbt, min 5800x är från realese så den har ju hängt med ett tag.

Visa signatur

akademie

Permalänk
Medlem

Crashat som fan senaste veckorna I poe2.. Testar att stänga av global-c State med nu så får vi se då

Permalänk
Hedersmedlem

Ni med stora problem har ni uppdaterat BIOS något innan detta händer/er?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)