Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Freddan101:

Tack för tipsen! Tänkte inte på det här med synfel. Jag har alltid terminalglasögon numera. Sen har jag egentligen brytningsfel, men använder mig endast ibland av glasögon i vardagen. Är det risk för att det blir problem med VR?

Jag har också brytningsfel (astigmatism) och har alltid glasögon numera, även om jag klarade mig utmärkt innan. Men när man väl gått från 720p till 4K i synen så finns det ingen återvändo För mig var det stor skillnad både i allmänhet och i VR att skaffa glasögon/VR-linser

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av V5er:

Kan tipsa om Max Mustard, ett 3D plattform i VR

Just det. Lagt det på min lista men glömt bort. Tack!
Började spela Star Wars igår och det känns bra so far. Körde inte jättelänge för åksjukan kom men kommer helt klart köra det mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag har också brytningsfel (astigmatism) och har alltid glasögon numera, även om jag klarade mig utmärkt innan. Men när man väl gått från 720p till 4K i synen så finns det ingen återvändo För mig var det stor skillnad både i allmänhet och i VR att skaffa glasögon/VR-linser

Jag har också astigmatism. Det "går" att vänja sig utan glasögon med astigmatism men frågan är om man vill det. Hjärnan kan kompensera synen så att man överkompenserar det ljus som träffar hornhinnan med skärpa. Men vill man det? Det betyder ju att vissa aspekter av seendet inte processas av hjärnan. Jag vet av erfarenhet...Har man astigmatism ska man omgående skaffa linser/glasögon tycker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Jag köpte nya glasögon i dagarna. Utan överdrift blev det större upplevd skillnad att köpa nya glasögon än att gå från PS5 till PS5 Pro.=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag köpte nya glasögon i dagarna. Utan överdrift blev det större upplevd skillnad att köpa nya glasögon än att gå från PS5 till PS5 Pro.=)

Utan glasögon kan jag personligen inte se skillnad på ps5 och ps5 pro, gick utan glasögon fram tills jag köpte min pro, då blev behovet genast mer omedelbart.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

2025 ska bli mitt VR-år har jag tänkt. Jag ska köpa ratt till GT7 framför allt. Det är en riktig karamell som jag ser fram emot! Sedan har jag köpt Moss 1-2, Puzzling Places och the room VR. Sedan tidigare har jag RE4 och RE8, Hitman 1-3 och No mans sky (har tänkt köra om i VR).

Spel jag har tänkt köpa innan rean går ut: The 7th Guest VR och det där minigolfspelet.

Tipsa gärna om fler spel!

Vill gärna ha: boneworks, half life, färdigmoddat skyrim VR och blade and sorcery på psvr2. De kommer kanske. Och så Batman. Generellt tycker jag att VR är för litet för exklusiva spel. Alla spel måste komma till alla plattformar. Det är därför jag drar till med en rejäl önskelista från "den andra sidan".

Dessutom finns det ett stort moddingcommunity som koverterar pannkaksspel till vr för den som vill uppleva sina favoriter ur ett vr-perspektiv. In och joina:

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Dessutom finns det ett stort moddingcommunity som koverterar pannkaksspel till vr för den som vill uppleva sina favoriter ur ett vr-perspektiv. In och joina:

<Uppladdad bildlänk>

Jag är inte intresserad av pc-gaming dock. Fler spel på pc och moddar räcker inte för mig. Det är konsol eller så får det va. Jag har kanske 2 timmar på kvällen över till gaming. Jag sitter och stirrar in i en skärm 8 timmar om dagen på arbetet. Vill inte sitta vid en bildskärm även hemma. Orkar inte med det som kommer med pc-gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag är inte intresserad av pc-gaming dock. Fler spel på pc och moddar räcker inte för mig. Det är konsol eller så får det va. Jag har kanske 2 timmar på kvällen över till gaming. Jag sitter och stirrar in i en skärm 8 timmar om dagen på arbetet. Vill inte sitta vid en bildskärm även hemma. Orkar inte med det som kommer med pc-gaming.

Ska helt ärligt erkänna att jag inte tänkte på att jag var i ps5-delen av forumet när jag jag läste och svarade på din post. Skyller på alkoholinducerad hjärnröta

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ska helt ärligt erkänna att jag inte tänkte på att jag var i ps5-delen av forumet när jag jag läste och svarade på din post. Skyller på alkoholinducerad hjärnröta

De är ingen fara😊👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Det finns ju enormt många argument och anledningar till varför man vill spela på konsol istället för PC, så varför dra till med "vill inte sitta vid en bildskärm även hemma" när du är fullt medveten om att det bara är att ansluta datorn till TVn som dedikerad spelmaskin med Steam Big Picture mode som startar automatiskt och styrs med din DualSense-kontroll eller annan valfri?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av EdvinR:

Jag har också astigmatism. Det "går" att vänja sig utan glasögon med astigmatism men frågan är om man vill det. Hjärnan kan kompensera synen så att man överkompenserar det ljus som träffar hornhinnan med skärpa. Men vill man det? Det betyder ju att vissa aspekter av seendet inte processas av hjärnan. Jag vet av erfarenhet...Har man astigmatism ska man omgående skaffa linser/glasögon tycker jag.

Ja, det får nog bli nåt sådant. Får börja med att skaffa ett PSVR2 så får jag prova mig fram.

Vad tror vi om priset framöver då? 4995 kr på Komplett nu. Ser dock att Amazon varit under detta pris några gånger det senaste. Är inte riktigt redo att göra nyinvesteringar direkt nu efter jul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det finns ju enormt många argument och anledningar till varför man vill spela på konsol istället för PC, så varför dra till med "vill inte sitta vid en bildskärm även hemma" när du är fullt medveten om att det bara är att ansluta datorn till TVn som dedikerad spelmaskin med Steam Big Picture mode som startar automatiskt och styrs med din DualSense-kontroll eller annan valfri?

Jag tänker väl ungefär så här: Vill man ha pc skaffat man pc. Vill man ha konsol skaffar man konsol. Vill man köpa pc för att först och främst använda den som konsol så är det något bakvänt med resonemanget. Kanske särskilt nu när PS5 Pro mer än någonsin har närmat sig pc i prestanda. Men det är kanske jag som är old school. När jag tänker pc tänker jag dessutom först och främst på spel som är anpassade till den plattformen, spel som passar bäst med mus och tangentbord. Starcraft, cs, league of legends, mmo som mer eller mindre kräver tangentbord för kommunikation med mera. Vill man först och främst spela singelplayerspel på tvn tycker åtminstone jag att det är lite märkligt att köra med pc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Jag tänker väl ungefär så här: Vill man ha pc skaffat man pc. Vill man ha konsol skaffar man konsol. Vill man köpa pc för att först och främst använda den som konsol så är det något bakvänt med resonemanget. Kanske särskilt nu när PS5 Pro mer än någonsin har närmat sig pc i prestanda. Men det är kanske jag som är old school. När jag tänker pc tänker jag dessutom först och främst på spel som är anpassade till den plattformen, spel som passar bäst med mus och tangentbord. Starcraft, cs, league of legends, mmo som mer eller mindre kräver tangentbord för kommunikation med mera. Vill man först och främst spela singelplayerspel på tvn tycker åtminstone jag att det är lite märkligt att köra med pc.

Ja, det var verkligen en rejält konstig take på det hela. Du låter till och med värre än PC Master Race-folket i ditt svar.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja, det var verkligen en rejält konstig take på det hela. Du låter till och med värre än PC Master Race-folket i ditt svar.

I så fall formulerade jag mig dåligt. Jag är definitivt inte en konsol master race. Pc har många fördelar. Konsol har andra fördelar. Jag har haft båda. Just nu föredrar jag konsol. Det finns inget mer djupare än så. Men jag tar tillbaka de lite kantiga konturerna i mitt inlägg utan att egentligen påverkar min personliga uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag tar tillbaka. Sorry.

Permalänk
Medlem

PC är egentligen överlägset för alla typer av spel, men har två problem: kostnad och tid. Har numera två småbarn och villa så det blir i stort sett bara PS5/Switch för jag hinner helt enkelt inte fixa med PC. Men när de blir större blir det nog mer av den varan.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | ASUS Radeon RX 9070 XT 16GB Prime OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Har varit i samma sists som Edvin där jag föredragit konsol då det tidigare varit plugnplay och hyfsad prestanda. Men när nuvarande konsolgeneration började med spel som släpptes i 30fps typ 1 år in i den generationen va droppen för mig. Tror det va a plague tale innocence som fick bägaren att rinna över för mig. Kan köpa den enorma kapet av tex RT och hög upplösning men att inte släppa en 60fps version i början på ny generation är inte ok. (Vet att det kom en patch långt senare till detta spel)
Då steppade jag upp PC och nuförtiden med steam och discord så är allt lika smidigt med konsol. Min Dualsense funkar tom precis som till ps5an i många spel.
Installera drivrutiner idag är också en barnlek.
Och prestandan, om man har pengar är ju 3ggr så bra och bilden är galet mycket bättre på alla sätt med 120 fps istället för 25-40.

Och efter att ha tittat på Nvidias nya 5-serie idag så kommer gapet bli 2x ggr till i mycket. Herregud vilken best 5090 kommer va.
Och priserna på konsoller har numera gått över en nivå som gör att man kommer hellre köpa en PC framöver. Hårdvaran har blivit för dyr till både pc och konsol. 7000kr för en standardkonsol är iaf en tusenlapp för mycket enligt mig och pro-konsollen är alldeles för dyr. (Ja jag har en, men generellt bland folk för mycket för att sälja stora volymer.)

Blir lite konsol då o då när man vill slappa i soffan.

Är väl fantastiskt att det finns valmöjligheter för alla!

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

PC är egentligen överlägset för alla typer av spel, men har två problem: kostnad och tid. Har numera två småbarn och villa så det blir i stort sett bara PS5/Switch för jag hinner helt enkelt inte fixa med PC. Men när de blir större blir det nog mer av den varan.

Håller inte med om att pc är överlägset. Skillnaderna är så små numera att det är försumbart. Den uppleva skillnaden är större av att byta glasögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EdvinR:

Håller inte med om att pc är överlägset. Skillnaderna är så små numera att det är försumbart. Den uppleva skillnaden är större av att byta glasögon.

Den upplevda skillnaden blir bara större när man byter glasögon om man redan ser dåligt. Har du dålig syn så kan jag förstå varför du tycker det är försumbart.

Grafikmässigt håller jag med om att det ofta inte är någon enorm skillnad om man använder PS5 Pro (men skillnaden finns absolut och syns tydligt) men den stora upplevda skillnaden är högre fps.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Den upplevda skillnaden blir bara större när man byter glasögon om man redan ser dåligt. Har du dålig syn så kan jag förstå varför du tycker det är försumbart.

Grafikmässigt håller jag med om att det ofta inte är någon enorm skillnad om man använder PS5 Pro (men skillnaden finns absolut och syns tydligt) men den stora upplevda skillnaden är högre fps.

Det innebär kanske att jag inte är en bra referens. Jag är absolut inte känslig för låg fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Men när de blir större blir det nog mer av den varan.

...vid det laget har man (jag) blivit för bekväm och inte har tiden man (jag) har över egentligen ökat heller. Av någon magisk anledning så hann man (jag) med mycket mer när barnen var små (gick runt med konstant turboboost).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Någon som kan tipsa om prisvärda cover plates (svarta) till original PS5 disc?
Måste flytta fram min konsol ur ett skåp och vill ogärna ha en vit detalj mot mörk vägg

Permalänk
Medlem

Jag tar tillbaka det där om att pc går bort. Det var tillspetsat och inte helt sant om jag ska vara ärlig. Samtidig tycker jag inte att konsol (särskilt inte ps5 pro) är så jäkla underlägsen pc.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av dartan:

Någon som kan tipsa om prisvärda cover plates (svarta) till original PS5 disc?
Måste flytta fram min konsol ur ett skåp och vill ogärna ha en vit detalj mot mörk vägg

Finns på både amazon och aliexpress.

Eller spraymåla själv

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Scammers-collection kan den heta istället.
De kunde lika gärna släppt allt i senapsgul färg först och sedan: Här är svart som ni alla efterfrågat, men till extra kostnad....

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har varit i samma sists som Edvin där jag föredragit konsol då det tidigare varit plugnplay och hyfsad prestanda. Men när nuvarande konsolgeneration började med spel som släpptes i 30fps typ 1 år in i den generationen va droppen för mig. Tror det va a plague tale innocence som fick bägaren att rinna över för mig. Kan köpa den enorma kapet av tex RT och hög upplösning men att inte släppa en 60fps version i början på ny generation är inte ok. (Vet att det kom en patch långt senare till detta spel)
Då steppade jag upp PC och nuförtiden med steam och discord så är allt lika smidigt med konsol. Min Dualsense funkar tom precis som till ps5an i många spel.
Installera drivrutiner idag är också en barnlek.
Och prestandan, om man har pengar är ju 3ggr så bra och bilden är galet mycket bättre på alla sätt med 120 fps istället för 25-40.

Och efter att ha tittat på Nvidias nya 5-serie idag så kommer gapet bli 2x ggr till i mycket. Herregud vilken best 5090 kommer va.
Och priserna på konsoller har numera gått över en nivå som gör att man kommer hellre köpa en PC framöver. Hårdvaran har blivit för dyr till både pc och konsol. 7000kr för en standardkonsol är iaf en tusenlapp för mycket enligt mig och pro-konsollen är alldeles för dyr. (Ja jag har en, men generellt bland folk för mycket för att sälja stora volymer.)

Blir lite konsol då o då när man vill slappa i soffan.

Är väl fantastiskt att det finns valmöjligheter för alla!

Jag tycker inte att det ser ”galet mycket bättre”. Lite bättre dock! En ändå tydlig förbättring. Den stora skillnaden är ju mycket högre fps. Samtidigt: jag spelar SP2 nu på PS5 Pro i uncaped frame rate. Det ger drygt 50 fps och spelet ser riktigt riktigt snyggt ut! Dock har jag andra invändningar än grafiken.

Allt handlar ju om pris. Ditt resonemang tycks utgå ifrån en dator som kommer att kosta 45-50k. Betraktar man priset tycker jag att PS5 Pro levererar ganska bra.

Permalänk
Medlem

problem i ps store med sparade spel.
Jag har laddat ner en demo version av dead island 2. Nu kan jag inte köpa fulla bas versionen då det står att jag redan äger utgåvan. Kan bara köpa deluxe/ultimate. Det är så med flera spel. Verkar heller inte gå att radera spel från biblotek. Någon som har en lösning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millhouse1:

problem i ps store med sparade spel.
Jag har laddat ner en demo version av dead island 2. Nu kan jag inte köpa fulla bas versionen då det står att jag redan äger utgåvan. Kan bara köpa deluxe/ultimate. Det är så med flera spel. Verkar heller inte gå att radera spel från biblotek. Någon som har en lösning?

Kollat i mobilappen/webbläsaren om det går där? Annars måste du nog skriva till Support och be de ta bort demo licensen.

Edit: om du ska köpa dead island 2 är standard inte nedsatt just nu heller, 549 kr.