Curved skärm vs platt skärm vilken ska man välja?

Permalänk
Medlem

Curved skärm vs platt skärm vilken ska man välja?

Hej
Funderar på att köpa en sk "curved" skärm och undrar lite om skillnader mellan en sån mot en platt skärm? Kan säga att jag spelar väldigt lite. Mycket musikvideos på tuben och vanlig surf.
Funderar på denna skärmen.
https://www.webhallen.com/se/product/375861-MSI-Optix-MAG345C...

Visa signatur

helgonet

"All around the watchtower"

Permalänk
Medlem

Älskar min böjda skärm. Kommer aldrig gå tillbaka till två separata igen. Första gånoeu kör Excel i helskärm kommer du undra vafan du köpt (kurvan blir så tydlig med rutnätet), men efter bara några timmar så har du vant dig och allt blir bara underbart

Min röst faller på curved (jag jobbar mest på min. Excel, dokument, massa terminaler o lite kodning).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Älskar min böjda skärm. Kommer aldrig gå tillbaka till två separata igen. Första gånoeu kör Excel i helskärm kommer du undra vafan du köpt (kurvan blir så tydlig med rutnätet), men efter bara några timmar så har du vant dig och allt blir bara underbart

Min röst faller på curved (jag jobbar mest på min. Excel, dokument, massa terminaler o lite kodning).

Ok kanske är den nya normen. Blir nog en beställning snart då. Tack för input. Bara en fråga till vilken utav dessa två tycker du jag bör köpa? Philips lr Msi Opix?
https://www.senetic.se/product/322E1C/00

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av helgonet:

Ok kanske är den nya normen. Blir nog en beställning snart då. Tack för input. Bara en fråga till vilken utav dessa två tycker du jag bör köpa? Philips lr Msi Opix?
https://www.senetic.se/product/322E1C/00

Man kan väl känna olika kring kurvade skärmar.
Jag ser ett mervärde när skärmytan börjar täcka upp ganska mycket av synfältet.
Både för att det blir mindre problem med betraktningsvinklar och skärmteknikers brister att återge färger i vinkel.
Och att innehållet längst bort också blir lite mer synligt när skärmarna är böjda mer runt en.

Anyhow.
Jag tycker inte du ska köpa en 32"-skärm med 1920*1080-uppplösning (som den där philips-skärmen).
Det är enligt mig för låg upplösning för ytan på en datorskärm och kommer antagligen uppllevas som för pixlig.
Vill man ha 1920*1080 (om man inte har mer renderingskraft för grafik i högre upplösningar) rekommenderar jag inte mer än 24" 16:9.

För 34" 21:9-skärmar så finns det IPSvarianter till rätt rimliga priser numer.
https://www.webhallen.com/se/product/367541-MSI-MAG401QR-40-I...
Den är inte curved ska väl tilläggas. Men kanske värt ett övervägande för den trevligare paneltekniken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag har en 34 tums widescreen som är böjd och en 32 tums böjd. För mig personligen ger det inte så mycket när jag jämför med en rak skärm. på 32-tummaren känns det mest onödigt och förstår inte poängen riktigt jämfört med en widescreen.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem

Fråga inte på ett forum, testa båda och se vilket som passar bäst.

Jag tror böjda skärmar är en fluga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Ok tackar för input, ska göra så. En till fråga bara. Klarar mitt grafikkort av Msi Opti skärmen. Skärmen har en upplösning på 3440*1440 och grafikkortet max 7680*432. Länk till grafikkortet.

https://www.pricerunner.se/pl/37-3209538937/Grafikkort/Sapphi...

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Charles Finley:

Håller absolut inte med. Har kört rak 43” på skrivbordet och det är avsevärt sämre än en böjd då kanterna känns långt bort och vinkeln blir dålig.

Skrivet av helgonet:

Ok tackar för input, ska göra så. En till fråga bara. Klarar mitt grafikkort av Msi Opti skärmen. Skärmen har en upplösning på 3440*1440 och grafikkortet max 7680*432. Länk till grafikkortet.

https://www.pricerunner.se/pl/37-3209538937/Grafikkort/Sapphi...

Ditt grafikkort fungerar med den skärmen, med det sagt så innebär högre upplösning lägre fps om man spelar spel.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Håller absolut inte med. Har kört rak 43” på skrivbordet och det är avsevärt sämre än en böjd då kanterna känns långt bort och vinkeln blir dålig.

Ditt grafikkort fungerar med den skärmen, med det sagt så innebär högre upplösning lägre fps om man spelar spel.

Ok tack för svar. Blir enormt lite spelande för mig mest tuben och vanlig surf. Bortsett från det så kommer kortet och fungera bra med den skärmen?

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem

Har kört flera olika kurvade.
vid 34 eller 49" är det trevligt, jag föredrar minst 1500r men gärna 1800/1900r.

för 32" tycker jag det är helt överflödigt.
Något att tänka på är att det genomgående på samtliga kurvade skärmar jag testat inneburit problem med svärta.
VA paneler är det som oftast används, något som teoretiskt ska kunna ha bra svärta, men tillverkare verkar genomgående ha problem med att få bukt med "backlightbleed". såpass att jag för zombiespel som dying light var tvungen att spela på platt icke-gaming för att se vad som händer, samt minecraft i mörka grottor var i princip ospelbart om man inte satt exakt rätt (Samsung 32" och Acer 34")

För film med mera spelar detta såklart roll med, men det är ju även en fråga om vad för typ av film.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Jag har inte testat, men det är ju mer rimligt på papper med välvda datorskärmar jämfört med TV-skärmar... där är man så långt ifrån att "omslutningseffekten" är noll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Jag har inte testat, men det är ju mer rimligt på papper med välvda datorskärmar jämfört med TV-skärmar... där är man så långt ifrån att "omslutningseffekten" är noll...

Du har en poäng där.

Visa signatur

helgonet

Permalänk
Medlem
Skrivet av helgonet:

Ok tack för svar. Blir enormt lite spelande för mig mest tuben och vanlig surf. Bortsett från det så kommer kortet och fungera bra med den skärmen?

Kommer att fungera utmärkt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Har kört flera olika kurvade.
vid 34 eller 49" är det trevligt, jag föredrar minst 1500r men gärna 1800/1900r.

En 1500R är mer böjd än en 1800R, så om du skall ha minsta kurvaturen först får du vända på siffrorna
https://www.viewsonic.com/library/entertainment/monitor-curva...

Permalänk
Medlem

Ju större (bredare) skärmen är desto mer fyller kurvaturen sin funktion, på en TV är det inte lönt utan snarare störande tycker jag.
Själv har jag en 32" 16:9 skärm som är böjd 1800R och nu efter man vant sig märker man inte det, tror nästan den kunnat va platt utan det spelat någon roll, men jag ser det inte som någon nackdel att den är kurvad.
Men går man upp i storlek på en 16:9 eller väljer en UW 21:9 så hade jag nog sett kurvatur som ett krav, iaf för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Kommer att fungera utmärkt.

Blev en beställning på Msi skärmen. Webhallen ville ha ca 4899, hittade en likadan på Elgiganten för 1000 kronor mindre.

Visa signatur

helgonet