Här är HDMI 2.2 och Displayport 2.1b

Permalänk
Melding Plague

Här är HDMI 2.2 och Displayport 2.1b

Högre bandbredd och nya certifierade kablar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Om 2 år: ”HDMI Forum skrotar HDMI 2.1 – Nu är allt HDMI 2.2 oavsett bandbredd och funktionalitet”.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Om 2 år: ”HDMI Forum skrotar HDMI 2.1 – Nu är allt HDMI 2.2 oavsett bandbredd och funktionalitet”.

Den sista utgåvan

Visa signatur

En god och ädel man bör avhålla sig från varje som helst kontakt med arbetslivet.

Permalänk
Bildexpert 📺

10K i CTA/HDMI-sammanhang är 10240 pixlar på bredden och används typiskt för 21:9-formatet med 10240 × 4320 pixlar. Begreppet har funnits länge och produkter i konsumentled är inte direkt vanliga på något sätt. Däremot har det tillverkats prototypskärmar med 10K sedan länge. Kameror som klarar 10K eller högre finns. Återigen inga konsumentprodukter.

Permalänk
Bildexpert 📺

För en slutkonsument är Ultra96 lite av en swoosh över huvudet. HDMI är en bred och etablerad standard och behovet av 96 Gbps och Ultra96-kablar handlar typiskt om användningsområden bortom vardagsrummet. Bleeding edge där det kan nå prosumentnivå är möjligheterna för högupplösta VR-glasögon och att köra exempelvis 8K/120 eller nämnda 10K utan att slå i taket för bandbredden när man ska förse två ögon med bild.

Så nej, din nyinköpta HDMI-kabel blev inte plötsligt värdelös den här gången heller.

Latency Indication Protocol (LIP) verkar vara en förbättring över det gamla och ofta inte helt fungerande Lip Sync-lösningen som hängt med i 15 år. Som så mycket annat är det Dolby som ligger bakom och LIP har funnits sedan 2019. Går ut på att enheter ska vara tydligare med sin exakta latens. Jag skulle sammanfatta det som en förbättrad variant av den befintliga processen för handskakning mellan enheterna. Eftersom LIP-protokollet funnits ett tag och bara verkar handla om metodiken vid handskakning kan det förmodligen adderas till befintlig produkter om det nu inte redan finns där. Skillnaden är att nu är det upptaget i HDMI-specifikationen och då lär det etableras.

Mer läsning på Github: https://github.com/DolbyLaboratories/dlb_lip inklusive en 38 sidor lång PDF med flödesscheman.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Infiniti:

Det finns endast en enda HDMI-version – den aktuella versionen – vilken då rymmer allt som tidigare specificerats. Ingenting har någonsin skrotats. Inte annat än användningen i praktiken förflyttats till legacy, obskyritet eller smala nischer, likt funktionerna för DVI, Ethernet och bitstream av SACD-ljud. Men skrotade? Nej.

Dock är det otroligt många som inbillar sig att det finns gamla versioner som på något sätt överges och transponerar det feltänket på att prylar nu plötsligt är obsoleta. Märks inte minst på en del rubriker på tech-nyhetssajterna runt om i världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Inte om 2 år, utan nu när de släpper v2.2 av HDMI-specifikationen.
Alla HDMI-prylar idag följer v2.1 av HDMI-specifikationen, och kommer säkert att följa 2.2 när den är officiell.
Även om prylen konstruerades innan den versionen av specifikationen ens fanns.
Detta då nya versioner av specifikationen är bakåt-kompatibla, och inga nya features är obligatoriska.

Vilket innebär att det är fånigt och rätt meningslöst att prata om vilken HDMI-version en viss pryl har.

Permalänk
Medlem

Då väntar jag på en 48" 8K 240Hz LG C-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

HDMI 1.4 är en del av HDMI 2.0, som är en del av HDMI 2.1

Det är rimligt att anta att HDMI 2.2 kommer innehålla alla funktioner från tidigare versioner

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Det finns endast en enda HDMI-version – den aktuella versionen – vilken då rymmer allt som tidigare specificerats. Ingenting har någonsin skrotats. Inte annat än användningen i praktiken förflyttats till legacy, obskyritet eller smala nischer, likt funktionerna för DVI, Ethernet och bitstream av SACD-ljud. Men skrotade? Nej.

Dock är det otroligt många som inbillar sig att det finns gamla versioner som på något sätt överges och transponerar det feltänket på att prylar nu plötsligt är obsoleta. Märks inte minst på en del rubriker på tech-nyhetssajterna runt om i världen.

@Laxpudding
Fast jag kan inte köra mitt gtx 780 via hdmi och ny skärm, jag måste ha en gammal skärm med gamla hdmi standarden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Laxpudding
Fast jag kan inte köra mitt gtx 780 via hdmi och ny skärm, jag måste ha en gammal skärm med gamla hdmi standarden.

Nej, du kan koppla in en HDMI 2.1 skärm i ditt kort. Du tappar dock funktioner som VRR som inte stöds i 1.4.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | PowerColor Radeon RX 9070 XT 16GB Reaper | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Marantz Cinema 60
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon343854:

@Laxpudding

Nej, det är inte alls så det fungerar. Du måste inte köpa gamla skärmar.

Du kan köra ditt tolv år gamla GTX780 med en Ultra96-kabel den dag vi sitter på en 8K/240-TV. Du kan till och med ta ditt snart 25 år gamla grafikkort med DVI och köra med samma kabel (via simpel adapter) mot samma TV. Inget är övergivet, inget är skrotat.

Däremot kommer du aldrig kunna köra någon högre upplösning eller modernare funktion än vad som sitter präntat i en GTX780. Vilket med den bandbredd dess HDMI-kretsen klarar av (≈10 Gbps) är 4K/30 Hz. Vilket ju är rätt enkelt och självklart.

HDMI-versioner har noll och inget med detta att göra. Men eftersom alla väljer att missförstå HDMI är det många som inbillar sig att så är fallet och får lite halv panik varje gång specifikationen uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Låter som mycket skitsnack, och väldigt förvillande. Det finns uppenbarligen olika hdmi kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Låter som mycket skitsnack, och väldigt förvillande. Det finns uppenbarligen olika hdmi kablar.

Visst finns det många olika HDMI-kablar, med olika specifikationer. Men allihopa är HDMI-kablar. Ingen av dem är en HDMI 1.4 kabel eller en HDMI 2.0 kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Ja de går in under namnet Standard hdmi (1080i eller 720p), high speed hdmi (10.2 gigabit, 4k30), premium high speed (18 gigabits, 4k60), ultra high speed (48 gigabits, 8k60). Varav premium och ultra high speed har certifierings qr koder så man kan se den har verifierats, men inte sett det användas mer än för ultra high speed kablar vad jag kommer ihåg, av de som finns i butiker
Nu ultra 96 är senaste kabel standarden för att överföra 96 gigabits

De vanligaste kablarna kallas ofta hdmi 1.4 kablar men ska egentligen kallas premium high speed som klarar bandbredd på 10.2gigabit, premium high speed kabel kom i 1.4 standarden men 1.4 standarden säger inte att en enhet ska kunna köra 10.2 gigabit (typ intel hd2000,3000 etc som bara var typ 9.8)
https://www.hdmi.org/resource/cables

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av GarfieldPower:

Nej, du kan koppla in en HDMI 2.1 skärm i ditt kort. Du tappar dock funktioner som VRR som inte stöds i 1.4.

Ska jag vara petig är det inte alls så det fungerar heller.

Finns inget som heter "HDMI 2.1-skärm" utan det finns endast skärmar som har en eller flera funktioner från HDMI-standarden där VRR kronologiskt är beskrivet i HDMI 2.1-specifikationen. Fast det är ju egentligen ointressant för andra än kalenderbitarna att veta vilken funktion som är beskriven i vilken uppdatering av specen. Det väsentliga är ifall funktionen HDMI VRR finns eller inte i produkten, inte när detta präntades i HDMI-specen.

Nu kommer en GTX780 förstås inte ge HDMI VRR utan den är begränsad till att köra skärmar via DP och G-Syncmodul för adaptiv synk.

Däremot funktionellt likvärdigt med HDMI VRR finns till exempel Freesync över HDMI. En skärm och AMD-GPU som skapades flera år innan 2.1-specen (2017) kan fortfarande ge adaptiv synk över HDMI. Därför kan man få adaptiv synk på en skärm från 2015 med en AMD-GPU likt R9 290 (2013) eller för den delen en sprillans Xbox på samma gamla skärm. Eller att man sitter med en AMD R9 290 och vill köra adaptiv sync mot en modern TV som är med AMD:s lista över Freesync-TV

Som ett exempel på hur detta med produkter handlar om funktioner, inte versioner.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Megacrash:

Det är inte förvillande, bara man väljer att göra det förvillande för själv. Vilket kan vara eget feltänk eller att man har källor som ger misinformation. Kabelsituationen för HDMI ser ut som följer:

Idag: Certifierad Ultra High Speed som klarar allt som finns i specen till minst 48 Gbps. Silvrig etikett.

^^^ Den enda du HDMI-kabeln du egentligen behöver tänka på.

Imorgon: Certifierad Ultra96 som klarar allt som finns i specen till minst 96 Gbps. Silvrig etikett.
Igår: Certifierad Premium High Speed som klarar allt i specen till minst 18 Gbps. Orange etikett.
Förr i tiden: ett visst kaos med dåliga produkter som inte höll måttet. Varpå behovet och kraven för certifiering skärptes.

Nyckeln är då certifierad kabel och dessa har funnits i 10+ år nu.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ComeradJenko:

Rent krasst folks tänk HDMI mer som en fysisk standard på porten.

Vad du sen önskar att den ska klara av, väljer du en kabel med minst de specifikationerna för de ändamålet. Det ska stå skrivet också på produktförpackningen.

Nej, detta är också helt fel och en stor del av missuppfattningen.

Det är enbart funktioner det handlar om. HDMI-versioner indikerar endast när funktioner formellt tas upp i specifikationen. Man kan aldrig peka på en produkt (eller en port) och tala HDMI-versionsnummer eftersom det alltid är ett urval av funktioner per produkt. Alla som pekar på produkter och i generella ordalag pratar om vilken versioner den har bidrar till att sprida misuppfattningen.

Alla funktioner som existerar i HDMI-standarden sedan den föddes hanteras av en och samma kabel. Ultra High Speed. Den enda förändringen som kommer i framtiden är Ultra96-kablar den dag man behöver 96 Gbps.

HDMI-kablar är koppartråd och plast. Man behöver tänka på versioner där lika mycket som måste tänka versioner på nätverkskablar, dvs inte alls. Den enda funktionsbegränsning kabeln sätter är bandbredden. Annars är den felkopplad.

Permalänk
Medlem

Tack för förtydligandet

Permalänk
Medlem

4K-upplösning med 480 Hz
8K med 240 Hz
10K med 120 Hz

Känner att vi kan stanna till år 2040 på HDMI 2.2 i varje fall.
Får se hur intresset är då för nya versioner om man närmar sig att spela med 200 fps i 8k upplösning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laxpudding:

Nej, det är inte alls så det fungerar. Du måste inte köpa gamla skärmar.

Du kan köra ditt tolv år gamla GTX780 med en Ultra96-kabel den dag vi sitter på en 8K/240-TV. Du kan till och med ta ditt snart 25 år gamla grafikkort med DVI och köra med samma kabel (via simpel adapter) mot samma TV. Inget är övergivet, inget är skrotat.

Däremot kommer du aldrig kunna köra någon högre upplösning eller modernare funktion än vad som sitter präntat i en GTX780. Vilket med den bandbredd dess HDMI-kretsen klarar av (≈10 Gbps) är 4K/30 Hz. Vilket ju är rätt enkelt och självklart.

HDMI-versioner har noll och inget med detta att göra. Men eftersom alla väljer att missförstå HDMI är det många som inbillar sig att så är fallet och får lite halv panik varje gång specifikationen uppdateras.

@Laxpudding
Märkligt att det inte fungerar då, har provat 3 olika nya skärmar och får ej bild. Provar jag 2st gamla så blir det bild. Olika kablar har jag testat ochså.

Jag får forska vidare varför.

Permalänk
Bildexpert 📺

Har skrivit det några hundra gånger eller så i forumet men kabelns roll är som följer:

1) Överföra bild/ljud/data. Pinne 1–12. Allt du använder kabeln till. Där är det bandbreddskravet som sätter gränsen för vad som fungerar eller inte eftersom allt som fungerar här handlar om kretsarna i vardera änden av kabeln, inte HDMI-kabeln i sig.

2) Connectivity, det som krävs för att hantera och initiera en signal. Pinne 13–19. Saknas dessa är kabeln per definition felaktigt. CEC, ARC/eARC (Ethernet), 5 volt, HPD samt DDC-kanal för överföring av metadata/EDID.

Allt annat man tänker på med HDMI som...
VRR
HDR
Dolby Vision
Dts-ljud
Dolby Atmos
Ljud överhuvudtaget
Bild överhuvudtaget

...faller under 1) ovanför. Det är upp till kretsarna i ändarna av kabeln att hantera de funktionerna. Kabelns roll är enbart att överföra signalen. Kabeln styr inte över ljudet och kabeln kan inte styra över ljudet för det är datapaket. Precis som nätverkskablar. Allt som behövs för att säkra en funktion över en HDMI-kabel är alltså att kabeln hanterar den bandbredd man behöver. Vilket Ultra High Speed 48 Gbps gör med alla utrustning idag. När den dag kommer då man kör sin 8K/240-skärm kan man behöva tänka på Ultra96-kablar istället.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av anon343854:

@Laxpudding
Märkligt att det inte fungerar då, har provat 3 olika nya skärmar och får ej bild. Provar jag 2st gamla så blir det bild. Olika kablar har jag testat ochså.

För att nya skärmar kan begära via EDID att "...jag föredrar 1080p/240" eller "..rekommenderat: 1440p/144" och med detta metadata om hur de hanterar HDR, VRR och en tjosan andra nyheter som inte existerade år 2013. Vilket är signaler och begrepp din GTX780 inte kan hantera eftersom de inte existerade när GTX780 fick sina kretsar präntade. Då blir den stackaren förvirrad och stänger ned.

Samma sak sker med mormors digitalbox från 2013 som i bästa fall klarar 1080p/60. När den stöter på en ny TV med 4K-kapacitet, HDR, VRR och Dolby Vision blir det samma effekt.

Samma problem uppstår också med Displayport av samma anledning. Har inget med versioner att göra utan är en väntad effekt av gamla prylar har svårt att kommunicera med nya prylar när den nya prylen kommunicerar information som inte existerar för den gamla prylen.

Därför har de flesta skärmar och alla TV en omväxlare djupt nere i menyerna som säger något i stil med "Deep Color", "Utökad ingångsignal" eller något annat förvirrande likt just HDMI-versioner (1.4/2.0) så att man växla ned. Fast det enda som växlas ned är den metadata/EDID som den nya skärmen/TV:n skickar. Växla ned ned och den nya skärmen/TV:n meddelar inte längre något om VRR eller HDR. istället säger den "jag förderar 1080p/60" och nu kan den gamla GPU:n leva ut sin förmåga som om det fortfarande vore 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

@Laxpudding

Vad för skärmar och upplösning har du provat och vad har du använt för kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Min kommentar var snarare en känga mot HDMI Forum (och USB-IF också för den delen) för deras sätt att tvångsmässigt fasa ut det föregående versionsnumret när ett nytt introduceras. Inte p.g.a. att 2.1 nu är gårdagens nyhet, utan för att det skapar förvirring.

Jag, och många andra menar att det bidrar till stor förvirring när en port som klarar 18Gbps och som klassats som HDMI 2.0 i ett antal år (och som nötts in i huvudet att vara likställd med 18Gbps eller likställt med 4K@60Hz-kompatibelt), plötsligt och helt magiskt blir en 2.1-port trots att den saknar den viktigaste funktionen i 2.1-standarden (48Gbps dataöverföring). D.v.s. att TV tillverkare kan släppa en ny TV med samma gamla 18Gbps-hastighet men kalla det för 2.1.

Jag vet att jag antagligen inte använder rätt terminologi och rätt språk, men det har liksom ingen betydelse för det är så här gemene man pratar om och förstår HDMI-portar.

HDMI Forum har totalt misslyckats att göra det tydligt för konsumenter vad de får och inte får om man inte är en inbiten nörd på ämnet. Jag skulle säga att de flesta (d.v.s. någon som inte är medlem på Swec) som har kravet på 48Gbps bara vill att deras PS5 ska fungera i 4K@120Hz och resten struntar de i. När de då köpt sig en TV med den allra nyaste och senaste HDMI 2.1-porten som de hört om, och de har hängt upp denne på väggen i vardagsrummet och upptäcker att deras PS5 inte alls klarar av att skicka 4K@120Hz till den – Då blir det tydligt att det kanske inte är så smart att kräva att ”average Joe” ska grotta ner sig exakt i vilka funktioner varje HDMI port på ens TV stödjer.

Det enklare vore att behålla 1.4/2.0/2.1/2.1 och låta dessa indikera åtminstone överföringshastigheten, men helst att porten klarar av alla de senaste funktionerna för att få bli benämnd som det senaste versionsnumret. Detta är logiskt för gemene man. Så som det fungerar nu är bara en enda soppa.

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | Philips 28” CRT | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 + FMCB | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: 3770K/GTX970/16GB DDR3/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Problemet är tvärtom att folk fått för sig att versionsnumren säger någonting alls om vad en pryl klarar - och att tillverkare/återförsäljare spelat med i de dumheterna.

De olika versionerna av HDMI-standarden är inget som gemene man överhuvudtaget har anledning att känna till.

HDMI-standarden är egentligen bara relevant för de som designar och bygger produkter. Designar man en HDMI-pryl så följer man naturligtvis den senaste specifikationen för HDMI, men det innebär ju inte att man behöver ta med någon extra funktionalitet jämfört med en HDMI-pryl designad 10 år tidigare enligt en tidigare version av HDMI standarden.

Det finns inga "1.4 portar" eller "2.1 portar". Har aldrig funnits, och tillverkarna borde inte kalla dem så.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Infiniti: Jag har tagit upp detta förr. Förvirringen du beskriver är självförvållad. Du och miljoner andra drar helt ogrundande slutsatser om HDMI-versioner som bygger på missförstånd om vad HDMI-versioner innebär. Man har aldrig någonsin kunnat peka på en pryl eller port och hävdat att ett versionsnummer sa berätta exakt vilka egenskaper den prylen har. Alla sådana tankar är en feedback-loop av egna villfarelser. Så ger man HDMI skulden för den villfarelsen.

Ingen behöver egentligen hålla reda på HDMI-versioner någonsin. Den som vill ha en TV som klarar 4K/120 till sin PS5:a behöver köpa en TV som klarar 4K/120. Det är faktiskt inte svårare än så. Glasklart rentav. Ingen PS5-ägare någonsin behöver hålla reda på att allt detta beskrevs i version 2.1 som släpptes år 2017.

Men så många tror det ska vara så. Och blir förbannade på "soppan" för den inbillningen. Nästan lite självskadebeteende om du frågar mig.

Med HDMI 2.2 är det fortfarande mest en axelryckning, precis som med 2.1b-uppdateringen som skrev in SBTM i specen. Vi är några år bort innan en liten del användare behöver tänka på ultra96-kablar och den dagen, då är man nog förberedd. LIP-lösningen kanske ger oss kanske mindre bekymmer med felaktiga offset för latenser i ljudet.

Ingenting av det gamla har slutat fungerat. Ingenting av det som existerar är nu utfasat på något sätt. Effekten av den här lanseringen är noll och ingenting på hur saker och ting fungerar idag.

Permalänk
Medlem
Citat:

VESA har samtidigt lanserat Displayport 2.1b, som inte är en lika stor uppdatering men ändå innehåller några trevliga nyheter. Viktigast är en ny typ av aktiva kablar som kallas DP80LL (där LL står för ”low loss”) och som klarar 80 Gbit/s med kablar som är upp till tre meter långa – mot dagens kablar på max en meter.

Behöver grafikkort eller andra enheter specifikt ha en eller flera Displayport 2.1b port/portar?

Eller kan man använda "ny typ av aktiva kablar som kallas DP80LL" med Displayport 2.1 för kabellängd upp till 3 meter ?

Jag har inget Radeon PRO W7900, men funderar på att kanske köpa ett RTX 5000 kort.
Något RTX 5090 blir det inte, men kanske något av de mindre dyra RTX 5000 korten.
Om jag förstått det rätt så ska Nvidia Blackwell ha stöd för Displayport 2.1

Kommer inte behöva ha 3 meter kabel.
Men 1 meter är rätt kort...
Kan man ha 1,5 - 2 meter kabel är det lättare med möblering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

För att nya skärmar kan begära via EDID att "...jag föredrar 1080p/240" eller "..rekommenderat: 1440p/144" och med detta metadata om hur de hanterar HDR, VRR och en tjosan andra nyheter som inte existerade år 2013. Vilket är signaler och begrepp din GTX780 inte kan hantera eftersom de inte existerade när GTX780 fick sina kretsar präntade. Då blir den stackaren förvirrad och stänger ned.

Samma sak sker med mormors digitalbox från 2013 som i bästa fall klarar 1080p/60. När den stöter på en ny TV med 4K-kapacitet, HDR, VRR och Dolby Vision blir det samma effekt.

Samma problem uppstår också med Displayport av samma anledning. Har inget med versioner att göra utan är en väntad effekt av gamla prylar har svårt att kommunicera med nya prylar när den nya prylen kommunicerar information som inte existerar för den gamla prylen.

Därför har de flesta skärmar och alla TV en omväxlare djupt nere i menyerna som säger något i stil med "Deep Color", "Utökad ingångsignal" eller något annat förvirrande likt just HDMI-versioner (1.4/2.0) så att man växla ned. Fast det enda som växlas ned är den metadata/EDID som den nya skärmen/TV:n skickar. Växla ned ned och den nya skärmen/TV:n meddelar inte längre något om VRR eller HDR. istället säger den "jag förderar 1080p/60" och nu kan den gamla GPU:n leva ut sin förmåga som om det fortfarande vore 2013.

Hur ny hårdvara behövs för att ha stöd för dessa funktioner?

Pascal som används i GeForce GTX 1000 serien ska vara tillräckligt ny för VRR.
Är det runt där?
Hårdvara från 2016 eller nyare för att ha stöd för EDID ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Behöver grafikkort eller andra enheter specifikt ha en eller flera Displayport 2.1b port/portar?

Eller kan man använda "ny typ av aktiva kablar som kallas DP80LL" med Displayport 2.1 för kabellängd upp till 3 meter ?

Jag har inget Radeon PRO W7900, men funderar på att kanske köpa ett RTX 5000 kort.
Något RTX 5090 blir det inte, men kanske något av de mindre dyra RTX 5000 korten.
Om jag förstått det rätt så ska Nvidia Blackwell ha stöd för Displayport 2.1

Kommer inte behöva ha 3 meter kabel.
Men 1 meter är rätt kort...
Kan man ha 1,5 - 2 meter kabel är det lättare med möblering.

Som jag tolkat det behöver du ett grafikkort som klarar uhbr20, sen en kabel som är DP80, eller nu om du vill ha mer än en meter, en kabel som är dp80LL. Men skulle inte förvåna mig om kablarna märks dåligt och bara märks 3m dp80 även om det är LL.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.