Jag tycker inte det är självklart att det ska testas på det sättet rakt upp och ner.
Korten som kommer nu är ju utvecklade för de positiva mjukvarufördelarna som kommer med korten. Att då lägga fokus på rent raster som i princip inga användare med dessa kort helt kommer förlita sig på blir missvisande.
Exempelvis Sweclockers prestandaindex är bara relaterat till rent raster. Likaså använder ni den listan när ni redovisar mest prestanda/krona och gör rekommendation över det mest privärda grafikkortet som exemplevis denna:
https://www.sweclockers.com/artikel/39560-basta-grafikkortsko...
Där specifikt skriver ni att ni använder prestandaindex som grund för besluten även om ni har med en kommentar att det bara gäller raster. För gemene man som kollar på den listan är det inte självklart vad raster betyder, de tittar mer på prestandaindexet och ser vilken som är högst och tänker att det kortet måste vara bäst.
Det blir ju egentligen helt fel eftersom det inte kommer vara den mest sannolika upplevelsen en användare kommer ha om de köper ett kort på den listan.
Jag själv har 17 spel på Steam och ungefär lika många på Epic. Av dessa spel är det enbart CS2 där jag inte kör DLSS (eftersom det inte finns). På Alan Wake 2 och CP2077 anänder jag även FG som är helt fantastisk på ett spel som detta eftersom mitt 4070 Ti Super når över 60 fps utan FG och därmed får jag ingen noterbar ökad latency med FG påslaget men betydligt trevligare upplevelse i 120fps. Nu är ju bara jag en person, men enligt Nvidias egna telemetri på deras hemsida använder ca 80% av deras användare DLSS.
En väldigt sund kommentar. Värst va ängsligt det är kring grafikkortens nya tekniker (för att inte nämna priser). Det är ju fantastisk teknik som ger korten längre livslängd innan en uppgradering. Nu med dp2.0 och pice5 så kan det nog vara tid att byta ut mitt Gtx1080 till någon mellanmodell i 5000 serien. Antagligen lär den hålla i 8 år också.
Snälla citera när ni svarar :D