När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Permalänk
Medlem

Jag har en tefal classic 2 som börjar släppa teflon så tänkte köpa en ny riskokare. Problemet jag har är att alla i liknande storlek är äckligt dyra. Min nuvarande är på 1.8L och den är för liten emellanåt så jag skulle helst ha en som är på 2. Jag har mest gjort ris och gröt i den så nästa måste ha en keep warm funktion som man själv kan välja att aktivera. Jag skulle gärna slippa teflon också, är inte jätteförtjust i det. Finns det någon vettig riskokare med dom kraven under 2000?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Jag har en tefal classic 2 som börjar släppa teflon så tänkte köpa en ny riskokare. Problemet jag har är att alla i liknande storlek är äckligt dyra. Min nuvarande är på 1.8L och den är för liten emellanåt så jag skulle helst ha en som är på 2. Jag har mest gjort ris och gröt i den så nästa måste ha en keep warm funktion som man själv kan välja att aktivera. Jag skulle gärna slippa teflon också, är inte jätteförtjust i det. Finns det någon vettig riskokare med dom kraven under 2000?

Då skulle jag säga att Sakuran är ett suveränt alternativ:
https://yum-asia.com/eu/product/sakura-advanced-fuzzy-logic-c...

Den har en kapacitet på strax under 1,9 liter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Då skulle jag säga att Sakuran är ett suveränt alternativ:
https://yum-asia.com/eu/product/sakura-advanced-fuzzy-logic-c...

Den har en kapacitet på strax under 1,9 liter.

Jaha, jag tittade på den förut men det står 1,5l på deras hemsida. Det får nog bli den då även om jag inte är så förtjust i att den ser ut som ett rymdskepp. Hur funkar det med kontakt för våra uttag om man beställer därifrån?

Visa signatur

Intel I5 2500k | Gigabyte GTX680 | Gigabyte Z77P-D3 | OCZ ModXStream Pro 600w | G.Skill Ripjaws 8GB 1600hz | Samsung Pro 840 128GB | Crucial M500 240GB | WD Blue 640GB | Fractal Design R4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zer0x:

Jaha, jag tittade på den förut men det står 1,5l på deras hemsida. Det får nog bli den då även om jag inte är så förtjust i att den ser ut som ett rymdskepp. Hur funkar det med kontakt för våra uttag om man beställer därifrån?

Det följer med EU-plugg.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Skrivet av Zer0x:

Finns på Amazon också! https://www.amazon.se/Yum-Asia-riskokare-riskokningsfunktione...
Du kan säkert hitta en rabattkod på 100:- brukar finns ibland! Skriv gärna ett inlägg om du köper en och hur vad du tycker om den!! Är väldigt sugen jag med.

Polaren har en https://www.amazon.se/Russell-Hobbs-multicooker-%C3%A5ngkokni...
Den provade jag i helgen och det blev utmärkt resultat av basmatiris!

Permalänk
Medlem

Snabb och smidig riskokare för ensamboende

Tjo. Det är dags att byta riskokare och jag tror definitivt det finns bättre val för mig.

Jag vill ha en riskokare som är snabb och smidig, och bra för små portioner. Jag bor ensam, bara jag kommer använda den. Så jag värderar såklart de riskokare som är lättare att hantera, kanske t.o.m tillagar snabbare, att de är mindre än den jag har idag osv.

Och jag ser helst att den säljs i svensk butik (NetOnNet, Elgiganten osv).

Med det sagt, vad har ni för rekommendationer, vilka märken är bäst? Max budget är 1000kr, lägger inte mer på en riskokare.

Inlägg sammanfogat med stora tråden på ämnet - MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Tjo. Det är dags att byta riskokare och jag tror definitivt det finns bättre val för mig.

Jag vill ha en riskokare som är snabb och smidig, och bra för små portioner. Jag bor ensam, bara jag kommer använda den. Så jag värderar såklart de riskokare som är lättare att hantera, kanske t.o.m tillagar snabbare, att de är mindre än den jag har idag osv.

Och jag ser helst att den säljs i svensk butik (NetOnNet, Elgiganten osv).

Med det sagt, vad har ni för rekommendationer, vilka märken är bäst? Max budget är 1000kr, lägger inte mer på en riskokare.

Antagligen denna för 1000kr: https://www.amazon.se/Yum-Asia-keramiksk%C3%A5l-ristillagning...

Panda mini finns för 1270kr också (tror de gått lägre med erbjudande till runt 1000-lappen): https://www.amazon.se/Yum-Asia-ninjakeramisk-risfunktioner-mu...

Båda bra för half-cup tillagning.
Hade en Panda mini flera år innan jag uppgraderade, var alltid nöjd med den.
Yum-Asia har funnits många år (baserade i UK) men enklare att köpa direkt på amazon nu.
https://yum-asia.com/eu/ om du vill kolla mer på modellerna.

Permalänk
Medlem

Hur upplever ni riskokarna när ni tillför basmatiris? Lite skillnad på hur mycket vatten som krävs med basmati och jasmin och flesta av burkarna är tänkta för jasminris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Hur upplever ni riskokarna när ni tillför basmatiris? Lite skillnad på hur mycket vatten som krävs med basmati och jasmin och flesta av burkarna är tänkta för jasminris.

Beror ju till största del vilken riskokare man har. Jag följer råden ifrån Zojirushi och min modell (då jag har en Zojirushi)
https://www.zojirushi.com/grains/

Ofta finns det ju råd för ens egna modell med olika typer av ris. Sen gillar man inte det får man ju laborera lite. Addera eller ta bort lite vatten är ju enklast o testa.
(Fick ex med ett stort häfte till min Yum asia Panda mini förr där de listade olika ris och vattenmängd osv)

Jag tycker basmati blir perfekt i min zoji, gör ofta det då jag föredrar det över Jasmin till vanlig mat.

Permalänk
Medlem

Vi har en YumAsia Sakura och upplever (kanske främst på senare tid) att det är riset blir ojämnt tillagat (överkokt vissa delar och lagom andra) och att fastnar i botten.

Tvättar riset, försöker att sprida ut riset så jämt som möjligt, har vattenmängd enligt markering. Nån som har nåt tips att komma med kring detta? Tänker att denna riskokaren är så lovordad att jag måste göra något fel själv.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Medlem

En som har bott en del år i Japan så kan jag inte mer än att rekommendera en Zojirushi. Ja, de kostar lite mer men tar man väl hand om den så kan det vara en pryl som håller livet ut.

Permalänk

Köpråd: Yum Asia-riskokare?

Klargörande: Jag lade primärt upp det här inlägget i tråden När riskokare blev nationell (nörd)angelägenhet

Men tråden verkar inaktiv och kanske passar inte heller köpråd i den? För att inte dubbelposta tog jag nu bort det inlägget och startar en ny tråd istället med liknande frågor.

Så till min fråga!😊

Tänkte höra om någon har köptips på riskokare. Min spontana tanke är någon av Yum Asia-modellerna. Har förstått det som att de generellt anses vara de bästa riskokarna som går att köpa här om man bortser från de som kostar skjortan.

Har gjort lite research och min initiala tanke var Yum Asia Sakura då den lovordades mest på kokaris.se. Men sedan har jag läst här och i andra forum att de som verkar lyftas fram allra mest av användare är Bamboo och Panda.

Vi är ett hushåll på två personer i en lägenhet. Vi har någorlunda plats i köket men samtidigt är det i grunden positivt att riskokaren är någorlunda liten. Panda och Sakura verkar snarlika när det kommer till att koka ris förutom storleken på riskokaren. För just ris förstår jag det som att Panda i regel hade passar våra behov bättre. Men Sakura verkar däremot bättre vad gäller övriga funktioner, t ex ångkokning då den har mer plats för grönsaker. Är dessa funktioner sådant som för en vanlig användare troligtvis väger upp för den större storleken och är värt att betala några hundra till för?

Jag har också funderat på Yum Asia Tsuki som jag tycker är snyggast men som är ännu mindre (2,5 cups) än Panda och har så kallad Yumami-funktion. Om Yumami-funktionen faktiskt gör verklig skillnad känns det spontant som att det är ett bättre alternativ än Panda generellt för våra behov, men känns som en sån sak som gör otroligt marginell skillnad. Har någon erfarenhet av det?

Sedan kommer det till priset. Jag betalar helst inte för mycket för riskokaren (alltså har jag i grunden lutat åt Panda, Tsuki eller Sakura) men jag betalar samtidigt hellre ett antal hundralappar mer för att bli så nöjd som möjligt och inte känna behovet av att uppgradera i framtiden. Har sett att t ex en variant som heter Kumo också finns (billigare än resterande modeller) men har lite svårt att förstå hur den skiljer sig från de andra billigare alternativen.

Har någon input eller tankar kring detta så vore jag tacksam!

Inlägget infogat i stora tråden för riskokare, § 3.3 (korspostning) - MOD
Permalänk
Medlem

Har en av de svindyra Zojirushi 5,5 koppars, och det är inte en komplicerad maskin - men med bra resultat och lär hålla i årtionden. Så jag tror du blir nöjd oavsett.

Personligen skulle jag tittat på en Fuji, verkar kompakt och har även den modernare induktionstekniken. 2 personer på en 5-6 koppars verkar rimligt om man vill kunna göra lite matlåda med eller bjuda hem någon. Med en 2,5 koppars kommer ni ofta köra den nära max - vilket är helt ok.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Har en av de svindyra Zojirushi 5,5 koppars, och det är inte en komplicerad maskin - men med bra resultat och lär hålla i årtionden. Så jag tror du blir nöjd oavsett.

Personligen skulle jag tittat på en Fuji, verkar kompakt och har även den modernare induktionstekniken. 2 personer på en 5-6 koppars verkar rimligt om man vill kunna göra lite matlåda med eller bjuda hem någon. Med en 2,5 koppars kommer ni ofta köra den nära max - vilket är helt ok.

Tack för tips! Enda problemet är att Fuji inte verkar säljas längre? Eller har jag missat något?

Jo, det är helt sant. Något större ger ju lite mer flexibilitet, är väl just att tjejen helst vill ha något så kompakt som möjligt och att Tsuki är snyggare (vilket jag inte bryr mig så värst mycket om haha men tydligen hos tjejen).

Finns det något problem resultatmässigt med att köra den till max eller blir resultatet lika bra?

Permalänk

Vill bara meddela att det verkar som att Yum Asia kommer att lansera en ny IH 3 cup-riskokare i januari.

Och är fortfarande oklart när Fuji är tillbaka, tidigast i april och den nya versionen kommer skilja sig något från den gamla med annorlunda skål och lite större kapacitet än den gamla versionen. Designen kommer dock vara likadan.

Permalänk

Någon som har bra tips på vart man kan köpa japanskt ris prisvärt i bulk? Online eller i Göteborgsområdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flanker27:

Någon som har bra tips på vart man kan köpa japanskt ris prisvärt i bulk? Online eller i Göteborgsområdet.

Jag gillar Drakfrukt:
https://www.drakfrukt.se/

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Jag älskar ris och äter det ofta (till 95% basmati). Har länge varit sugen på en riskokare och upptäckte att min kompis hade en Andersson (Netonnet) stående i köksskåpet. Han sa jag bara kunde ta den.
Det var ju kul att testa. Och definitivt smidigt. Gästerna tyckte det blev gott. Dock upplever jag att riset jag gör i kastrull blir så mycket godare, så har svårt att rättfärdiga den extra plats riskokaren kommer ta i köket.

Var det ens lönt att testa en Andersson? Eller var det bara slöseri med tid? Går det att jämföra resultat med ”riktiga” riskokare?

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på att skaffa en riskokare men aldrig fått tummen ur.

Är lite inne på antingen denna(
Sakura Advanced Fuzzy Logic Ceramic Rice Cooker)
eller denna(Fuji UMAI IH Rice Cooker)

Min jämförelse-referens är boil-in-bag uncle bens ris. Äter inte ris så ofta idag. Gör ofta grytor i min slow cooker, och ris funkar ju rätt så bra till grytor.

Någon som har testat båda modellerna?

Äter oftast själv, och antar ny-kokt/tillagad är bäst varje portion. Men händer att jag inte käkar själv och då vore det kanske(?) bra att kunna koka ris till typ 3-4 pers. Gillar mest jasminris och sedan basmati, av de få sorter jag testat.

Tanken var bundle:rna men riset i sig man får med är typ 2x dyrare än random motsvarande på willys, men tänker.. det kanske är en bättre ris att börja/testa med, deras pris ligger på typ 240kr/5KG eller så medans willy har för typ 130kr/5KG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Jag har länge funderat på att skaffa en riskokare men aldrig fått tummen ur.

Är lite inne på antingen denna(
Sakura Advanced Fuzzy Logic Ceramic Rice Cooker)
eller denna(Fuji UMAI IH Rice Cooker)

Min jämförelse-referens är boil-in-bag uncle bens ris. Äter inte ris så ofta idag. Gör ofta grytor i min slow cooker, och ris funkar ju rätt så bra till grytor.

Någon som har testat båda modellerna?

Äter oftast själv, och antar ny-kokt/tillagad är bäst varje portion. Men händer att jag inte käkar själv och då vore det kanske(?) bra att kunna koka ris till typ 3-4 pers. Gillar mest jasminris och sedan basmati, av de få sorter jag testat.

Tanken var bundle:rna men riset i sig man får med är typ 2x dyrare än random motsvarande på willys, men tänker.. det kanske är en bättre ris att börja/testa med, deras pris ligger på typ 240kr/5KG eller så medans willy har för typ 130kr/5KG.

Om din referens är Uncle ben blir det nog ett ordentligt steg upp med säck-ris plus kokare (eller kastrull för den delen).
Ett tips är att köpa rissäckar i lokala asiat-butiker, dom kan sina grejer och har bra billigt ris.

Visa signatur

Hög lön löser inga världsproblem, men löser många världsliga problem man har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Finns på Amazon också! https://www.amazon.se/Yum-Asia-riskokare-riskokningsfunktione...
Du kan säkert hitta en rabattkod på 100:- brukar finns ibland! Skriv gärna ett inlägg om du köper en och hur vad du tycker om den!! Är väldigt sugen jag med.

Polaren har en https://www.amazon.se/Russell-Hobbs-multicooker-%C3%A5ngkokni...
Den provade jag i helgen och det blev utmärkt resultat av basmatiris!

Har den lite mindre versionen från Yum Asia (Panda tror jag den heter), haft den i ett par år nu. Helt suverän, har verkligen inget att klaga på!

Modellen jag köpte klara 3.5 Cups som max, vilket för mig brukar översätta till ca 8-12 portioner beroende på hur mycket ris man äter/portion. Som singel var detta helt klart tillräckligt, men hade nog gärna bytt upp mig till en runt 5 Cups nu som sambo. Gör ofta grytor och annat om det kan bli 16-20 portioner på.

Ska man klaga på något så är det lite svårt att hålla runt på "vatten avrinningsringen" som blir runt kastrullen. Blir ju en del stärkelse som fastnar där och den är lite smal konstiga vinklar på vilket gör den irriterande att hålla ren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Om din referens är Uncle ben blir det nog ett ordentligt steg upp med säck-ris plus kokare (eller kastrull för den delen).
Ett tips är att köpa rissäckar i lokala asiat-butiker, dom kan sina grejer och har bra billigt ris.

glöm inte, det är boil-in-bag dessutom 14 liter vatten, 1-2 påsar i å koka av utan faen.

Men det hjälper mig ändå inte att välja en riskokare

Permalänk
Medlem

Det blev en https://yum-asia.com/eu/product/sakura-rice-cooker-saver-bund... av detta paketet, nu när jag ändå fick tillbaka typ 13000kr på skatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

risets kvalite är vital för hur bra resultatet blir i en riskokare.

Hade köpt abu kass ris på 10kg för nått år sen, alltid varit nöjd. Men den tog slut så jag köpte garants basmati.

Blev ju bara lim o gägga av den. Minskade vattnet, blev bättre men inte bra.

Jämförde då riskornen med det jag hade kvar av abu kass och garants ris var ju halva storleken så det förklarar ju skillnaden.

nu köpte jag en 5kg amiri ris och den är också väldigt bra.. och billigt, 5kg för 200kr kan jämföras med 45kr för ett halvkilo garant..

Hade gärna köpt ännu större säck, 10-15kg, för att få ner priset men dom var slut.

Permalänk
Medlem

Precis mottagit riskokaren med tillhörande grejer som ingick i paket-dealen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinterSolen:

Precis mottagit riskokaren med tillhörande grejer som ingick i paket-dealen.

<Uppladdad bildlänk>

Hur har det gått för dig? Nöjd med ditt köp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Hur har det gått för dig? Nöjd med ditt köp?

Har nog käkat mer ris, i år, än vad jag gjort de senaste 10 åren.

Käkar numera rätt så ofta "egg fried rice" till frukost dessutom.

Köp 2-3 "cups" (typ 180ml / cup?), och det räcker en halv vecka åt mig om jag kör ris bara en gång om dagen.