Problem (upptäcktes i WoW och Discord) med ny Ubiquti-setup

Permalänk
Medlem

Problem (upptäcktes i WoW och Discord) med ny Ubiquti-setup

Hej,

Bakgrund
Jag uppgradera från en ASUS-router där jag körde trådlöst till alla enheter (ink PC) till ett Ubiquiti-system. Den tidigare setupen fungerade utan problem (så inga problem på ISP-sidan), men jag ville köra trådat på PC och då det fanns ethernet draget via patchpanel(?) i hela lägenheten så byggde jag följande system:

Fiberkonverterare, router, switch och patchpanel sitter alla i samma "elskåp" i hallen.

Från fiberkonverterare > Unifi Express > Unifi Flex Mini > Patchpanel > PC. All hårdvara och kablage är helt nytt. Cat6 på Ethernet. Oklart på det som är patchat i väggarna (återkommer till det).

Det tidigare (fungarande) systemet gick Fiberkonverterare > Patchpanel > Router (dock ett annat uttag än det som PC:n nu sitter i).

Problemet
- Först upptäcktes det i WoW där jag fick märkliga lagg. Världen och medspelare frös till på stället, men min karaktär kunde röra sig och chatten fungerade ett tag, sedan bryts uppkopplingen helt och jag får en regelrätt Disconnect. I WoW-relaterade forum brukar den här typen av lagg att skapas av Packet Loss. Oklart om det stämmer.
- Vidare klagade en kompis på att det lät som att jag snabbt Connectade/Disconnectade i Discord
- Eventuellt placebo, men browser och mejlprogram känns lite "sega"
- Frugans spel på iPad (via Wifi) har disconnectat några gånger
- Jobbdatorn (laptop via Wifi) tappade uppkopplingen i ett teams-möte och disconnectade

Felsökning och försökta åtgärder

- Uppdaterad drivrutin för nätverksadapter på moderkortet
- Inga synliga packet loss eller problem/varningar i Unifi UI
- Har pingat WoW servers med både CMD, PingPlotter och Resource Manager i Windows utan packet loss. Har även kört pings under tiden som problemet har uppstått utan att se några packet loss.
- Har gjort samma med Discord servers, utan att se några packet loss.
- Router och Switch är uppdaterade
- Jag har kört tester i Bufferbloat som inte påvisade problem
- Latens mot ISP ser rimlig ut
- Det trådlösa nätverket når inte riktigt hela vägen bort i lägenheten (främst för att den sitter inne i ett stängt skåp, detta kan påverka problem som med Wifi-ansluta enheter.

Otestade hypoteser
- Kabeln som är fördragen i lägenheten från patchpanelen till rummet där PC:n sitter kan vara trasig/unshielded?
- Kan IKEA-hubben stöka till det?
- Någon inställning i router?

Innan jag köper nya kablar och eller kabeltestare för att felsöka patchpanel osv, finns det några andra uppslag?

Inställningar för Routern

Testat med både "Auto" och "Disabled" för MSS Clamping, ingen skillnad.

Inställningar för porten där PC:n är inkopplad:

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa att koppla bort din Switch och köra direkt från din Express till patchpanel till datorn eller ännu bättre direkt från Express till datorn om du har en sån lång kabel. Tror inte kabeln i väggarna är trasiga så du skulle få PL.
Testa att byta dns i din Express också.

Det finns ganska många trådar på nätet om än lite äldre om att folk har problem med PL och små disconnects med flex-mini...

Testa utan din switch eller en kabel direkt.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det du kan göra här är ju att dra kabel direkt mellan router/dator för att utesluta allt annat och att du skulle råka ha sabbat nåt.
Hur är tempen i skåpet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Du kan ju testa att koppla bort din Switch och köra direkt från din Express till patchpanel till datorn eller ännu bättre direkt från Express till datorn om du har en sån lång kabel. Tror inte kabeln i väggarna är trasiga så du skulle få PL.
Testa att byta dns i din Express också.

Det finns ganska många trådar på nätet om än lite äldre om att folk har problem med PL och små disconnects med flex-mini...

Testa utan din switch eller en kabel direkt.

Ska testa med kabel direkt till datorn imorgon. Lite svårtestat då problemet uppstår sporadiskt (kan ta 30-40 minuter mellan varven) och inte syns i några tester eller loggar.

Skrivet av tcntad:

Det du kan göra här är ju att dra kabel direkt mellan router/dator för att utesluta allt annat och att du skulle råka ha sabbat nåt.
Hur är tempen i skåpet?

Både Expressen och Flexen känns ok i temp, lite varma, men borde vara lugnt?

Permalänk
Medlem

Har nu testat:
- Utan switch (dvs Fiber > Router > Patch > PC) med samma problem
- Helt annat uttag i patchpanelen med samma problem
- Router direkt till laptop med samma problem

Alltså något som strular i routern, men kan för mig liv inte lista ut vad.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Argine:

Har nu testat:
- Utan switch (dvs Fiber > Router > Patch > PC) med samma problem
- Helt annat uttag i patchpanelen med samma problem
- Router direkt till laptop med samma problem

Alltså något som strular i routern, men kan för mig liv inte lista ut vad.

Förra inlägget: Bara den inte blir så varm att du inte kan ha handen på den.
Vad menar du med "patch" här? Inte patchpanel eller vägguttag eller liknande utan vanliga nätverkskabel?
Prövat annan DNS och kabel mellan fiberuttag och router?
Flytta på utrustning så du använder annat eluttag också

Permalänk
Medlem

Jag har en Cloud Gateway Ultra där jag har några vlans, varav ett par av dessa går via Adguard Home som ligger på en server. När jag är inne på något av de vlanen så märker jag i Reddit och Facebook att datorn kopplar ner för någon sekund, det sker sporadiskt, men ibland flera gånger i timmen. Allt fungrarar bra på de andra näten. Jag har inte undersökt det närmare, men om du kör pihole eller Adguard eller liknande så verkar det kunna strula.

Eftersom ipaden också kopplat ned så lär det ju inte bero på patchpanelen

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats replikera felen över både wifi och ethernet. Både via ethernet via patch (sitter en panel i elskåpet som kopplar till ethernet draget runt om i lägenheten) och direkt in i routern med 3 olika kablar. Både med och utan Switchen. Så det är helt och hållet isolerat till att det är routern som spökar.

Det enda jag inte testat är att göra en full reset av routern.

Permalänk

Har samma router, kolla så du inte har "Traffic Identification" (IDS/IPS) igång då det kan dra onödig prestanda från den redan (alldeles för) svaga CPUn.
Du kan också testa lösningen från "brussel512" i denna tråden: https://community.ui.com/questions/Unifi-Express-causing-game...

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.

Permalänk

Hej!

Med risk att låta dum, men utifrån det du beskriver, kan det vara så att du råkat sätta Unifi Expressen i AccessPunkt/AP-läge istället för Router läge?
(kolla dom här två alternativen vid installationen: https://dl.ui.com/qig/ux/#index )

För om den är i AP-läge då blir det upp och ner i uppkopplingen eftersom din dator och tex mobil försöker samtidigt använda samma IP från din Internet leverantör.

Var och hur man nu ändrar detta vet jag inte men det kan säkert help.ui.com forumet hjälpa dig med.

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk

Hej @Argine!

Nyfiken på hur det gått för dig, har det löst sig och vad var lösningen?

Visa signatur

WS: fractal Design Node 304 (kub) Nätagg: Corsair HX650 Moderkort: ASUS m-ITX CPU: Core i7 8700K, Noctua 12 RAM: 16Gb HDD: 1 TB Samsung 960 PRO SSD GPU: Asus 1080Ti SC MONITOR: 2xLenovo24", 1xASUS 27" 1x140mm insug, 1x120mm Noctua utblås OS: Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Är DPI (Deep Package Inspection) och liknande funktioner igång så kan den routern helt klart visa på liknande syntom. CPUn i denna är lite för klen.

CPU lasten i min egen UDM SE ligger runt 25% med systemen påslagna och den har en ganska ordentligt mer kompetent CPU.