Problem (upptäcktes i WoW och Discord) med ny Ubiquti-setup
Hej,
Bakgrund
Jag uppgradera från en ASUS-router där jag körde trådlöst till alla enheter (ink PC) till ett Ubiquiti-system. Den tidigare setupen fungerade utan problem (så inga problem på ISP-sidan), men jag ville köra trådat på PC och då det fanns ethernet draget via patchpanel(?) i hela lägenheten så byggde jag följande system:
Fiberkonverterare, router, switch och patchpanel sitter alla i samma "elskåp" i hallen.
Från fiberkonverterare > Unifi Express > Unifi Flex Mini > Patchpanel > PC. All hårdvara och kablage är helt nytt. Cat6 på Ethernet. Oklart på det som är patchat i väggarna (återkommer till det).
Det tidigare (fungarande) systemet gick Fiberkonverterare > Patchpanel > Router (dock ett annat uttag än det som PC:n nu sitter i).
Problemet
- Först upptäcktes det i WoW där jag fick märkliga lagg. Världen och medspelare frös till på stället, men min karaktär kunde röra sig och chatten fungerade ett tag, sedan bryts uppkopplingen helt och jag får en regelrätt Disconnect. I WoW-relaterade forum brukar den här typen av lagg att skapas av Packet Loss. Oklart om det stämmer.
- Vidare klagade en kompis på att det lät som att jag snabbt Connectade/Disconnectade i Discord
- Eventuellt placebo, men browser och mejlprogram känns lite "sega"
- Frugans spel på iPad (via Wifi) har disconnectat några gånger
- Jobbdatorn (laptop via Wifi) tappade uppkopplingen i ett teams-möte och disconnectade
Felsökning och försökta åtgärder
- Uppdaterad drivrutin för nätverksadapter på moderkortet
- Inga synliga packet loss eller problem/varningar i Unifi UI
- Har pingat WoW servers med både CMD, PingPlotter och Resource Manager i Windows utan packet loss. Har även kört pings under tiden som problemet har uppstått utan att se några packet loss.
- Har gjort samma med Discord servers, utan att se några packet loss.
- Router och Switch är uppdaterade
- Jag har kört tester i Bufferbloat som inte påvisade problem
- Latens mot ISP ser rimlig ut
- Det trådlösa nätverket når inte riktigt hela vägen bort i lägenheten (främst för att den sitter inne i ett stängt skåp, detta kan påverka problem som med Wifi-ansluta enheter.
Otestade hypoteser
- Kabeln som är fördragen i lägenheten från patchpanelen till rummet där PC:n sitter kan vara trasig/unshielded?
- Kan IKEA-hubben stöka till det?
- Någon inställning i router?
Innan jag köper nya kablar och eller kabeltestare för att felsöka patchpanel osv, finns det några andra uppslag?
Inställningar för Routern
Testat med både "Auto" och "Disabled" för MSS Clamping, ingen skillnad.
Inställningar för porten där PC:n är inkopplad: