Reklamation inet missljud EVGA 3060ti
Hallå
jag har fått lite problem med en reklamation hos inet och vill ha lite input från er om det är värt att ta vidare mot ARN.
mitt EVGA 3060ti har börjat göra ett missljud när fläkten startar. det hörs väldigt tydligt vid uppstart av datorn samt i princip hela tiden när man inte spelar för fläktarna startar/stoppar hela tiden.
jag har inte använt kortet så flitigt sen jag köpte det utan det är på senare tiden som jag börjat spela mer så antar att det är därför det inte uppstått tidigare.
här är exakt det ljudet som mitt kort också gör
https://www.reddit.com/r/EVGA/comments/pmv0yy/3060_making_cro...
flertal andra personer instämmer att dom har exakt samma missljud, inlägget är 3 år gammalt så det har alltså varit ett problem tidigt för dom som använde kortet mycket direkt.
vissa har en lösning att göra en egen kurva för fläktarna så dom aldrig stannar, men då slits ju fläktarna ännu mer om dom ska stå på hela tiden? kanske är start stopp som orsakar detta problem till att börja med? oavsett vill jag inte behöva göra detta på grund av ett fel från fabrik.
vidare till tvisten med inet.
Jag skickade in kortet för en reklamation och fick detta svar efter dom undersökt kortet.
"Vi har nu avslutat ditt serviceärende.
Åtgärd:
Fel verifierat. Kortet var extremt dammigt vilket orsakade ljudet från fläktarna.
Vi har rengjort kortet vilet fick ljudet att försvinna.
--------------------------------
Skickas åter till kund."
Kortet var lite dammigt men herregud inte extremt dammigt haha. Hur som helst är missljudet kvar och det går inte att missa. Jag mejlar tillbaka att ljudet kvarstår och med en video .
Jag får tillbaka
"Hej,
Tack för att du hörde av dig igen och för att du bifogade en video. Vi förstår att det är frustrerande när ljudet kvarstår. Efter att ha granskat din video och diskuterat med vår tekniker vill vi poängtera att ljudet som du beskriver kan bero på slitaget i fläktens lager, vilket ofta förvärras av damm och smuts. Som vi nämnde tidigare, kunde vi vid senaste kontrollen inte återskapa ljudet efter att grafikkortet hade rengjorts noggrant.
Missljudet vi verifierade orsakades av ansamlad damm, vilket kan ses som en konsekvens av otillräckligt underhåll. Regelbunden rengöring är avgörande för att undvika sådana problem och för att säkerställa kortets långsiktiga funktionalitet.
Det är viktigt att notera att garantin för ditt kort inte är gällande längre, och att service eller utbyte därför inte kan erbjudas som en kostnadsfri åtgärd.
Vi rekommenderar att du ser över möjligheten att byta ut fläkten själv eller om du vill att t.ex. vi byter den åt dig mot en kostnad om problemet fortsätter att påverka användningen av kortet.
Vad vi kan se så har kortet inga övriga problem och kan hålla temperaturer osv bra ändå.
Hör gärna av dig om du har fler frågor eller om vi kan hjälpa dig på något annat sätt.
Vänligen,"
Vad ska jag göra nu? Min åsikt är den att det mekaniska brummade ljudet som många andra haft problem med sen kortet släpptes inte beror på en ansamling av damm. Det är uppenbart ett fabrikationsfel när andra har fått exakt samma ljud så tidigt efter att kortet släpptes.
Är det värt att gå vidare med detta till ARN? Vad tycker ni?
Mvh