Reklamation inet missljud EVGA 3060ti

Permalänk
Medlem

Reklamation inet missljud EVGA 3060ti

Hallå

jag har fått lite problem med en reklamation hos inet och vill ha lite input från er om det är värt att ta vidare mot ARN.
mitt EVGA 3060ti har börjat göra ett missljud när fläkten startar. det hörs väldigt tydligt vid uppstart av datorn samt i princip hela tiden när man inte spelar för fläktarna startar/stoppar hela tiden.
jag har inte använt kortet så flitigt sen jag köpte det utan det är på senare tiden som jag börjat spela mer så antar att det är därför det inte uppstått tidigare.

här är exakt det ljudet som mitt kort också gör
https://www.reddit.com/r/EVGA/comments/pmv0yy/3060_making_cro...

flertal andra personer instämmer att dom har exakt samma missljud, inlägget är 3 år gammalt så det har alltså varit ett problem tidigt för dom som använde kortet mycket direkt.

vissa har en lösning att göra en egen kurva för fläktarna så dom aldrig stannar, men då slits ju fläktarna ännu mer om dom ska stå på hela tiden? kanske är start stopp som orsakar detta problem till att börja med? oavsett vill jag inte behöva göra detta på grund av ett fel från fabrik.

vidare till tvisten med inet.

Jag skickade in kortet för en reklamation och fick detta svar efter dom undersökt kortet.

"Vi har nu avslutat ditt serviceärende.
Åtgärd:
Fel verifierat. Kortet var extremt dammigt vilket orsakade ljudet från fläktarna.
Vi har rengjort kortet vilet fick ljudet att försvinna.
--------------------------------
Skickas åter till kund."

Kortet var lite dammigt men herregud inte extremt dammigt haha. Hur som helst är missljudet kvar och det går inte att missa. Jag mejlar tillbaka att ljudet kvarstår och med en video .

Jag får tillbaka

"Hej,
Tack för att du hörde av dig igen och för att du bifogade en video. Vi förstår att det är frustrerande när ljudet kvarstår. Efter att ha granskat din video och diskuterat med vår tekniker vill vi poängtera att ljudet som du beskriver kan bero på slitaget i fläktens lager, vilket ofta förvärras av damm och smuts. Som vi nämnde tidigare, kunde vi vid senaste kontrollen inte återskapa ljudet efter att grafikkortet hade rengjorts noggrant.

Missljudet vi verifierade orsakades av ansamlad damm, vilket kan ses som en konsekvens av otillräckligt underhåll. Regelbunden rengöring är avgörande för att undvika sådana problem och för att säkerställa kortets långsiktiga funktionalitet.

Det är viktigt att notera att garantin för ditt kort inte är gällande längre, och att service eller utbyte därför inte kan erbjudas som en kostnadsfri åtgärd.
Vi rekommenderar att du ser över möjligheten att byta ut fläkten själv eller om du vill att t.ex. vi byter den åt dig mot en kostnad om problemet fortsätter att påverka användningen av kortet.
Vad vi kan se så har kortet inga övriga problem och kan hålla temperaturer osv bra ändå.
Hör gärna av dig om du har fler frågor eller om vi kan hjälpa dig på något annat sätt.
Vänligen,"

Vad ska jag göra nu? Min åsikt är den att det mekaniska brummade ljudet som många andra haft problem med sen kortet släpptes inte beror på en ansamling av damm. Det är uppenbart ett fabrikationsfel när andra har fått exakt samma ljud så tidigt efter att kortet släpptes.
Är det värt att gå vidare med detta till ARN? Vad tycker ni?

Mvh

Eftersom butikernas forumsektioner ej är ett komplement till kundtjänst eller för konsumenträttsliga frågor har tråden flyttats till bättre lämpad plats. - MOD
Permalänk
Medlem

Lite kul är att en kompis till mig har haft exakt samma ärende med dom för några månader sen.

Dom skyllde dock inte på damm för han, för han sa dom dock bara att dom inte hörde något missljud haha.. Men tror aldrig han regjort sitt kort heller och det var också lite dammigt. Det gick inte att missa ljudet, stängde man av noice supression på discord hörde man det i call 😄

Han skickade in det en gång till och hotade med ARN. Då helt plötsligt hörde dom ljudet när dom testade och han fick ett erbjudande om ett 4060ti kort eller ett presentkort på 5499kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheIzaW:

Hallå

jag har fått lite problem med en reklamation hos inet och vill ha lite input från er om det är värt att ta vidare mot ARN.
mitt EVGA 3060ti har börjat göra ett missljud när fläkten startar. det hörs väldigt tydligt vid uppstart av datorn samt i princip hela tiden när man inte spelar för fläktarna startar/stoppar hela tiden.
jag har inte använt kortet så flitigt sen jag köpte det utan det är på senare tiden som jag börjat spela mer så antar att det är därför det inte uppstått tidigare.

flertal andra personer instämmer att dom har exakt samma missljud, inlägget är 3 år gammalt så det har alltså varit ett problem tidigt för dom som använde kortet mycket direkt.

vissa har en lösning att göra en egen kurva för fläktarna så dom aldrig stannar, men då slits ju fläktarna ännu mer om dom ska stå på hela tiden? kanske är start stopp som orsakar detta problem till att börja med? oavsett vill jag inte behöva göra detta på grund av ett fel från fabrik.

Jag skickade in kortet för en reklamation och fick detta svar efter dom undersökt kortet.

Åtgärd:
Fel verifierat. Kortet var extremt dammigt vilket orsakade ljudet från fläktarna.
Skickas åter till kund."

Kortet var lite dammigt men herregud inte extremt dammigt haha. Hur som helst är missljudet kvar och det går inte att missa. Jag mejlar tillbaka att ljudet kvarstår och med en video .

Jag får tillbaka

"Hej,
Tack för att du hörde av dig igen och för att du bifogade en video. Vi förstår att det är frustrerande när ljudet kvarstår. Efter att ha granskat din video och diskuterat med vår tekniker vill vi poängtera att ljudet som du beskriver kan bero på slitaget i fläktens lager, vilket ofta förvärras av damm och smuts. Som vi nämnde tidigare, kunde vi vid senaste kontrollen inte återskapa ljudet efter att grafikkortet hade rengjorts noggrant.

Missljudet vi verifierade orsakades av ansamlad damm, vilket kan ses som en konsekvens av otillräckligt underhåll. Regelbunden rengöring är avgörande för att undvika sådana problem och för att säkerställa kortets långsiktiga funktionalitet.

Det är viktigt att notera att garantin för ditt kort inte är gällande längre, och att service eller utbyte därför inte kan erbjudas som en kostnadsfri åtgärd.
Vi rekommenderar att du ser över möjligheten att byta ut fläkten själv eller om du vill att t.ex. vi byter den åt dig mot en kostnad om problemet fortsätter att påverka användningen av kortet.
Vad vi kan se så har kortet inga övriga problem och kan hålla temperaturer osv bra ändå.
Hör gärna av dig om du har fler frågor eller om vi kan hjälpa dig på något annat sätt.
Vänligen,"

Vad ska jag göra nu? Min åsikt är den att det mekaniska brummade ljudet som många andra haft problem med sen kortet släpptes inte beror på en ansamling av damm. Det är uppenbart ett fabrikationsfel när andra har fått exakt samma ljud så tidigt efter att kortet släpptes.

Mvh

Jag tycker du ska kontakta EVGA för att se om dem kan hjälpa dig direkt, de har haft bra service tidigare, kanske kan skicka ut nya fläktar?

Hursomhelst så är det en intressant tanke gällande start stopp, det är korrekt att det sliter mer på fläktarna att stängas av och på om det sker konstant eller ofta, bättre att bara skapa en fläktkurva som är så hög som möjligt hela tiden utan att det blir störande, då är kortet svalt och tyst och du slipper oljudet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Hedersmedlem

Hur länge har du haft kortet?

Det är viktigt att notera att Konsumentköplagen inte ger dig rätt att få alla fel fixade. Detta blir mer och mer aktuellt ju längre från inköpsdatum du kommer. Konsumentköplagen säger att man ska beakta hur felet påverkar dig.

Det jag läser i Inets svar är att i och med att garantin gått ut så är detta något de behöver ta på sig om problemet ska lösas. De anser förmodligen att felet är för litet för att rättfärdiga ett byte av kort som kommer kosta dem lika mycket som kortet kostade från början. Kostnaden för åtgärd av ett fel som inte påverkar funktionen är för stor.
Det du möjligtvis kan komma med är en beskrivning av hur felet påverkar dig negativt. Men jag tror det blir svårt att komma med något slagkraftigt med tanke på att felet just nu bara är "estetiskt".

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Det kostar numera att göra ett ärende. Så frågan kanske är om det inte helt enkelt är billigare och mindre besvär att helt enkelt köpa ny fläkt.

Går ju alltid att ta till en "ghetto-lösning" om originaldelar är otillgängliga eller dyrare än det smakar.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag tycker du ska kontakta EVGA för att se om dem kan hjälpa dig direkt, de har haft bra service tidigare, kanske kan skicka ut nya fläktar?

Hursomhelst så är det en intressant tanke gällande start stopp, det är korrekt att det sliter mer på fläktarna att stängas av och på om det sker konstant eller ofta, bättre att bara skapa en fläktkurva som är så hög som möjligt hela tiden utan att det blir störande, då är kortet svalt och tyst och du slipper oljudet.

Mvh

Det kanske vore smidigt men jag vet inte om jag klarar av att byta något sånt själv om jag ska vara ärlig.

Om jag inte får någon hjälp från inet kanske jag måste göra det med fläktkurvan. Problemet är väl att jag inte har några problem med prestandan och ser mig inte uppgradera kortet så vill inte låta dom gå i onödan och slita ut som på det sättet istället 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det kostar numera att göra ett ärende. Så frågan kanske är om det inte helt enkelt är billigare och mindre besvär att helt enkelt köpa ny fläkt.

Går ju alltid att ta till en "ghetto-lösning" om originaldelar är otillgängliga eller dyrare än det smakar.

Frågan är också ifall vederbörande gjorde ett garantiärende eller ett faktiskt reklamationsärende i första taget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Sarato:

Frågan är också ifall vederbörande gjorde ett garantiärende eller ett faktiskt reklamationsärende i första taget.

När en kund kontaktar återförsäljaren och påtalar att "min grej funkar ej" har en reklamation gjorts. Oavsett vilket ord kunden använder.

De enda som skulle göra en distinktion mellan garanti och reklamationsrätt i detta sammanhang är mindre nogräknade återförsäljare som försöker använda sig av kunders bristande kunskap för att undvika ansvar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Hur länge har du haft kortet?

Det är viktigt att notera att Konsumentköplagen inte ger dig rätt att få alla fel fixade. Detta blir mer och mer aktuellt ju längre från inköpsdatum du kommer. Konsumentköplagen säger att man ska beakta hur felet påverkar dig.

Det jag läser i Inets svar är att i och med att garantin gått ut så är detta något de behöver ta på sig om problemet ska lösas. De anser förmodligen att felet är för litet för att rättfärdiga ett byte av kort som kommer kosta dem lika mycket som kortet kostade från början. Kostnaden för åtgärd av ett fel som inte påverkar funktionen är för stor.
Det du möjligtvis kan komma med är en beskrivning av hur felet påverkar dig negativt. Men jag tror det blir svårt att komma med något slagkraftigt med tanke på att felet just nu bara är "estetiskt".

Kortet är nu 3 år gammalt men jag började ärendet inom reklamationstiden på 3 år. Jag pratade med hallåkonsument för ett tag sen om ett annat problem och så länge det går att påvisa att det är fel från fabrik och inom 3 år har man alltid rätt att få det åtgärdat av återförsäljaren kostnadsfritt.

Det här har inget med garantin att göra när det är reklamation.

Kan hålla med om att absolut det är ett litet fel men det påverkar mig väldigt stort när ett sporadiskt brummande korrande ljud låter högt i mitt annars tysta spel rum. Det låter alltså högre än musik jag lyssnar på via högtalare. Det är otroligt irriterande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag menade med ARN. Men visst, det kan vara kostnader för returhantering beroende på butik / typ ärende också.

Skrivet av twit:

När en kund kontaktar återförsäljaren och påtalar att "min grej funkar ej" har en reklamation gjorts. Oavsett vilket ord kunden använder.

De enda som skulle göra en distinktion mellan garanti och reklamationsrätt i detta sammanhang är mindre nogräknade återförsäljare som försöker använda sig av kunders bristande kunskap för att undvika ansvar.

Det blir ofta lite semantiska cirklar av det där.

En vanlig grej vissa butiker gör (eller gjorde, för det verkar gått ner med den övrigt ökade prova och byt policyn de senaste åren. Åtminstone bland jättarna i handeln) är dock att få över återköp till reklamation för att till sist förhoppningsvis kunna komma fram till att varan är ok.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför inte bara sätta en låg lägsta RPM på kortet då så att det inte behöver hålla på att startas från stillastående ofta (vilket kan orsaka små strömspikar hela tiden).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheIzaW:

Kortet är nu 3 år gammalt men jag började ärendet inom reklamationstiden på 3 år. Jag pratade med hallåkonsument för ett tag sen om ett annat problem och så länge det går att påvisa att det är fel från fabrik och inom 3 år har man alltid rätt att få det åtgärdat av återförsäljaren kostnadsfritt.

Kan hålla med om att absolut det är ett litet fel men det påverkar mig väldigt stort när ett sporadiskt brummande korrande ljud låter högt i mitt annars tysta spel rum. Det låter alltså högre än musik jag lyssnar på via högtalare. Det är otroligt irriterande..

Det är väldigt troligt att vissa tapp i komfort genom slitage är en acceptabel funktion med ålders rätt som även ARN skulle arkivera ärendet som.

Om det ska ledas i bevis att felet är från fabrik vid det laget så krävs närmast att de flesta korts fläktar börjar låta så inom liknande tid. Vilket också är rätt långt tid. Hade det varit inom första året blir det lite annorlunda.

Annars finns det som sagt mer eller mindre omfattande självservice att ta till. Lite olja, eller att bara vända datorn uppochner som den minsta insatsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

I och med att du ändå haft kortet i 3 år så förstår jag helt från Inet's sida att det inte är så kul att behöva ordna med reklamation osv, de har ju ändå en bra poäng att detta kan ha skett nyligen och därmed inget fel när du köpte kortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheIzaW:

Hallå

Åtgärd:
Skickas åter till kund."

Jag får tillbaka

"Hej,

Vänligen,"

Mvh

Den är ju knäpptyst enligt din video

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TheIzaW:

med tanke på ditt kort är 3 år gammalt så gällde reklamationsrätten vid köpet som följande dom första 6 mån är det återförsäljaren som ska bevisa att det inte är ett ursprungsfel dom resterande 30 mån är det kunden som ska bevisa att det är ett ursprungsfel..Reklamationsrätten ändrades juli 2023..dom förste 2 åren ät det återförsäljaren som ska bevisa att det inte är ett ursprungsfel och kunden som ska bevisar att det r ett ursprungsfel resterande 1 året, men det gäller bara vid köp efter den nya lagen trädde i kraft

Ibland kan garantin var att föredra tror Inet har 2 år,, sen finns det ofta tillverkargaranti som brukar ofta vara 3 år..men då får man skicka in den med ett RMA och stå för all frakt (ofta utomlands) och med risken att dom inte godtar den, och då själv får stå för alla merkostnader

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

med tanke på ditt kort är 3 år gammalt så gällde reklamationsrätten vid köpet som följande dom första 6 mån är det återförsäljaren som ska bevisa att det inte är ett ursprungsfel dom resterande 18 mån är det kunden som ska bevisa att det är ett ursprungsfel..Reklamationsrätten ändrades juli 2023..dom förste 2 åren ät det återförsäljaren som ska bevisa ursprungsfel och kunden som ska bevisar resterande 1 året, men det gäller bara vid köp efter den nya lagen trädde i kraft

Ibland kan garantin var att föredra tror Inet har 2 år,, sen finns det ofta tillverkargaranti som brukar ofta vara 3 år..men då får man skicka in den med ett RMA och stå för all frakt (ofta utomlands) och med risken att dom inte godtar den, och då själv får stå för alla merkostnader

med tanke på att flera har haft samma problem för 3 år sen, redan veckor/månader efter kortet släpptes så tror jag inte det är några konstigheter gällande besvisning på fel från fabrik.

för 3 år sen i tråden som nämdes ovan

"I've noticed there are a lot of complaints about this issue with EVGA cards on the internet."

"Can confirm both my old 2070 Super XC Ultra and now 3070 XC3 Ultra did this sound. Friend of mine has a 3060 XC Gaming and it too does this sound on fan startup. It's common for EVGA cards."

"I just noticed this issue on my 3060ti ftw3 ultra too. I thought I was going insane."

"Same thing is happening to my 3060 TI XC. "

TS skrev att kortet inte har används så mycket sen köp först nu på senare tid.

Jag hade nog bröstat ARN kostnaden och krävt att häva köpet och sen köpa ett nytt kort. EVGA gick i konkurs av en anledning, det kanske var det här som skulle kosta för mycket att åtgärda för alla kunder?

Hur mycket betalade du för kortet? Jag tror inet kan kräva typ avdrag för använding då dock och dom verkar vara lite giriga om man kikar andra trådar här. Men tror dom är skyldiga i första hand repa kortet eller erbjuda en ersättningsvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-pax666:

med tanke på ditt kort är 3 år gammalt så gällde reklamationsrätten vid köpet som följande dom första 6 mån är det återförsäljaren som ska bevisa att det inte är ett ursprungsfel dom resterande 18 mån är det kunden som ska bevisa att det är ett ursprungsfel..Reklamationsrätten ändrades juli 2023..dom förste 2 åren ät det återförsäljaren som ska bevisa ursprungsfel och kunden som ska bevisar resterande 1 året, men det gäller bara vid köp efter den nya lagen trädde i kraft

Redan 2003 (med reservation för att mitt minne sviker) så utökades reklamationsrätten för konsumenter från 2 år till 3 år. Initialt gällde då, för bevisbördan, 6 mån för säljaren, därefter 30 mån för konsumenten. Fr.o.m. 2022 gäller istället 24 mån för säljaren, 12 mån för konsumenten.

Angående Inets garanti så följer deras villkor vad som kan ses som normalt i branschen - inget utöver tillverkargarantin annat än i undantagsfall:
"Respektive tillverkares garantivillkor gäller, minimum 1 år samt upp till tillverkares angivna garantiperiod beroende på produkt. För Inet AB:s datorer byggda av Inet lämnar vi 2 års garanti från och med leveransdatum (för Taurus lämnas 3 års garanti från och med leveransdatum). Produkter som är köpta som fyndvaror via butik eller fyndhörnan omfattas av 1 års garanti.
Förbrukningsartiklar, bläckpatroner, tonerkassetter, batterier, datamedia samt andra artiklar av förbrukningsart är undantagna från garanti, på dessa varor lämnas 60 dagars s.k. uppackningsgaranti mot fabrikationsfel."

När man utnyttjar tillverkargarantin så kan man i de flesta fall ändå välja att vända sig till återförsäljaren. Se https://lawline.se/answers/garanti-lamnad-for-saljarens-rakni...

Permalänk
Medlem

Byt fläktarna eller sälj kortet. Nu vet jag inte vilken modell du har men det är inte direkt några dyra saker: https://www.ebay.co.uk/itm/225118849012?

Som de säger så har garantin gått ut så kortet är inte nytt. Då får man ibland göra service på sina prylar. Det enklaste är att köpa nya fläktar och byta själv men du kan även köpa ett defekt kort och plocka en hel kylare från. Förutsatt att den passar och är hel.

Jag hade personligen inte orkat bråka om detta på ett 3 år gammalt grafikkort och efter vad inet har svarat så verkar de ha en rätt solid förklaring till varför fläkten låter så det är inte ens säkert att du skulle vinna hos ARN.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.