Permalänk

Samsung Odyssey G8 S32DG802 32"

Är denna skärm fortfarande värd att köpa 2025? Elgiganten och Power har den på kampanj för 9990:-

Är till 100% spelande på PC.

Permalänk

Jag är inne på samma sak.

Jag beställde förra året Dells variant, skickade då tillbaka den då jag fick den första versionen som saknade plastfilm. Så skärmen vart full med skav.

Av vad jag har läst så ska denna vara väldigt bra, det som skiljer är väl att ytan är matt istället för glansig.

Jag skulle säga att det är värt att köpa denna trots att det är förra årets generation, särskilt då det inte kommer några nya 32 tummare med ny teknik... (tror jag)

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Skrivet av Gunziee95:

Jag är inne på samma sak.

Jag beställde förra året Dells variant, skickade då tillbaka den då jag fick den första versionen som saknade plastfilm. Så skärmen vart full med skav.

Av vad jag har läst så ska denna vara väldigt bra, det som skiljer är väl att ytan är matt istället för glansig.

Jag skulle säga att det är värt att köpa denna trots att det är förra årets generation, särskilt då det inte kommer några nya 32 tummare med ny teknik... (tror jag)

Vad jag läst mig till är att den matta finishen gör marginell skillnad? Har svårt att sitta i mörkt rum 24/7 också.

Ännu inte bestämt mig om det blir ett köp? Alternativet är Alienware 3225…

Permalänk

Jag skaffade en Samsung Odyssey G8 S32DG802 32" under black friday. Är väldigt nöjd med den!
Bilden är sjukt bra. Jag tycker menyerna och inställningarna är ganska krångliga. Men nu har jag lyckats få till en bra inställning med bra färger och ljusstyrka.

Att man kan använda den som en TV tyckte jag i början mest var jobbigt. Men tycker nu att det är rätt nice. Har en soffa bakom mitt skrivbord, rätt nice att kunna lägga sig där och kolla tv med fjärrkontrollen.

Att skärmen är matt ser jag bara som positivt. Bilden är riktigt skarp men utan några reflektioner. Samsung har fått till en riktigt fin balans.

Det känns som 32" är den perfekta storleken.

Jag använder min mest till spel, men även lite jobb.
Enda nackdelen med OLED är att man är orolig för inbränning. Men jag tror att dagens skärmar är mycket bättre på att förebygga det. Det är nog bara i extrema fall man får inbränningar. Om du bara spelar så skulle jag inte vara orolig.

Något som de fått till är designen! Riktigt stilren och tunn. Ser inte "gameig" ut vilket bara är positivt för mig.
Smidig att sätta ihop och det känns som det är bra kvalitet på grejerna.

Permalänk
Skrivet av DubbelDHB:

Vad jag läst mig till är att den matta finishen gör marginell skillnad? Har svårt att sitta i mörkt rum 24/7 också.

Ännu inte bestämt mig om det blir ett köp? Alternativet är Alienware 3225…

Jag kollade på denna https://www.youtube.com/watch?v=pjFsMKdNnyU

Finns även en video i mörker där man knappt kan se någon skillnad.

För mig just nu är det priset som lockar, går även att få 5% till om man har deras app

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Jag kollade på denna https://www.youtube.com/watch?v=pjFsMKdNnyU

Finns även en video i mörker där man knappt kan se någon skillnad.

För mig just nu är det priset som lockar, går även att få 5% till om man har deras app

Är det via Samsung-shoppen som du kollar?

Permalänk
Skrivet av Choppe:

Är det via Samsung-shoppen som du kollar?

Japp, jag hade två rabattkoder där. Går alltid skapa nytt konto om du ej har.

SHOPAPP5
Eller
ShopApp5

Fungerar enbart i appen. Bör fungera för dig

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

SHOPAPP5
Eller
ShopApp5

Ska kolla om skärmen kommer in i lager snart igen och fundera över om det kan vara köpläge. Velar som fan just nu då jag är väldigt rädd för att jag skulle störa sönder mig på en 1440p pga text non-clarity.

Permalänk

Jag har den skärmen och den är sjukt grym. Bilden är magisk och den matta finishen är inte så illa som det var på andra skärmar.
Har haft den sen den släpptes och inga problem med inbränningar eller liknande och då kör jag maxad ljusstyrka.

Värt att notera att jag hade stora problem med Display kabeln där bilden krånglade, men de har en HDMI kabel med i paketet så om ni har problem använd den. Funkade för mig.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
RYZEN 7 7800X3D Corsair 32GB 6000 MHz ASUS B650-E
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung 32" Odyssey G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Jag är nyfiken på denna också, jag använder min skärm även för jobb, hur är den att läsa text på, det gnälls online på OLED för denna biten? Någon som har erfarenheter?

Permalänk
Skrivet av daskaren:

Jag är nyfiken på denna också, jag använder min skärm även för jobb, hur är den att läsa text på, det gnälls online på OLED för denna biten? Någon som har erfarenheter?

När jag hade aw3225qf så störde jag mig inte alls på textklarheten..

Jag använde min till jobb också.

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig köpa en oled och förstöra den med en matt display. Har en asus 240hz 4k oled och en samsung g7 165hz 4k side by side samsungen är matt och asusen är blank. Kan säga att jag stör mig otroligt mycket mer på den matta displayen när det är ljus framför skärmen (har tv framför) än den blanka asus skärmen. Utöver det är det betydligt klarare färger på asusen och smearing på den matta som är väldigt tydliga. Aldrig mer matt för min del.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av person:

Jag skulle aldrig köpa en oled och förstöra den med en matt display. Har en asus 240hz 4k oled och en samsung g7 165hz 4k side by side samsungen är matt och asusen är blank. Kan säga att jag stör mig otroligt mycket mer på den matta displayen när det är ljus framför skärmen (har tv framför) än den blanka asus skärmen. Utöver det är det betydligt klarare färger på asusen och smearing på den matta som är väldigt tydliga. Aldrig mer matt för min del.

Om du jämför en OLED med en icke-OLED blir det ganska självklart att färgerna kommer vara bättre på OLEDen. Inte säker på att det är just det matta och blanka som är det viktiga där.

Själv har jag ASUS 32" WOLED-skärm (matt) från 2024 samt en LG C4 42" (blank) i samma rum. Hade inte velat ha tvn som spelskärm/huvudskärm just pga att den är blank. Mörka scener i filmer eller spel blir inte bra om taklampan är på eller persiennerna inte igendragna pga speglingarna. Den matta skärmen behöver jag inte tänka på sånt med. Sen är själva bilden eller hur bra färgerrna är ju knappt möjligt att se skillnad på så där behöver man inte oroa sig.

Tror därför att skärmen i den här tråden är ett jättebra köp, speciellt om man inte vill sitta i mörker framför datorn.

Visa signatur

Fractal Define 7 C ~ ASUS Z790-F ~ Intel 13700K ~ Noctua NH-D15 ~ NVIDIA 5080 FE ~ ASUS PG32UCDP
Fractal Meshify 2 C ~ Gigabyte B550 G X V2 ~ AMD 5700X3D ~ Thermalright PA 120 SE ~ MSI RX 6800 ~ Dell AW3425DWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av chandler:

Om du jämför en OLED med en icke-OLED blir det ganska självklart att färgerna kommer vara bättre på OLEDen. Inte säker på att det är just det matta och blanka som är det viktiga där.

Själv har jag ASUS 32" WOLED-skärm (matt) från 2024 samt en LG C4 42" (blank) i samma rum. Hade inte velat ha tvn som spelskärm/huvudskärm just pga att den är blank. Mörka scener i filmer eller spel blir inte bra om taklampan är på eller persiennerna inte igendragna pga speglingarna. Den matta skärmen behöver jag inte tänka på sånt med. Sen är själva bilden eller hur bra färgerrna är ju knappt möjligt att se skillnad på så där behöver man inte oroa sig.

Tror därför att skärmen i den här tråden är ett jättebra köp, speciellt om man inte vill sitta i mörker framför datorn.

Är allmänt känt att det är klarare bild på blanka skärmar då det matta filtret gör de mer smearade. Ang matta filtret på min samsung så lyser ljuskällor upp hela skärmen varav oleden så blir det en tint av reflektion som knappt är märkbar.

Visa signatur

7900xtx och 7800x3d är min setup. Så nu vet ni det om jag kritiserar AMD ibland.

Permalänk

I klippet jag skickade ovan så kan man se skillnaden. Blankt är klart bättre i nästan alla situationer skulle jag säga… den matta blir väldigt ”grå” i ljusa förhållanden

Samma person har även lagt upp i andra förhållanden

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

SHOPAPP5
Eller
ShopApp5

I lager igen i Samsungs webbshop!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pvt_Rinzler:

Jag har den skärmen och den är sjukt grym. Bilden är magisk och den matta finishen är inte så illa som det var på andra skärmar.
Har haft den sen den släpptes och inga problem med inbränningar eller liknande och då kör jag maxad ljusstyrka.

Värt att notera att jag hade stora problem med Display kabeln där bilden krånglade, men de har en HDMI kabel med i paketet så om ni har problem använd den. Funkade för mig.

Vad var det som krånglade me dp? Märkt att min skärm släcker ned sig någon sekund då och då. Händer kanske en två gånger under tidne jag sitter några timmar.

On topic. Jag är super nöjd med skärmen 😊.
STOR skillnad från min tidigare 2k IPS skärm.
Fungerar mycket bra i både ljus och mörk miljö, för arbete och spel. Tvn är bara ett plus.
Kommer inte kunna gå tillbaka till IPS.

Permalänk
Skrivet av Yoopapa:

Vad var det som krånglade me dp? Märkt att min skärm släcker ned sig någon sekund då och då. Händer kanske en två gånger under tidne jag sitter några timmar.

Fungerar mycket bra i både ljus och mörk miljö, för arbete och spel. Tvn är bara ett plus.

Har samma skärm och misstänker att det är något typ av inbränningsskydd?

Permalänk
Skrivet av Yoopapa:

Kommer inte ihåg riktigt men det var som glapp så skärmen slocknade några/någon sekund. Det hände ganska ofta så jag funderade på att lämna tillbaka den. Vissa ggr var den helt svart och vägrade starta.

Kollade efter lösningar på Reddit och det var flera som hade samma problem och alla rekommenderade HDMI. Efter att jag bytte till HDMI har det inte varit några problem med den och då har jag haft den sen släppet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Gunziee95:

I klippet jag skickade ovan så kan man se skillnaden. Blankt är klart bättre i nästan alla situationer skulle jag säga… den matta blir väldigt ”grå” i ljusa förhållanden

Samma person har även lagt upp i andra förhållanden

Klart att bilden är bättre, men när jag skulle köpa den så kostade Samsung mycket mindre än de andra. Ville ha Asus, men priset var flera tusen dyrare än Samsung, det var det som avgjorde för mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag testade att använda min Samsung S23u som remote i stället för den som levererades med skärmen. Det funkade bra utom
att det inte går att slå på skärmen. Däremot går det bra att stänga av den! En bug??

Permalänk
Medlem

Jag svarar mig själv. I "Inställningar" och "Nätverk" och "Expertinställningar" kan man tydligen välja att skärmen ska slås på med mobilen. Det funkar nu!

Permalänk
Skrivet av Yoopapa:

När händer det som mest ofta? Menar är det när du alt+tabbar och byter flikar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonisbabonis16:

När händer det som mest ofta? Menar är det när du alt+tabbar och byter flikar?

Finns inget mönster i det. Ibland slocknar den mer "brutalt" alltså det knäpper till ordentligt och ibland bara slocknar den. Brukar hålla sig i 1-2 sek.

Permalänk
Skrivet av Yoopapa:

Finns inget mönster i det. Ibland slocknar den mer "brutalt" alltså det knäpper till ordentligt och ibland bara slocknar den. Brukar hålla sig i 1-2 sek.

Skulle väl gissa att det är DSC (Display Stream Compression) som spökar. Är välkänt att att skärmar med DSC får black screen/delay och att detta är en av orsakerna till att man hellre bör vänta till Displayport 2.1

Permalänk
Bildexpert 📺

Korta bortfall i signalen är tecken på dåliga kablar men också att variationer i signalen överstiger toleranserna för skärmens kretsar. De här skärmarna drar bandbreddskraven till max och det är första gången i teknikhistorien vi är på dessa nivåer. Första generationerna ny hårdvara tenderar att visa upp nivåer instabilitet och YMMV. Vilket kan inkludera sådant som att kretsarna i source och sink av den här generationen dels inte alltid samarbetar helt till 100 procent vilket både ökar risken för avbrott och dels att när avbrotten sker, då är inte sink och source supersnabba på att återuppta förbindelsen igen.

AMD:s och Nvidia:s kort är inte exakt lika kring signaltoleranser vilket är en återkommande källa till problem när man kör maximalt bandbredd, även förr, långt innan DSC började användas. Det är högst rimligen något olika även inom både AMD:s och Nvidias olika generationer av kort, samt även variationer mellan olika partnertillverkare. Samt då samma variationer i toleranser hos de kretsar som sitter inuti sink/skärmen. YMMV.

Kopplingen till DSC är högst troligt ett sammanträffande och inte ett samband. Att köra 4K/240 kräver DSC och alla dessa skärmar måste använda DSC samt maximal DP-bandbredd. Problemen med ett par sekunder korta avbrott fanns däremot långt innan DSC blev normen. Fast har man som användare inte stött på detta problem innan är det förstås en klassisk tankevurpa att beskylla den nya tekniken på sin nya skärm, vilket råkar vara DSC.

Jag har svårt att se att DSC i sig skulle kräva extra sekunder av omsynk. Det är fortfarande samma signal, bara bilddata paketerat på annat sätt. För mig låter det mer som att kretsarna märker att signalförbindelsen slutar fungera och därför genomför upprepad link training där de source och sink iterativt testar klockning, spänning och signal-EQ och därigenom verifierar att önskad bandbredd kan uppnås innan de återupprättar signalen igen. Är det redan från början inte överensstämmande toleranser och marginaler mellan sink och source (plus variationer från kabeln) så bör rimligen den processen stöta på mer problem.

HDMI använder också sin variant av link training och förstås DSC men är hårdare specificerat än DP och även hårdare kontrollerat och certifierat mot krets- och kabeltillverkarna. Vilket då förklarar olika upplevelser för HDMI och DP-anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Korta bortfall i signalen är tecken på dåliga kablar men också att variationer i signalen överstiger toleranserna för skärmens kretsar. De här skärmarna drar bandbreddskraven till max och det är första gången i teknikhistorien vi är på dessa nivåer. Första generationerna ny hårdvara tenderar att visa upp nivåer instabilitet och YMMV. Vilket kan inkludera sådant som att kretsarna i source och sink av den här generationen dels inte alltid samarbetar helt till 100 procent vilket både ökar risken för avbrott och dels att när avbrotten sker, då är inte sink och source supersnabba på att återuppta förbindelsen igen.

AMD:s och Nvidia:s kort är inte exakt lika kring signaltoleranser vilket är en återkommande källa till problem när man kör maximalt bandbredd, även förr, långt innan DSC började användas. Det är högst rimligen något olika även inom både AMD:s och Nvidias olika generationer av kort, samt även variationer mellan olika partnertillverkare. Samt då samma variationer i toleranser hos de kretsar som sitter inuti sink/skärmen. YMMV.

Kopplingen till DSC är högst troligt ett sammanträffande och inte ett samband. Att köra 4K/240 kräver DSC och alla dessa skärmar måste använda DSC samt maximal DP-bandbredd. Problemen med ett par sekunder korta avbrott fanns däremot långt innan DSC blev normen. Fast har man som användare inte stött på detta problem innan är det förstås en klassisk tankevurpa att beskylla den nya tekniken på sin nya skärm, vilket råkar vara DSC.

Jag har svårt att se att DSC i sig skulle kräva extra sekunder av omsynk. Det är fortfarande samma signal, bara bilddata paketerat på annat sätt. För mig låter det mer som att kretsarna märker att signalförbindelsen slutar fungera och därför genomför upprepad link training där de source och sink iterativt testar klockning, spänning och signal-EQ och därigenom verifierar att önskad bandbredd kan uppnås innan de återupprättar signalen igen. Är det redan från början inte överensstämmande toleranser och marginaler mellan sink och source (plus variationer från kabeln) så bör rimligen den processen stöta på mer problem.

HDMI använder också sin variant av link training och förstås DSC men är hårdare specificerat än DP och även hårdare kontrollerat och certifierat mot krets- och kabeltillverkarna. Vilket då förklarar olika upplevelser för HDMI och DP-anslutning.

Intressant, tack för info! Vad blir störta skillnaden att köra HDMI istället för DP?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Yoopapa:

Intressant, tack för info! Vad blir störta skillnaden att köra HDMI istället för DP?

Ofta inget alls men ibland all skillnad i världen. Beror helt på skärmen i fråga och hur den är konstruerad. Så länge som de erbjuds samma bandbredd/frekvenser, likt 4K/240 Hz och VRR/adaptiv synk för både DP och HDMI ska det i praktiken vara samma funktionalitet i skärmen. Moderna skärmar är ofta identiska i funktion över HDMI och DP.

Fast det finns tusentals skärmar vilka är begränsade på just HDMI pga av äldre kretsuppsättningar där man inte når samma frekvenser över HDMI eller inte får exempelvis adaptiv synk med Nvidia-kort eller PS5 över HDMI, medan det går via AMD-kort pga av AMD Freesync över HDMI.