En eller flera burkar?

Permalänk
Medlem

En eller flera burkar?

Tjena kör för tillfället två stycken servrar (en pi-hole på en rpi 3b) och HA på en NUC med en i5-6500. Jag har nyligen fått en burk med en i5-10400 och funderar på att utöka med en plex-server och ha torrents på den, men känner ju snabbt att det börjar spåra med 3 dedikerade maskiner. Hur skulle ni gjort, kört allt på en maskin eller kanske två stycken? Tips mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Skulle kört allt på en och samma och kört Pi-Hole och HA i containers - även plex mm som containers.

Visa signatur

🟢 Main: R9 9900X3D | Strix B850-I | 64GB | RX9070 | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem

I5 10400 kan då göra alla 3 jobb skulle jag tro, eventuellt behålla pi-hole då det inte kräver mkt ändå.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aritoc:

Tjena kör för tillfället två stycken servrar (en pi-hole på en rpi 3b) och HA på en NUC med en i5-6500. Jag har nyligen fått en burk med en i5-10400 och funderar på att utöka med en plex-server och ha torrents på den, men känner ju snabbt att det börjar spåra med 3 dedikerade maskiner. Hur skulle ni gjort, kört allt på en maskin eller kanske två stycken? Tips mottages tacksamt.

Vad är det som spårar? Jag har sex "servrar" hemma.

Jag har en NAS som börjar bli till åren som är ren filserver samt en backup-NAS till den. En NUC som kör tjänster som publiceras mot internet, samt en motsvarande för interna tjänster. GitLab fick jag inte att funka ordentligt i docker så den har fått en egen NUC och till sist har jag en AI-burk med grafikkort som kör LLM'er, Stable Diffusion och liknande.
Tidigare höll jag på att köra flera av mina tjänster på ett gäng Pi's, men det blir snabbt nästan lika dyrt som en NUC om man vill ha lite tillförlitlighet, samtidigt som prestandan är en bråkdel, så har gett upp mina Pi's.

Jag skulle kunna skaffa en liten biffigare server och köra virtuella maskiner på den. Kanske någon gång...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Blev så att jag migrerade HA-servern till den kraftigare burken och började sätta upp alla andra tjänster på den också utom pi-hole som fick vara kvar. Kan erkänna att jag tagit mig lite vatten över huvudet genom att köra linux-server med docker, för varje problem man löser känns det som att det dyker upp 5 nya.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aritoc:

Blev så att jag migrerade HA-servern till den kraftigare burken och började sätta upp alla andra tjänster på den också utom pi-hole som fick vara kvar. Kan erkänna att jag tagit mig lite vatten över huvudet genom att köra linux-server med docker, för varje problem man löser känns det som att det dyker upp 5 nya.

Vad är det för problem du åker på? Använder du Portainer? Om inte så kan jag starkt rekommendera den. Portainer är ett webgui till din docker.

Jag har länge använt mig av Synology NAS. Nu har jag börjat experimentera med att köra deras OS på flera burkar (xpenology). Fördelen är att du får ett ännu mer utbyggt GUI för att tex administrera nginx och annat. Nackdelen är att deras OS är svårt att använda till saker som inte gillar docker. Det är baserat på Linux, men är typ en egen distro som inte använder någon standard pakethanterare osv. Men till docker är den bra.

En annan sak jag tänkte på är att du inte ska installera Docker mha Snap. Installera det den manuella vägen genom att lägga till deras repo till apt osv. Min erfarenhet är att mycket blir krångligare när Docker installerats mha Snap. Tyvärr är det den installation som används om du väljer att installera Docker samtidigt som du installerar Ubuntu Server.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det för problem du åker på? Använder du Portainer? Om inte så kan jag starkt rekommendera den. Portainer är ett webgui till din docker.

Jag har länge använt mig av Synology NAS. Nu har jag börjat experimentera med att köra deras OS på flera burkar (xpenology). Fördelen är att du får ett ännu mer utbyggt GUI för att tex administrera nginx och annat. Nackdelen är att deras OS är svårt att använda till saker som inte gillar docker. Det är baserat på Linux, men är typ en egen distro som inte använder någon standard pakethanterare osv. Men till docker är den bra.

En annan sak jag tänkte på är att du inte ska installera Docker mha Snap. Installera det den manuella vägen genom att lägga till deras repo till apt osv. Min erfarenhet är att mycket blir krångligare när Docker installerats mha Snap. Tyvärr är det den installation som används om du väljer att installera Docker samtidigt som du installerar Ubuntu Server.

En hel del ovana eftersom jag inte grejat så mycket med linux förut skapade en del handhavandefel och sen så provade jag först rancher men guiden jag följde var gammal och hela guit var ändrat så jag skippade hela den biten och körde via docker compose och yml-filer istället.

Kommer inte köra några brutala mängder med applikationer så jag kände att det var lika bra att fortsätta på inslaget spår. Lyckades efter många om och men länka ihop alla containrar så att de funkade med varandra och gjorde som det skulle. Sen så behövde jag fixa hardlinking (lite osäker på om jag lyckats, men ska sätta mig med det ikväll och verifiera). Sen har det kommit upp lite småsaker under vägen, typ saker som ska fungera som inte gjort det trots att jag gjort rätt, gick att fixa genom att restarta containern.

Linux hade inte heller mountat hela disken av någon anledning utan bara 100GB av totalt 1 TB, så det var mycket som spökade. Nu lever jag lite efter principen if it ain't broke don't fix it. Nästa utmaning blir att lägga till fler hårddiskar som ska vara länkade till samma directories (ingen aning om detta är svårt eller inte men vi får väl se).

Edit: Styckesuppdelning istället för wall of text

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det som spårar? Jag har sex "servrar" hemma.

Endast ett reellt alternativ om man bor i norrland där elen är billig ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Endast ett reellt alternativ om man bor i norrland där elen är billig ;P

Eller om man bor i BRF där elräkningen betalas av föreningen, vilket faktiskt är väldigt skönt...

Permalänk
Medlem

Jag hade gjort ett proxmox-kluster av de två som inte är rpi.