Elbilar vs Bränslebilar - Diskussionstråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Yes och kriminalitet existerar alls i Sverige för det är lugnt i mitt trapphus.....

Har jag aldrig påstått heller. Sådana Ad Hominen-attacker gör att jag inte tar dig på allvar.

Skrivet av norrby89:

Ni bort helt enkelt där det inte gäller, ändrar inte att det i vårt avlånga land finns massvis med ställen där det inte fungerar alternativt hade varit begränsad till 230v laddning! Det är ett faktum och inget mer.

Ytterligare en sak att inte ta dig på allvar. 3-fas är så gott som standard i alla småhus i Sverige.

Du pratar uppenbarligen om något annat land (eller har ingen koll alls).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Finns massvis av undersökningar angående just detta bland annat en där dom räknande och körde simuleringar om det i Sala strax norr om Västerås och utanför bygden så går nätet ner redan vid några enstaka elbilar som laddas vid fel tillfälle på vissa områden.

Det är alltid roligt att läsa dessa trådar, där "framtida tekniker" ska frälsa oss från de onda batterierna! MEN, att leverera 10% mer el än idag, det GÅR ICKE! Allt kommer brinna upp.

Tekniken för att lösa problemet med effekt till laddning av elbilar finns redan idag. I drift. Krävs 0 forskning. Till skillnad från div. vätgas, solid-state batterier osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Även större bygder så som Sala tätort skulle klara att max 60-65% (om jag mins rätt) av alla hade elbilar innan nätet blir ostabilt och riskerar att kollapsa. Och att åtgärda det är många många miljoner kr om inte miljarder..

Elbilar på stor skala är inte hållbart då vi saknar infrastrukturen för det, och infrastrukturen kostar helt enkelt för mycket.

60-65% är rätt mycket, vi är inte ens i närheten av de siffrorna. Vi bygger hela tiden ut infrastrukturen som möjliggör en vidare elektrifiering av samhället. Ja, det kostar pengar men utbyggnaden kommer ske ändå. I Sala kommer de också göra de investeringarna som krävs för att samhället ska elektrifieras i betydligt högre grad än idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Om man ska elektrifiera alla dvs, rubbet av alla fossila fordon globalt kommer det att behövas "grävas" ner en ofantlig mängd kopparkabel som vi kanske inte har utan man måste gräva upp koppar & av denna koppar ska sedan kabel tillverkas osv. osv. Hur mycket kommer det att ta i resurser & påverkan etc. bara för att ladda batterierna?

Mina tankar kring detta med batterier.

Det är ju en rimlig farhåga men det har väl visat sig att det inte egentligen behöver grävas ner speciellt mycket mer kopparkabel i många länder. Elförbrukningen i Sverige totalt har ju sjunkit från en peak som vi passerade för några decennier sedan om jag minns rätt, så vi har kapacitet för en hel del elbilar innan det blir ett problem. Effekten av LED-lampor, bättre luftvärmepumpar mm.

En anekdot är att vi har två elbilar i hushållet och har inte behövt byta säkringar jämfört med när vi inte hade det. Husets befintliga koppar hanterar det alltså fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ni bort helt enkelt där det inte gäller

Att ladda en elbil hemma drar lika mycket ström som att köra några plattor på spisen samtidigt som ugnen, det är inget problem i Sverige någonstans vad jag vet.

Ser man sverige som helhet får man följande påstående när man googlar på elförbrukning:

"Elanvändningen har legat still på mellan 130-140 TWh/år sedan slutet av 1980-talet, och under de senaste åren har elanvändningen minskat till under 130 TWh/år"

Om vi avrundar detta till att vi i dag förbrukar 10 twh mindre per år än vi gjorde på 80-talet så räcker det ju till en härrans massa elbilar innan vi är på samma elförbrukning nu.

Jag lyckas inte klura ut hur detta skall bli ett problem i praktiken.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av norrby89:

Ska bilarna laddas hemma så fallerar det direkt så fort det ska ut på större skala på landsbygden.

Finns massvis av undersökningar angående just detta bland annat en där dom räknande och körde simuleringar om det i Sala strax norr om Västerås och utanför bygden så går nätet ner redan vid några enstaka elbilar som laddas vid fel tillfälle på vissa områden.

Skrivet av norrby89:

well resa är inte problemet, problemet blir när Anna ute på landet köper en elbil och när hon laddar bilen så blir elnätet över/sne belastat och går ner! Och man behöver inte komma långt ut från storstäderna innan dessa problem uppstår.

Varför länkar du inte en enda källa eller annat underlag till dina tämligen svepande påståenden, om det nu finns "massvis av undersökningar angående just detta"?

Skrivet av norrby89:

Även större bygder så som Sala tätort skulle klara att max 60-65% (om jag mins rätt) av alla hade elbilar innan nätet blir ostabilt och riskerar att kollapsa. Och att åtgärda det är många många miljoner kr om inte miljarder..

Varför berättar du inte varifrån dessa uppgifter kommer?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av AlixSPQR:

Oj, vilken genomgång. Ja, i alla fall, då har jag väl inte fel i att elbilar inte verkar ersätta fossilbilar speciellt bra.

Mm, min avsikt var inte att vederlägga din tolkning, utan bara att bidra med den ytterligare information jag lyckades få fram till dig, övriga skribenter och ej aktivt deltagande läsare.

Har någon en uppfattning om hur nyregistreringar per år "borde" se ut för att man ska kunna säga att elbilar "effektivt ersätter fossilbilar" (eller hur man nu väljer att uttrycka sig)?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av martinot:

Data från Tesla:

[…] den totala andelen elbilar som rullar på svenska vägar passerade 400 000. […]

I en nybilsmarknad som backade med 7 procent på helåret, ökade Tesla sina leveranser och marknadsandel med 7,4 procent. […]

Tesla ökade sin marknadsandel i Sverige, från 7,0 till 8,1 procent […].

Hmm … undrar om Tesla vet vad "andel" betyder.

Citat:

Model Y blev Sveriges mest populära och sålda bilmodell, alla kategorier, under 2024 – för andra året i rad. Model Y är befäster därmed sin ställning som den ”svenska modellen”.

Lol! Hade inte väntat mig en sådan pik till facket i detta sammanhang, ska jag säga.

Citat:

Kineserna lyser med sin frånvaro... (min egna kommentar)

Din kommentar gäller inte Teslas data, antar jag, eftersom den vad jag kan se inte innehåller något som föranleder en sådan slutsats. Vilken data är det du kommenterar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Din kommentar gäller inte Teslas data, antar jag, eftersom den vad jag kan se inte innehåller något som föranleder en sådan slutsats. Vilken data är det du kommenterar?

Riktigt. Den kommentaren var min egen, och ingen kommentar som Tesla hade (och inte heller kopplad till deras utskick).

Däremot så är det inte så extremt svårt att finna datan. Man kan ju se på tex. topp 25-listan nyregistrerade bilarna i Sverige under 2024 att inte en enda kinabil (om man inte räknar Volvo eller Polestar som kineser) är med på listan.

Denna sajten använde jag själv för att få fram den datan, och är en riktigt bra och smidig sajt som jag kan rekommendera.

https://www.car.info/sv-se/stats?from=2024-01&to=2024-12&vd=4...

Serier Nyregistrerade

Tesla Model Y 2020 -
18 309

Volvo XC60 2009 -
15 052

Volvo XC40 2018 -
8 088

Volvo EX30 2024 -
7 104

Volvo V60 2011 -
6 788

Toyota RAV4 1995 -
5 112

Volkswagen ID.4 2021 -
5 008

Kia Ceed 2007 -
4 978

Polestar 2 2020 -
4 178

Volkswagen Transporter 1950 -
4 020

Kia Sportage 1994 -
3 958

Škoda Enyaq iV 2021 -
3 841

Volkswagen Tiguan 2008 -
3 822

Volkswagen Caddy 1979 -
3 807

Tesla Model 3 2017 -
3 479

Volvo EC40 2022 -
3 462

Volkswagen Passat 1973 -
3 393

Volkswagen ID.7 2024 -
3 376

Toyota Yaris Cross 2021 -
3 203

Subaru Outback 1999 -
3 198

Volkswagen T-Roc 2018 -
3 174

Peugeot 5008 2009 -
3 150

Mercedes-Benz Sprinter 1995 -
3 101

Toyota Corolla Cross 2021 -
3 065

Kia Niro 2017 -
3 056

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Vidare så kan man se att det inte heller under 2024 gick så bra för vätgas/bränslecellsbilar (som många som hatar BEV hoppas på varenda år). 7 st.

Drivmedel Nyregistrerade

Electric
102 551

Plug-in Hybrid Petrol
59 760

Petrol
39 618

Diesel
38 653

Hybrid Petrol
24 514

Mild-Hybrid Petrol
23 168

Mild-Hybrid Diesel
6 037

Plug-in Hybrid Diesel
3 375

Ethanol (E85)
2 793

Natural Gas (CNG)/Diesel
1 453

Natural Gas (CNG)
1 299

Mild-Hybrid E85
1 093

Hybrid Ethanol (E85)
912

REX Electric/Petrol
845

Fuel cell
7

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vidare så kan man se att det inte heller gick så bra för vätgas/bränslecellsbilar (som många som hatar BEV hoppas på varenda år):

Drivmedel Nyregistrerade

Electric
102 551

Plug-in Hybrid Petrol
59 760

Petrol
39 618

Diesel
38 653

Hybrid Petrol
24 514

Mild-Hybrid Petrol
23 168

Mild-Hybrid Diesel
6 037

Plug-in Hybrid Diesel
3 375

Ethanol (E85)
2 793

Natural Gas (CNG)/Diesel
1 453

Natural Gas (CNG)
1 299

Mild-Hybrid E85
1 093

Hybrid Ethanol (E85)
912

REX Electric/Petrol
845

Fuel cell
7

https://www.ft.com/content/69422656-7a25-4bc7-b626-1e69d4da95...

Citat:

The world’s largest carmaker is pivoting to commercial vehicles after passenger cars fail to gain traction

Hopium

Som f.ö. råkar vara en tillverkare av vätgasbränsleceller.

Dold text
Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Inte minst i diskussionerna här på SweC kring elbilar har vi under ett par år läst: "priset att tillverka batterier har i år minskat X %, om bara Y år (där Y är ett väldigt litet tal) kommer de vara billigare än ICE".

Det har redan hänt i Kina, det har INTE hänt här och politikerna har nog ingen lätt uppgift här i att balansera mellan att prioritera vad som skulle göra övergången snabbast (där är lågt pris helt avgörande, elbilar är fortfarande främst en rolig pryl för en hyfsat välbeställd medelklass) och vad som går att göra utan att helt slå undan fötterna för ekonomiskt väldigt viktiga områden inom EU.

Just denna obalans mellan vad som faktiskt tekniskt/ekonomiskt redan är möjligt och vad vi ser här p.g.a. geopolitik gör att jag är väldigt glad för varje extra år min gamla ICE-bil fortsätter rulla utan problem. Vi har i.o.f.s. även en elbil, fast den är leasad via frugan jobb och har inga planer på att privat skaffa elbil för tillfället. Leasingkostnaden för elbilen under 2-4 veckor täcker 1 års underhållskostnader på ICE-bilen (det då jag gör all service själv + ovanpå det lär dess värde idag snarare öka än minska...).

Folk verkar hela tiden glömma att Kina "konkurrerar" med väst på ett helt annat plan, man har mer eller mindre slavarbete, man skiter fullständigt i det egna folkets hälsa och låter dom jobba i farliga miljöer utan skydd. Då blir det billigt.

Kina skiter också i miljön, dumpar farliga ämnen vart fan som helst. Det finns tusentals elbilar helt nytillverkade som bara står på fällt och ruttnar.

Frågan är väl, ska vi acceptera slavarbete för att det kommer från en annan kontinent? Ska vi skita i miljön för att det inte är på vår egen tomt?

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Skrivet av 0cool:

Det är ju en rimlig farhåga men det har väl visat sig att det inte egentligen behöver grävas ner speciellt mycket mer kopparkabel i många länder. Elförbrukningen i Sverige totalt har ju sjunkit från en peak som vi passerade för några decennier sedan om jag minns rätt, så vi har kapacitet för en hel del elbilar innan det blir ett problem. Effekten av LED-lampor, bättre luftvärmepumpar mm.

En anekdot är att vi har två elbilar i hushållet och har inte behövt byta säkringar jämfört med när vi inte hade det. Husets befintliga koppar hanterar det alltså fint.

Det är först och främst inte elen i ditt hus som behöver grövre kablar utan ledningar som går fram till huset.

Vi har över 5 miljoner personbilar i Sverige, av dessa är inte ens 400'000 elbilar. Vi kommer garanterat få problem. Finns redan villaområden där folk blir nekade att sätta upp solceller för kablarna håller inte för fler.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Skrivet av brickerbro:

Finns redan villaområden där folk blir nekade att sätta upp solceller för kablarna håller inte för fler.

Länka gärna åtminstone någon källa när du hänvisar till konkreta händelser på det sättet, så blir diskussionen bättre för alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av brickerbro:

Det är först och främst inte elen i ditt hus som behöver grövre kablar utan ledningar som går fram till huset.

Det är argumentet ja, men det har inte behövts vare sig hos oss eller någon annan jag känner som har elbil heller.

Av en anekdot kan man inte dra slutsatser men när SCB visar att vi numera använder mycket mindre el än vi använde på 80-talet känns det ju som att elnätet kanske redan är dimensionerat så det räcker ett tag. Och det är ju inte ett olösligt problem om vi behöver mer heller, det finns ju massor med nya lösningar för lokal produktion inte minst.

Att elbilar kommer öka elförbrukningen är jag med på men att vi skulle vara nära någon problemgräns följer ju inte automatiskt.

Personligen lutar jag mot att "elproblemet" egentligen beror på att det tjänas en massa pengar på att sälja el till Tyskland och att det är ett politiskt/ekonomiskt problem, inte tekniskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har jag aldrig påstått heller. Sådana Ad Hominen-attacker gör att jag inte tar dig på allvar.

Ytterligare en sak att inte ta dig på allvar. 3-fas är så gott som standard i alla småhus i Sverige.

Du pratar uppenbarligen om något annat land (eller har ingen koll alls).

Skrivet av Alling:

Länka gärna åtminstone någon källa när du hänvisar till konkreta händelser på det sättet, så blir diskussionen bättre för alla.

Skrivet av 0cool:

Det är argumentet ja, men det har inte behövts vare sig hos oss eller någon annan jag känner som har elbil heller.

Av en anekdot kan man inte dra slutsatser men när SCB visar att vi numera använder mycket mindre el än vi använde på 80-talet känns det ju som att elnätet kanske redan är dimensionerat så det räcker ett tag. Och det är ju inte ett olösligt problem om vi behöver mer heller, det finns ju massor med nya lösningar för lokal produktion inte minst.

Att elbilar kommer öka elförbrukningen är jag med på men att vi skulle vara nära någon problemgräns följer ju inte automatiskt.

Personligen lutar jag mot att "elproblemet" egentligen beror på att det tjänas en massa pengar på att sälja el till Tyskland och att det är ett politiskt/ekonomiskt problem, inte tekniskt.

Bor i en Boklok bostadsrättsområde (IKEA/Skanska) som är byggdes 2016/2017 så fliker in med hur det ser ut för mitt område.
Det har pratats om både solceller och laddstationer för elbilar sedan folk började flytta in men riktig utredning gjordes förra året.

Då kom det fram till följande:
- Solceller ej rimlig möjlighet utan signifikant om/påbyggnad av elnätet i området.
Husen (10 hus med med 50 tal lägenheter) är ej är kopplade mellan varandra vilket gör att el via solpaneler ej kan överföras på ett rimligt sätt mellan huskropparna.

- Laddstationer för elbilar kunde enbart byggas där elen till området kommer in (om man inte gräver upp halva området och lägger in grövre ledare) då det inte finns kapacitet för laddstationer kopplade till husen. (notera att alla hus är 3 fas)

- Elbilar får även inte laddas med 230 från lägenheterna ut till gatan då det klassats som brandrisk av boklok.
Folk som har elbilar i område får ladda på jobbet eller via snabbladdare.
Vet om en i området som flyttade hit med sin elbil som senare sålde den då han inte kunde ladda på jobbet och nu inte kunde ladda hemma. (tidigare segladdat men kabel från lägenheten)

I dagsläget har inte mycket hänt, folk var inte intresserade på att höja hyran ännu mer bara för att några personer skall kunna ladda sina bilar.

Boklok verkar dock ha fattat att detta är ett problem så vad vi kan hitta är vårt område ett av de sista i Sverige där man inte nu bygger med solpaneler och el dragen mellan husen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Bor i en Boklok bostadsrättsområde (IKEA/Skanska) som är byggdes 2016/2017 så fliker in med hur det ser ut för mitt område.
Det har pratats om både solceller och laddstationer för elbilar sedan folk började flytta in men riktig utredning gjordes förra året.

Japp. Det är precis detta jag säger. Problemet är inte för oss på landet som bor i fristående egna fastigheter. Här är det hur lätt som helst att skaffa och ladda elbil. Superbekvämt att slippa åka och tanka, och enkelt bekvämt (och billigt) att ladda hemma över natten.

Problemet för de flesta är BRF och hyresrätter. Bodde själv i BRF i stan innan, och hade personligen aldrig skaffat elbil eller hybrid då utan laddmöjligheter vid min normala parkering. Då är det ren bensinare eller ren diesel som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maceor:

Då kom det fram till följande:
- Solceller ej rimlig möjlighet utan signifikant om/påbyggnad av elnätet i området.
Husen (10 hus med med 50 tal lägenheter) är ej är kopplade mellan varandra vilket gör att el via solpaneler ej kan överföras på ett rimligt sätt mellan huskropparna.

- Laddstationer för elbilar kunde enbart byggas där elen till området kommer in (om man inte gräver upp halva området och lägger in grövre ledare) då det inte finns kapacitet för laddstationer kopplade till husen. (notera att alla hus är 3 fas)

- Elbilar får även inte laddas med 230 från lägenheterna ut till gatan då det klassats som brandrisk av boklok.
Folk som har elbilar i område får ladda på jobbet eller via snabbladdare.
Vet om en i området som flyttade hit med sin elbil som senare sålde den då han inte kunde ladda på jobbet och nu inte kunde ladda hemma. (tidigare segladdat men kabel från lägenheten)

I dagsläget har inte mycket hänt, folk var inte intresserade på att höja hyran ännu mer bara för att några personer skall kunna ladda sina bilar.

Boklok verkar dock ha fattat att detta är ett problem så vad vi kan hitta är vårt område ett av de sista i Sverige där man inte nu bygger med solpaneler och el dragen mellan husen.

Att ha gemensam solelproduktion i lägenhetsområden kräver förstås ingrepp men att ha normala laddstolpar borde inte vara något problem. Begränsa dem till 7kw så drar de ju mindre än en spis när julmiddagen tillagas exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Du skriver i många men inte i alla!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du skriver i många men inte i alla!

Det finns ju alltid undantag men jag ser inte varför det skulle bli ett stort problem just för elbilarnas skull.

Har man inte ett elnät i dag bygger man ju inte elnät pga elbilar utan för att få spis, tvättmaskin och luftkonditionering tänker jag. Och när det är gjort klarar nätet troligen elbilar också, precis som vårat gör.

Permalänk
Medlem

Man klara ju elbilsladdning hemma på 1 fas 16A, så att elbilsladdning i en normal villa/hus skulle vara ett problem för elnätet stämmer inte, vill man vara extra säker (vilket man bör) så sätter man även lastbalansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Det finns ju alltid undantag men jag ser inte varför det skulle bli ett stort problem just för elbilarnas skull.

Har man inte ett elnät i dag bygger man ju inte elnät pga elbilar utan för att få spis, tvättmaskin och luftkonditionering tänker jag. Och när det är gjort klarar nätet troligen elbilar också, precis som vårat gör.

Men kopparen ska upp ur marken sen ska den förädlas & sen ska den ner i marken igen, jag tror mer på någon form av bränslecell i bilarna.

Sen vill många iofs. ha en el-bil men dom jag pratat med så är det prestandan dom är ute efter inte att dom är miljövänliga.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av brickerbro:

Vi har över 5 miljoner personbilar i Sverige, av dessa är inte ens 400'000 elbilar. Vi kommer garanterat få problem. Finns redan villaområden där folk blir nekade att sätta upp solceller för kablarna håller inte för fler.

Att ladda en elbil behöver, som någon annan skrev i tråden, inte dra mer än en spis under laddning. Att ladda sin elbil på natten är inte mer påfrestande på elnätet än att laga middag på kvällen. Enda skillnaden är när på dygnet det sker, och man oftast inte har igång spisen flera timmar på raken.

Skulle det dessutom vara ett problem så är det inte, rent principiellt, svårt att låta laddarna kommunicera med elbolaget så att elbilsladdningen kan begränsas i hastighet eller helt stoppas under perioder med extra hög belastning. Det här finns redan, i form av t.ex. Tibber Grid Rewards, där elbilsägare kan få betalt för att stoppa laddningen under perioden där elnätet behöver balanseras. Det här är så klart inte granulärt på nivån av det lokala elnätet, men det finns ingen anledning att sådan teknik inte kan implementeras, om behovet skulle finnas.

Det finns nästan inga hushåll som inte har tillräckligt med el framdraget för att ladda en elbil nattetid. Det är ett ickeproblem.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bael:

Men kopparen ska upp ur marken sen ska den förädlas & sen ska den ner i marken igen, jag tror mer på någon form av bränslecell i bilarna.

Sen vill många iofs. ha en el-bil men dom jag pratat med så är det prestandan dom är ute efter inte att dom är miljövänliga.

Vätgas (eller andra bränslen för den delen) transporterar inte sig självt heller, utan det krävs ju en hel del infastruktur för att transportera och förvara den. Jämfört med vad som krävs för att transportera vätgas är elnät mycket mindre resurskrävande.

Permalänk
Medlem

Ok, finns inte problemet i Sverige, så finns det ingen annanstans heller!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bael:

Ok, finns inte problemet i Sverige, så finns det ingen annanstans heller!

Sverige är ytterst väl lämpat för elbilar. Vi har grön elenergi i överflöd, och även om elnätet har sina brister så är detta brister som behöver åtgärdas inte bara för elbilarnas skull. Elbilarna är en liten andel av vår energianvändning, även i ett scenario där alla transporter sker med elbil.

Varför skulle vi välja bort batteribilar i Sverige om det finns andra länder där de funkar sämre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vätgas (eller andra bränslen för den delen) transporterar inte sig självt heller, utan det krävs ju en hel del infastruktur för att transportera och förvara den. Jämfört med vad som krävs för att transportera vätgas är elnät mycket mindre resurskrävande.

Jo, detta är en av orsakerna till att vätgas aldrig någonsin kommer bli något för personbilar. Infrastrukturen finns inte på plats, och är extremt dyrt och farligt att bygga ut i mängder. Elnätet finns redan på plats för hemmaladdning av elbilar (är på vissa ställen för snabbladdning som effekten inte alltid finns på precis alla platser, och då behöver byggas ut). Vätgasinfrastrukturen i Sverige är helt värdelös. Finns ca 6 st. snabbtankningsmackar i hela Sverige om jag minns rätt, och av de så har jag för mig att endast 3-4 st. är i funktion.

En annan orsak till att vätgas inte kommer bli något är att elen inte kommer att räcka till. Skall man skapa vätgas så krävs 3x mer elektricitet jämfört med om man använt elen till att ladda våra fordon direkt. Förlusterna är helt enkelt allt för enorma för vätgas för att det skall vara vettigt. Vi behöver elen till annat i samhället än att skapa (dyr och ineffektiv) vätgas.

En tredje orsak är att bilarna är extremt dyra att bygga, och extremt dyra att underhålla. Ingen normal person kommer vilja betala de priserna för varken inköp eller service som vätgasbilarna kräver. De är helt enkelt inte kommersielltt gångbara.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du kan föralldel ha rätt i det, men jag misstänker att man med erfarenheterna från fossilbilar i ryggen har lätt att missa vissa fördelar med batteribilar som växer sig oumbärliga när man vant sig.

Man är van vid fördelarna - och nackdelarna - med fossilbilar men inte van vid motsvarande för elbilar. Att behöva fundera på om den startar när det är kallt, att den är kall på vintern och varm på sommaren när man sätter sig i den, att den ibland har fel växel och inte reagerar som man tänkt sig, att man regelbundet måste åka till ett särskilt ställe för att fylla den med energi - allt det har man accepterat och tänker inte på det som nackdelar, men när man vant sig vid elbilar är de definitivt nackdelar.

Bränsleceller har fördelar men de saknar fördelen att man kan "tanka" hemma. Jag är på min tredje elbil nu och tycker just den fördelen - tanka hemma - är en av de viktigaste fördelarna med elbilar. (Omedelbar och alltid förutsägbar respons är tvåa). Bränslecellbilar har vad jag vet undantagslöst också nackdelen att de läcker bränsle när de står parkerade, kylningen kräver energi och när den inte orkar längre pyser vätet ur tankarna för att de inte skall explodera.

Jag behöver nästan aldrig ens fundera på att tillföra energi till min bil, det sker på natten och sen kör jag allt jag orkar utan att tänka på räckvidd under normala dagar. Nyare elbilar har inte ens den brandfaran som många nu förknippar med elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Har tyvärr ingen källa att länka till, men en kollega berättade häromdagen att han var nekad att installera fler (han har redan ca7kW installerade) solceller pga nätet i området inte klarade mer.
Vet inte hur vanligt problemet är, men det verkar åtminstone förekomma.

Visa signatur

/O

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinot:

Jo, detta är en av orsakerna till att vätgas aldrig någonsin kommer bli något för personbilar. Infrastrukturen finns inte på plats, och är extremt dyrt och farligt att bygga ut i mängder.

En annan orsak till att vätgas inte kommer bli något är att elen inte kommer att räcka till. Skall man skapa vätgas så krävs 3x mer elektricitet jämfört med om man använt elen till att ladda våra fordon direkt. Förlusterna är helt enkelt allt för enorma för vätgas för att det skall vara vettigt. Vi behöver elen till annat i samhället än att skapa (dyr och ineffektiv) vätgas.

En tredje orsak är att bilarna är extremt dyra att bygga, och extremt dyra att underhålla.

Det är ju inte bara nackdelar med vätgas. En stor fördel är att det går att lagra, och därför är det ett bra sätt att ta till vara på överskottsel, och vätgasproduktion kan vara en del av lösningen på att balansera elnätet när vi får mer och mer ostyrbar sol- och vindkraft. Om nu konverteringen från el till vätgas är ineffektiv gör det inte så mycket om det ändå är energi som måste balanseras bort genom att användas.

Men vätgasen bör därför användas där den behövs, där batterier eller direkt elanslutning inte fungerar. Det kanske är lösningen för flyget, till exempel, där det så klart inte går att nätansluta ett flygplan av naturliga orsaker, och batterier är för tunga i förhållande till den energi de kan lagra.

Till bilar, ja, nä, jag tror inte heller på det. Känns som att batteribilar fungerar jättebra i de flesta scenarion. Gnälls en jäkla massa på räckvidd, men i praktiken är det ett icke-problem i vardagen för de flesta som använder bil. Där de inte funkar lika bra i är när man ska köra långa sträckor väldigt ofta. Och finns det verkligen ett kundunderlag för en så liten del av marknaden?