Priserna på RTX 5000 från partnertillverkare läcker

Permalänk

När man talar om 5090 så är de bandbredden som har ökat 77 proc ..i övrigt om vi talar ddr7 så är de en increase på 30-35 proc gamingswise.

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem

Inte värt uppdatering men om det släpper en 5080 Ti baserat på 5090 kretsen så kanske det blir köp så länge man håller prislappen under 20k.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: InWin D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det när jag lyssnar på Digital Foundry och liknande entusiastkanaler så är steget från 4000-serien till 5000 ganska ok på det hela taget. 5090 sticker ut som en produkt för sig, med ett matchande pris medan de mindre korten ligger med en halvljummen generationsökning. Till detta kommer frågan om dlss 4 faktiskt är en bullet som har lite magic. För mig som byter från en 1070 ti så är jag helt nöjd med att vänta in 5070 Ti, som jag ser ut att kunna få för samma pris som ett 4070 dito, eller till och med lägre. Så delvis handlar det om perspektiv och förväntningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degterk:

Som jag förstår det när jag lyssnar på Digital Foundry och liknande entusiastkanaler så är steget från 4000-serien till 5000 ganska ok på det hela taget. 5090 sticker ut som en produkt för sig, med ett matchande pris medan de mindre korten ligger med en halvljummen generationsökning. Till detta kommer frågan om dlss 4 faktiskt är en bullet som har lite magic. För mig som byter från en 1070 ti så är jag helt nöjd med att vänta in 5070 Ti, som jag ser ut att kunna få för samma pris som ett 4070 dito, eller till och med lägre. Så delvis handlar det om perspektiv och förväntningar.

4000-5000 serien har väl de inte sagt vara okej I ren prestanda per gen?
det finns saker med 5000 serien som är qol för vissa men super modellerna är ju redan typ samma prestanda och pris...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degterk:

Jag skulle nästan säga att om man inte tänkt använda MFG på en 240hz skärm då blir hela releasen ganska meh, inte värt från 4000 serien. Om man däremot använder det kan man ju få ett flyt som heter duga men bra monitor känns ju som ett måste.

Jag sitter på en 32:9 1440p 240hz Samsung Oddesey, och jag har stora förhoppningar att faktiskt köra spelen i path tracing och väldigt nära locked 240hz. Det är ett väldans uppsving från hur jag har det nu. Och då är det 4090->5090 så inga billiga summor och rena nöjes bränna pengar.

4000 serien var en betydligt starkare release tycker jag. För att 5000 skall bära frukt har Nvidia mycket att bevisa med alla de nya mjukvaruteknikerna som fortfarande inte finns i några spel. Men så är det ju alltid, och Nvidia brukar vara bra på sånt här.

DLSS4 för övrigt däremot, verkar ju mycket lovande men kommer också till 2000+ kort. Gött att Nvidia supportar 6 år gamla kort fortfarande med ny funktionalitet.

Visa signatur

- 5090

Permalänk

Om man redan sitter på ett 4090 och inte "måste" ha ett 5090 finns de ingen anledning till upgrade...upp till 30 k för att ha de senaste!!4090 framstår mer och mer som ett kap:D

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

4000-5000 serien har väl de inte sagt vara okej I ren prestanda per gen?

Min tolkning så klart, men utifrån resonemang som dessa:

https://youtu.be/tuf4rvQld6c?feature=shared

Återigen, inte värt att uppgradera från 70/80 till 70/80 i nya generationen men för alla andra en reell prestandaökning 90 till 90, eller bra price performance för övriga som uppgraderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Har man 2000 kr över till "nöje" efter man betalt och satt undan för framtiden, så ja då blir det ett konstigt köp.

Men väldigt många här på Sweclockers har betydligt mer över än så. Det är lite som att hänga på ett hästforum och argumentera att ingen ska köpa häst för att då har man inte alla hästar i st... oj den metaforen fungerar inte där för då måste man köpa häst till stallet 😂

Poängen är i alla fall, att det inte är någon konstig summa att lägga på sin hobby, oavsett om man gillar hästar, golf, resor, fotboll eller mode.

Lägg där till att 4090 efter 2 år har ett relativt bra andrahandsvärde. Så om du byter upp dig och säljer ditt gamla har du inte en rullande kostnad som är så hög.

Jag reagerade på summan eftersom man bara för några år sedan kunde bygga ett monster till speldator för det priset. De pengarna går att sätta i många olika scenarion kanske mer realistiskt beroende på inkomst. Har hyfsat nyligen blivit tillräckligt privilegierad och har en burk som väntar på ett 5080, kanske 5090. Men jag tycker fortfarande priset är helt uppåt väggarna sjukt.

Tror nog dessutom att det finns hästar i olika prisklasser också, man måste inte ha det värsta (eller..) 😛

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Skrivet av KoAoL:

Jag reagerade på summan eftersom man bara för några år sedan kunde bygga ett monster till speldator för det priset. De pengarna går att sätta i många olika scenarion kanske mer realistiskt beroende på inkomst. Har hyfsat nyligen blivit tillräckligt privilegierad och har en burk som väntar på ett 5080, kanske 5090. Men jag tycker fortfarande priset är helt uppåt väggarna sjukt.

Tror nog dessutom att det finns hästar i olika prisklasser också, man måste inte ha det värsta (eller..) 😛

Du kan få köpa mitt 4090 när jag inhandlat ett 5090

Visa signatur

Question everything!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markusas:

Trevligt, för det är ett RTX 5080 Prime jag riktat in mig på 🙂 (om testarna säger att det presterar ~ som ett RTX 4090)

Don sa ju bokstavligen att 5070 ska vara likvärdig/bättre än ett 4090

Permalänk
Medlem

Helt fel

Skrivet av aki04:

Med mfg ja. Utan nej

Permalänk
Medlem

Mer relevant information. Det här kommer alltid att vara subjektivt. Jag till exempel tror att jag är över genomsnittligt känslig för stutter och latency… men det här ökar i vart fall mitt förtroende för en vidjas lösningar…

https://youtu.be/lA8DphutMsY?feature=shared

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Om man boostar sin FPS med 4x Multi-frame Gen, ja. Annars är det givetvis inte ens i närheten, vilket även Nvidias officiella benchmarks visar. Har för mig att 4070 Ti är mer i paritet med 5070.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av aki04:

Det kommer inte hända.

Visa signatur

Dator: Lian Li A3, R7 9800X3D, ASUS X670E Gene, Thermalright Phantom Spirit 120 SE, Kingston Fury@6000CL30, ASUS RTX5080 PRIME OC, Firecuda 530 2TB, 2st 990 Pro 2TB, Thermaltake SFX 1000W Platinum.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Hehe ja hoppas det inte låter allt för mycket om den

Det finns (tyvärr) potential för det. Gamers Nexus har en collab video tillsammans med Noctua där de diskuterar fenomenet med flera fläktar på samma varvtal som skapar en form av missljud, möjligheten finns att Astral kylaren kan orsaka det i "vindtunneln" som blir mellan de två fläktarna, men vi får se.

Positivt är dock att det är bekräftat att både Asus Astral och MSI Suprim använder original Honeywell PTM7950 för GPUn

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Hehe ja hoppas det inte låter allt för mycket om den

Astral ligger uppe på Proshop nu

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-5090-ROG-A...

Min hypotes är för övrigt att de kort som kommer säljas till MSRP är prissatta redan nu, som TUF varianten för 27 999 kr:

https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-5090-TUF-3...

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 64GB DDR5 - ASUS RTX 5090 ROG Astral OC - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Min hypotes är för övrigt att de kort som kommer säljas till MSRP är prissatta redan nu, som TUF varianten för 27 999 kr:

Mvh

29 990:- astral? Eller vad tror vi

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

29 990:- astral? Eller vad tror vi

Jag tror det är optimistiskt, Matrix 4090 kostade 40 000 kr, dock var det med en AIO.

Jag skulle nog gissa på 31-32 999 kr.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag tror det är optimistiskt, Matrix 4090 kostade 40 000 kr, dock var det med en AIO.

Jag skulle nog gissa på 31-32 999 kr.

Mvh

Är astral enbart en modell? Eller finns vanilla och OC? Har inte kikat iofs...

Edit
Verkar finnas ett par olika...

ROG Astral GeForce RTX 5090
For liquid cooling enthusiasts, we’re also offering the ROG Astral LC GeForce RTX 509
Sen Asus tuf

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är astral enbart en modell? Eller finns vanilla och OC? Har inte kikat iofs...

Finns med eller utan OC, skiljer antagligen någon tusenlapp

Jag förstår inte MSIs modellprogram, har svårt att avgöra om Vanguard eller Suprim är flaggskeppet. Korten är nästintill identiska i mått, skiljer någon mm.

Intressant generation hursomhelst, gillar de flesta modellerna.

Mvh

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt intressant att se benchmark på den råa prestandan som korten ger! Själv kommer jag söka efter en 5070 TI hoppas min 750W räcker bara (I alla fall de siffrorna säger att det räcker såg typ att ROG strix designen skulle dra 850W)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag förstår inte MSIs modellprogram, har svårt att avgöra om Vanguard eller Suprim är flaggskeppet. Korten är nästintill identiska i mått, skiljer någon mm.

Mvh

Jo gillar design val denna generation samt bytet till annan kylpasta!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Det får inte vara för enkelt att välja....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av Aeig:

Mvh

Tackar för länken, det hade jag missat!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Lite märkligt att kretsarna & chippen i nvidias produkter är så pass dyrare att framställa än AMD & Intels dito. GTX 1080 kostade 6 tusen vid release. bara hoppas att mjölken inte drar iväg också till 550kr litern.

Visa signatur

AMD Radeon RX 6400 - 2k 60 fps - med/high.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Lite märkligt att kretsarna & chippen i nvidias produkter är så pass dyrare att framställa än AMD & Intels dito. GTX 1080 kostade 6 tusen vid release. bara hoppas att mjölken inte drar iväg också till 550kr litern.

Detta är vad som händer när företag säger att dom är ett ”tjänste” alt ”mjukvaru definierat” företag. Då tar man betalt ut efter vad ens produkt har för ”värde” för kunden. Inte vad den kostar att framställa. Detta är en trend bland många tillverkare, även biltillverkare för att komma ifrån de faktumet att dom vill skinna en totalt. Jätte tråkig tycker jag personligen

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av sixten64:

Lite märkligt att kretsarna & chippen i nvidias produkter är så pass dyrare att framställa än AMD & Intels dito. GTX 1080 kostade 6 tusen vid release.

Just 1080 är ett värdelöst exempel om man vill oja sig över de ökade prislapparna/nvidia-greeden

1080 kostade $600 ($700 för FE) vid release. $600 2016 motsvarar idag $788 enl Google

Närmast jämförbara konfiguration (med avseende på die-size och minnen) i 50-serien är 5070Ti, $750.

1070 däremot, den klarar sig bättre mot nutiden.

Intel/AMD då? De har inte konkurrenskraftiga produkter, då prissätts de därefter. Innebär inte att de är ett dugg mindre greedy för det.

Citat:

bara hoppas att mjölken inte drar iväg också till 550kr litern.

Ja just ja, för grafikkort har ju ökat 55 ggr i pris sen 2016.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Mvh

Tolkat deras så här från premium till basic:
MSI GeForce RTX 5090 32G Special Edition (5 fläktar)
MSI GeForce RTX 5090 32G SUPRIM SOC
MSI GeForce RTX 5090 32G GAMING TRIO OC
MSI GeForce RTX 5090 32G VENTUS 3X OC
MSI GeForce RTX 5090 32G VANGUARD SOC

Gissar Vanguard blir den som matchar FE i lanseringspris precis som TUF hos Asus. Vilket är rätt sjukt då FE är ett teknologiskt underverk (se gamernexusvideon)

Permalänk
Medlem

Har alltid undrat varför alla partnertillverkare gör så fula kort.

Visst, den praktiska betydelsen är 0, men intrycket får sig en liten tillfällig psykisk störning av det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Har alltid undrat varför alla partnertillverkare gör så fula kort.

Visst, den praktiska betydelsen är 0, men intrycket får sig en liten tillfällig psykisk störning av det.

Tror verkligen att FE-modellerna sedan 30-serien gjort AIB-modellernas utseende mer uppenbart fula då Nvidia verkligen lyckats göra "basmodellen" mer vuxen och estetiskt tilltalande för en mer mogen publik. Gillade verkligen både 30- och 40-seriens design och skulle nog inte vilja ha något annat än en FE-modell från 50-serien om det var aktuellt med en uppgradering, detta trots att jag känner mig lite tveksam till att flytande metall inte kommer vara ett potentiellt problem i längden.