Är det bara jag som har problem med Linux. Det känns som att alla skönmålar.
T.ex. använder heroic games launcher för gog spel. Har spelen installerade på en egen partition för jag vill inte ha speldata i os partitionen. Alla spel fungerar utom the witcher 3. Varför? Vem vet.
Har ett externt ljudkort. Och behöver route:a ljud mellan ingångarna. Lycka till. I windows fungerar allt dirket. I Linux är det ett opakt mysterium jag tror att jag aldrig kommer lösa.
Ibland så börjar power management funktionerna krångla. Datorn går ej ner i sleep t.ex. Sen efter en uppdatering så löser det sig.
Under windows så är mitt grafikkort tyst. I linux, med samma fläktkurva (fast andra drivrutiner för visso), spinner fläktarna igång fast temperaturen inte ser ut att nå till gränsvärdet för det.
Så många små grejer som hela tiden dyker upp, Och detta sedan i november när jag började med Linux.
I windows fungerar allt bara.
Jag är definitivt ingen power user och jag håller inte på med att pilla i olika grejer. Jag vill hha ett system som är plug-and-play. Jag bytte tilll linux av ideologiska skäl, Så jag är villig att stå ut med saker. Men kom igen. När ska vi få ett LInux som ger samma bekväma upplevels som t.ex. macos eller windows. Det är dags nu.
En sak man glömmer är nog att många faktiskt tycker om att sitta och lirka och pilla och hitta lösningar, det är avkopplande och tillfredställande när man lyckas lösa grejorna själv.
Själv är jag exakta motsatsen.