Missa inte Amazon Primedays i Dagens fynd

Min resa med Linux som daglig windows användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Är det bara jag som har problem med Linux. Det känns som att alla skönmålar.

T.ex. använder heroic games launcher för gog spel. Har spelen installerade på en egen partition för jag vill inte ha speldata i os partitionen. Alla spel fungerar utom the witcher 3. Varför? Vem vet.

Har ett externt ljudkort. Och behöver route:a ljud mellan ingångarna. Lycka till. I windows fungerar allt dirket. I Linux är det ett opakt mysterium jag tror att jag aldrig kommer lösa.

Ibland så börjar power management funktionerna krångla. Datorn går ej ner i sleep t.ex. Sen efter en uppdatering så löser det sig.

Under windows så är mitt grafikkort tyst. I linux, med samma fläktkurva (fast andra drivrutiner för visso), spinner fläktarna igång fast temperaturen inte ser ut att nå till gränsvärdet för det.

Så många små grejer som hela tiden dyker upp, Och detta sedan i november när jag började med Linux.
I windows fungerar allt bara.

Jag är definitivt ingen power user och jag håller inte på med att pilla i olika grejer. Jag vill hha ett system som är plug-and-play. Jag bytte tilll linux av ideologiska skäl, Så jag är villig att stå ut med saker. Men kom igen. När ska vi få ett LInux som ger samma bekväma upplevels som t.ex. macos eller windows. Det är dags nu.

En sak man glömmer är nog att många faktiskt tycker om att sitta och lirka och pilla och hitta lösningar, det är avkopplande och tillfredställande när man lyckas lösa grejorna själv.

Själv är jag exakta motsatsen.

Permalänk
Medlem

Har kört linux på jobbet i ett år. Skaffade nyligen en ny laptop med Lunar Lake, men har inte kunnat installera en enda dist. En specifik version av Ubuntu kunde jag i alla fall komma in i installern på, men kunde inte starta efter installation. Så jag får väl vänta till stödet är bättre.

Det enda jag har saknat är teams, har fått köra det från telefonen i stället för ljud och webbversionen för skärmdelning. Dock så är det långt ifrån lika bra som det är på windows med appen. Det är ganska centralt för mitt jobb, men jag har kunnat leva med det och om jag hade kunnat installera Linux igen så hade jag gjort det. Hatar allt vad W11 står för.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

T.ex. använder heroic games launcher för gog spel. Har spelen installerade på en egen partition för jag vill inte ha speldata i os partitionen. Alla spel fungerar utom the witcher 3. Varför? Vem vet.

Har ett externt ljudkort. Och behöver route:a ljud mellan ingångarna. Lycka till. I windows fungerar allt dirket. I Linux är det ett opakt mysterium jag tror att jag aldrig kommer lösa.

Ibland så börjar power management funktionerna krångla. Datorn går ej ner i sleep t.ex. Sen efter en uppdatering så löser det sig.

Under windows så är mitt grafikkort tyst. I linux, med samma fläktkurva (fast andra drivrutiner för visso), spinner fläktarna igång fast temperaturen inte ser ut att nå till gränsvärdet för det.

Så många små grejer som hela tiden dyker upp, Och detta sedan i november när jag började med Linux.

Jag är definitivt ingen power user och jag håller inte på med att pilla i olika grejer. Jag vill hha ett system som är plug-and-play. Jag bytte tilll linux av ideologiska skäl, Så jag är villig att stå ut med saker. Men kom igen. När ska vi få ett LInux som ger samma bekväma upplevels som t.ex. macos eller windows. Det är dags nu.

Jo, vad du beskriver är ganska typiskt.
Linux på en färdigkonfigurerad maskin, eller på en maskin där man gör allt enligt formulär 1A och inte har några konstigheter för sig är enkelt nog för mormor att använda. Men så fort man vill göra något på sitt eget sätt tenderar det kräva att man vet hur saker fungerar och varför det blir som det blir.

Att Witcher inte fungerar kan exempelvis bero på att Wine-”flaskan” för just det spelet av någon anledning missat att konfigurera sökväg till spelet. (Jag har själv använt Witcher 3 via Lutris från en icke-standard-partition, så jag vet att det går att spela spelet så som du avser.)

Ljudsystem i Linux är ett annat sorgebarn. Väljer du ”rätt” system kan du route:a ljud hur du vill och till och med använda grafiska program för att se hur ljudet går. Väljer du ”fel” (dvs om din distribution använder ett dåligt ljudsystem) är allt bara jobbigt.

Har du synproblem, tror jag fortfarande inte att skärmläsare fungerar med Wayland.

Och så vidare. En stor del av problemet är naturligtvis att en polerad användarupplevelse är en massa jobb för att ta sig från 80% till 95%, och väldigt få människor i Linuxvärlden får betalt för just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Har kört linux på jobbet i ett år. Skaffade nyligen en ny laptop med Lunar Lake, men har inte kunnat installera en enda dist. En specifik version av Ubuntu kunde jag i alla fall komma in i installern på, men kunde inte starta efter installation. Så jag får väl vänta till stödet är bättre.

Det enda jag har saknat är teams, har fått köra det från telefonen i stället för ljud och webbversionen för skärmdelning. Dock så är det långt ifrån lika bra som det är på windows med appen. Det är ganska centralt för mitt jobb, men jag har kunnat leva med det och om jag hade kunnat installera Linux igen så hade jag gjort det. Hatar allt vad W11 står för.

Tjena! Har du prövat Teams for Linux? Jag arbetar i den dagligen med videomöten och skärmdelning. Men ja, alla Linux-installationer lever sina egna liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

På jobbet har jag ms-konton både genom jobbet och kunder. Vissa av kunderna tillåter oss inte att köra officeprogramen utanför deras egna nätverk så då kör jag webbversionerna istället vilket fungerar prima, även teams.

Visa signatur

R&D Elektronik & Radioingenjör

Permalänk
Medlem

Känner viss avundsjuka att folk orkar/lyckas gå över till Linux.

Jag vill egentligen köra Linux men varje gång jag gått över så dyker det upp massa strul och allmänt bara jobbiga saker.
Spelar man spel så är det inte alltid "install and play", vissa gånger måste man göra någon tweak och ibland strular det bara ofantligt mycket.
Hade man valt Windows från början hade det inte varit något strul på den fronten alls.

Nästa del kommer till Office-paketet, även om jag sällan själv använder det. Däremot är det alltid någon familjemedlem/bekant som ska göra något i ett Office-program och werbbaserade Officeprogram är hemska.
Finns det ens något vettigt PowerPoint-alternativ i Linux?
Provat LibreOffice men får aldrig något bra intryck av det, men är väl för att man jämför det med Microsofts Office.

Sen mitt vad det är så ska frun göra något på datorn och då är det helt kört om det är Linux.

Så Spel och Office fungerar bättre i Windows än Linux så varför vill jag gå över till Linux?

Ptja, dels så gillar jag att det inte krävs licens och sen är utvecklingsmiljön så mycket bättre.
Däremot nu när WSL har blivit så pass bra på Windows så känner jag att jag kan få en bra utvecklingsmiljö även fast jag kör Windows.
Kan till och med installera gimp och få den till att köras som ett fönsterprogram i Windows utan massa krångel.

Så ska nog mycket till för att jag ska lämna Windows och WSL och gå över till att köra helhjärtat Linux framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Tjena! Har du prövat Teams for Linux? Jag arbetar i den dagligen med videomöten och skärmdelning. Men ja, alla Linux-installationer lever sina egna liv.

Kanske? ... Jag vet att jag försökt installera något, men det var ett år sedan.

Tack för tipset, ska lägga detta på minnet till dagen jag kan installera Linux igen.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Nej, du är inte den enda, precis som ingen som har problem med Windows är de enda som har det. Men bara för att Linux fungerar utan problem för de flesta så betyder det inte att man "skönmålar" Varför skulle man göra det om man nu har ständiga problem med Linux? Eller jo, nu när jag tänker efter så finns det nog några som av ideologiska skäl pumpar upp Linux trots att de har enorma problem. Men oftast är det nog så att det är är de som har problem som syns mest och då kan det se ut som att "alla" har problem men en del "skönmålar". Jag menar, gå in på vilket forum som helst som behandlar Windows. Själv hade jag inga nämnvärda problem med Windows heller.

Jag killgissar att ett av linux problem är att det marknadsförs som det perfekta systemet för äldre hårdvara, och då gärna laptops? Jag har nu i och för sig aldrig använt Linux på äldre hårdvara, eller laptops seriöst så jag gissar bara. Men jag
upplever att de flesta klagomålen rör just laptops.
I många år hade jag i och för sig problem med en del spel i Linux, även såna som var "guld" så jag dubbelbootade länge. Men sen nåt år tillbaka då jag började prova igen blev min erfarenhet att det är nuförtiden lika sömlöst att installera och spela som i Windows. Inte minst med Heroic, spelar i och för sig bara AAA singelspel, inga online. Kanske beror det på att jag för dryga året sen gick över till AMDs GPU?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av Xaitra:

Känner viss avundsjuka att folk orkar/lyckas gå över till Linux.

Det handlar väl om ett par kategorier människor som lyckas: de som inte har något som håller dem kvar i Windows och de som verkligen vill oavsett och tar sig jobbet att ”översätta” sina arbetsflöden.

För mig personligen går Windows så på tvären mot hur min hjärna fungerar jämfört med Unix att jag gärna tog mig bort därifrån. Däremot ”fuskar” jag en hel del med macOS till vardags, men speldatorn kör 100% Linux och jag spelar helt enkelt inte spel som inte funkar på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Nej, du är inte den enda, precis som ingen som har problem med Windows är de enda som har det. Men bara för att Linux fungerar utan problem för de flesta så betyder det inte att man "skönmålar" Varför skulle man göra det om man nu har ständiga problem med Linux? Eller jo, nu när jag tänker efter så finns det nog några som av ideologiska skäl pumpar upp Linux trots att de har enorma problem. Men oftast är det nog så att det är är de som har problem som syns mest och då kan det se ut som att "alla" har problem men en del "skönmålar". Jag menar, gå in på vilket forum som helst som behandlar Windows. Själv hade jag inga nämnvärda problem med Windows heller.

Jag killgissar att ett av linux problem är att det marknadsförs som det perfekta systemet för äldre hårdvara, och då gärna laptops? Jag har nu i och för sig aldrig använt Linux på äldre hårdvara, eller laptops seriöst så jag gissar bara. Men jag
upplever att de flesta klagomålen rör just laptops.
I många år hade jag i och för sig problem med en del spel i Linux, även såna som var "guld" så jag dubbelbootade länge. Men sen nåt år tillbaka då jag började prova igen blev min erfarenhet att det är nuförtiden lika sömlöst att installera och spela som i Windows. Inte minst med Heroic, spelar i och för sig bara AAA singelspel, inga online. Kanske beror det på att jag för dryga året sen gick över till AMDs GPU?

Absolut finns det problem med windows. Jag har ännu inte mött ett problemfritt os. Jag tror min frustration mer går ut på att jag vill ha ett alternativ till windows som kan göra allt minst lika bra som det.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jo, vad du beskriver är ganska typiskt.
Linux på en färdigkonfigurerad maskin, eller på en maskin där man gör allt enligt formulär 1A och inte har några konstigheter för sig är enkelt nog för mormor att använda. Men så fort man vill göra något på sitt eget sätt tenderar det kräva att man vet hur saker fungerar och varför det blir som det blir.

Att Witcher inte fungerar kan exempelvis bero på att Wine-”flaskan” för just det spelet av någon anledning missat att konfigurera sökväg till spelet. (Jag har själv använt Witcher 3 via Lutris från en icke-standard-partition, så jag vet att det går att spela spelet så som du avser.)

Ljudsystem i Linux är ett annat sorgebarn. Väljer du ”rätt” system kan du route:a ljud hur du vill och till och med använda grafiska program för att se hur ljudet går. Väljer du ”fel” (dvs om din distribution använder ett dåligt ljudsystem) är allt bara jobbigt.

Har du synproblem, tror jag fortfarande inte att skärmläsare fungerar med Wayland.

Och så vidare. En stor del av problemet är naturligtvis att en polerad användarupplevelse är en massa jobb för att ta sig från 80% till 95%, och väldigt få människor i Linuxvärlden får betalt för just detta.

Som sagt, jag är rätt ny. Har testat olika versioner av proton/wine utan att få det rätt. Om jag installerar spelet på default plats, fungerar det. Så länge jag inte ändrar vad default är.

Gällande audio sökte jag information om det för ett tag sedan. Distron jag kör använder sig av pipewire. Men jag misstänker att jag måste göra något i lagret där ALSA verkar. Fast nu gissar jag bara. Och jag orkar bara inte pilla.

Skrivet av Chromatic:

En sak man glömmer är nog att många faktiskt tycker om att sitta och lirka och pilla och hitta lösningar, det är avkopplande och tillfredställande när man lyckas lösa grejorna själv.

Själv är jag exakta motsatsen.

Det här kan jag förstå, att folk gillar att pilla och lösa problem.
Jag skämtade med kompisarna på jobbet om att jag börjat spela ett nytt rouge-like. Man kör tills det tar stopp och sedan börjar man om med den erfarenhet man samlat på sig. Spelet heter: Linux.

Skrivet av s1k:

Svårt att säga exakt vad som går fel i just ditt fall men jag tycker det oftast är enkelt att läsa felmeddelanden som uppstår och sedan rätta till det som behövs. Allt står oftast i klartext.

Just witcher 3 har platina på protondb och borde fungera hur bra som helst - några skriver dock att man bör ändra till DX11 av prestandaskäl.

Ser att du som så många av oss andra gillar ideologin men glöm inte att Linux (OSS) inte är ett direkt konkurrerande företag till Apple och Microsoft utan ett helt annat sätt att utveckla. Eftersom det är open source och utvecklas av många kan det ibland bli konflikter mellan appar eller konfigurationer.

Jag får försöka mig på att tolka felmeddelandet i heroic games launcher igen.

Skrivet av Tommy:

Verkar som att i stort sett alla dina problem har att göra med stöd från leverantör av mjukvara eller hårdvara till Linux? Linux kan inte fixa att tillverkare av t.ex. grafikkort inte erbjuder lika bra drivrutiner som till Windows, det måste komma från tillverkaren. Sen kan jag ju tycka att om alla spel förutom Witcher 3 funkar så är det sjukt bra stöd som helhet, men ProtonDB listar Witcher 3 som platinum så det borde funka jättebra.

Din fråga kokar egentligen ner till "Jag vill att reverse engineering och kompatibilitetslager ska funka lika bra som native-stöd", det kommer aldrig att bli så till 100%, det enda vi kan göra är att ha tålamod och se att fler och fler använder Linux så att företagen får incitament att erbjuda bättre stöd.

Sen nämner du inte heller vilken distribution du kör vilket är avgörande för din upplevelse.

Ja, tålamod verkar vara ledordet i användarupplevelsen av Linux.
Jag använder Bazzite med KDE Plasma. Det är projekt byggt på Fedora Atomic av Universal blue. Testade Linux mint innan och har viss erfarnehet av ubuntu sedan tidigare.

KDE plasma är ju riktigt fint. Jag stannar på Bazzite ett tag.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Du behöver nog en nyare kernel, typ v6.12 eller nyare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av meteor:

Tack för tipset! Har tidigare kört en PWA via Chrome, men provade denna nu och den fungerar klockrent. Både skärmdelning och kamera som jag hade problem med tidigare fungerade direkt

Visa signatur

Kontor (Linux Mint): Intel Core i5 12600K | ASUS B660-I STRIX | ASUS AMD RX 6800 Reference 16GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL30 | Corsair SF750 Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan (Windows 11): AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | EVGA Nvidia Geforce 2080 Ti XC 11GB | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart (MacOS): Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS (UnRAID): AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av knewt:

Tack för tipset! Har tidigare kört en PWA via Chrome, men provade denna nu och den fungerar klockrent. Både skärmdelning och kamera som jag hade problem med tidigare fungerade direkt

🥳

Permalänk
Medlem

Jag gick över till Linux Mint som main os för drygt ett år sedan. Har fortfarande dual-boot för att kunna köra vissa online-spel.

Min uppfattning är att de vanligaste problemen för folk nya på Linux är:

• Man förväntar sig att saker ska funka identiskt med Windows vilket det inte alltid är tänkt att göra

• Man vill köra väldigt specifik programvara eller spel som ibland inte fungerar på Linux

• Man har väldigt specifik hårdvara som har dåligt stöd i Linux

• Man har väldigt ny hårdvara som inte stöds av kernel ännu

Om man är lite flexibel med exakt vad och hur man vill göra saker med sin dator så tycker jag att upplevelsen är väldigt bra och smidig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaitra:

Nästa del kommer till Office-paketet, även om jag sällan själv använder det. Finns det ens något vettigt PowerPoint-alternativ i Linux?

Ett tips är att testa SoftMaker Office. Tycker att både TextMaker och Presentations står sig bra mot Word och PowerPoint (till en viss nivå). Däremot lämnar PlanMaker lite mer att önska i förhållande till Excel. Att allt startar snabbare än Notepad i Windows är en bonus i sig.

LibreOffice/OpenOffice anser jag däremot vara nära nog obrukbart för vana MS Office-användare. Ungefär lika dumt som att försöka använda GIMP som ersättare till Photoshop.

SoftMaker Office 2021 går även att få helt gratis till macOS/Windows/Linux

Permalänk
Medlem

Ett annat tips om man är nyfiken på Linux, så kan man nu köra ganska många varianter i webbläsaren med webtop! Ganska kul om man bara lite snabbt vill få en känsla för de olika distrona. Hitta images och mer info på LinuxServer.io.

Här har jag spunnit upp en container med KDE Fedora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Absolut finns det problem med windows. Jag har ännu inte mött ett problemfritt os. Jag tror min frustration mer går ut på att jag vill ha ett alternativ till windows som kan göra allt minst lika bra som det.

Som sagt, jag är rätt ny. Har testat olika versioner av proton/wine utan att få det rätt. Om jag installerar spelet på default plats, fungerar det. Så länge jag inte ändrar vad default är.

Gällande audio sökte jag information om det för ett tag sedan. Distron jag kör använder sig av pipewire. Men jag misstänker att jag måste göra något i lagret där ALSA verkar. Fast nu gissar jag bara. Och jag orkar bara inte pilla.

Det här kan jag förstå, att folk gillar att pilla och lösa problem.
Jag skämtade med kompisarna på jobbet om att jag börjat spela ett nytt rouge-like. Man kör tills det tar stopp och sedan börjar man om med den erfarenhet man samlat på sig. Spelet heter: Linux.

Jag använder Bazzite med KDE Plasma. Det är projekt byggt på Fedora Atomic av Universal blue. Testade Linux mint innan och har viss erfarnehet av ubuntu sedan tidigare.

om du kör med pipewire så är det definitivt pipewire som du skall konfa och inte ALSA när det gäller audio routing, finns ett flertal olika GUI:n att välja mellan och kan rekommendera att läsa Arch:s sida för pipewire eftersom Arch har extremt bra dokumentation (och det fungerar då inte enbart på Arch, enda kan vara att paket mm kan heta lite annorlunda): https://wiki.archlinux.org/title/PipeWire

Och om jag förstår audio routing (inget jag gör själv så därav killgissning) korekt så hanteras det i pipewire av en session manager som t.ex WirePlumber: https://wiki.archlinux.org/title/WirePlumber

Använder tyvärr inte heller Heroic själv men om Witcher 3 fungerar på default men inte på din speciella partition så låter det som att Heroic kör någon form av start skript för just Witcher3 och att det i det skriptet fortfarande används default platsen i någon path eller variabel.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 3200MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 24.04|

Permalänk
Livsnjutare 😎

Har installerat och kört Fedora nu på min laptop i c:a 1v.
Vart lite problem med hibernation som inte fungerade riktigt bra (om datorn bara stod idle och den gick ner i viloläge etc) samt att det alltid blev så när man stängde locket...

Har ändrat lite grejer i bios och hoppas det är löst nu, annars inaktiverar jag bara hibernation i Fedora tillsvidare om det fortsätter...

Men!, nu till min huvudfråga;
Tänkte installera Fedora nu på main pc'n med 9900k och rtx3080 på en ny SSD men är lite rädd för att min nuvarande setup med Windows 11 kommer fuckas upp med tanke på SecureBoot.
Men för att installera Fedora krävs väl, liksom andra Linux -distar att man inaktiverar det ?

... och gör man det så tappar man väl ev. krypteringsnycklar till SecureBoot ? eller ? (vet inte riktigt hur det fungerar)

Jag tänker alltså om jag skulle vilja sätta i SSD'n igen med Win11 för att jag ev. vill gå tillbaka (vilket jag inte hoppas, men men...)

Någon som har bättre koll på hur sådant här fungerar och vad jag kan förvänta mig / göra ?
Är som sagt lite rädd för att sabba min fullt fungerade (och väl fungerade skall tilläggas) Win 11 installation...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Har installerat och kört Fedora nu på min laptop i c:a 1v.
Vart lite problem med hibernation som inte fungerade riktigt bra (om datorn bara stod idle och den gick ner i viloläge etc) samt att det alltid blev så när man stängde locket...

Har ändrat lite grejer i bios och hoppas det är löst nu, annars inaktiverar jag bara hibernation i Fedora tillsvidare om det fortsätter...

Tänkte installera Fedora nu på main pc'n med 9900k och rtx3080 på en ny SSD men är lite rädd för att min nuvarande setup med Windows 11 kommer fuckas upp med tanke på SecureBoot.
Men för att installera Fedora krävs väl, liksom andra Linux -distar att man inaktiverar det ?

... och gör man det så tappar man väl ev. krypteringsnycklar till SecureBoot ? eller ? (vet inte riktigt hur det fungerar)

Jag tänker alltså om jag skulle vilja sätta i SSD'n igen med Win11 för att jag ev. vill gå tillbaka (vilket jag inte hoppas, men men...)

Någon som har bättre koll på hur sådant här fungerar och vad jag kan förvänta mig / göra ?
Är som sagt lite rädd för att sabba min fullt fungerade (och väl fungerade skall tilläggas) Win 11 installation...

Nu killgissar jag, men har inte de stora distributionerna en godkänd signatur, vilket borde innebära att du inte ska behöva stänga av secure boot?

Den här diskussionen kan vara relevant för ditt grafikkort: https://discussion.fedoraproject.org/t/fedora-40-and-secure-b...

Permalänk
Medlem

Det stämmer, att i och med Fedora 41 så behöver du inte disabla secure boot för att signa nvidia-kort i alla fall. För mig gick den biten bra när jag prövade.

https://docs.fedoraproject.org/en-US/fedora/latest/release-no...

Permalänk
Inaktiv

Sitter på Linux EndeavourOS nu för tiden. Det kan bara inte gå smidigare, och saknar inte alls Windows. Det enda jag kan sakna är powerpoint men det finns fullgoda alternativ i både LibreOffice och Google Slides för mina behov. Äntligen kan man säga bye bye pyttemjuk.

Permalänk
Medlem

Har suttit med Linux primärt i flera år nu, samma Manjaro-install.

Jag har såklart prioriterat Linux över att köra vissa spel. T.ex. har jag lagt ned League sedan de la in anticheaten som inte fungerar i Linux.

Har fungerat felfritt, inga krascher eller omotiverade segheter som man kan uppleva i Windows.

(Modern programmering fungerar dessutom bättre i Linux än Windows-miljö enligt mina erfarenheter)

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Jag har kört Bazzite i ett halvår utan problem. Alla spel jag kastat mot den har fungerat både i Heroic och Steam, även Witcher 3 utan några av de problem du nämner. Jag har dock inte bytt några proton utan kör på det som Bazzite/steam var konfigurerad med. Det verkar vara en äldre om jag ska tro Heroic: "Wine-GE-Proton8-26" datumet är 2024-02-04 på den. Men jag antar att dina problem kom innan du laborerade med olika versioner?

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Nu har jag förvisso dålig koll på hur secure boot fungerar från ett tekniskt perspektiv men det har fungerat fint för mina installationer med Windows vid sidan av och secure boot aktiverat i alla fall. Själva installationen fungerar precis som vanligt men det krävs ett extra steg för att drivrutinen för NVIDIA ska ladda vid start. Följer du RPM Fusions NVIDIA-instruktioner för att installera drivrutinerna så har man där en länk till Secure Boot som går igenom vad som behöver göras. Lite mer omständligt men när det är gjort ska du inte behöva pilla mer.

Permalänk
Medlem

Jag är rätt så förtjust i Endeavour OS och körde det som dualboot med Windows 11. Via Steam fungerade många spel bra på mitt AMD 7900 XTX. Men i längden tyckte jag det var lite meckande att få dualboot att fungera då jag gillar att installera om Windows 11 titt som tätt så jag lade ner det. Kör nu Endeavour OS på min laptop och Windows 11 på min desktop.

Visa signatur

OS:Windows 11 25H2 Pro for Workstations 64-bit Build 26200.5670|CPU: Intel Core i9 11900K|GPU: ASUS TUF Gaming Radeon RX 7900 XTX OC |Moderkort: Asus ROG Maximus XIII Extreme Z590 med American Megatrends Inc bios 2302| |1 st Kingston SFYRD4000G 4 TB, PCIe4 |2 st Kingston SFYRD2000G 2 TB, PCIe4|2 st Samsung 980 1 TB, PCIe3 i raid0 |RAM: Kingston Fury Beast 128 GB DDR4-3200|PSU: Corsair HX1500i|Monitor: SAMSUNG ODYSSEY G5 C34G55T 34" DisplayPort 1.4|Chassi: Corsair 7000D Airflow|Kylare: Arctic
Liquid Freezer II 420mm

Permalänk
Medlem

Jag har hoppat runt på ett gäng olika Linux distros genom åren. Min första setup var en gammal maskin med Ununtu 2004-2005 men det var för jobbigt att få ljudet att funka på den så det blev Windows igen något år. Det problemet verkar kvarstå 20 år senare… 🫠

Sedan blev det den första intel MacBooken och andra macs många år efter det.

På mina första riktiga jobb efter Universitetet kördes det mesta på Linuxservrar så det blev att ssh:a in där och så smått började jag långsamt lära mig mer och mer om hur systemet var uppbyggt. Unix kom att bli det självklara och logiska och Windows kändes konstigt.

Har sedan på speldator och diverse servrar genom åren kört Ubuntu, PopOS!, Mint, Fedora och OpenSUSE Tumbleweed.

Men de senaste åren har jag bara kört Linux Mint. Stabilt och bra och allt bara rullar på och funkar. Det enda jag saknar från min Mac är homebrew. Men det ska visst finnas på Linux också, eller så får man prova Arch…

Visa signatur

FormD T1
3700X, 5700XT, 16GB 3600MHz CL16, 960 GB Corsair MP510, ASUS B550-i Gaming, Corsair SFX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorgonzola:

Jag gick över till Linux Mint som main os för drygt ett år sedan. Har fortfarande dual-boot för att kunna köra vissa online-spel.

Min uppfattning är att de vanligaste problemen för folk nya på Linux är:

• Man förväntar sig att saker ska funka identiskt med Windows vilket det inte alltid är tänkt att göra

• Man vill köra väldigt specifik programvara eller spel som ibland inte fungerar på Linux

• Man har väldigt specifik hårdvara som har dåligt stöd i Linux

• Man har väldigt ny hårdvara som inte stöds av kernel ännu

Om man är lite flexibel med exakt vad och hur man vill göra saker med sin dator så tycker jag att upplevelsen är väldigt bra och smidig

Behöver inte alltid vara särskilt exotisk hårdvara, jag har upplevt en hel del problem med möss och tangentbord från logitech.
Tveksamt stöd och begränsade möjligheter till att ändra saker.

Ser ut att påverka många enheter, men främst logitech https://github.com/libratbag/piper/issues

Min upplevelse är ofta att det som ligger i själva operativsystemet fungerar lika bra eller bättre, mina personliga favoriter är hur fånigt enkelt det är att använda nätverkslagring och skrivare, men så fort det blandas in saker från en tredje part (hårdvara, mjukvara etc) är det väldigt hit or miss.

Med det sagt har jag inte ännu stött på något som inte går att lösa med lite vilja, men man tappar ofta någon funktion jämfört med Windows.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Medlem

Om man använder laptop med en kombination av integrerat AMD samt dedikerat 4060. Hur ser möjligheterna ut att strukturera upp tex intern skärm, vs extern på separata grafikkort? Blir det interaktioner mellan drivrutiner?

Kan jag fortfarande använda mig av tex lenovos program för olika power settings och funktioner?

Laptopen är en Lenovo slim 5 med OLED.

Kan jag räkna med att Battle net, steam, fungerar? Hur ser det ut med Xbox egna app med tillhörande spel?

Skulle behöva lite input då jag alltid haft extrema strul med Linux när jag använt det till annat än desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omxz24:

Om man använder laptop med en kombination av integrerat AMD samt dedikerat 4060. Hur ser möjligheterna ut att strukturera upp tex intern skärm, vs extern på separata grafikkort? Blir det interaktioner mellan drivrutiner?

Kan jag fortfarande använda mig av tex lenovos program för olika power settings och funktioner?

Laptopen är en Lenovo slim 5 med OLED.

Kan jag räkna med att Battle net, steam, fungerar? Hur ser det ut med Xbox egna app med tillhörande spel?

Skulle behöva lite input då jag alltid haft extrema strul med Linux när jag använt det till annat än desktop.

Battle.net finns att installera genom Lutris, fungerar i stort sett smärtfritt!

Steam har en native version, installera med pakethanteraren eller eventuell software store.
Aktivera steam play for all titles och använd som vanligt!
https://gcore.com/learning/how-to-install-proton-on-linux/

Vissa spel kan behöva lite trixande, brukar gå att hitta bra information på https://www.protondb.com/

Bra att tänka på är att viss anti cheat inte fungerar med Linux, lista här https://areweanticheatyet.com/

Game pass fungerade inte alls senaste jag tittade för något år sedan, kan ha ändrats sedan dess.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | GeForce RTX 5090 | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Pro 16" | Apple M1 Max

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Seloken:

Jag är rätt så förtjust i Endeavour OS och körde det som dualboot med Windows 11. Via Steam fungerade många spel bra på mitt AMD 7900 XTX. Men i längden tyckte jag det var lite meckande att få dualboot att fungera då jag gillar att installera om Windows 11 titt som tätt så jag lade ner det. Kör nu Endeavour OS på min laptop och Windows 11 på min desktop.

Precis omvänt här; E. På stationära och windows på bärbara. Delar du nätverksresurser mellan dessa OS, hur svårt är det att få till?